Tetszett a cikk?

A kormányinfón a miniszter azt mondta, addig lesz ársapkás itthon a benzin és a dízel, amíg az olajtársaság biztosítja az ellátást. Az ellátást viszont épp az veszélyezteti, hogy az ársapka miatt itthagyták az országot az üzemanyag-importőrök.

Az energiaválság is szóba került egy kérdés erejéig a szerdai kormányinfón. Mint hétfőn kiderült, a kormány szerint január elseje után megszűnhet a 95-ös benzin és a dízel ársapkája, ha nem zavartalan az Oroszországból érkező kőolajellátás, és ha a Mol Dunai Finomítója nem tud folyamatosan működni. A kormány koncepciójáról a Mol is csak a sajtóból értesült.

Gulyás Gergely a kormányinfón erre ráerősítve azt mondta, hogy az ársapkákon akkor fognak változtatni, ha a magyar ellátásbiztonság veszélybe kerül. Elismerte, hogy jelenleg vannak aggasztó fejlemények: december 5-én például újabb szankciók lépnek életbe, és a Mol százhalombattai finomítójával is akadnak gondok.

Ugyanakkor a miniszter minden felelősséget hárított, és azt mondta, a kérdésre, hogy az ország képes-e biztosítani a benzin- és dízelellátást, a Molnak kell válaszolnia. Ha a Mol erre nem képes, akkor veszélybe kerül a hatósági áras üzemanyag.

A helyzet abszurd, hiszen az ellátásbiztonság sérülésének egyik oka pont a kormány ársapkája. Most már valószínűleg mindenki kívülről fújja, hogy az üzemanyag-importőrök egy része befejezte a magyarországi tevékenységét, miután a kormány tavasszal a nagykereskedelmi árakra is kiterjesztette a hatósági üzemanyag-árat. Az így keletkezett hiány akkora, hogy azt a Mol egyedül nem képes kipótolni, hiszen nem is erre volt berendezkedve. További, súlyosbító tényező persze az is, hogy az ársapka miatt ráadásul a hazai üzemanyag-fogyasztás is felpörgött - kevesebb a nafta, miközben szomjasabbak az autók.

Megkérdeztük a Molt, mivel kommentálja Gulyás kormányinfós szavait, különös tekintettel arra, hogy Európa évek óta erősen dízelhiányos, és a fő beszállítója pont Oroszország. Az orosz nyersolaj behozatala ellen pedig december elején EU-s szankciók élesednek, míg az orosz olajtermékek - például: dízel - importja február elejétől lesz tilos. Igaz ugyan, hogy Magyarország kikönyökölte magának az olajszankciók alóli mentességet, de a korlátozások kimenetele egyelőre a Mol szerint kiszámíthatatlan. A társaság lapunk kérdésére a következő kommentárt küldte Gulyás szavaira:

"Érkeznek az európai szankciók, melyek hatásait még nem lehet megjósolni, de az biztos, hogy február 5-e után – amikor az orosz gázolaj eltűnik az európai piacokról – negatív következményekkel kell számolni. Az ellátásbiztonság visszaállítása érdekében vissza kell építeni az üzemanyag importot, amely 2-3 hónapot vesz igénybe."

Azt már mi fűzzük hozzá, hogy az üzemanyag-import visszaépítése csak akkor lehetséges, az importőrök érdekeltek lesznek a magyar piacra való visszatérésben - vagyis, ha a kormány, minimum a nagykereskedelemben, eltörli az ársapkát. De ezzel meg a kutasok kerülnének újra még lehetetlenebb helyzetbe, hiszen a naftát drágábban vehetnék csak meg, de magánszemélyeknek továbbra is csak hatósági áron adhatnák el, vagyis buknának minden lakossági tankoláson.

A Mol egyébként reakciójában felsorolja az ismert okokat, amik a fentiek mellett az ellátásbiztonság sérüléséhez vezettek:

  • a Barátság-vezeték áramellátását ért háborús károk miatt sérülékeny a kőolaj szállítás, az ukrán hatóságok döntése miatt a vezeték szakaszosan, csúcs időszakon kívül, csökkentett kapacitással működik
  • a Dunai Finomító nem tud elegendő üzemanyagot előállítani
  • a Mol igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a vállalat import csatornáin már több mennyiséget nem tud behozni (az import termékek és importőrök gyakorlatilag teljesen eltűntek a hazai piacról: novemberben a MOL szolgálta ki a piac 85 százalékát)
  • a meglévő stratégiai készletből csak vészhelyzetben lenne szabad vételezni, és minél hamarabb vissza kell tölteni a kivett mennyiséget.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!