Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a5502eb-1cd9-47d9-8d88-cc973c4ea744","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A betegek a jövőben a Békés Vármegyei Központi Kórházban kaphatják meg ezt az ellátást.","shortLead":"A betegek a jövőben a Békés Vármegyei Központi Kórházban kaphatják meg ezt az ellátást.","id":"20250224_Iden-mar-nem-lesz-kardiologiai-fekvobeteg-ellatas-az-oroshazi-korhazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a5502eb-1cd9-47d9-8d88-cc973c4ea744.jpg","index":0,"item":"3c049bc7-988a-4f1f-ab14-506246ed4b78","keywords":null,"link":"/itthon/20250224_Iden-mar-nem-lesz-kardiologiai-fekvobeteg-ellatas-az-oroshazi-korhazban","timestamp":"2025. február. 24. 21:28","title":"Idén már nem lesz kardiológiai fekvőbeteg-ellátás az orosházi kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Tisza Párt elnöke korábban már visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint bennfentes kereskedéssel keresett több millió forintot a tőzsdén.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke korábban már visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint bennfentes kereskedéssel keresett...","id":"20250224_magyar-peter-reszvenyei-ugyeszseg-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5.jpg","index":0,"item":"020221bd-465a-4ef5-a3c3-5e28b211b7aa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_magyar-peter-reszvenyei-ugyeszseg-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 24. 19:06","title":"Vizsgálja az ügyészség Magyar Péter egyik tőzsdei ügyletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7001e418-067f-4630-b460-11ed18d61e5a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kikapcsolta az egyik legfontosabb adatbiztonsági funkciót Nagy-Britanniában az Apple, de ez volt „a jobbik rossz”. Az ország kormánya ugyanis minden Apple-felhasználó adataihoz szeretett volna hozzáférni, amit a cég nem volt hajlandó megadni.","shortLead":"Kikapcsolta az egyik legfontosabb adatbiztonsági funkciót Nagy-Britanniában az Apple, de ez volt „a jobbik rossz”...","id":"20250224_apple-iphone-icloud-vegpontok-kozotti-titkositas-feloldas-brit-kormany-hatso-kapu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7001e418-067f-4630-b460-11ed18d61e5a.jpg","index":0,"item":"b69b9fe0-01d3-4ae5-9177-e3cca587d85f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250224_apple-iphone-icloud-vegpontok-kozotti-titkositas-feloldas-brit-kormany-hatso-kapu","timestamp":"2025. február. 24. 11:03","title":"Megtagadta az Apple a brit kormány kérését, de ennek is a felhasználók isszák meg a levét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53f9dc8e-c0ce-423b-8605-68bcba579b30","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem találtak bűncselekmény gyanújára adó okot.","shortLead":"Nem találtak bűncselekmény gyanújára adó okot.","id":"20250225_Elutasitotta-a-rendorseg-a-feljelentest-Lazar-Janos-egykori-reszesederol-a-Divatcsarnokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53f9dc8e-c0ce-423b-8605-68bcba579b30.jpg","index":0,"item":"d3d5bb57-ad2a-41d6-9920-8694208f7d30","keywords":null,"link":"/itthon/20250225_Elutasitotta-a-rendorseg-a-feljelentest-Lazar-Janos-egykori-reszesederol-a-Divatcsarnokban","timestamp":"2025. február. 25. 14:09","title":"Elutasította a rendőrség a feljelentést Lázár János egykori részesedéről a Divatcsarnokban, ahol a Mini-Dubaj befektetői nyitottak volna irodát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a8bb49f-0d83-4066-83ee-14653a2b6441","c_author":"HVG","category":"360","description":"Minden jel szerint életeket mentett Angliában az a szabály, amelyet egy 13 éves lány, Martha Mills halála után, a szüleinek sürgetésére vezettek be.","shortLead":"Minden jel szerint életeket mentett Angliában az a szabály, amelyet egy 13 éves lány, Martha Mills halála után...","id":"20250225_hvg-martha-szabaly-korhaz-surgossegi-ellatas-masodik-orvosi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a8bb49f-0d83-4066-83ee-14653a2b6441.jpg","index":0,"item":"15e44a13-4212-4481-af98-a8f6b0252fed","keywords":null,"link":"/360/20250225_hvg-martha-szabaly-korhaz-surgossegi-ellatas-masodik-orvosi-velemeny","timestamp":"2025. február. 