Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"097669c6-4cf4-41fd-b18e-0eb099bdb8b0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most debütált Ferrari 296 Speciale közel 900 lóerővel gyilkolja a hátsó gumijait – jövünk minden fontos részlettel a kihegyezett plugin hibrid sportkocsival kapcsolatban.","shortLead":"A most debütált Ferrari 296 Speciale közel 900 lóerővel gyilkolja a hátsó gumijait – jövünk minden fontos részlettel...","id":"20250430_olasz-virtus-ime-a-valaha-keszult-legerosebb-hatsokerek-hajtasu-ferrari-296-speciale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/097669c6-4cf4-41fd-b18e-0eb099bdb8b0.jpg","index":0,"item":"d44df3a8-bf2a-46f3-901b-f7cff9138527","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_olasz-virtus-ime-a-valaha-keszult-legerosebb-hatsokerek-hajtasu-ferrari-296-speciale","timestamp":"2025. április. 30. 07:21","title":"Olasz virtus: íme a valaha készült legerősebb hátsókerék-hajtású Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecc1506a-3673-45e4-b468-1039cc238bac","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Satya Nadelle Mark Zuckerberggel beszélgetve árulta el, hol tart a Microsoft a mesterséges intelligencia használatával.","shortLead":"Satya Nadelle Mark Zuckerberggel beszélgetve árulta el, hol tart a Microsoft a mesterséges intelligencia használatával.","id":"20250430_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-kodolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecc1506a-3673-45e4-b468-1039cc238bac.jpg","index":0,"item":"00a08896-2289-4e00-9f6a-54059c27281c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-kodolas","timestamp":"2025. április. 30. 15:03","title":"A Microsoftnál már a gép írja a kód 30 százalékát, az is kiderült, miben a legjobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A 16 éves fiú 3 emberrel végzett egy fodrászszalonban.","shortLead":"A 16 éves fiú 3 emberrel végzett egy fodrászszalonban.","id":"20250430_uppsala-lovoldozes-gyanusitott-elfogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005.jpg","index":0,"item":"358d4322-2040-4b65-b728-6cfea6cea662","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_uppsala-lovoldozes-gyanusitott-elfogas","timestamp":"2025. április. 30. 11:07","title":"Elfogták az uppsalai lövöldözés gyanúsítottját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d146e783-810c-4209-aab5-bda9d7e22f13","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Nem tudom, létezik-e valamiféle kölcsönös segítségnyújtási szerződés Európa korrupt politikusai között, de ha igen, akkor nagyon is úgy kéne működnie, mint Milorad Dodikkal. Mindez tisztán jelzi előre, hogy az elvesztett 2026-os választás éjszakáján szlovák vagy szerb egységek lépik át a magyar határt, hogy kimenekítsék Orbánt. Vélemény.","shortLead":"Nem tudom, létezik-e valamiféle kölcsönös segítségnyújtási szerződés Európa korrupt politikusai között, de ha igen...","id":"20250501_Para-Kovacs-Imre-publicisztika-orban-dodik-korrupt-politikusok-kimenekites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d146e783-810c-4209-aab5-bda9d7e22f13.jpg","index":0,"item":"7715b3ae-5c6d-40b7-b1d2-9ff757b3b607","keywords":null,"link":"/360/20250501_Para-Kovacs-Imre-publicisztika-orban-dodik-korrupt-politikusok-kimenekites","timestamp":"2025. május. 01. 10:00","title":"Para-Kovács Imre: A haza nem lehet előzetesben!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba burkolódzunk. Így az esetek túlnyomó többségében a probléma orvoslása, gyógyítása is elmarad, helyette inkább büszkén szenvedünk múlni nem akaró panaszainktól. Sokan csak akkor kérnek segítséget, amikor a helyzet szinte már visszafordíthatatlan. Különösen a férfiak hajlamosak inkább a végsőkig szenvedni, mintsem hogy orvoshoz forduljanak. ","shortLead":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba...","id":"20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2.jpg","index":0,"item":"eee11d5f-ae21-4e22-a402-d9e4f864e9ad","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. április. 30. 