szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Wizz Air járatokat kénytelen törölni az őszi időszakban, és az utasok számára átfoglalási lehetőséget, jóváírást vagy a jegy vételárának teljes visszatérítését is felajánlja. A hvg360-on megjelent cikkünkben már májusban megírtuk, hogy gond lehet a Wizz Air új generációs hajtóműveivel.

A Wizz Air tájékoztatása szerint néhány járatát ideiglenesen törli az őszi időszakban.

A légitársaság közleményében azt is elárulta, hogy repülőgépeinek hajtóműveit gyártó Pratt & Whitney ellenőrzi a Wizz Air gépek nagy részében üzemelő GTF hajtóműveket, emiatt kénytelen változásokat eszközölni a menetrendjében, és egyes járatait törölni a szeptember–októberi időszakban.

Az érintett járatok utasai számára a légitársaság átfoglalási lehetőséget ajánl fel alternatív járatokra, illetve választhatják a jegyár 120 százalékos jóváírását Wizz-számlán, vagy a jegy vételárának teljes visszatérítését az eredeti fizetési móddal

– áll a cég közleményében.

Amennyiben az utasok online közvetítő cégen vagy utazási irodán keresztül foglalták a jegyüket, a légitársaság azt tanácsolja, hogy a módosítások elvégzése érdekében vegyék fel a kapcsolatot az irodával vagy a weboldallal.

A repülőgép hajtóműveket érintő világszintű problémáról már májusban írtunk a hvg360-on: már ebben az szerepelt, hogy komoly problémával néz szembe a megnövekedett igényeket egyébként is nehezen kielégíteni képes légiközlekedési ipar, és a nyáron töb bezer járatot töröltek főként európai légitársaságok. Az ok: az ágazat egyik óriása, az amerikai Pratt & Whitney által gyártott új generációs hajtóművek bár kevesebbet fogyasztanak, de a régebbi típusoknál sokkal gyakrabban szorulnak karbantartásra, ezért gépek százai állnak javításra várva, alkatrészellátási problémák miatt akár egy évig is. A probléma odáig fajult, hogy a Go First indiai fapados légitársaság május elején csődöt jelentett a hajtóműproblémák miatt, és most ez a hajtóműválság sújthatja a Wizz Airt is.

A hvg360 korábbi megkeresésére a Wizz Air elmondta, hogy valamennyi A320neo és A321neo gépét GTF (PW1100G) hajtóművel szerelték fel. Ezt azt jelenti, hogy a nagyjából 170 gépből álló flottája fele ilyen hajtóművel közlekedik. A kérdésre, hogy a jelzett hajtóműtípus igényel-e az átlagnál több karbantartást, emiatt pedig járattörlést, a magyar fapados légitársaság akkor csupán annyit közölt, hogy „az egész iparágat sújtja az ellátási lánc problémája, amely során hosszabb időbe telik az egyes alkatrészeket leszállítani, amikor szervizelésre kerül a sor. Ez a nehézség érinti leginkább a Wizz Airt is.” A cikkben részletezett adatokból azonban kiderül, hogy e hajtómű sokkal gyakoribb karbantartást igényel, ezért feltételezhető, hogy az alkatrészek hosszabb ideig tarató leszállítása a Wizz Air számára is jelentős problémát jelent.

A cikkben idézett szakértő szerint a P&W hajtóműveivel kapcsolatos problémák leghamarabb 2025-re oldódhatnak meg, de addig még sok nehézséget okozhatnak.

Veszélyben a nyaralás? 3000 járatot törölnek hajtóműproblémák miatt, a Wizz Air is érintett lehet

A járvány utáni megnövekedett igényeket egyébként is nehezen kielégíteni képes légiközlekedési-ipar most újabb problémával szembesül: az egyik legnagyobb gyártó új generációs hajtóművei olyan gyakran szorulnak karbantartásra, hogy gépek százai kényszerülnek földön maradni. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy már van légitársaság, amely emiatt jelentett csődöt. A hajtóműválság a Wizz Airt is sújtja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!