Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"82bea5b5-fec4-4d6d-b3b8-739761264135","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb nevek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy ki vásárolja fel a TikTok amerikai üzletágát. Az egyiket tagadta Donald Trump amerikai elnök, a történet végére viszont hamarosan pont kerülhet.","shortLead":"Újabb nevek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy ki vásárolja fel a TikTok amerikai üzletágát. Az egyiket tagadta...","id":"20250127_tiktok-egyesult-allamok-felvasarlas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82bea5b5-fec4-4d6d-b3b8-739761264135.jpg","index":0,"item":"27f77a55-5fd6-4efe-933b-f686d4bdfc93","keywords":null,"link":"/tudomany/20250127_tiktok-egyesult-allamok-felvasarlas-donald-trump","timestamp":"2025. január. 27. 09:03","title":"30 napon belül eldőlhet a TikTok sorsa Amerikában, a Microsoft is képbe került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Maga az OpenAI vezérigazgatója tette közzé, hogy fizetés nélkül elérhető lesz a vállalat legújabb mesterségesintelligencia-modellje. Csak regisztrálni kell hozzá","shortLead":"Maga az OpenAI vezérigazgatója tette közzé, hogy fizetés nélkül elérhető lesz a vállalat legújabb...","id":"20250127_openai-chatgpt-o3-mini-ingyenes-hasznalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b.jpg","index":0,"item":"7f52db55-56f1-4526-8143-9b74bf864b52","keywords":null,"link":"/tudomany/20250127_openai-chatgpt-o3-mini-ingyenes-hasznalat","timestamp":"2025. január. 27. 08:03","title":"Megerősítették: ezt mindenki ingyen megkapja az interneten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök szerint a most elrendelt intézkedések még csak a kezdetet jelentik.","shortLead":"Az amerikai elnök szerint a most elrendelt intézkedések még csak a kezdetet jelentik.","id":"20250126_trump-kolumbia-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6420dd75-ea5d-41c6-89ca-8f520e9170f1.jpg","index":0,"item":"0ad4223f-4825-41e7-ace3-a0c1e3c1aa7e","keywords":null,"link":"/vilag/20250126_trump-kolumbia-szankciok","timestamp":"2025. január. 26. 22:12","title":"Trump lecsapott Kolumbiára, szankciók sorát jelentették be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6c6d74e-029e-4be8-a06a-08229d898eb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Parkolásnál nem túl szerencsés az ilyesmi. ","shortLead":"Parkolásnál nem túl szerencsés az ilyesmi. ","id":"20250127_Tomegesen-kellett-visszahivni-a-Xiaomi-elektromos-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6c6d74e-029e-4be8-a06a-08229d898eb1.jpg","index":0,"item":"8f904816-ddf8-47c4-8825-e3e096ac56b4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250127_Tomegesen-kellett-visszahivni-a-Xiaomi-elektromos-autojat","timestamp":"2025. január. 27. 08:19","title":"Rosszul méri fel a kocsi méreteit a Xiaomi robotpilótája, visszahívnak 30 ezer autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"265a65f1-db6d-438a-9160-8f9cc0933519","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A legerősebb processzort és az egyik legjobb kamerarendszert foglalja magában a Honor csúcskészüléke, de szoftveresen is újítottak a tavalyi modellhez képest. Ez érinti a fotózást is, de hogy ez mennyire jó, az kérdéses. Kipróbáltuk a Honor Magic7 Prót.","shortLead":"A legerősebb processzort és az egyik legjobb kamerarendszert foglalja magában a Honor csúcskészüléke, de szoftveresen...","id":"20250127_honor-magic7-pro-teszt-velemeny-kamera-mi-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/265a65f1-db6d-438a-9160-8f9cc0933519.jpg","index":0,"item":"2b54e9fe-0bdb-46ce-9b2c-745b5564e2f9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250127_honor-magic7-pro-teszt-velemeny-kamera-mi-funkciok","timestamp":"2025. január. 27. 