szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Eddig több európai nagyváros is rendelt a Siemens-villamosokból, amelyek közül több százat kellett módosítani, több városban pedig kártérítési ügy kísérte a Combinók bejövetelét.

Késik az újraindítás
Csütörtökön még nem járnak a Combino villamosok - mondta el a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója, Farkas Szilvia, hozzátéve, hogy a villamosokat vizsgáló nemzetközi bizottság eredményei alapján csütörtök estére végeznek az első Combino szerelésével. Dirk Rösler, a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának
projektvezetője kedden azt mondta: szerdán nemzetközi, osztrák és német szakemberek részvételével felálló csoport vizsgálja meg a forgalomból visszavont járműveket. Akkor reményét fejezte ki, hogy csütörtökön egy-két Combino villamos visszakerülhet a forgalomba.

A Siemens Zrt. kedden vonta vissza a Combino villamosokat, miután sorozatos meghibá-sodásokat tapasztaltak a járműveknél. Elsősorban a villa-mosok ajtajával voltak prob-lémák. Ezzel kapcsolatban Dirk Rösler keddi sajtótájékoztatóján elismerte: típushibáról van szó.
A Combino villamosok prototípusát 1996-ban mutatták be, a könnyű alumínium felépítményű, moduláris jármű néhány évig a világ egyik legnépszerűbb villamosa volt. A Combino kereskedelmi sikerének az alumínium szerkezeti elemek hibás méretezésével kapcsolatos botrány vetett véget, miután az alig néhányéves járművek felépítménye több német üzemeltetőnél is megrepedt, és a járműveket biztonsági okokból ki kellett vonni a forgalomból.

2002-2003-ban váratlanul problémák mutatkoztak a csavarral felerősített alumínium testhéjak torziós ellenállásával kapcsolatban, ezt a Siemens hivatalosan is elismerte 2003 decemberében, írta a Railway Gazette International 2005 október 1-jén megjelent áttekintésében a Combinókról. Ami 2002-ben néhány rögzítési hiba ártatlan esetének tűnt, később alapvető műszaki hibának bizonyult. 

Több tanulmány után a Siemens háromlépcsős tervet készített a hibák kiküszöbölésére. A Siemens, a Combino márkanevet megtartva, Krefeld-Ürdingbe helyezte át a gyártást, ahol hasonló formatervezéssel, de megváltozott műszaki tartalommal, osztrák tervek alapján gyártanak acél vázszerkezetű villamosokat, egyebek között a BKV Zrt. számára is itt készültek a járművek - azonban a problémák ezzel nem szűntek meg.

A világon mintegy 15 város 481 Combinót rendelt eddig, írta a Railway Gazette International. A típus 1996. júliusi megjelenésétől tavaly októberig - amikor a Railway Gazette International összegzése elkészült - 114 Combino Basic típust szállítottak le, és 310 Advanced változatot rendeltek. A 424 rendelés mellett a portugáliai Almeida 24 Combinót rendelt rozsdamentes acéltesttel.

Németországi nagyvárosokon - Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Nordhausen, Potsdam, Ulm - kívül Amszterdam, Bázel, Verona, Bern, Poznan és Budapest rendelt a Combinókból. Európán kívül Hirosima és Melbourne.

Az olaszországi Verona 22, a spanyol Alicante városa 10 Combino megrendelését mondta le, 25 millió eurós kártérítést is kapott. A különböző panaszok nyomán 403 Combinót módosítani kellett, számos nagyváros városi tanácsának, illetve közlekedési vállalatainak főhetett a feje a Combinókkal kapcsolatban.

Amszterdamban 2004. augusztusi lapjelentések szerint az ismert konstrukciós hibák mellett újabbat mutattak ki a rendszeres ellenőrzések, és az ottani közlekedési vállalat szóvivője kétségeit hangoztatta a villamosok harminc évre várt élettartamával kapcsolatban.

Bázelben arra 2003. októberben a lapok arról írtak, hogy az egész Combino-flottát javításra kellett küldeni, miután korábban a 28 Combinót biztonsági okokból már kivonták a forgalomból. Az ügyletet vizsgáló bizottság szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy a Siemens már bevált, kipróbált technológiáként adta el az újonnan fejlesztett járműveket. A Siemens kártérítést fizetett, szakértők azonban a továbbiakban arra figyelmeztettek, hogy sínhálózat erős terhelése pénzügyi időzített bombát rejthet, amelyet a Siemensszel kötött szerződések nem fedeznek.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Elindult az első Combino villamos

Elindult útjára az első két, szuperhosszú Combino villamos Budapesten szombaton délelőtt, s ezzel megkezdődött az eddigi Ganz-villamosok "hosszú búcsúja" a Nagykörúttól. A két szerelvény július közepéig csak a hétvégi napokon közlekedik, csak ezt követően állnak hétköznapi forgalomba.

MTI Itthon

Demszky kivonatja a BKV-val a Combinókat

Demszky kivizsgálást sürget, addig pedig kivonatná a budapesti forgalomból a Combino-villamosokat a BKV-val. Eközben pedig levélben szólítja fel a Siemens magyarországi vállalatát, vállalja a hibákért a felelősséget.

hvg.hu Itthon

Ismét leállt egy Combino - Ki tartja érte a hátát?

A fedélzeti számítógép meghibásodása miatt állt le tegnap egy Combino villamos. Ma az újraindítás okozott nehézségeket. A Combino jelen állapotában még prototípus, a BKV a napi gyakorlatban teszteli a járműket. A hvg.hu értesülése szerint Demszky Gábor leváltaná Aba Botondot, a BKV vezérigazgatóját, de a fővárosi közgyűlés a szocialista frakció nélkül tehetetlen.

hvg.hu Itthon

Siemens: a Combino-hibák kínosak

A homokzsákos próbaüzem kevésbé megterhelő az ajtóknak, mint élő emberekkel utazni - lebbentette fel a fátylat a Siemens AG közlekedéstechnikai ágazatának projektvezetője a 820 milliós Combino villamosok meghibásodásának egyik okáról. Dirk Rösler azt is hozzátette: a klímát most is a korábbi árhoz hasonló költségen szerelnék be a villamosokba.

MTI Itthon

Visszahívják a Combinókat - egy napra

Kedden visszahívja a Combino villamosokat a Siemens ellenőrzésre - tájékoztatott a BKV Sajtóirodája, majd erről szóló közleményt adott ki maga a karbantartást végző cég is.

MTI Itthon

Katona: szaunázni lehet a Combino villamosokon

Szauna hőmérséklet van az új Combino villamosokon; a vonatkozó rendelet szerint állatokat nem lehetne szállítani ezeken a járműveken - mondta Katona Kálmán, az MDF főpolgármester-jelöltje.

MTI Gazdaság

Jövő héten érkezik az első Siemens villamos

A tervezettnél egy héttel korábban, már a jövő hét elején Budapestre érkezik a Nagykörútra vásárolt 40 Siemens Combino villamos első szerelvénye, amit év végéig még 19 darab követ.