Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","shortLead":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","id":"20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7.jpg","index":0,"item":"de0eaea2-4085-4744-8cf5-12ba7b774ed8","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","timestamp":"2025. május. 08. 07:42","title":"Miniszterelnöki biztosa lesz a pedagógiai innovációnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b937599b-3936-44b1-a007-8f65d8967d23","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A korábbi hasonló elnevezésű nemzetközi cégeivel építőiparban és az agráriumban is nyomul a határokon túl.","shortLead":"A korábbi hasonló elnevezésű nemzetközi cégeivel építőiparban és az agráriumban is nyomul a határokon túl.","id":"20250507_Kulfoldon-fejlesztene-infrastrukturat-Meszaros-Lorinc-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b937599b-3936-44b1-a007-8f65d8967d23.jpg","index":0,"item":"b729a039-ceaf-4323-8a4e-94932c52d855","keywords":null,"link":"/kkv/20250507_Kulfoldon-fejlesztene-infrastrukturat-Meszaros-Lorinc-Talentis-International-Infrastructure-Investments-Kft","timestamp":"2025. május. 07. 10:44","title":"Külföldön fejlesztene infrastruktúrát Mészáros Lőrinc, új céget alapított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7976f24f-ecd2-42b9-a676-3ad85bdc984e","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint tévedés zöld és kék színű bolygókat keresni a Földön kívüli idegen életformák megleléséhez.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint tévedés zöld és kék színű bolygókat keresni a Földön kívüli idegen életformák megleléséhez.","id":"20250507_foldon-kivuli-elet-megtalalasa-lila-szin-bolygo-bakterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7976f24f-ecd2-42b9-a676-3ad85bdc984e.jpg","index":0,"item":"8ba12968-98e0-454b-8ace-c24a7684b211","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_foldon-kivuli-elet-megtalalasa-lila-szin-bolygo-bakterium","timestamp":"2025. május. 07. 18:03","title":"Milyen színű lesz az első bolygó, ahol Földön kívüli életet találhat az emberiség? Úgy tűnik, lila","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8f70bfe-4160-4376-b134-61cb49567c1a","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Hosszú elnökségi ülést tart szerdán a Momentum, ez elé időzítette a volt elnök, Fekete-Győr András a merész javaslatát, hogy a párt inkább el se induljon a 2026-os választáson. A HVG úgy tudja, erről és a mandátumáról lemondott Orosz Anna képviselő-utódlásáról is szó lesz az elnökségin.","shortLead":"Hosszú elnökségi ülést tart szerdán a Momentum, ez elé időzítette a volt elnök, Fekete-Győr András a merész javaslatát...","id":"20250507_Osszeul-a-Momentum-elnoksege-Fekete-Gyor-felszamolasi-javaslata-es-Orosz-Anna-utodlasa-is-a-temak-kozt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8f70bfe-4160-4376-b134-61cb49567c1a.jpg","index":0,"item":"d77e10e9-592f-4d59-a2e6-b609fe8bcd5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_Osszeul-a-Momentum-elnoksege-Fekete-Gyor-felszamolasi-javaslata-es-Orosz-Anna-utodlasa-is-a-temak-kozt-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 10:33","title":"Összeül a Momentum elnöksége, Fekete-Győr „felszámolási javaslata” és Orosz Anna utódlása is a témák közt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő megmenteni az amerikai gazdaságot. Megszűnőben a dollár megkülönböztetett szerepe. Tényleg Friedrich Merz az, akinek vezetnie kellene Németországot? Európa szerezzen be új iránytűt a szélsőjobb nyomulása miatt. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő...","id":"20250507_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"86262de3-b364-4178-8049-39d860fe687f","keywords":null,"link":"/360/20250507_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 07. 11:56","title":"Financial Times-kommentár: Ha van olyan láncfűrész, amely bumerángként működik, akkor azt Musk találta fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44d1e3fc-8202-4e0d-84be-79494f287270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Gyorsan reagálnak a változó keresletre a kínaiak, és a hibrideken még büntetővám sincs. ","shortLead":"Gyorsan reagálnak a változó keresletre a kínaiak, és a hibrideken még büntetővám sincs. ","id":"20250508_BYD-villanyautokon-kivul-hibrideket-igyarthatnak-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44d1e3fc-8202-4e0d-84be-79494f287270.jpg","index":0,"item":"5a821ea2-355d-4129-856c-d5d538cb597f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_BYD-villanyautokon-kivul-hibrideket-igyarthatnak-Magyarorszagon","timestamp":"2025. május. 