szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kihirdették a nemzeti autópálya-koncesszió közbeszerzésének eredményeit, jól ismert nevek szerepelnek a győztes koncesszióban és az alvállalkozók listáján is.

Hosszú idő után újra megjelent a nyilvánosság előtt Rogán Antal, és rögtön nagy bejelentést tett: megvan a nemzeti autópálya-koncesszióról szóló közbeszerzés eredménye, vagyis az, hogy ki üzemeltetheti az autópályákat és gyorsforgalmi utakat a következő 35 évben. A győztes a Themis Magántőkealap lett. Ugyan ennek az alapnak a neve nem biztos, hogy elsőre is nagyon sokat mond azoknak, akik magyar gazdasági híreket szoktak olvasni, az általuk vezetett koncesszióban bent lévő hat másik magántőkealap között ismert nevek is ott vannak: a Konzum, az Opus Bridge, az Opus New Way, a Cronus, a Vesta és a Via Magántőkealapok tettek a Themissel közös ajánlatot.

Azt ugyan a magántőke-alapokra vonatkozó szabályok miatt nem lehet pontosan tudni, hogy ezekben kik a tulajdonosok és milyen arányban vannak benne az alapokban, a Konzumról Mészáros Lőrinc négy éve bejelentette, hogy ő és az akkori felesége voltak a kizárólagos befektetői. Az Opus névnél sem kell csodálkozni, ha Mészáros jut eszünkbe, az Opus Global tartozik az ő érdekeltségébe, a magántőkealapoknál nem világos a pontos tulajdonosi kör.

Mivel nem egy útépítő cég győzött, hanem magántőkealapok konzorciuma, szükségük van alvállalkozókra is, akik a tényleges munkát elvégzik majd. Az alvállalkozó cégek listája hosszú, és közismert nevekkel van teli:

  • Duna Aszfalt,
  • Eurout,
  • Főber,
  • Hódút,
  • Közgép,
  • Mészáros és Mészáros Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.,
  • Roden Mérnöki Iroda,
  • Utiber Közúti Beruházó Kft.,
  • UNITEF’83,
  • Viközi Mérnök Iroda.

Az üzemeltetésért kilométerenként 96 millió forintot kap a koncesszió nyertese. Az első évben 1234 kilométernyi útszakaszt üzemeltet a győztes, ha pedig minden tervezett új útépítés megvalósul a következő 35 évben, akkor már 2048 kilométernyi útról lesz szó. Ez nem az összes magyar autópálya és gyorsforgalmi út, azoknak nagyjából a kétharmadát kapja a koncesszió.

Amikor tavaly Rogán Antal bemutatta a terv részleteit – azért ő, mert az általa vezetett Miniszterelnöki Kabinetiroda felügyeli a kiírásért felelős Nemzeti Koncessziós Irodát -, arról beszélt: az útdíjakat az állam fogja szedni továbbra is, a fejlesztési költségek viszont nem az államadósságot növelik, márpedig a következő tíz évben a pályázat győztesének jelentős fejlesztéseket kell majd végeznie, például az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítését és az M3-as meghosszabbítását a szlovák határig.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!