Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"350a592e-dbc5-4ed3-8c58-75f0b2ea916d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év találmányait összefoglaló 200-as listáján autós közlekedést megújító ötletek is helyet kaptak. A Cavnue megoldására például Magyarországon is nagy szükség lenne.","shortLead":"A TIME magazin az év találmányait összefoglaló 200-as listáján autós közlekedést megújító ötletek is helyet kaptak...","id":"20241223_2024-legjobb-talalmanyai-autok-time-200","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/350a592e-dbc5-4ed3-8c58-75f0b2ea916d.jpg","index":0,"item":"ed2f55a1-81ee-470f-900b-1bdf292aeecb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_2024-legjobb-talalmanyai-autok-time-200","timestamp":"2024. december. 23. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: motorrá alakítható autó és a szkenner, ami 30 másodperc alatt kiszúrja a hibákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b035c6da-ba5a-49ac-bd53-c560a994579e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A párt elitképző alapítványa az Inforádió többségi tulajdonrésze után a Mandinert is megkapta.","shortLead":"A párt elitképző alapítványa az Inforádió többségi tulajdonrésze után a Mandinert is megkapta.","id":"20241223_Ujabb-Fidesz-sajto-alakul-az-MCC-alatt-mandiner-inforadio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b035c6da-ba5a-49ac-bd53-c560a994579e.jpg","index":0,"item":"bc7e377c-0dd4-4624-b81e-cf70018017a5","keywords":null,"link":"/kkv/20241223_Ujabb-Fidesz-sajto-alakul-az-MCC-alatt-mandiner-inforadio","timestamp":"2024. december. 23. 11:55","title":"Új(abb) Fidesz-sajtó alakul az MCC alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Olvasói fotóból értesült a Telex, hogy hajók ütközhettek a Dunán.","shortLead":"Olvasói fotóból értesült a Telex, hogy hajók ütközhettek a Dunán.","id":"20241222_Telex-Hajobaleset-volt-a-Margit-hidnal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"2ef46190-69ca-40c0-99a1-5bcb926f1dba","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Telex-Hajobaleset-volt-a-Margit-hidnal","timestamp":"2024. december. 22. 22:08","title":"Telex: Hajóbaleset volt a Margit hídnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef63bb89-8765-416a-ba02-0b49f2e151e0","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A gyors elektromos átállás öncsonkításra kényszerítette az európai autóipart, ráadásul a kínai gyártóknak kedvez, akik kézben tartják az akkumulátoripari technológiát és a nyersanyagokat is – mondja Várkonyi Gábor autópiaci szakember. Interjú.","shortLead":"A gyors elektromos átállás öncsonkításra kényszerítette az európai autóipart, ráadásul a kínai gyártóknak kedvez, akik...","id":"20240824_varkonyi-gabor-interju-elektromos-auto-europai-autoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef63bb89-8765-416a-ba02-0b49f2e151e0.jpg","index":0,"item":"ce228dec-b252-4fba-a206-bf23c5c97268","keywords":null,"link":"/360/20240824_varkonyi-gabor-interju-elektromos-auto-europai-autoipar","timestamp":"2024. december. 23. 12:15","title":"Hogyan teszi tönkre az elektromos autó az európai ipart?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A dél-koreaiak attól tartanak, hogy a harci tapasztalatok miatt jelentősen fejlődik majd az északiak hadserege.","shortLead":"A dél-koreaiak attól tartanak, hogy a harci tapasztalatok miatt jelentősen fejlődik majd az északiak hadserege.","id":"20241223_Ujabb-eszak-koreai-csapatokat-kuldhetnek-Oroszorszagba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4.jpg","index":0,"item":"61f68490-bade-43bd-ba9a-57071ef3508e","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_Ujabb-eszak-koreai-csapatokat-kuldhetnek-Oroszorszagba","timestamp":"2024. december. 23. 12:02","title":"Újabb észak-koreai katonákat küldhetnek Oroszországba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94ee000a-86f6-43dc-8d44-e08d924ae9d0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magdeburgi gázolás után megerősítette a TEK a magyar vásárok védelmét. Fotókon mutatjuk.","shortLead":"A magdeburgi gázolás után megerősítette a TEK a magyar vásárok védelmét. Fotókon mutatjuk.","id":"20241222_Karacsonyi-vasarok-a-pacelautok-arnyekaban-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94ee000a-86f6-43dc-8d44-e08d924ae9d0.jpg","index":0,"item":"8e53c00c-0685-4f99-8819-938d67e6973e","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Karacsonyi-vasarok-a-pacelautok-arnyekaban-fotok","timestamp":"2024. december. 22. 