szerző:
Zelki Benjámin

Október óta készen áll az 5,5 év alatt felújított vasútvonal villamosítása, márciusig azonban maradnak a dízelvonatok. Napi egy villanyvonatpárt mégis betettek a menetrendbe márciusig, ám az első napon annak sem sikerült elindulnia.

Folytatódik a bakisorozat az aranyárban felújított, két évet csúszó esztergomi vasútvonal munkálataival. Hétfő reggel, a téli vasúti menetrend életbe lépésével kellett volna elindulnia az első villanyvontatású motorvonatnak Esztergom felé. Ez azonban nem sikerült. Pedig a villamosítás már október végére elkészült. Akadt azonban néhány probléma.

Fogadjuk el alapvetésnek, hogy a vonal Piliscsabától Esztergom felé eső szakaszán van két olyan hely, ahol a biztosítóberendezés engedélyeztetését nem sikerült elintézni, ezért noha minden más elkészült, villanyvontatású vonatok mégsem mehetnek Esztergomig, egészen márciusig.

Piliscsabáig azonban elvileg mehetnének a villanyvonatok a Nyugatiból, a MÁV-Start ugyanis – ha a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a projektet végleg átadja majd – bevezetné a zónázó menetrendet a vonalon, aminek az lenne a lényege, hogy a szerelvények egy része csak Piliscsabáig közlekedne és mindenhol megállna, a másik fele pedig Esztergomig menne, de az állomások többségét kihagyná. Vagyis a mostani menetrendváltástól már remekül megoldható lett volna, hogy a csak Piliscsabáig közlekedő mindenhol megálló járatokon a jobb gyorsulású és környezetbarát Flirt villamos motorvonatokat fogják munkára.

Desiro motorvonat közlekedik az átépítés alatt álló Angyalföld vasútállomáson 2017 agusztusában
©

A történetet a hvg.hu-val megosztó szakértőtől azonban úgy tudjuk, hogy mivel a NIF későn jelezte a MÁV-Startnak, hogy szeretné már decembertől a menetrendben látni a villamos motorvonatokat Esztergom felé, ezt a vasúttársaság nem vállalta, csak márciusra. A NIF pedig a villamos motorvonatok forgalomba állításához kötve ígérte, hogy tíz perccel csökken majd a menetidő. Vagyis a NIF késői egyeztetése, illetve a MÁV-Start rugalmatlansága miatt az utasoknak még újabb három hónapon át kell hosszabb menetidővel utazniuk.

Napi egy villanyvonat lenne, az sem sikerült

A MÁV-Start addig is próbaképpen egyetlenegy villanyvonatot betett a menetrendbe már most decemberben: a reggel a Nyugati pályaudvarról 5 óra 20 perckor induló, és Piliscsabáról 6:53-kor visszaközlekedő szerelvények lettek (volna) ezek. Ez az egyetlen vonatpár, melyet alapesetben nem Desiro dízel motorvonattal állítanak ki, hanem dízelmozdony által vontatott piroscsíkos régi kocsikkal – ezt cserélték volna le elektromos motorvonatra.

Azonban a tervezett bevezetés ominózus reggelén a várva várt első villanyvonat nem indult el. Ennek oka, ha elképzelhető, még az eddigieknél is szürreálisabb: a MÁV kérdésünkre azt írta, ők felkészültek a Flirt motorvonat elindítására, a NIF azonban azt közölte, nem sikerült még a hírközlő hálózatok zavartalanságának elfogadható mértékét igazoló hozzájáruló nyilatkozat beszerzése, és ezért nem engedélyezték a villamos motorvonat elindulását.

Ezt kaptuk 5,5 év alatt

Vegyük viszont sorra, hogy mit kaptunk az esztergomi vasútvonal felújításától, mely így vagy úgy, de lassan tényleg befejeződik.

Az első szakaszban:

- Kicserélték az elöregedett síneket.

- Akadálymentesítették az összes állomást.

- Épült három új megálló Aranyvölgynél, Szélhegynél és Vörösvárbányánál.

- A Pilisvörösvár–Aquincum-szakaszt kétvágányúsították.

- Épült egy felüljáró a vasút fölött a Bécsi út külső részén, egy Solymár és a 10-es út között, illetve egy közúti aluljáró Pilisvörösváron.

A második szakaszban:

- Angyalföld és Újpest között is megépítették a második vágányt.

- Új villamosmegállót és hozzá vezető gyalogos kapcsolatot alakítottak ki Angyalföld vasútállomásnál a 14-es villamos felé.

- Dorog állomáson buszfordulót építettek és az állomásépület is felújították.

- Esztergom vasútállomását is átépítették, az autóbusz-pályaudvart pedig áthelyezték régi helyéről a vonat mellé.

A rossz munkához is idő kell

Ahogy korábban beszámoltunk róla, az esztergomi vasútvonal felújítása és villamosítása eddig sem volt egy sikertörténet. A vonal három évig tartó lezárása után 2015 augusztusában indult újra a vasúti közlekedés a Nyugati pályaudvar és Esztergom között. De a rekonstrukció alatt próbára tett utasok ennek sem örülhettek maradéktalanul, a korábban 91 perces személyvonattal megtett út ugyanis mindössze 86 percesre rövidült. A teljes, 53 kilométeres pálya felújítása már ekkor 44 milliárd forintnál járt, de a villamosítás még hátra volt, igaz, a tartóoszlopok már álltak.

Munkások a Budapest–Esztergom-vasútvonal Rákosrendező–Újpest-szakaszának felújításán a Vasútmúzeum megállónál
©

Az elkészült vonal minőségével sem lehettünk elégedettek: az átadás utáni napokban jelzőőrök biztosították a vasúti átjárókat, az ok akkor is az volt, hogy a biztosító berendezések nem készültek el időre. De még ez előtt az egész város a pilisvörösvári közúti aluljáró hibáin röhögött, majd a Bécsi úti gyalogos átjárót úgy bontották el, hogy helyette egy földhalmon tudtak csak átkelni az utasok. Két hónappal az átadás után pedig már szét is esett a szélhegyi vasúti megálló.

Tavaly júliusban indult csak el a vonal villamosítása, az már akkor másfél éves csúszásban volt – akkor idénre ígérték a befejezését.

A villamosítással járó munkák újabb 33,7 milliárd forinttal toldották meg a projekt árát, így már 78 milliárd forintnál járunk.

2016 óta a beruházás már nem növelte lényegesen a késését, csak most, a fent leírt engedélyeztetési malőrökkel.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Fojtófogás végezhetett a szaúdi újságíróval

Fojtófogás végezhetett a szaúdi újságíróval

A volt grúz elnök unatkozik, és sokallja a 400 eurós amszterdami rezsit

A volt grúz elnök unatkozik, és sokallja a 400 eurós amszterdami rezsit

Jogsi nélkül, részegen, bekábítózva csapódott a fának autójával

Jogsi nélkül, részegen, bekábítózva csapódott a fának autójával

Durván megdrágulhat az orvosi ellátás azoknak, akiknek nincs társadalombiztosításuk

Durván megdrágulhat az orvosi ellátás azoknak, akiknek nincs társadalombiztosításuk

Az autisták elhivatottak és megvesztegethetetlenek, nem csoda, ha kapkodnak értük

Az autisták elhivatottak és megvesztegethetetlenek, nem csoda, ha kapkodnak értük

Ez kész: Lech Walesa a legnagyobb stílusdiktátor

Ez kész: Lech Walesa a legnagyobb stílusdiktátor