25. 16:00","title":"Ahol már bevezették a kórházakban a Martha-szabályt, ott 57 életet sikerült vele megmenteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7255ab55-59f8-446d-8c83-badb53e5fbd5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Megkeresésünkre a Lidl Magyarország megerősítette, hogy a decemberben megnyitott áruház egyik munkavállalója lett rosszul, majd hunyt el hétfő reggel. Az üzlet a holttest elszállítását követően nyitott ki.","shortLead":"Megkeresésünkre a Lidl Magyarország megerősítette, hogy a decemberben megnyitott áruház egyik munkavállalója lett...","id":"20250224_erd-lidl-halaleset-bezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7255ab55-59f8-446d-8c83-badb53e5fbd5.jpg","index":0,"item":"740c09e6-79ad-47f2-ad3b-20dd4f9eaf75","keywords":null,"link":"/kkv/20250224_erd-lidl-halaleset-bezaras","timestamp":"2025. február. 24. 11:59","title":"Haláleset miatt be kellett zárni a Lidl érdligeti áruházát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1943535-7fae-4887-a21d-c8fab2260b83","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Válogatásunk a mértékadó lapok gyorsértékeléseiből.","shortLead":"Válogatásunk a mértékadó lapok gyorsértékeléseiből.","id":"20250224_nemet-sajto-valasztas-ertekeles-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1943535-7fae-4887-a21d-c8fab2260b83.jpg","index":0,"item":"6b97fb66-e5b4-4c7f-a9be-320eaee96214","keywords":null,"link":"/360/20250224_nemet-sajto-valasztas-ertekeles-lapszemle","timestamp":"2025. február. 24. 07:30","title":"Figyelmeztető lövés Németországban: így értékeli a német sajtó a választás eredményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f210227-8b86-4d61-9121-d53dec277462","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett a Maserati GranCabrio új belépőszintű modellje, melynek 3 literes 6 hengeres motorja közel 500 lóerős.","shortLead":"Megérkezett a Maserati GranCabrio új belépőszintű modellje, melynek 3 literes 6 hengeres motorja közel 500 lóerős.","id":"20250224_biturbo-v6-kabriot-a-nepnek-olcsobb-uj-maserati-grancabrio-kabrio-mutatkozott-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f210227-8b86-4d61-9121-d53dec277462.jpg","index":0,"item":"79ecd000-0f0d-4ea4-98ef-de3afc20a7ac","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_biturbo-v6-kabriot-a-nepnek-olcsobb-uj-maserati-grancabrio-kabrio-mutatkozott-be","timestamp":"2025. február. 24. 08:41","title":"Biturbó V6 kabriót a népnek: olcsóbb új Maserati kabrió mutatkozott be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bonyolult jogi szaknyelven írt, nehezen kisilabizálható szabályokat kell bebifláznia annak, aki jogosítványt akar szerezni, de ha az már megvan, soha többet nem kell számot adnia ismereteiről. A KRESZ ősszel módosul ugyan, ám sokak szerint új alapokról kellene kezdeni a szabályozást.
Leginkább egy lapozgatós fantasyregény útvesztőjéhez hasonlít az 1975-ben született, majd azóta sokszor módosított magyar KRESZ-szabályozás, amely ősszel újabb tekervényekkel bonyolódik. Az egymásra utaló cikkelyek és paragrafusszámok labirintusa életidegen jogi-hivatali zsargonban íródott, sorsa így tulajdonképpen borítékolható: az autós iskolák nemigen vesződnek betanításukkal, inkább azt javasolják a tanulóknak, hogy biflázzák be a tesztkönyvben szereplő – ősidők óta változatlan – kérdéseket, szituációkat, s az erre adandó helyes válaszokat. A dolog kitűnően működik.