08. 08:35","title":"Irányt vált a BYD, nem csak villanyautókat gyártanának Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"113c8d67-a776-4faf-9627-1c49a93fc2e8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Michael Pitt tagadja az ellene felhozott vádakat. A pletykák szerint már a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó című sorozatból is azért írták ki a karakterét, mert nehéz volt együtt dolgozni vele.","shortLead":"Michael Pitt tagadja az ellene felhozott vádakat. A pletykák szerint már a Boardwalk Empire – Gengszterkorzó című...","id":"20250507_Letartoztattak-a-Gengszterkorzo-sztarjat-michael-pitt-boardwalk-empire-dawson-es-a-haverok-szexualis-eroszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/113c8d67-a776-4faf-9627-1c49a93fc2e8.jpg","index":0,"item":"be83db30-a7d9-4dad-b394-225fba39e869","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Letartoztattak-a-Gengszterkorzo-sztarjat-michael-pitt-boardwalk-empire-dawson-es-a-haverok-szexualis-eroszak","timestamp":"2025. május. 07. 09:09","title":"Letartóztatták a Gengszterkorzó sztárját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"358e87cb-50eb-4750-9b92-c4542fd8019f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Egy rendkívül tehetséges, kiemelkedő képességekkel rendelkező politikus, aki akár a baloldal új vezére is lehetett volna” – mondta Gyurcsány Ferencről Szekeres Imre volt honvédelmi miniszter, aki ennek ellenére úgy véli: 2006-ban lett volna már egy történelmi lehetőség a lemondásra. Lamperth Mónika egykori belügyminiszter szerint nem feltétlenül omlik össze a DK Gyurcsány Ferenc távozása miatt.","shortLead":"„Egy rendkívül tehetséges, kiemelkedő képességekkel rendelkező politikus, aki akár a baloldal új vezére is lehetett...","id":"20250508_gyurcsany-ferenc-lamperth-monika-szekeres-imre-visszavonulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/358e87cb-50eb-4750-9b92-c4542fd8019f.jpg","index":0,"item":"ed6d2960-4986-4b19-868e-2b801cfce5f7","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_gyurcsany-ferenc-lamperth-monika-szekeres-imre-visszavonulas","timestamp":"2025. május. 08. 18:40","title":"Egykori párttársai szerint Gyurcsány Ferencnek már korábban vissza kellett volna vonulnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint egyéves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án aláírták a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződését – jelentette be az Nemzetgazdasági Minisztérium. Az is kiderült, hogy a vételár 3,1 milliárd euró volt, és ezen felül a korábbi tulajdonosok 1,44 milliárd eurós hiteltartozását is átvállalták.
A szaktárca közleménye szerint a tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports részéről két körben zajlottak. Az üzletkötés ugyanis egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak.
Másfelől a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodást sikerült kötni – közölte az NGM, amely szerint az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekordméretet képvisel. Az adásvételt megerősítette az AviAlliance is.
Mint az NGM írta, a mai megállapodásnak köszönhetően vételár arányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot. A vételár 3,1 milliárd euró, a hitelezői konzorciummal történt sikeres megállapodással pedig a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitel került meghosszabbításra.
Az NGM azt is hangsúlyozta a közleményében, hogy “a munka a visszavásárlással nem áll meg. Sőt csak most kezdődik igazán, hiszen a magyar kormány és a francia társbefektető-üzemeltető azon fog dolgozni, hogy a budapesti reptér ne csak a régió, hanem a világ egyik legkiválóbb repterévé válhasson.” Megemlítik azt is, hogy a reptér megvásárlása tovább fogja erősíteni a nyugati és keleti tőke és csúcstechnológia Magyarországon történő összekapcsolását.
Azt is megígérték, hogy a reptér jövőbeli célkitűzéseit és üzleti tervét az NGM és a VINCI július elején, közös sajtótájékoztató keretében ismerteti.
