Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A lakossági energiatakarékossági felújítások és a megújulók támogatása helyett a kormány hatalmas összegeket költene a gázinfrastruktúra fejlesztésére. Uniós pénzből finanszíroznák a Mol leválását az orosz olajról – miközben a kormány százmilliárdokat von(t) el az olajmultitól különadóval, árstoppal. Az állami MVM és Mészáros Lőrinc Opusa is uniós pénzből fejleszthetne. A tervezet értékelésére a felügyelettel megbízott civilek is csak napokat kaptak.
„Rendkívül aggályosnak tartjuk, hogy a több mint 2000 milliárd forint felhasználását megalapozni kívánó tervezet véleményezésére mindössze két hetet adtak, mégpedig a nyári szabadságolások idején” – szögezi le rögtön a Levegő Munkacsoport az uniós helyreállítási alap energetikai fejezetéhez készített kormányzati tervezetről írott elemzésében.
A Levegő Munkacsoport nem pusztán elkötelezettségből elemezte a kormányzati tervezetet, a civil szervezet tagja a Helyreállítási Terv (HET) monitoring bizottságának. A bizottság egy másik civil tagja, a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) öt másik civil tag csatlakozásával pedig még július közepén levélben fordult Navracsics Tibor területfejlesztési miniszterhez és Tóthné Csonka Enikő illetékes helyettes államtitkárhoz
kérve, hogy a tervezet társadalmi egyeztetését szeptember közepéig tartsák nyitva. Válasz a levélre a mai napig nem érkezett – megírását talán a nyári szabadságolások akadályozzák.
Civileket is be kell vonni a felügyeletbe
Az energetikai fejlesztésekre elkölthető REPowerEU-források összesen nagyjából 2600 milliárd forintot jelentenek. Ezek egy része vissza nem térítendő pénz, a másik része hitel. Az előbbit már igényeltük, a vonatkozó költési tervezet beadásával. A terveket tavaly év végén jóvá is hagyta az EU, de az összeg folyósítását még blokkolják, mert Magyarország nem teljesítette az utalásért cserébe feltételül szabott 27 szupermérföldkövet. A REPowerEU hitelrészét augusztus 31-ig kell igényelni, megint csak egy költési tervezettel – ez az, amit a kormány most augusztus 11-i határidővel társadalmi vitára bocsátott.
A helyreállítási terv végrehajtását egy civil szervezeteket és független szakértőket is magában foglaló monitoring bizottságnak kell(ene) ellenőriznie. Ennek tagjait június közepére sikerült kiválasztani, és ugyan valóban vannak benne a kormánnyal jellemzően kritikus civilek, a kormány és a hozzá közel álló szervezetek mellett kisebbségben maradnak – a bizottság többséggel hozhat döntéseket.
Bizottsági ülés még nem volt, a tagok egyelőre olyan dokumentumokat kapnak meg véleményezésre, amelyeket a kormány amúgy is nyilvánosságra hoz.
Mint például a REPowerEU-fejezet társadalmi vitára bocsátott tervezetét.
„Rezsivédelem” helyett támogatni kellene a rászorulókat
Ami a zöld energiaátmenet elősegítését illeti, a kormány 14 reformot valósítana meg uniós támogatásból, a teljesség igénye nélkül:
A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint mindez szép és jó, ám a szervezet további három reform megvalósítását sürgeti. Az első
a rezsicsökkentés teljes eltörlése a rászorulók egyidejű havi pénzbeni támogatásával,
valamint a fosszilis energiahordozók termelése és felhasználása támogatásának megszüntetése.
a kormány jóval nagyobb összeggel támogatja a visszaszorítandó energiahordozókat, mint a Magyarországnak előirányzott REPowerEU-támogatás teljes összege.
Ez egyébként régi és alapvető kritika a „rezsicsökkentéssel” szemben: mivel a lakosság – legalábbis tavaly augusztusig – változatlan, és az utóbbi években a piacihoz képest nyomott áron vásárolja az energiát, a háztartásokat semmi sem motiválta a tudatos fogyasztásra, az alternatívák keresésére. Ami alapvetően nem jó, a helyzet még kritikusabb, mióta Oroszország lerohanta Ukrajnát: a magas lakossági gázfogyasztás erős orosz gázfüggést jelent.
A REPowerEU-keretből szükséges volna finanszírozni egy átfogó szemléletformáló kampány előkészítését – állítja a Levegő Munkacsoport. Erre azért lenne szükség, mert még mindig rendkívül alacsony a lakosság energiatudatossága és hiányosak az ismeretei arról, miként lehet és miért érdemes minél több energiát megtakarítani, illetve kevésbé környezetszennyező fűtési és hűtési módszereket alkalmazni.