A poroszos szaknyelv kitűnően alkalmas arra, hogy tiltásokat és szankciókat lajstromozzon, arra azonban már kevésbé, hogy magyarázattal szolgáljon, melyik szabályt miért vezették be, s miért tanácsos betartani. Ezért vannak, akik számára a szabálykövetés nem is tűnik különösebben indokoltnak. „Utcasaroktól vagy zebrától legalább öt méter távolságra lehet megállnia az autósnak, ám a szabályzat értelmében ez puszta tiltás, amelynek indoka ismeretlen. Arról nem ad számot a Kresz-paragrafusokat végeláthatatlanul soroló tankönyv, hogy a tilalomnak gyakorlati okai vannak: aki az utcasarokra parkol, a többi közlekedő elől takarja el a járdáról lelépő gyalogost” – mond egy példát Balogh Zoltán, a Tanulóvezető című szaklap főszerkesztője azokra az – amúgy nagyon is helyénvaló – szabályokra, amelyeket a KRESZ-nek aligha sikerült jól artikulálnia. Persze éppen az értelmezésben segíthetnének az autósiskolák, de azok gyakran a fent már ismertetett receptet követik.
Az egész toldozott-foltozott KRESZ-t ki kellene dobni, s helyette újat írni, emberi nyelven – ezt a véleményt annyira gyakran hallottuk cikkünk írása közben, hogy nem fosztanánk meg tőle az olvasót sem. Ehhez a radikális javaslathoz képest nagy csalódás, hogy a szeptemberben a parlament elé kerülő Kresz-módosítás egyáltalán nem nélkülözi a paragrafusszámokkal tűzdelt, nehezen kihámozható, sokszorosan alárendelt mondatokat. „Egy rendszeresen közlekedő autós a jogi paragrafusok tizedét használja naponta” – ad becslést Mátyási György, a Klubrádió Élőben a városból című műsorának vezetője. Szerinte a jogosítványhoz elegendő lenne a gyakorlati szempontok szerint ezeket megtanítani, az összes jogszabályt pedig elég, ha a közlekedési rendőrök és a jogászok megtanulják.
Kicsit olyan ez a helyzet, mint ami a nyelvoktatásban volt sok évvel ezelőtt: emlékezetes, hogy az elhíresült Rigó utcai nyelvvizsgaközpont nyelvtanközpontú követelményrendszere mennyire elszakadt a beszélt nyelvi valóságtól. Ezt sikerült kiváltaniuk azoknak a – rendszerint importált – vizsgarendszereknek, amelyek praktikusabb, kommunikatívabb szemszögből közelítik meg a nyelvtanulást.
A jelenlegi KRESZ-szabályok nemigen sugallják, hogy a járművezetőket egymással interakcióban lévő, felnőtt emberként, netán partnerként kezelnék: kötelezettségek vannak, illetve rajtakapás esetén büntetés. A közlekedők célja sem lesz így más, mint a rajtakapás elkerülése, illetve a közlekedés többi résztvevőjének rajtakapása valamilyen tökéletlenségen, amely után levonható a megnyugtató tanulság: mások hülyék.
A tervezett KRESZ-módosításokat a minisztérium honlapján megtalálni szinte lehetetlen. (Segítünk, itt letölthető.) Előbb bukkanunk rá fél tucat kerékpár-közlekedési tanulmányra, mint a módosítástervezetre. Mintha legalábbis az előbbit kezelné prioritásként a tárca.
