szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter felkérte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnökét, hogy indítson vizsgálatot a Székesfehérvár-Tárnok vasúti pályaszakaszra kiírt tender ügyében, nézze meg, történt-e szabálytalanság az ügyben, a vizsgálat végéig szerződéskötésre ne kerüljön sor.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-ben ugyanakkor biztosak abban, hogy a legjobb szakmai döntést hozták, de megvárják, hogy érkezik-e panasz az ügyben, illetőleg a döntőbizottság döntését a panaszokat illetően, és ezt követően fogják megkötni a szerződést. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az MTI érdeklődésére közölte, hogy a miniszter felkérésére elindították a vizsgálatot, hiszen az ajánlatok között több milliárd forint különbség van. Megjegyezték: Magyarországon a tapasztalatok azt mutatják, hogy a tender vesztesei meg szokták óvni az eredményt.

Az Index.hu szerdán arról írt, hogy a Tárnok és Székesfehérvár közötti 40 kilométeres vasúti pályaszakasz uniós támogatással megvalósuló felújítására kiírt tendert a Strabag-érdekeltségű konzorcium úgy nyerte el négy pályázó közül, hogy csak a harmadik legjobb árat kínálta, a vetélytársakat az eljárásból kizárták. Bajnai Gordon elmondta: az Index írása felvet olyan szempontokat, amelyek valóban aggályosak lehetnek. Példaként említette, hogy jelentős értékről, van szó, az ajánlatok között több milliárd forint különbség van, ezért mindenképpen indokolt a vizsgálat.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) csütörtöki tájékoztatójában kifejti: a három pályázó kizárásának oka a műszaki, valamint a szakmai alkalmasság nem megfelelő bizonyítása, vagyis a szakmai referencia és a megfelelő képzettségű szakemberek hiánya volt a szóban forgó eljárásban. Tekintettel arra, hogy csak egy pályázó felelt meg maradéktalanul a követelményeknek, a NIF megvizsgálta az újrapályáztatás lehetőségét. Ez azonban jelentős, mintegy 2 milliárd forintos költséget jelentett volna az államháztartásnak az ajánlati biztosíték kétszeres visszafizetése miatt - olvasható a közleményben. Hozzáteszik: egy esetleges újabb pályázat ezen túl a beruházás legalább fél éves csúszásához vezetett volna, így "mindezen okokat szem előtt tartva" a NIF 2009. január 21-én eredményt hirdetett.

Az állami fejlesztő társaság kiemeli: a bizottság 5 szavazótagból állt, akiket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet, a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV), és a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM), valamint a NIF delegált. Hangsúlyozzák: a szavazás végeredménye egyhangú volt, és a bírálatot nyomon követő, szavazati joggal nem rendelkező 7 külső szakértő sem élt ellenvetéssel.

A közleményben nyomatékosítják: a felhívásban nem szerepelt feltételként, hogy a győztesnek a MÁV Cargóval kell szerződnie, sőt az sem, hogy a zúzott kő vasúton történő szállítását kell vállalnia. A jogszabályok alapján nemcsak a MÁV Cargo, hanem bármely más, vasútvállalati engedéllyel rendelkező cég is végezhet vasúti szállítást, és a kiírás ezt maradéktalanul követte.

A NIF érvelése szerint a nagy tömegű zúzott kő és földanyag szállítása tönkreteszi a közutakat, ezért a vasúti szállítás nemcsak környezetkímélőbb, hanem olcsóbb is, és tekintettel van a szállítási útvonalak mentén lakók nyugalmára. A hiánypótlással kapcsolatban kiemelik, hogy arra két körben szólították fel a pályázókat, akiknek minden esetben 6 naptári nap állt rendelkezésükre. A hiánypótlás második körében a NIF már csak a Vegyépszer Zrt.-t szólította fel, ami ellen a társaság kifogással élt a döntőbizottságnál. A NIF fontosnak tartja megemlíteni, hogy a Vegyépszer Zrt. nem a hiánypótlás tényét, hanem a határidő rövidségét kifogásolta, de a döntőbizottság elutasította a kifogását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Trend

Az utolsó békeév

Stabilizációs csomag után, recesszió előtt: az inflációt alig meghaladó ütemű növekedésre volt képes 2007-ben a félezer legnagyobb hazai cég – derül ki a HVG és a Creditreform toplistájából. (Az összeállítás második – az ötszáz legnagyobb nyereségű cég listáját is tartalmazó – részét következő számunkban közöljük.)

Csikász Brigitta Itthon

2008 lecsengett vagy elfeledett botrányai

2008-ban számtalan olyan közéleti botrány akadt, amely kipattanása nyomán közfelháborodást keltett, nyilatkozatháborúkat váltott ki, de aztán gyorsan lecsengett, és feledésbe merült. Tehervagonok, Terézváros, Stotz és Kapolyi, MÁV biztosító, Molotov-koktélok. Felidézzük a legemlékezetesebb ügyeket.

Vélemény

Nincs felelőse a kőröshegyi völgyhíd beruházásnak

Miközben egyre többen látják be, hogy a súlyos milliárdokba kerülő kőröshegyi völgyhíd megépítése elhibázott döntés volt – erre a következtetésre jut az Állami Számvevőszék is – változatlanul nem tudni, ki hozta, illetve kik hozták meg a végső döntést e beruházás ügyében. Az indítékokat is homály fedi.

Vélemény

Mózer András: küldje be a számlát, egymilliót nyerhet!

Hiába ígért a miniszterelnök „brutális” intézkedéseket a feketegazdaság ellen, csak a brutális pótcselekvés jeleit látni: számlatombola helyettesíti az összehangolt politikát. Az antikorrupciós testületből pedig kivonultak a civilek. A tombola első sorsolása amúgy február másodikán lesz.