10:30","title":"Szuperzoomot ígér a Honor új csúcsmobilja, de a teljes kép elég más – teszten a Magic7 Pro","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"841d8ee8-52c9-42f3-94cf-932f4cba9904","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A sorozatos incidensek miatt komolyabb fellépésre számíthatnak azok a hajók, melyek gyanúba keverednek. ","shortLead":"A sorozatos incidensek miatt komolyabb fellépésre számíthatnak azok a hajók, melyek gyanúba keverednek. ","id":"20250127_Miutan-ujabb-optikai-kabel-serult-meg-Svedorszag-lefoglalt-egy-hajot-szabotazs-gyanuja-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/841d8ee8-52c9-42f3-94cf-932f4cba9904.jpg","index":0,"item":"ce8d7f23-f470-4b99-a351-54da6486ffb1","keywords":null,"link":"/vilag/20250127_Miutan-ujabb-optikai-kabel-serult-meg-Svedorszag-lefoglalt-egy-hajot-szabotazs-gyanuja-miatt","timestamp":"2025. január. 27. 06:40","title":"Miután újabb optikai kábel sérült meg, Svédország lefoglalt egy hajót szabotázs gyanúja miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0f19eb1-f33f-47d2-bbb5-bcf7b63b7e6d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Irreálisan hosszú reklámblokkok bukkantak fel a YouTube-videók előtt egyeseknél, de van egy lehetséges magyarázat a jelenségre.","shortLead":"Irreálisan hosszú reklámblokkok bukkantak fel a YouTube-videók előtt egyeseknél, de van egy lehetséges magyarázat...","id":"20250127_google-youtube-tobb-oras-atugorhatatlan-reklamok-reklamblokkolok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0f19eb1-f33f-47d2-bbb5-bcf7b63b7e6d.jpg","index":0,"item":"81aa17b2-fb3c-4a50-8ea4-b066ecc512ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250127_google-youtube-tobb-oras-atugorhatatlan-reklamok-reklamblokkolok","timestamp":"2025. január. 27. 10:03","title":"Mi történt? Többórás, átugorhatatlan reklámok jelentek meg a YouTube-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f79c1d23-6d9e-4ef0-b4b0-3bc9b42cd6e4","c_author":"Domány András","category":"kkv","description":"Azok is alkalmazhatják, akik tavaly még átlépték az eddig 12 milliós határt.","shortLead":"Azok is alkalmazhatják, akik tavaly még átlépték az eddig 12 milliós határt.","id":"20250126_afamentesseg-osszeghatar-megemeles-nagy-marton-orban-viktor-bejelentes-afa-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f79c1d23-6d9e-4ef0-b4b0-3bc9b42cd6e4.jpg","index":0,"item":"755917f7-f0c4-481b-96a8-e3fb82137f96","keywords":null,"link":"/kkv/20250126_afamentesseg-osszeghatar-megemeles-nagy-marton-orban-viktor-bejelentes-afa-vallalkozas","timestamp":"2025. január. 26. 08:37","title":"Már vasárnaptól érvényes az alanyi adómentesség magasabb határa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Több mint egyéves intenzív tárgyalássorozatot követően 2024. június 6-án aláírták a Budapest Airport Zrt. adásvételi szerződését – jelentette be az Nemzetgazdasági Minisztérium. Az is kiderült, hogy a vételár 3,1 milliárd euró volt, és ezen felül a korábbi tulajdonosok 1,44 milliárd eurós hiteltartozását is átvállalták.
A szaktárca közleménye szerint a tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports részéről két körben zajlottak. Az üzletkötés ugyanis egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak.
Másfelől a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodást sikerült kötni – közölte az NGM, amely szerint az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekordméretet képvisel. Az adásvételt megerősítette az AviAlliance is.
Mint az NGM írta, a mai megállapodásnak köszönhetően vételár arányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot. A vételár 3,1 milliárd euró, a hitelezői konzorciummal történt sikeres megállapodással pedig a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitel került meghosszabbításra.
Az NGM azt is hangsúlyozta a közleményében, hogy “a munka a visszavásárlással nem áll meg. Sőt csak most kezdődik igazán, hiszen a magyar kormány és a francia társbefektető-üzemeltető azon fog dolgozni, hogy a budapesti reptér ne csak a régió, hanem a világ egyik legkiválóbb repterévé válhasson.” Megemlítik azt is, hogy a reptér megvásárlása tovább fogja erősíteni a nyugati és keleti tőke és csúcstechnológia Magyarországon történő összekapcsolását.