Régóta lebegtették
A ferihegyi reptér állami visszavásárlása már fél éve zárul le „hamarosan”. A tárgyalásokért felelős Nagy Márton miniszter 2023 decemberének elején azt mondta, év végéig alá szeretnék írni a szerződést. A miniszter január elején tavaszra tette a szerződéskötés időpontját, január közepén pedig „nagyon közeli” megállapodásról beszélt. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter pár nappal később „legkésőbb február végi” időpontot emlegetett. Március közepén Nagy Márton annyit ígért: nyárra „biztosan” nyélbe ütik az üzletet. Április elején a miniszterelnök az Országgyűlésben azt találta mondani, hogy a reptér visszavásárlása csak napok kérdése, ám ezt Nagy Márton másnap finomította, mondván: az aláírásig két hét vagy akár egy hónap is eltelhet még. Végső határidőként ekkor a „közeljövőbent” határozta meg.
A kormány annyira meg akarja szerezni a budapesti repülőteret, hogy szavazatelsőbbségi és egyéb különleges jogokat is kész volt átengedni azoknak a befektetőtársaknak, akik hozzásegítik ehhez. Ha eljutnak a szerződésig, Orbán Viktor barátai újabb üzletekhez jutnak.
Újra nyereséges
A koronavírus-járvány és a nemzetközi turizmus visszaesése a ferihegyi reptérnek is betett, 2023-ban viszont már príma éve volt: 74 millió euró, átszámítva 28,3 milliárd forint lett a Budapest Airport nyeresége. Ez kis csökkenés az egy évvel korábbi 76,6 millió euróhoz képest, de így sincs miért panaszkodniuk a tulajdonosoknak, akik úgy döntöttek, hogy a profit kicsit több, mint felét, 42,8 millió eurót (átszámítva 16 milliárd forintot) veszik ki osztalékként. A cég sajtóközleményt is kiadott. Ebben azt írták: a tavalyi és az idei profit arra már elég volt, hogy a Covid alatt felhalmozott óriási veszteség nagy részét eltüntesse, még 47 millió euróra lesz szükség ahhoz, hogy a 2020-2021-ben összegyűlt veszteséget kiegyenlítsék.
Az árbevétel 21 százalékkal nőtt, 277-ről 337 millió euróra, azaz 129 milliárd forintra. A pénzügyi helyzet javulása természetesen összefügg a forgalom erősödésével. A statisztikai hivatal adatai szerint ötödével nőtt 2023-ban a reptér forgalma, amelyen így 14,6 millió utas fordult meg. Ez a 2020-as mélyponthoz képest 281 százalékos növekedés, a 2019-es csúcsévet azonban még így sem éri el. A teherforgalom 6,7 százalékkal, 142 762 tonnára nőtt.
A budapesti repteret visszavásárolni tervező kormány külföldi befektetőkre szorul, mivel magyar államnak nemhogy elkölthető milliárdjai nincsenek, hanem éppen a hiányokat kellene tömködnie.
Jönnek a franciák
A Budapest Airport megvásárlása régóta célja a kormányzatnak. 2021-ben nem kötelező érvényű ajánlatot tett az állam a repülőtér megvásárlására, de később a folyamatot leállították. A kormány 2023 februárjában élesztette fel az ötletet, amikor Nagy Márton gazdaságfejlesztési (immár nemzetgazdasági) minisztert bízták meg azzal, hogy tárgyalásokat folytasson a felvásárlásról.
A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmbH volt. Egy ideig olyan pletykák keringtek, hogy a magyar állam katari partnert vonna be a felvásárlásba, erre Orbán Viktor miniszterelnök is célozgatott egy katari fórumon 2023 májusában. Őszre kiderült, hogy a partner a francia Vinci Airports reptérüzemeltető lesz, a magyar állam pedig akkori hírek szerint csak szűk többségi, 51 százalékos tulajdonrészt szerzett volna a Budapest Airportban.
A Corvinus egy alapítói határozata alapján 2023 elején már azt tűnt valószínűbbnek, az állami vég első körben 80 százalékos részesedést szerezne, a Vinci 20 százalékost, az állam később adna át a maga részéből 29 százalékos részesedést a harmadik befektetőnek. Erre utal az is, hogy hogy a Budapest Airport jelenlegi tulajdonosai három pakettre bontották a meglévő részvénycsomagjaikat – ezzel három vevő felé történő értékesítést készítettek elő.
