szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az osztrák Die Presse mai száma újabb bizonyítékokkal kívánta alátámasztani tegnapi állítását: az M5-ös építésében részt vett Strabag cég az Eurocontact vállalaton keresztül 2004-ben mintegy 15 millió eurót, azaz 4 milliárd forintot továbbított a magyar koalíciós pártoknak, jórészt az MSZP-nek. Egy- a hvg.hu birtokába került és kivonatosan ismertett- belső feljegyzés név szerint is említi Puch Lászlót, az MSZP korábbi pénztárosát. Az MSZP szóvivői irodája viszont cáfolta, hogy a párt a Strabagtól vagy az Eurocontacttól pénzt kapott volna.

Magyarok a feljegyzésben 
A die Presse által szellőztetett, s hvg.hu birtokába jutott   feljegyzés egyik központi témája: hogyan bonyolítsák   Zach cégén keresztül a Strabag pénzek átutalását a magyar koalíciós pártoknak.
A Strabag korábban elismerte, a pénzt valóban eljuttatta az Eurocontactnak tanácsadás címén, azzal, hogy annak egy részét "utalják át a magyar demokrácia erősítésén fáradozó pártközeli társadalmi és tudományos szervezeteknek".

A konzrevatív lap immár napok óta újabb és újabb leleplezéseket tartalmazó cikksorozata tulajdonképpen Alexander Zachot, az idei választásokon szocialista (SPÖ) színekben induló liberális képviselőjelöltet pécézte ki. Zach cégvezetője, egyben – egy bizonyos Aczél Zoltánnal együtt - tulajdonosa volt 2005 végéig az Eurocontact tanácsadó cégnek. Mindeddig Zach tagadta a vádat, mint nyilatkozta, mindössze az SZDSZ-nek utaltak át 200 ezer eurót (mintegy 54 millió forintot), az M5-ös építéséhez pedig semmi közük nem volt. A mai Népszabadságban Kuncze Gábor arra a kérdésére, hogy az osztrák liberálisoktól kaptak-e támogatást, közölte: a párttól nem, de intézményétől, a Liberális Intézettől igen. Mint mondta, kisebb összegekről, 2004-ben például mintegy 20 millió forintról van szó. "De ez nem köthető a Strabaghoz" - közölte a pártelnök.

A Die Presse mai száma azonban jelezte: birtokába jutott egy számla, amely arról árulkodik, Zach igenis involválva volt az autópálya beruházás körüli elszámolásokban. Tavaly áprilisban ő maga küldött el egy 6,7 millió euróra szóló számlát a Strabagnak. Az Eurocontact belső feljegyzéséből - ami jelenleg a hvg.hu birtokában van - pedig kiderül, a pénzt, de legalábbis egy részét a magyar politikai pártoknak szánták. A feljegyzés említi „Puch urat” aki elégedetlen, és aki már szeretne a pénzhez hozzájutni. Itt valószínűleg Puch Lászlóról, a szocialisták korábbi pénztárosáról van szó.

A feljegyzésben Zach tanácsot ad: nyugtassák meg Puchot, a pénz az Eurocontacton keresztül átutalásra kerül. Zach még hozzáteszi „A pénz egy részét rajtunk keresztül továbbra is közvetlenül  el lehet juttatni a pártokhoz." A feljegyzésben a pártfinanszírozás technikai lebonyolításáról is szót ejt Zahn. „Milyen csatornákkal rendelkezik a Strabag? Hogyan tudja nekünk a pénzt eljuttatni? Magyarországon, Szlovákián, Svájcon, avagy Ausztrián keresztül?" - teszi fel a kérdést, majd azt a lehetőéget is felveti, hogy a pénzt utalja át egy cég, amelynek székhelye alacsony adózású országban van.

A Presse interjút közöl az ügyet kirobbantó Hans-Peter Martin független képviselővel. Ebből kiderül, Martin adta át a leleplező dokumentumokat a Die Pressének. Arról nem beszél, hogyan jutott azokhoz hozzá, de elmondja, 2004 áprilisban személyesen kereste őt fel az Eurocontact két tulajdonosa, és felajánlották, támogatják és finanszírozzák az Európa parlamenti képviselőségért inditott kampányát. Ezt ő elutasította. Most viszont szeretné megkérdezni a Strabag vezetőit, mikor adtak máskor pénzt a demokrácia erősítésre? Szerinte nevetséges magyarázat, hogy a cég ilyen hatalmas összeget tanácsadás címén fizetett volna ki az Eurocontactnak.

 A Magyarországon működő mélyépítő cégek közül a Strabag a legnagyobb, akkora kapacitással, mint amennyi az összes többinek van. Nem kell azért fizetnie, hogy állami megbízásokhoz jusson - állította a Népszabadságnak Csillag István, aki tőlük értesült a Die Presse cikkéről. A két évvel ezelőtt hivatalban lévő gazdasági miniszter megjegyezte azt is, hogy az M5-ös építésére nem az állam, hanem az arra korábban koncessziót kapó konzorcium írt ki pályázatot. Miután ebben a Strabag tulajdonostárs, nem meglepő, hogy az építési munkák felét is megkapta - magyarázta Csillag, akinek nincs tudomása arról, hogy a Strabag mire költötte a pénzét 2004-ben.

A Strabag egyébként 2004-ben 113 közbeszerzési pályázaton győzött, mintegy 168 milliárd forint értékben. Számos autópálya-építésben vettek részt, bár az említett M5-szakasz építése nem állami megrendelés volt. Az ominózus 2004-es évben történt meg emellett az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. rendkívül bonyolult pénzügyi műveleteket rejtő átalakítása, melynek nyomán abban az állam is megjelent tulajdonosként - emlékeztett  a Népszabadság.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Die Presse: az MSZP kenőpénzt kapott a Strabagtól

Az osztrák Die Presse mai száma újabb bizonyítékokkal kívánta alátámasztani tegnapi állítását: az M5-ös építésében részt vett Strabag cég az Eurocontact vállalaton keresztül 2004-ben mintegy 15 millió eurót, azaz 4 milliárd forintot továbbított a magyar koalíciós pártoknak, jórészt az MSZP-nek. Egy- a hvg.hu birtokába került és kivonatosan ismertett- belső feljegyzés név szerint is említi Puch Lászlót, az MSZP korábbi pénztárosát. Az MSZP szóvivői irodája viszont cáfolta, hogy a párt a Strabagtól vagy az Eurocontacttól pénzt kapott volna.

Gazdaság

Fizetnie kell a Strabagnak

Száztizenkétmillió forintos rendbírságot kell fizetnie a Strabag Rt.-nek, a Fővárosi Bíróság ugyanis jóváhagyta a Gazdasági Versenyhivatal májusban hozott döntését - értesült a Magyar Hírlap.

MTI Gazdaság

Hatszázmilliós projektet nyert a Strabag

A Strabag Építőipari Rt. újíthatja fel Bátonyterenye központját nettó 672,4 millió forintért, miután elnyerte a városi önkormányzat által kiírt nyílt közbeszerzési eljárást.