szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Fonyód-Badacsonytomaj közötti második balatoni kompjárat megvalósítására - amelyre lehetőség kínálkozik uniós támogatást szerezni - projektcéget alapít a Balatoni Fejlesztési Tanács, a Balatoni Hajózási Zrt. és a két érintett település önkormányzata.

Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. projektgazdája szerint azért indokolt a jelenleg 4-5 milliárd forintosra becsült beruházás megvalósítása, mert tehermentesítené a tó északi partján haladó 71-es főút utóbbi években egyre nagyobb forgalmát. A déli parton kiépült M7-es autópályáról ugyanis ezáltal könnyebben megközelíthetővé válna az északi part. Az új víziátkelővel akár egy órát is meg lehetne spórolni az észak-dél irányú közlekedésben, illetve csökkenne a gépjárművek által okozott környezetszennyezés, ráadásul újabb turisztikai vonzerőt is jelentene az üdülőövezet számára.

A balatoni önkormányzatok tulajdonában lévő hajózási cég vezetője kifejtette, hosszú évek óta tervezik az újabb kompjárat állami vagy uniós támogatással történő megvalósítását, amire eddig csak a projekt részekre bontásával ígérkezett nehezen kivitelezhető lehetőség. Ráadásul a közlekedési tárca előző vezetője a projekt ismerete nélkül elvetette az ötletet, ezért a balatoniak minél előbb szeretnének tárgyalni a kérdésről az új közlekedési miniszterrel. Annál is inkább, mert az NFÜ érintett hatóságának tanácsára van lehetőség a projekt uniós támogatással, egyben történő megvalósítására - hangsúlyozta a vezérigazgató.
 
Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) KÖZOP (Közlekedési Operatív Program) irányító hatóságának főigazgatója az MTI megkeresésére elmondta, a második balatoni kompjárat megvalósítása érdekes és jó projektnek ígérkezik, amelynek van esélye uniós támogatást szerezni a KÖZOP által prioritásként kezelt környezetkímélő közösségi közlekedés kategóriában.

A pályázatíróknak igazolniuk kell az új kompjárat környezeti hasznát, egyebek közt, hogy a szállított gépjárművekkel jelentősen csökkenhet az üdülőkörzetben a széndioxid-terhelés, vagyis a környezeti kár. "A balatoniaknál van most a labda" - fogalmazott a főigazgató, aki szerint, ha megfelelő kérelmet tudnak összeállítani, és azt az érintett minisztériumok is támogathatónak tartják, akkor 25 millió euró (vagyis 6 milliárd forintos) költség alatt az irányító hatóság dönt róla, afölötti értékhatár esetében pedig Brüsszelbe továbbítják a pályázatot.

A program kedvező elbírálás esetén 85 százalékos uniós támogatásban részesülhet, és a tervezéshez szükséges közel 200 millió forintos költségét is uniós forrásból fedezheti. A legoptimálisabb esetben jövő őszre történhet meg a projekt jóváhagyása, és válhat a támogatási keret lehívhatóvá - mondta Szalóki Flórián.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Krk és Rab között újra jár a komp

A Krk-szigeti Valbiska és a Rabon található Lopar között csütörtöktől újra jár a komp, miután felújították a lopari kikötő rámpáit - közölte a horvát Tengerészeti, Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium.