szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egyeztetéseket az uniós kereskedelmi biztos kezdeményezte.

Konzultációt indít az Európai Unió és Kína a kínai elektromosautó-ipar állami támogatását vizsgáló uniós jelentés ügyében, írja a Politico.

Mint ismert, ez a több hónapig tartó nyomozás azt vizsgálta, nem kapnak-e túlzott támogatást Pekingtől a kínai EV-cégek, és nem jutnak-e ezáltal túlzott versenyelőnyhöz az EU-s piacon. A viszgálat arra jutott, hogy de igen, a támogatás és a versenyelőny túlzó, ezért július elejétől kemény importvámokat vetnek ki a Kínából az EU-ba hozott e-autókra. Kína erre válaszul már az Európából származó égetettszesz- és sertéshús-importot büntetné, illetve további lépéseket tett kilátásba, vagyis komoly kereskedelmi háború van kialakulóban.

Ennek mennének elébe az egyeztetések, melyek megkezdéséről egy szombati videóhíváson egyezett meg Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke, “emberközpontú gazdaságért”, valamint kereskedelemért felelős biztos, illetve Vang Ventao kínai kereskedelmi miniszter. A kínai minisztérium szerint a párbeszédet a lett EB-alelnök kezdeményezte.

Olof Gill, az EB kereskedelmi szóvivője azt mondta, a két fél “őszinte és konstruktív” beszélgetésen van túl, mely során egyetértettek abban, hogy az egyeztetéseknek a tényeken kell alapulnia, és tiszteletben kell tartania a Kereskedelmi Világszervezet szabályait.

Olyan válasz jöhet Kínából a villanyautó vámra, amely egymásnak ugraszthatja az uniós országokat

Azok után, hogy az Európai Unió büntetővámokat vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra, Peking célzott megtorló intézkedésekkel reagálhat. Végigvesszük, milyen ellenintézkedésekre lehet számítani, és mi lehet ezekkel Kína célja.

Robert Habeck német alkancellár és gazdasági miniszter épp Kínában van, ahol szombaton arról beszélt, a kínai EV-kre kiszabott importvám nem büntetés, az ilyen intézkedések célja a Peking által a kínai vállalatoknak nyújtott előnyök kompenzálása.

Az EB döntése szerint július 4-től a BYD-re 17,4 százalékos, a Geely-re 20 százalékos, a SAIC-ra 38,1 százalékos egyedi vám vonatkozik az alap EU-s 10 százalékos importvám felett. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!