A visszanyesett rezsicsökkentéssel a pazarlásnak is vége? Negyedével esett a gázfogyasztás

2024-ben januártól júniusig mindössze 4,37 milliárd köbméter földgáz fogyott Magyarországon, szemben a 2022 első hat hónapjában mért 5,7 milliárd köbméterrel, ami több mint 23 százalékos csökkenést jelent.

  • hvg.hu hvg.hu
A visszanyesett rezsicsökkentéssel a pazarlásnak is vége? Negyedével esett a gázfogyasztás

Míg 2022 első hat hónapjához képest 23,3 százalékos volt a visszaesés a földgázfogyasztásban az idei első félévben, addig 2023 azonos időszakához mérten 6,5 százalékkal csökkent a felhasználás – derül ki a KSH MVM Csoport adatszolgáltatásán alapuló összegzéséből.

A csökkenés nagyobbik hányada tehát 2023-ra esett, 2023 első felében több mint 1 milliárd köbméter gázt takarítottak meg a lakossági felhasználók és a gazdasági szereplők, nagyjából fele-fele arányban. Az idei első félévre kimutatott további mintegy 300 millió köbméteres csökkenésnek viszont már kétharmada származott a háztartásoktól.

Az orosz–ukrán háború nyomán 2022-ben jelentkező energiaválság miatt tudatosabbá váló felhasználás következtében az idei első féléves adatok a 2021-ben mért 4,6 milliárd köbméteres gázfogyasztástól is elmaradnak. Minden bizonnyal spórolásra ösztönzött az is, hogy a magyar kormány elengedte az általános rezsicsökkentést, és bizonyos fogyasztás felett drasztikusan emelkedtek az árak.

Az Energiaügyi Minisztérium szerint Magyarország egymást követő két időszakban teljesítette felül az uniós elvárást a gázfogyasztás visszafogásában. Az előző öt év átlagához képest a tagállamoknak 15 százalékkal kellett kevesebb földgázt használniuk, ehhez képest Magyarországon 20 százalékkal csökkent a fogyasztás.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.