szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar lakosság 83 százaléka kifejezetten szereti a tejet és hetente több, mint négy alkalommal fogyasztja is. Azt pedig, hogy mennyit fogyasztunk belőle, több tényező is befolyásolja, mint például az, hogy milyen a csomagolása, mennyibe kerül, vagy például meddig eltartható - derül ki a GfK Hungária legfrissebb felméréséből.

A csökkenő árak mellett kényelmi szempontok vezérlik a vásárlókat, amikor hosszabban eltartható, úgynevezett UHT tejet, illetve szállítás és tárolás szempontjából kevesebb körültekintést igénylő dobozos tejet választanak az üzletek tejhűtő pultjából - áll a GfK Hungária által készített, a fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatásban.

A magyarországi tejpiacon fontos változások következtek be azóta, hogy hazánk az Európai Unió tagja lett. Az adatok szerint 2004. első negyedéve és 2005. hasonló időszaka között eltelt időben megközelítően 7 százalékkal bővült a forgalom, aminek hátterében az áll, hogy egyre többen és egyre több tejet vásárolunk egyre olcsóbban.

A tejtermékek piacán (sajtok, joghurtok, krémtúrók, pudingok) már megszokhattuk az import termékek jelenlétét, ám ezek 2004-ben a tejpiacon is feltűntek, s egyre erősödő pozíciót vívtak ki maguknak. Az elsősorban a vékony pénztárcájú családok által előnyben részesített "reggeli ital" a tavalyi gazdatüntetések egyik eredményeként eltűnt a boltok polcairól.

Ezt az űrt az importkorlátozások eltűnésének hatására az import, főleg a Szlovákiából érkező UHT tejek töltötték ki. Ezeknek a termékeknek elkerülhetetlen árcsökkentő hatása volt. Így a fogyasztók a hazai kereskedelmi márkás és import UHT tejek felé fordultak, ami piaci részesedésük növekedését eredményezte.

A piaci átrendeződés két fő nyertese az UHT és a dobozos friss tej szegmens. Ebben közrejátszik egyrészt egy kényelmi szempont, miszerint az UHT tejre hosszabb eltarthatósági idő jellemző, és szállítása, valamint tárolása kisebb körültekintést igényel.

Az átrendeződés másik oka pedig az árváltozásokban keresendő, hiszen az UHT tejek fogyasztói ára egy év alatt 14 százalékkal, a dobozos friss tejek ára pedig 12 százalékkal csökkent. A zacskós friss tejek átlagárában 5 százalékos csökkenés tapasztalható, ám ennek a szegmensnek az évek óta tartó, fokozatos piacvesztését ez sem tudta feltartóztatni. Ma már csupán hiedelem, hogy ez a kiszerelés típus még mindig a korábbiakhoz hasonlóan a legolcsóbb.

A műanyag palackos kiszerelés piacmérete hozzávetőleg negyedére zsugorodott főleg annak köszönhetően, hogy forgalmának nagy részét a ma már nem forgalmazott „reggeli italok” adták. Ugyanakkor ennek a csomagolási típusnak az ára enyhén emelkedett. Mindezeknek a hatásoknak az együttes következménye volt, hogy a szegmens penetrációja látványosan csökkent.

A kimért tejek fogyasztói bázisa viszonylag stabil, elsősorban a falusi, egy-két főből álló olyan háztartások tagjai közül kerülnek ki, akiknek jellemzően nincs módjuk hipermarketben vásárolni, hanem helyi kistermelőtől vagy a legközelebbi piacon, kofáktól szerzik be a szükséges mennyiséget. Körülbelül minden ötödik háztartás vásárolt legalább egyszer ilyen tejet 2004 és 2005 első negyedévében. Jellemző erre a kiszerelés típusra, hogy vásárlói egyszerre nagyobb, átlagosan 3, de akár 4-5 liternyi mennyiséget is vásárolnak belőle.

E tendenciák folytatódása várható továbbra is, azaz az UHT tejek szegmensének növekedésére és a zacskós friss tejek szegmensének csökkenésére számíthatunk. A kereskedelmi márkák jelenléte továbbra is jelentős lesz UHT tejek körében. A friss dobozos tejek szegmensébe pedig szintén betörnek az import termékek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Civil szervezetek az iskolai tejesdoboz-reklámok ellen

Közel ötven környezet-, fogyasztóvédő, és pedagógiai szervezet nyílt levélben tiltakozik az Oktatási és az Egészségügyi Minisztérium gyerekeknek szóló reklámozást támogató magatartása miatt.

Gazdaság

Tejárapály

Literenként 85 forintért kezdte árulni néhány hete a Spar hálózata a 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejet...

MTI Gazdaság

Elégedettek a tejtermelők a külföldi tej kitiltása miatt

A külföldi 2,8 százalékos zsírtartalmú tej kitiltásával a magyar piacról mintegy 200 millió literes piaci szegmenst sikerült megvédeni - mondta Kiss Pál István, a Friesland Foods Közép-Európa elnök-vezérigazgatója, a Tej Terméktanács elnökségi tagja.