Azt is megígérték, hogy a reptér jövőbeli célkitűzéseit és üzleti tervét az NGM és a VINCI július elején, közös sajtótájékoztató keretében ismerteti.
Régóta lebegtették
A ferihegyi reptér állami visszavásárlása már fél éve zárul le „hamarosan”. A tárgyalásokért felelős Nagy Márton miniszter 2023 decemberének elején azt mondta, év végéig alá szeretnék írni a szerződést. A miniszter január elején tavaszra tette a szerződéskötés időpontját, január közepén pedig „nagyon közeli” megállapodásról beszélt. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter pár nappal később „legkésőbb február végi” időpontot emlegetett. Március közepén Nagy Márton annyit ígért: nyárra „biztosan” nyélbe ütik az üzletet. Április elején a miniszterelnök az Országgyűlésben azt találta mondani, hogy a reptér visszavásárlása csak napok kérdése, ám ezt Nagy Márton másnap finomította, mondván: az aláírásig két hét vagy akár egy hónap is eltelhet még. Végső határidőként ekkor a „közeljövőbent” határozta meg.
Újra nyereséges
A koronavírus-járvány és a nemzetközi turizmus visszaesése a ferihegyi reptérnek is betett, 2023-ban viszont már príma éve volt: 74 millió euró, átszámítva 28,3 milliárd forint lett a Budapest Airport nyeresége. Ez kis csökkenés az egy évvel korábbi 76,6 millió euróhoz képest, de így sincs miért panaszkodniuk a tulajdonosoknak, akik úgy döntöttek, hogy a profit kicsit több, mint felét, 42,8 millió eurót (átszámítva 16 milliárd forintot) veszik ki osztalékként. A cég sajtóközleményt is kiadott. Ebben azt írták: a tavalyi és az idei profit arra már elég volt, hogy a Covid alatt felhalmozott óriási veszteség nagy részét eltüntesse, még 47 millió euróra lesz szükség ahhoz, hogy a 2020-2021-ben összegyűlt veszteséget kiegyenlítsék.
Az árbevétel 21 százalékkal nőtt, 277-ről 337 millió euróra, azaz 129 milliárd forintra. A pénzügyi helyzet javulása természetesen összefügg a forgalom erősödésével. A statisztikai hivatal adatai szerint ötödével nőtt 2023-ban a reptér forgalma, amelyen így 14,6 millió utas fordult meg. Ez a 2020-as mélyponthoz képest 281 százalékos növekedés, a 2019-es csúcsévet azonban még így sem éri el. A teherforgalom 6,7 százalékkal, 142 762 tonnára nőtt.
Jönnek a franciák
A Budapest Airport megvásárlása régóta célja a kormányzatnak. 2021-ben nem kötelező érvényű ajánlatot tett az állam a repülőtér megvásárlására, de később a folyamatot leállították. A kormány 2023 februárjában élesztette fel az ötletet, amikor Nagy Márton gazdaságfejlesztési (immár nemzetgazdasági) minisztert bízták meg azzal, hogy tárgyalásokat folytasson a felvásárlásról.
A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmbH volt. Egy ideig olyan pletykák keringtek, hogy a magyar állam katari partnert vonna be a felvásárlásba, erre Orbán Viktor miniszterelnök is célozgatott egy katari fórumon 2023 májusában. Őszre kiderült, hogy a partner a francia Vinci Airports reptérüzemeltető lesz, a magyar állam pedig akkori hírek szerint csak szűk többségi, 51 százalékos tulajdonrészt szerzett volna a Budapest Airportban.
A Corvinus egy alapítói határozata alapján 2023 elején már azt tűnt valószínűbbnek, az állami vég első körben 80 százalékos részesedést szerezne, a Vinci 20 százalékost, az állam később adna át a maga részéből 29 százalékos részesedést a harmadik befektetőnek. Erre utal az is, hogy hogy a Budapest Airport jelenlegi tulajdonosai három pakettre bontották a meglévő részvénycsomagjaikat – ezzel három vevő felé történő értékesítést készítettek elő.