Vannak benne tetszetős, s kevésbé átgondolt javaslatok is. Pozitívumként emlegetik az eső vagy hóesés idején kötelező hatályú, sebességkorlátozást jelző táblát. „Ezért eddig is büntettek a rendőrök, csak éppen paragrafus nem volt rá” – emlékeztet Mátyási György. Azt azonban fölösleges bonyolításnak tartja, hogy a lombos fák által takart lámpákat és táblákat úgy tennék szembetűnőbbé, hogy sárga táblát kapnának háttérnek. „Ennél kézenfekvőbb lenne egyszerűen nyírni a fákat” – világít rá a rádiós műsorvezető, aki végképp nem tudja mire vélni azt a táblatervet, amely az autók várható feltorlódását jelzi.
Továbbra sincs egységes szabály arra, hogy a járdáról leválasztott kerékpárúton haladó, zebrához érkező biciklisek és gépkocsik közül melyiknek van elsőbbsége. Van, ahol magától értetődően a gyalogossal együtt mozgó kerékpáros is átmehet a zebrán, de egyes helyeken a gyalogost átengedni kénytelen autós az odaérő bicajossal szemben már elsőbbséget élvez. Néhol a következetlenség érthető: a Margit híd budai hídfőjénél például a lejtőn lezúduló bringást valószínűleg túl későn venné észre a hídra lendületből felkanyarodni próbáló autós, így indokolt lehet a kerékpárosoknak előírt óvatosság.
Ha a KRESZ el is szakadt a valóságtól – ahogy többen emlegetik – a forgalmi gyakorlat még mindig segíthet a közlekedési helyzetek jobb megértésében. Elméletileg. „A forgalmi vezetés is gyorstalpaló a magyar 30 órájával, mi csak táltosképzőnek hívjuk. Nem biztos, hogy ennyi idő alatt a tanulók átélik azokat a forgalmi helyzeteket, amikkel később szembesülnek” – magyarázza Balogh Zoltán.
Az annyira áhított, emberi nyelven megfogalmazott Kresz eljövetele még nem látható, ám épeszű civil próbálkozások már vannak. A KRESZ-vizsgát tenni nem kötelezett, a jogi csűrcsavarással éppen ezért nem okvetlenül barátkozó kerékpárosokat érintő szabályokat szedte össze Horváth Péter. A közérthető összefoglaló innen letölthető.
A bevezetendő főbb KRESZ-szabályok (még egyeztetés alatt állnak, így elfogadásukig változhatnak)
- a jelzőőr mellett immár a jelzőtárcsával vagy piros fénnyel jelző polgárőr jelzésére is meg kell állni - a bicajosnak nem kötelező a kerékpárutat használnia, ha azt nem főútvonal mellett jelölték ki, vagy a főútvonal mellett – a kerékpáros menetiránya szerint baloldalon – jelölték ki - a kerékpárosok - immár legálisan - előzhetik meg jobbról az egyhelyben álló kocsisort, persze csak gondos körültekintéssel - a sebességkorlátozásra figyelmeztető tábla a hóesésre vagy esőre utaló kiegészítő jelzőtáblával együtt csak a jelzett időjárási viszonyok között kötelező - bevezetik a várható torlódást jelző táblát - bevezetik a közforgalom elől elzárt magánutat jelző táblát - bevezetik a kerékpárparkolót jelző táblát - létrehozzák a nyitott kerékpársáv fogalmát - külön jelzés esetén egyirányú forgalmú úton a forgalommal szemben is közlekedhet a kerékpáros - a lámpás kereszteződésekben kijelölt, előretolt kerékpáros helyeket jelölhetnek az útburkolati jelek, ezt a balra kanyarodó kerékpárosok vehetik igénybe - az úttesten várakozó, "Gyermekszállítás" felirattal ellátott iskolabuszt kikerülni vagy előzni csak körültekintően szabad - 150 cm-nél alacsonyabb gyerek a biztonsági övhöz csatlakoztatható gyermekülésben szállítható
M. László 17 évesen egy kisfiú lefejezésével kezdte bűnözői karrierjét, majd minden szabadulása után újabb szexuális bűncselekményt követett el. Jogosan merül fel a kérdés, vajon miért engedik vissza a társadalomba a hasonló bűnözőket.