07:30","title":"Szexuális zavarok: amiről nem beszélünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e857a094-9331-4be1-b1d1-8114e13199ad","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Hogyan hat egy bank kibocsátáscsökkentési törekvéseire, ha egy korszerűtlen Kádár-kocka megvásárlására ad hitelt? Mennyit számít fenntarthatósági szempontból, ha csak saját működését állítja át zöldre? Mi a gond azzal, ha bankunk az orrunk alá dörgöli a vásárlásainkhoz kapcsolható kibocsátásunkat? Többek között erről is szó esik a zCast friss adásában, amelyben a pénzügyi szektor fenntarthatóságát vizsgáljuk, de bepillantunk saját zsebünkbe is.","shortLead":"Hogyan hat egy bank kibocsátáscsökkentési törekvéseire, ha egy korszerűtlen Kádár-kocka megvásárlására ad hitelt...","id":"20250430_zcast-podcast-fenntarthato-penzugyek-zold-bankolas-kh-bank-suba-levente-kibocsatascsokkentes-esg-csr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e857a094-9331-4be1-b1d1-8114e13199ad.jpg","index":0,"item":"d4876582-1a26-4299-9912-42b0e9a43b43","keywords":null,"link":"/zhvg/20250430_zcast-podcast-fenntarthato-penzugyek-zold-bankolas-kh-bank-suba-levente-kibocsatascsokkentes-esg-csr","timestamp":"2025. április. 30. 15:00","title":"zCast: A Kádár-kockára adott hiteltől a széniparig – hogyan tekerheti jól a zöldverklit egy bank?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d382ea42-14b6-4b18-85e9-1f083c97fe0d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kassandra Reinhardt egyike azoknak a jógaoktatóknak, akik a YouTube-on építettek stúdióbirodalmat, és emberek millióihoz hozták közel a jógát. A Yoga with Kassandra YouTube-csatornát ma már 2,8 millióan követik, de a kanadai Reinhardt most könyvben is eligazítja azokat, akiket a jóga mélyebb rétegei is érdekelnek. A filozófiája az, hogy minden jógapóz tanít valamit, és valahányszor a szőnyegre lépünk, bölcsességre tehetünk szert. ","shortLead":"Kassandra Reinhardt egyike azoknak a jógaoktatóknak, akik a YouTube-on építettek stúdióbirodalmat, és emberek...","id":"20250430_kassandra-reinhardt-joga-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d382ea42-14b6-4b18-85e9-1f083c97fe0d.jpg","index":0,"item":"200c0ae3-d263-4acb-90c9-6328d936acba","keywords":null,"link":"/elet/20250430_kassandra-reinhardt-joga-interju","timestamp":"2025. április. 30. 11:59","title":"A jógaszőnyegen nincs ítélkezés vagy elvárás – interjú a YouTube egyik legnépszerűbb jógaoktatójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24ff2f2d-1eed-4946-b43d-62aa1c56a582","c_author":"Papp Réka Kinga","category":"360","description":"Az Orbán-rendszer nagyhatalmakkal seftel, de tizenöt év után sincs hosszú távú stratégiája. A politikai alternatíva összeomlása alapozta meg a Fidesz teljhatalmát 2010-ben, és most, hogy feltápászkodik egy potens ellenjelölt, egyből meginog a rendszer, amely érdemi ellenzék nélkül működött mostanáig. Ám a külföldi politikai védelem megvásárlásáért, a hatalom megtartásáért semmi sem drága. Vélemény.","shortLead":"Az Orbán-rendszer nagyhatalmakkal seftel, de tizenöt év után sincs hosszú távú stratégiája. A politikai alternatíva...","id":"20250430_hvg-Papp-Reka-Kinga-Vilagpolitikai-szedelgok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24ff2f2d-1eed-4946-b43d-62aa1c56a582.jpg","index":0,"item":"69c8dd8f-1df8-4e3d-9b89-f201c1d87c53","keywords":null,"link":"/360/20250430_hvg-Papp-Reka-Kinga-Vilagpolitikai-szedelgok","timestamp":"2025. április. 30. 08:00","title":"Papp Réka Kinga: Az Orbán-rezsim veszélyes gyengesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bemutatták az új budapesti metrószerelvényt - fotóval
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Bemutatták a Budapestre érkező első új metrószerelvényt pénteken a szállító cég, az Alstom lengyelországi gyáregységében.
A chorzowi gyárban Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester elmondta: az első szerelvény októberben érkezik Budapestre, ahol eleinte éjszakánként fogják tesztelni és, ha minden optimálisan alakul, 2009 februárjában üzembe helyezhetik a piros vonalon. Hozzátette: egy pár hónapig egyszerre fognak közlekedni a régi és az új metrókocsik, míg 2009. októberére várhatóan megérkezik az összes új szerelvény.
A 4-es metró kocsijaival kapcsolatban - amelyeket szintén az Alstom gyárt és szállít - Demszky Gábor kifejtette: ha olyan állapotban lesz a pálya, 2010 márciusában üzembe helyezhetik az első szerelvényt, augusztusra pedig a tervek szerint az összes megérkezik.