Az állam sokat (el)adott a reptérért
A 2023-as piaci találgatások 4 milliárd eurós vételárról szóltak, aztán 3 milliárd eurós, sőt 2,5 milliárd eurós vételár is felmerült. Az biztos, hogy a költségvetés tulajdonképpen nem engedheti meg magának a reptérvásárlást – a 2024-es egész évre tervezett pénzforgalmi hiányt már tavasszal sikerült elérni. Azzal együtt sem, hogy a kormány már 2023-ban elkezdett pénzügyi mozgásteret csinálni magának a felvásárláshoz.
A sort az Erste Bank Hungaryben lévő 15 százalékos részesedés tavaly októberi eladása nyitotta. A 2016. augusztusban szerzett tulajdonrész vételára 38,9 milliárd forint volt, míg a kiszállási ár 87,5 milliárd. November közepén szerződést írt alá az állami Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., valamint a Vienna Insurance Group (VIG) biztosítócsoport a magyarországi VIG-társaságokban 2022 márciusa óta meglévő 45 százalékos állami tulajdonrészek 10 százalékra csökkentéséről. December közepén a Corvinus értékesítette a Yettel Magyarországban és a Yettel Real Estate Hungaryben lévő 25 százalékát, valamint a Cetin Hungary Zrt. 20 százalékát a cseh PPF-csoporthoz tartozó TMT Hungary Holdco B.V. holland holdingtársaságnak. A három dealből összesen több mint 700 millió eurós (mintegy 270 milliárd forint) bevétel folyt be.
Az NGM mostani közleménye szerint a kormány a vételár fennmaradó részét a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. az Eximbanktól kapott fejlesztési hitelből, valamint a költségvetés által végrehajtott tőkeemelésből finanszírozta.
A büdzsé mozgásterét az is növeli, hogy egy januári kormányhatározat szerint a nemzetgazdasági tárca 450 milliárd forinttal lépheti túl az egyik idei költségvetési kiadási sorát. Az utóbbi hónapokban az állami adósságkezelő ÁKK Zrt. is aktívan vett fel devizahitelt: szeptemberben 1,75 milliárd euróhoz (5,375 százalékos kamattal), novemberben félmilliárd dollárhoz (6,125 százalékos kamat), idén január elején pedig 2,5 milliárd dollárhoz (5,5 százalékos kamat) jutott.
A végét az Orbán-kormány adta el
A Budapest Airportot a Gyurcsány-kormány privatizálta 2006-ban, egész pontosan a cég kis híján 75 százalékát adták el a brit BAA-nak 466 milliárd forintért. A céghez 75 évnyi üzemeltetési koncesszió járt, viszont a reptér területe az állam tulajdonában maradt, és ott is van mind a mai napig. A 466 milliárd forint akkoriban nagyon jó árnak számított, igaz, a BAA a szerződésben kötelezően végrehajtandó fejlesztéseket vállalt a következő évekre (amikkel aztán elcsúszott). A BAA másfél évvel később eladta a Budapest Airportot és azzal együtt a 75 évre szóló üzemeltetést a Hochtief építőipari csoport reptérüzemeltetéssel foglalkozó vállalatának és három pénzügyi partnerének.
Orbán Viktor második kormánya hevesen sajnálkozott a Budapest Airport „elherdálása” miatt, sőt több alkalommal kilátásba helyezte a visszaállamosítást. Aztán 2011-ben opciós jogát érvényesítve 36,6 milliárd forintért eladta az állam maradék, bő 25 százalékos részesedését arra hivatkozva, hogy a kisebbségi részesedés már úgysem „biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében”.
Sok holokauszttúlélő magába zárta a deportálás emlékeit, és Auschwitz felszabadulásának a nyolcvanadik évfordulóján még nagyobb hiányként mutatkoznak meg az elbeszéletlen történetek.
1945. január 27-én hétezer ember számára ért véget a pokol, ennyien maradtak az auschwitzi táborkomplexumban, miután a gyalogmenetek utolsó transzportja is elhagyta azt.