13:56","title":"Karácsonyi vásárok a páncélautók árnyékában - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280ae6ec-e681-49ef-b997-60ebe1e1d92c","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Sztár volt a szocializmus idején, akire politikusok hallgattak. Az ország leggazdagabb embere lett a rendszerváltás után, ám szép lassan elvesztette politikai befolyását. Demján Sándor életútja.","shortLead":"Sztár volt a szocializmus idején, akire politikusok hallgattak. Az ország leggazdagabb embere lett a rendszerváltás...","id":"20241223_Demjan-Sandor-nyultenyesztes-Skala-MHB-Polus-Westend-takarekszovetkezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280ae6ec-e681-49ef-b997-60ebe1e1d92c.jpg","index":0,"item":"8e1df10a-218b-45b5-bdda-18c6e07704f3","keywords":null,"link":"/360/20241223_Demjan-Sandor-nyultenyesztes-Skala-MHB-Polus-Westend-takarekszovetkezetek","timestamp":"2024. december. 23. 06:40","title":"A nyúltenyésztéstől a Westendig: hogyan lett az ország legismertebb üzletembere Demján Sándor?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f214d4fb-36fd-4752-af65-0739af4fb00e","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az ország északi, északkeleti részében, az Északi-középhegység nyugati felében akár több centiméteres hóréteg is kialakulhat.","shortLead":"Az ország északi, északkeleti részében, az Északi-középhegység nyugati felében akár több centiméteres hóréteg is...","id":"20241221_idojaras-elorejelzes-meteorologia-havazas-eso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f214d4fb-36fd-4752-af65-0739af4fb00e.jpg","index":0,"item":"0f851f72-4b3d-43c1-8fe7-9c67c05a071a","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_idojaras-elorejelzes-meteorologia-havazas-eso","timestamp":"2024. december. 21. 16:42","title":"Esőt, havat hoz a vasárnap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Wizz Air járatokat kénytelen törölni az őszi időszakban, és az utasok számára átfoglalási lehetőséget, jóváírást vagy a jegy vételárának teljes visszatérítését is felajánlja. A hvg360-on megjelent cikkünkben már májusban megírtuk, hogy gond lehet a Wizz Air új generációs hajtóműveivel.
A Wizz Air tájékoztatása szerint néhány járatát ideiglenesen törli az őszi időszakban.
A légitársaság közleményében azt is elárulta, hogy repülőgépeinek hajtóműveit gyártó Pratt & Whitney ellenőrzi a Wizz Air gépek nagy részében üzemelő GTF hajtóműveket, emiatt kénytelen változásokat eszközölni a menetrendjében, és egyes járatait törölni a szeptember–októberi időszakban.
Az érintett járatok utasai számára a légitársaság átfoglalási lehetőséget ajánl fel alternatív járatokra, illetve választhatják a jegyár 120 százalékos jóváírását Wizz-számlán, vagy a jegy vételárának teljes visszatérítését az eredeti fizetési móddal
– áll a cég közleményében.
Amennyiben az utasok online közvetítő cégen vagy utazási irodán keresztül foglalták a jegyüket, a légitársaság azt tanácsolja, hogy a módosítások elvégzése érdekében vegyék fel a kapcsolatot az irodával vagy a weboldallal.
A repülőgép hajtóműveket érintő világszintű problémáról már májusban írtunk a hvg360-on: már ebben az szerepelt, hogy komoly problémával néz szembe a megnövekedett igényeket egyébként is nehezen kielégíteni képes légiközlekedési ipar, és a nyáron töb bezer járatot töröltek főként európai légitársaságok. Az ok: az ágazat egyik óriása, az amerikai Pratt & Whitney által gyártott új generációs hajtóművek bár kevesebbet fogyasztanak, de a régebbi típusoknál sokkal gyakrabban szorulnak karbantartásra, ezért gépek százai állnak javításra várva, alkatrészellátási problémák miatt akár egy évig is. A probléma odáig fajult, hogy a Go First indiai fapados légitársaság május elején csődöt jelentett a hajtóműproblémák miatt, és most ez a hajtóműválság sújthatja a Wizz Airt is.
A hvg360 korábbi megkeresésére a Wizz Air elmondta, hogy valamennyi A320neo és A321neo gépét GTF (PW1100G) hajtóművel szerelték fel. Ezt azt jelenti, hogy a nagyjából 170 gépből álló flottája fele ilyen hajtóművel közlekedik. A kérdésre, hogy a jelzett hajtóműtípus igényel-e az átlagnál több karbantartást, emiatt pedig járattörlést, a magyar fapados légitársaság akkor csupán annyit közölt, hogy „az egész iparágat sújtja az ellátási lánc problémája, amely során hosszabb időbe telik az egyes alkatrészeket leszállítani, amikor szervizelésre kerül a sor. Ez a nehézség érinti leginkább a Wizz Airt is.” A cikkben részletezett adatokból azonban kiderül, hogy e hajtómű sokkal gyakoribb karbantartást igényel, ezért feltételezhető, hogy az alkatrészek hosszabb ideig tarató leszállítása a Wizz Air számára is jelentős problémát jelent.
A cikkben idézett szakértő szerint a P&W hajtóműveivel kapcsolatos problémák leghamarabb 2025-re oldódhatnak meg, de addig még sok nehézséget okozhatnak.
A járvány utáni megnövekedett igényeket egyébként is nehezen kielégíteni képes légiközlekedési-ipar most újabb problémával szembesül: az egyik legnagyobb gyártó új generációs hajtóművei olyan gyakran szorulnak karbantartásra, hogy gépek százai kényszerülnek földön maradni. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy már van légitársaság, amely emiatt jelentett csődöt. A hajtóműválság a Wizz Airt is sújtja.