szerző:
hvg.hu

A villamospótló busz és a metrópótló villamos után újnak nevezhető pótlójármű jelenhet meg a főváros tömegközlekedésében: a ráckevei HÉV vonalán pénteken HÉV-pótló vonat is jár majd, igaz, egyelőre utasok nélkül, tesztjelleggel.

A MÁV-HÉV pénteken közleményben erősítette meg, hogy péntektől a H6-os (ráckevei) HÉV-vonalon egy Siemens Desiro típusú dízelmotorvonat is közlekedik majd, tesztjelleggel. Ez egy hatósági próbamenet lesz, utasokat egyelőre nem szállítanak majd a vonaton.

A H6-os vonalon péntek reggel és délelőtt tűnik majd fel a piros színű, dízelüzemű motorvonat. Ezzel a típussal egyebek mellett az esztergomi vonalon találkozhattak az utasok a villamosítás előtti időszakban, de egy-egy vidéki vonalon is megjelentek Desirók, például a Balatonnál.

A próbajárat a Budapest–Kunszentmiklós-Tass-vasútvonalról a Soroksári út állomásnál halad majd át a HÉV-pályára. A próbameneten vizsgálják a jármű, a vasúti pálya és annak környezetének a kapcsolatát, kölcsönhatását. A csúcsidőn kívüli próbamenet nem befolyásolja sem a vasúti, sem a HÉV-járatok menetrendjét.

Egyelőre nincs tervben, hogy a dízelmotorvonatok rendszeresen utasokat szállítsanak a HÉV-vonalakon – jelezték.

A cél az, hogy a szakemberi megoldásokat dolgozzanak ki olyan rendkívüli helyzetekre, amikor esetleg motorvonatokkal kell pótolni a HÉV-eket – tették hozzá.

A járműhiány indította el az ötletelést

A Desirókkal kivitelezett HÉV-pótlás lehetőségéről az Indóház.hu írt először péntek reggel. A MÁV-HÉV közleményében nem említenek ugyan járműhiányt, de a közlekedési portál emlékeztetett: a budapesti HÉV-hálózaton a pálya és a járművek is katasztrofális állapotban vannak, annyira, hogy a H7-es, csepeli vonalon már a menetrend is csak csökkentett módban fut a járműhiány miatt, tűzoltásként más vonalakról visznek oda vonatokat.

Évek óta beszédtéma már, hogy elöregedett a HÉV járműparkja és a pályahálózat, emellett hosszabb távon újra kell gondolni a vonalak szerepét, fejlesztését.

A MÁV szerdai évértékelőjén Pál László, a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese és a MÁV-HÉV vezérigazgatója azt mondta, hogy a külvárosi szakaszokon legalább 80-100 kilométeres óránkénti sebességre gondolnak, míg a belső szakaszokon a lehető legnagyobb sebesség és biztonság mellett a végállomások modernizálása, áthelyezése jelentené az innovációt. A járműváltással kapcsolatban nincsenek publikus részletek, de az IHO szerint vonatszerű vonatokban gondolkodnak, tehát nem villamosban vagy metróban.

Desiro motorvonat egyébként járt már HÉV hálózatán: az újpesti vasúti híd átépítésekor az esztergomi járatok Óbudánál Kaszásdűlő felé fordultak, és a Margit hídig közlekedtek – emlékeztettek a cikkben.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!