A magyar állam felvásárlási tervei mellett is fejleszt az egyelőre német és kanadai kézben lévő Budapest Airport.
Az állam sokat (el)adott a reptérért
A 2023-as piaci találgatások 4 milliárd eurós vételárról szóltak, aztán 3 milliárd eurós, sőt 2,5 milliárd eurós vételár is felmerült. Az biztos, hogy a költségvetés tulajdonképpen nem engedheti meg magának a reptérvásárlást – a 2024-es egész évre tervezett pénzforgalmi hiányt már tavasszal sikerült elérni. Azzal együtt sem, hogy a kormány már 2023-ban elkezdett pénzügyi mozgásteret csinálni magának a felvásárláshoz.
A sort az Erste Bank Hungaryben lévő 15 százalékos részesedés tavaly októberi eladása nyitotta. A 2016. augusztusban szerzett tulajdonrész vételára 38,9 milliárd forint volt, míg a kiszállási ár 87,5 milliárd. November közepén szerződést írt alá az állami Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., valamint a Vienna Insurance Group (VIG) biztosítócsoport a magyarországi VIG-társaságokban 2022 márciusa óta meglévő 45 százalékos állami tulajdonrészek 10 százalékra csökkentéséről. December közepén a Corvinus értékesítette a Yettel Magyarországban és a Yettel Real Estate Hungaryben lévő 25 százalékát, valamint a Cetin Hungary Zrt. 20 százalékát a cseh PPF-csoporthoz tartozó TMT Hungary Holdco B.V. holland holdingtársaságnak. A három dealből összesen több mint 700 millió eurós (mintegy 270 milliárd forint) bevétel folyt be.
Az NGM mostani közleménye szerint a kormány a vételár fennmaradó részét a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. az Eximbanktól kapott fejlesztési hitelből, valamint a költségvetés által végrehajtott tőkeemelésből finanszírozta.
A büdzsé mozgásterét az is növeli, hogy egy januári kormányhatározat szerint a nemzetgazdasági tárca 450 milliárd forinttal lépheti túl az egyik idei költségvetési kiadási sorát. Az utóbbi hónapokban az állami adósságkezelő ÁKK Zrt. is aktívan vett fel devizahitelt: szeptemberben 1,75 milliárd euróhoz (5,375 százalékos kamattal), novemberben félmilliárd dollárhoz (6,125 százalékos kamat), idén január elején pedig 2,5 milliárd dollárhoz (5,5 százalékos kamat) jutott.
A végét az Orbán-kormány adta el
A Budapest Airportot a Gyurcsány-kormány privatizálta 2006-ban, egész pontosan a cég kis híján 75 százalékát adták el a brit BAA-nak 466 milliárd forintért. A céghez 75 évnyi üzemeltetési koncesszió járt, viszont a reptér területe az állam tulajdonában maradt, és ott is van mind a mai napig. A 466 milliárd forint akkoriban nagyon jó árnak számított, igaz, a BAA a szerződésben kötelezően végrehajtandó fejlesztéseket vállalt a következő évekre (amikkel aztán elcsúszott). A BAA másfél évvel később eladta a Budapest Airportot és azzal együtt a 75 évre szóló üzemeltetést a Hochtief építőipari csoport reptérüzemeltetéssel foglalkozó vállalatának és három pénzügyi partnerének.
Orbán Viktor második kormánya hevesen sajnálkozott a Budapest Airport „elherdálása” miatt, sőt több alkalommal kilátásba helyezte a visszaállamosítást. Aztán 2011-ben opciós jogát érvényesítve 36,6 milliárd forintért eladta az állam maradék, bő 25 százalékos részesedését arra hivatkozva, hogy a kisebbségi részesedés már úgysem „biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében”.
Ha csak a külföldi tőke zavarja a kormányt, annak lecseréléséhez nem kell államosítás – véli Bognár András, az ICF légügyi szakértője. Új Malév aligha lesz, külön ferihegyi vasútra nincs szükség, a repülés pedig egyre többe kerül az átlag magyarnak.