Nem magáncégek beruházásait kellene finanszírozni
A kormány 14 beruházáscsomagot szeretne finanszírozni REPowerEU-s pénzből – a civil szervezet szerint a lista első 9 elemét, az alábbiakat törölni kellene:
A felsorolt beruházások fosszilis energiahordozók további használatára építő nagy értékű beruházások (pl. százhalombattai finomító átalakítása, kőolaj- és földgáz-infrastruktúra fejlesztése, ipari parkok fejlesztése), amelyekre jelentős uniós források kerülnének elköltésre. Az ilyen – elsősorban profitorientált magáncégek érdekében álló – beruházásokra egyetlen fillér állami vagy uniós forrást (közpénzt) se szabad áldozni, hiszen az se környezetvédelmi, se gazdasági észszerűséggel nem indokolható, sőt kifejezetten piactorzító hatású és késlelteti a zöld átállást, ami tovább rontja az ország versenyképességét – figyelmeztet a Levegő Munkacsoport.
Molra szabva
A fenti listában az „Adria vezeték kapacitásbővítése és a finomítói rugalmasság fejlesztése” tétel nem más, mint a Mol támogatása. Az olajmulti százhalombattai finomítójában elsősorban az Oroszországból érkező Barátság vezetéken dolgoz fel orosz kőolajat. Az egyetlen rendelkezésre álló alternatív csővezeték az adriai, amelynek kapacitása jelenleg nem elég a finomító olajigényének kielégítésére. Magában a finomítóban pedig jelentős fejlesztésekre van szükség, hogy az minél nagyobb arányban képes legyen az orosz olajtól eltérő összetételű keverék feldolgozására.
Ennyiben a Mol támogatása az orosz energiahordozókról való leválást segítené – ugyanakkor a hosszabb távú cél a fosszilis energiahordozókról való leválás lenne, ami nem összeegyeztethető a Mol finomítási képességeinek fejlesztésével. Ugyanakkor azért tegyük hozzá: még évtizedes távlatban, még jelentős támogatások mellett sem reális célkitűzés a hazai olaj- és olajtermék-fogyasztás drasztikus csökkentése, hiszen az egyebek mellett a közlekedés rohamtempójú elektrifikációját tenné szükségessé.
Ezzel együtt jogos ellenvetés, hogy miért kellene uniós forrásokból támogatni egy tőzsdei magáncég, a Mol beruházásait. Itt megemlítendő, hogy a háború kitörése óta a Mol éppenséggel csillagászati profitokat ért el azért, mert az orosz olajhoz a termékek árazásában irányadó Brenthez képest sokkal olcsóbban jutott hozzá. E profitokból éppenséggel lehetne nagy forrásigényű beruházásokat finanszírozni – azonban ezeket a profitokat a kormány a Moltól elvonta és elvonja az üzemanyagársapkákkal és különadóval. Mondhatni,
a kormány nem a Mol beruházásait akarja uniós pénzből finanszírozni, hanem a saját működését, amennyiben legalább részben azt a pénzt kívánja uniós forrásból odaadni a Molnak, amit a vállalattól elvont.
Mészáros Lőrinc és az állami MVM
A lista első három tételével (villamoshálózat-, gázhálózat-, gáztározó-fejlesztések) a kormány szintén egy szűk vállalati kört támogatna. Részben állami vállalatot, az MVM-et, szóval nem csak piaci cégek piaci beruházásaira menne uniós pénz, hanem lényegében állami feladatokra.
Különösen az elektromos hálózat fejlesztésére nagy szükség van, egyebek mellett azért, hogy a hálózat képes legyen kezelni a sok új megújulós (napelemes) termelést, illetve a következő években várhatóan növekvő fogyasztást. Mindez persze nem újdonság, a kormány – jelenleg átdolgozás alatt álló – energiastratégiája már évekkel ezelőtt kitért a fejlesztési igényekre. Aztán ezek a fejlesztések annyira nem haladtak, hogy a kormány 2022 őszén felfüggesztette az új lakossági napelemes rendszerek hálózati csatlakozását.
Az sem mellékes, hogy a Fidesz 2010 óta – bevallottan – dolgozott azon, hogy az energiaszektor állami/„nemzeti” kézbe kerüljön, a külföldi szereplőket a jogszabályi környezet változtatásaival, hatósági árazással stb. kiszorítsa. Ahogy a fenti lista is szemlélteti, a projekt sikerrel járt – eredményeképp most a megmaradt néhány szereplő nyögi az energiaválság, az energiaátállás, a „rezsicsökkentés” minden terhét és nyűgét.