A metrószerelvények paramétereivel kapcsolatban közölte: a 4-es vonalon automata vezérlésűek lesznek a kocsik, míg a 2-esen - csakúgy mint eddig - vezető fog irányítani. A 4-es (zöld) vonalon közlekedő szerelvények 80 kilométer/órával tudnak majd maximum haladni, a 2-es szerelvényeinek legnagyobb sebessége 70 kilométer/óra lesz. Mind a két vonalon légkondicionált, vizuális és hangbemondásos utastájékoztatással egyaránt ellátott kocsikban utazhatnak majd a fővárosban közlekedők - fűzte hozzá.
A világon minden negyedik metrószerelvényt az Alstom gyártja - hangsúlyozta Demszky Gábor. Arra is kitért, várják, hogy jövő januárban a Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadja a megfelelő engedélyeket, hogy közlekedhessenek a szerelvények Budapesten. Viták azonban még vannak a hatósággal - jegyezte meg.
Ezzel kapcsolatban - újságírói kérdésekre reagálva - elmondta: mintegy 6 hónapos késésben van a metrószerelvények szállítása, arról azonban még folyik a vita, hogy ennek mi az oka. Az Alstom szerint a közlekedési hatóság késve adta ki az engedélyt a prototípusra. A főpolgármester úgy fogalmazott: keresik azt a megoldást, ami elősegítheti a megfelelő időben történő szállítást. Az esetleges kötbér összegéről nem esett szó, a részt vevő felek úgy fogalmaztak: "keresni kell a kompromisszumokat".
Az Alstom 2006 májusában írta alá a budapesti 2-es és a most épülő 4-es metróvonal új szerelvényeinek gyártására és szállítására vonatkozó szerződéseket. Az összesen 65 milliárd forintért vásárolt 37 metrószerelvényből a 2-es metróra szánt 22 járművet 2008 májusától egy éven át szállították volna le. Az Alstom azonban tavaly júliusban jelezte, hogy az előzetes típusengedély késedelmes beszerzése miatt hónapokat csúszik a szállítás. A BKV emiatt mintegy 13 millió euró kötbért igényelt az Alstomtól. A cég vitatta a kötbér jogosságát, egyidejűleg kezdeményezte a projekt csaknem egy évvel való meghosszabbítását, amiért csaknem 15 millió eurós többletköltség-igényt jelentett be.
A szerelvények szállításának csúszása befolyásolja a Siemensszel a vonatbefolyásoló rendszerek telepítésére kötött szerződések határidős teljesítését. Emiatt a BKV-nak késedelmi kötbért kellene fizetnie, amelynek összege a 2-es metró esetében minimum 975 ezer euró egy korábbi közlés szerint.
A kisföldalatti ihlette az új budapesti metrószerelvények design-ját és formaterveit. A chorzowi gyáregységben teljesen külön álló műhelycsarnokok vannak a budapesti metrószerelvények gyártására, amelyekben minden egyes munkafolyamatot - a kocsiszekrények kialakításától kezdve az összeszerelés legapróbb mozzanatáig - mindent külön munkaállomásokon végeznek.
A fekete-fehér szerelvények dupla fényszórókkal, négyszögletes ütközőkkel vannak felszerelve és külsőségeikben több ponton a kisföldalatti stílusjegyeit hordozzák. A küllemtervet Xavier Allard által vezetett design csoport tervezte. A négyajtós szerelvények hosszúsága a 2-es vonalon - ahol öt kocsival fognak közlekedni - 100 méter, a négykocsis 4-esen pedig 80 méter. Mindkét vonalra négyzetméterenként öt utassal számolt a gyártó.
A Budapestre készülő Metropolis termékcsalád járműveihez alapanyagként többségében acélt, alumíniumot és rezet használtak fel, a speciális hangszigetelésnek köszönhetően pedig alacsony külső-belső zajszinttel fognak közlekedni. Az Alstom 70 éve gyárt metrószerelvényeket; a második legnagyobb metrókészítő a világon. Gyártott metrót például Sanghaj, Barcelona, Szingapúr és Varsó számára, azonban a metrón kívül vonatgyártása is jelentős. Nevéhez fűződik például a híres francia nagysebességű vonat, a TGV. Az Alstom csoport Magyarországon mintegy 430 alkalmazottat foglalkoztat; az Alstom Hungária Zrt. 2007/2008-as üzleti évben elért árbevétele - tájékoztatásuk szerint - meghaladta a 30,9 millió eurót.