Fordulat: 130 éves hagyományát rúgja föl a gyémántóriás

Mesterséges gyémántból készült ékszereket is forgalmaz a De Beers, a világ piacvezető gyémántvállalata.

  • hvg.hu hvg.hu
Fordulat: 130 éves hagyományát rúgja föl a gyémántóriás

A De Beers céget az Afrikában karriert csináló legendás brit üzletember, Cecil Rhodes, az egykori Rodézia, a mai Zimbabwe névadója alapította még 1888-ban. A cég jelenleg is a világ elsőszámú gyémántot feltáró, kitermelő és ékszereket forgalmazó vállalata, éves bevétele hat milliárd dollár. A De Beers név eddig a tökéletesség garanciája volt. A cég hosszú éveken át hangsúlyozta, hogy ők csakis természetes gyémántból készült ékszereket forgalmaznak. Tették ezt akkor is, amikor a világ laboratóriumaiban már javában készült mesterséges gyémánt. Természetesen a De Beers Element Six nevű üzeme, technológiai zászlóshajója is gyárt már műgyémántot hosszú évek óta. De eddig csak ipari célokra termelt.

 A napokban viszont történelmi bejelentést tett a 130 éves cég: mostantól ékszerek is készülnek a műgyémántból. Amit egyébként még egy kiválóan tájékozott ékszerrajongó sem tud megkülönböztetni a természetestől. Mi a mesterséges gyémánt előretörésének titka? Egyrészt a gyors technikai fejlődés, aminek következtében a mesterséges ugyanolyan, mint a természetes. A másik ok a természetes lelőhelyek kimerülése. Évről-évre 1-2 százalékkal csökken a hagyományos bányákból kitermelt gyémánt mennyisége. Jelenleg a mesterséges ékkövek még csak a világpiac 1-2 százalékát teszik ki, de az előrejelzések szerint 12 év múlva már 10 százalékos lehet a részesedés.

És még valami, ami talán a legfontosabb: a mesterséges gyémánt előállítása ma már 30-40 százalékkal olcsóbb, mint az eredeti kitermelése. A költségek csökkenése az ékszerek árában is érzékelhető, miközben esztétikai értékük ugyanolyan, mintha természetes drágakőből készültek volna. E tendenciák alapján döntött úgy a világ legrégebbi és a mai napig is piacvezető gyémánt cége, hogy mesterséges drágakőből készült ékszereket is forgalmaz.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.

Mandalórik, ragadozók, mutánsok, kalózok – több tízmilliárd dolláros iparág a cosplay, és messze még a csúcs

Mandalórik, ragadozók, mutánsok, kalózok – több tízmilliárd dolláros iparág a cosplay, és messze még a csúcs

Továbbra is tömegeket vonz Budapesten is, hogy belebújjanak kedvenc mesefigurájuk bőrébe, és egy-egy napra elszórakoztassák egymást a hasonszőrűekkel. A budapesti Comic Conon jártunk, ahol sorjáztak a lelkes kezek által készített páncélok és jelmezek, felbukkant az összes várható figura, összességében mégis a kalózok hagyták a legmélyebb nyomot. Olyan terepet jártunk be, amely minden érintett megelégedésére rohamosan fejlődik.