Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Karácsony Gergely főpolgármester szerint Lázár János köszönettel és bocsánatkéréssel tartozik Budapestnek, miután a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) javítja meg a hódmezővásárhelyi tram-train, azaz a vasútvillamos egyik szerelvényét.
Jelenleg a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) "kiváló szakmai csapata dolgozik azon, hogy a tram-train szerelvények képesek legyenek gyorsabban futni és Lázár János kedvenc projektje ne álljon bele a földbe" - fogalmazott Karácsony Gergely a Facebookon, miután néhány nappal korábban kiderült, hogy a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamosok hibáját a BKV műhelyében próbálják meg kiküszöbölni.
Mint ahogy arról korábban a hvg.hu-n is írtunk már, a tram-train projekt nem valósult meg kifogástalanul, és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) pár nappal ezelőtti posztja szerint a tesztidőszak során kiderült, hogy "a jármű nagy sebességnél jelentősen kígyózik a pályán, ami nem egészséges, ezért a hatóság 80 km/h-ban korlátozta a sebességét. Így viszont a 100 km/h-ra tervezett menetrend alapból nem volt tartható."
A VEKE azt írja, hogy vagy a pályával van gond, vagy a járművön alkalmazott kerékprofillal. Ennek kiderítéséhez az egyik járművön át kell esztergálják a kerekeket másik profilra, hogy azzal teszteljék a szerelvényt. A gyártó Stadler pedig a BKV Baross kocsiszínben található padló alatti kerékesztergáját ítélte olyannak, amely ezt a munkát el tudja végezni, oda a jármű a saját kerekein el is tud jutni, ezért került végül az egyik tram-train szerelvény a Budapesti Közlekedési Vállalat műhelyébe.
A VEKE felhívja arra is a figyelmet, hogy a vasútvillamosokat megrendelő MÁV-Start és a kormányzat sokáig nem akarta ezt az egy szerelvényt sem kivonni a forgalomból, mivel annak javítása hosszú ideig fog tartani és eleve nincs elég tram-train jármű.
Az egyesület szerint rendkívül elmérgesedett a viszony a gyártó és a vevő, illetve a kormány között, megfogalmazásuk szerint „a politika belenyúlt az engedélyeztetési folyamatba, hogy a választásokra megsürgesse az átadást, de a valóság meg a fizika beköszönt és igen súlyos presztízsveszteséget kell most már miatta elkönyvelni, ezt pedig a politika ki máson, a gyártón akarja leverni”.
Karácsony Gergely az említett bejegyzésében felidézte, hogy Lázár János korábban Budapestet bírálta, amiért az „nem hagy levegőt” az országnak, miközben a nemzeti össztermék 40 százalékát megtermelő főváros az ott befolyt adók csak néhány százalékát használhatja fel. Karácsony szerint az élet most „frappáns választ adott Lázár ostobaságára”.
"Lázár János pedig tartozik egy köszönettel és tartozik egy bocsánatkéréssel!" - tette hozzá.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Elég megnézni a 2025-ös év első negyedéves számait és láthatjuk, nincs semmi túlzás ebben az értékelésben.
Az Amerika Párt megalapítását az elnöktől elhidegült topmilliárdos az X-en szavaztatta meg a követőivel.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.