Ami a földgáztárolók és a gázhálózat fejlesztését illeti, mind a Levegő Munkacsoport, mind az MTVSZ nehezményezi, hogy tulajdonképpen a fosszilis energiahordozóktól való függés fennmaradása lesz az eredmény – miközben a fosszilis energia kivezetése volna a cél.
A lakossági energetikai felújításokat kellene támogatni
A Levegő Munkacsoport javaslata szerint
a kormányzati beruházáslista első 9 pontjának törlésével felszabaduló összegek túlnyomó részét a lista 13. helyén szereplő „Lakosság energiahatékonysági beruházásai” fejlesztésre csoportosítsák át,
150 milliárd forintot pedig szemléletformálásra és a hatóságok megerősítésére. A beruházási lista végén található, a kibocsátáscsökkentést és az energiafüggetlenséget érdemben szolgáló lakossági energiahatékonysági beruházásokra aránytalanul kis összeg jutna jelen állás szerint: a 20 ezer lakás energetikai felújítása rendkívül csekély.
Valóban úgy tűnik, hogy a tervbe csak dísznek került bele – a kormány számára hagyományosan mostoha – a lakóingatlanok energetikai mélyfelújítására kiírandó pályázat. A cél persze nemes, ám mindössze 224 milliárd forintból csupán 20 ezer lakást újítanának föl. A Magyar Energiahatékonysági Intézet szerint ennyi lakás felújításával elérhető a vállalt 171 gigawattórányi földgázfogyasztási megtakarítás. De évi 130 ezer ingatlan felújításával 1000-1200 gigawattórányi földgázt tudna az ország évente megspórolni. A szervezet tanulmánya szerint 650 ezer ingatlan mélyfelújításával éves szinten 420 ezer tonnával lehetne csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, és 7,5 petajoule energiát lehetne megspórolni. Ehhez képest a REPowerEU-s célkitűzések szabad szemmel nem is láthatók.
Az MTVSZ azt szorgalmazza, hogy
a kormány a helyreállítási alap hitelkeretének másik felét is hívja le, azzal a körülbelül 1,8 ezer milliárd forinttal (de legalább 700 milliárd forinttal) növelje meg a lakóépületek energetikai felújításának beruházási programját,
arányosan több állami forrást mellérendelve. Ez jelentené a szervezet szerint a valódi rezsicsökkentést: a 700 milliárd forintból további minimum 62 500 háztartás, az 1,8 ezer milliárd forintból további minimum 160 700 háztartás újulhatna meg.
Gáz, gáz, még az áramra is gáz
A kormány REPowerEU-tervezetének célkitűzései közül Levegő Munkacsoport nagyon hiányolja az energiafelhasználás érdemi csökkentését, illetve az energiahatékonyság javítását. A valódi energiafüggetlenséget és a gazdasági versenyképesség javulását elsősorban ezeknek a céloknak a teljesítése szolgálná. Az energiaéhség fenntartása, sőt növelése és pusztán némi szerkezetátalakítás nem fogja megoldani a strukturális gondokat és ezért az erre elköltött súlyos milliárdok ablakon kidobott pénzt jelentenek – figyelmeztet a civil szervezet.
A tervezetben felsorolt, uniós pénzből finanszírozott beruházások leginkább jelentős eszközbeszerzéseket, illetve infrastruktúra-bővítési elemeket tartalmaznak, amelyek jelentős környezetterheléssel járnak, és a hosszú távú negatív hatásokkal több kárt okoznak, mint hasznot. A felsorolt beruházások helyett elsősorban a tőkeszegény lakossági szektor energiahatékonyságának erősítésére és a kisebb energiaigényű tevékenységekre való átállásra kell helyezni a hangsúlyt.
Az MTVSZ a célkitűzésekből hiányolja a fosszilis földgázfüggés csökkentését, miközben a villamosenergiaimport-kitettség csökkentése pedig túl hangsúlyosan szerepel. A szervezet szerint
úgy tűnik, a kormány jobban tart a villamosenergia-import növekedésétől, mint a fosszilis gázimport új gázerőművi blokkok építése és REPowerEU-beruházások miatti relatív növekedésétől,
még akkor is, ha ez utóbbi nagyobb energiabiztonsági kockázatot jelent és szén-dioxid-intenzívebb.
Attól, hogy a villamosenergia-fogyasztás előreláthatólag 48 százalékkal fog növekedni 2030-ig (az elektrifikáció miatt indokoltan, de az erőltetett újraiparosítás, pl. akkumulátorgyárak miatt indokolatlanul) ez még nem jelenti azt, hogy a villamosenergia-termelés gázfogyasztásának is növekednie kell – figyelmeztet az MTVSZ, amely szerint a megújulóenergia-termelés felfuttatására kellene több forrást szánni.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.