szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Fidesz négypontos javaslatot tesz a pártok elé, hogy így csökkentsék az idei európai parlamenti választási kampány költségeit. A pártok reagálnak.

A Fidesz azt javasolja, a pártok vállaljanak kötelezettséget arra, hogy nem hirdetnek a kereskedelmi médiában, hiszen ez a legdrágább a lehetőségek között - közölte Répássy Róbert a sajtótájékoztatón. A Fidesz álláspontja szerint a pártoknak csak a közszolgálati médiában kellene hirdetéseikkel megjelenniük, a kereskedelmi csatornákon pedig csak akkor, ha van mód közszolgálati hirdetéseket közzétenni.

Mint a frakcióigazgató mondta, azt is várják, hogy a kormány vállaljon kötelezettséget arra, hogy nem folytat "kommunikációs trükközést", nem folytat közpénzből finanszírozott kormánypropagandát, amellyel segíti a kormánypárt kampányát. Répássy Róbert úgy vélekedett, az ilyen, közpénzekből folytatott kormányzati kampány költségei egy kampány idején csaknem azonosak a pártok kiadásaival.

A Fidesz javaslatának része lesz még, hogy a megállapodást aláírók vállalják egy saját maguk által meghatározott kiadási plafon betartását, illetve azt, hogy kampánykiadásaikat egy átlátható, úgynevezett kampányszámlán vezetik, de a plafonként meghatározandó összegről Répássy annyit mondott: ennek kevesebbnek kell lennie annál, mit amelyet az előző európai parlamenti választási kampányban elköltöttek a pártok. Arra a kérdésre, hogy öt éve mekkora összeget költhettek a pártok, Répássy Róbert annyit mondott: "ez milliárdos nagyságrendű összeg".

Mint a politikus mondta, szakértőik már dolgoznak a javaslaton, amelyet várhatóan január végéig írásban megküldenek a parlamenti pártoknak. Ez lehet a tárgyalási alap - jegyezte meg.

A Fidesz javaslatának indoklásaként Répássy Róbert azt hangsúlyozta, hogy a válság idején ízléstelen dolog lenne túlzott összegeket költeni a választási kampányban. Mint mondta, nemzetközi összehasonlításban is túl sokat költ politikai kampányokra Magyarország. Összehasonlításképpen megemlítette, hogy 2008-as adatok szerint egy országgyűlési választás az állam számára 6,5 milliárd forintos költséget, egy EP-választás csaknem négymilliárdot, egy népszavazás pedig hárommilliárd forintos kiadást jelent. S ezen felül van még a pártok költése - tette hozzá a politikus, utalva arra, hogy ezzel szemben a Magyarországnál jóval nagyobb Németországban a költségeket forintra átszámolva egy választásra 15 milliárdot költenek, míg a hazánkkal csaknem azonos nagyságú Portugáliában - szintén forintra átszámolva - 2,5 milliárdért kampányolnak a pártok.

Az SZDSZ szerint nem kampányszerű, alkalmi megoldásokra, hanem a párt- és kampányfinanszírozás megnyugtató, végleges rendezésére van szükség. Gulyás József, a párt ügyvivője közleményében arról ír, hogy ennek helye a párt- és kampányfinanszírozási törvény, és nem egy időszakos megállapodás. A politikus hozzáteszi, örülnek annak, hogy a Fidesz ismét nyitottnak mutatkozik a kérdés rendezésére.

Herényi Károly, az MDF frakcióvezetője közleményében úgy reagált: az MDF egyetért azzal a céllal, hogy átláthatóvá és olcsóbbá kell tenni az európai parlamenti választások kampányköltségeit. Hozzáteszi azonban, pártja szerint be kell vezetni a "teljes ígéret mutató" (tim) intézményét, azaz minden párt legyen köteles bemutatni a kampányban elhangzott ígéretei költségvetési vonzatát és az előző kampányígéretével is számoljon el.

Mint írja, a tim bevezetése mellett pártja szükségesnek tartja a népszavazási kampányok költségeinek szabályozását is. A párt frakcióvezetője emlékeztetett arra: az MDF betartotta a 2004-es európai parlamenti választási kampányban tett ígéretét: kitartóan és sikeresen küzdött az öröklési illeték ellen. "Ideje, hogy a választások ne a populista ígéretekről, hanem a programok vitájáról szóljanak" - olvasható a közleményben.

Nyakó István, az MSZP szóvivője elmondta, a parlament előtt van és zárószavazásra vár a pártfinanszírozásról szóló törvény, amelyet szavak szintjén a Fidesz is támogatott. Hozzátette: azt várják, hogy a Fidesz februárban az Országgyűlésben is támogassa a törvényjavaslatot, amely átláthatóvá teszi a pártok és így a kampányok finanszírozását. Nyakó István közölte, nyitottak arra, hogy tárgyaljanak a Fidesz újabb, ésszerű javaslatairól. A politikus szerint más témákat is elő kellene venni, olyan javaslatokat, amelyeket korábban a legnagyobb ellenzéki párt leszavazott, például a képviselői költségtérítésről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Népszavazás az EP-választásról?

Ne csak pártok, hanem más társadalmi szervezetek is állíthassanak listát az európai parlamenti (EP) választáson – ez a lényege annak a referendumkezdeményezésnek, amelyet az Országos Választási Bizottság március 26-án hagyott jóvá.

MTI Itthon

Az MSZP aktív kampányra készül, s tisztes eredményt vár

Az MSZP európai parlamenti (EP) választási listájával kapcsolatos egyeztetéseket Gyurcsány Ferenc, az MSZP elnöke folytatja le - mondta hétfő este Nyakó István, az MSZP szóvivője, aki szerint pártja aktív kampányra készül.