szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Pedig csak egy egyszerű street food ételről van szó.

Hiroe Tanaka apja a halálakor egy receptet hagyott lányára, melyben a nyársra húzott sült hús elkészítését írta le. Tanaka nagyon szerette ezt a Japánban street foodként árult, kushikatsunak nevezett ételt, és rengeteg időt töltött a tökéletesítésével. A kézzel írott feljegyzés 2008-ban megmentette azt az éttermet a csődtől, ahol Tanaka részmunkaidős alkalmazottként dolgozott. A lány később saját vállalatot is alapított, és multimilliomossá avanzsált; jelenleg a 82 millió dollárt érő Kushikatsu Tanaka Co. alelnöke – írta a Bloomberg.

„Naponta tisztelgek apám emléke előtt” mondja a 46 éves Tanaka. „Minden a recepttel kezdődött.” A kushikatsu nyársra húzott, tésztába forgatott, majd olajban kisütött húst és zöldségeket jelent, melyek mellé szószt is tálalnak. Osaka szigetén, ahol Tanaka felnőtt, a munkások kedvenc ebédjének számít, de Japán más részein kevésbé ismert. Gyerekkorában Tanaka annyira szerette az ételt, hogy apja a kedvéért kikísérletezte a tészta, a hús, a zöldségek és a szósz tökéletes arányát. Miután lánya 21 éves korában az apa meghalt, Tanaka hiába próbálkozott a kushikatsu reprodukálásával.

Felhagyva az egyetemi irodalmi tanulmányaival, Tanaka beállt Nuki oszakai bárjába dolgozni. Mikor Nuki megnyitotta tokiói éttermét, Tanaka odaköltözött, és tovább kísérletezett a kushikatsuval, de még profi szakácsok segítségével sem sikerült eltalálni a megfelelő arányokat. A 2008-as pénzügyi válság nem kímélte az éttermet, mely a csőd szélére került, és Nuki a bezárás mellett döntött. Tanaka éppen csomagolt, mikor apja régi feljegyzései között rábukkant a receptre. Ekkor még sem Nukinak, sem Tanakának nem voltak nagy reményei a kushikatsuval kapcsolatban: „Egyáltalán nem volt drámai a felfedezés” mondja Nuki. „Nem volt ráírva a receptre, hogy siker garantálva.”

„Pontosan olyan ízű volt, mint apám kushikatsuja” emlékszik vissza Tanaka. Nuki keresett egy kis étteremnek alkalmas ingatlant Tokió egy csendesebb környékén, átvitték a régi konyhai berendezéseiket, a hiányzó eszközöket pedig aukciókról szerezték be. „Sokan azt tanácsolták, ne csináljuk ezt, nem fog tetszeni a hely senkinek, mert nem voltak más boltok a környéken” mondja Nuki. A kétkedőknek azonban nem lett igazuk, a kifőzde híre vírusként terjedt. A nyitás után nem sokkal minden nap délután egy órára már hosszú sor kígyózott előtte, és további asztalokat kellett az utcán felállítani. A harmadik egységük nyitása után megjelent egy konkurens étterem is, ekkor döntötték el, hogy franchise-rendszert alapítanak.

Tanaka kezdetben nem rajongott a franchise ötletéért, később azonban belátta, hogy a versenytársak rosszabb receptjei ártanak az étel hírnevének. A cég jelenleg 146 étteremmel rendelkezik Japánban, és nyitottak egyet Hawaiin is. 2017-ben csaknem 3 millió dolláros bevételt könyveltek el, Tanaka 4 százalékos részesedése pedig több mint 3 millió dollárt ér. A cég szeptember elején tőzsdére ment, jövőre 40 új egység nyitását tervezik. A terjeszkedés üteme nagyon gyorsnak számít a japán vendéglátóiparban, de Tanaka szerint ez nem csak a 100 yenes (100 forintos) boltok stratégiája alkalmazásának köszönhető; a nagyon alacsony ár mellett a tökéletes recept is számít.

Kép forrása: Kushikatsu Tanaka Co.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!