Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4391c760-2651-47f2-898a-9b6c5bb53813","c_author":"Bábel Vilmos - Bokros Dorottya","category":"itthon","description":"A miniszterelnök-helyettes rajong Afrikáért, valamint reméli, hogy Bayer Zsolt összeszedi magát és lediplomázik. Csütörtökön megnyílt a 31. FeHoVa Fegyver, horgászat, vadászat nemzetközi kiállítás a Hungexpón, ahol rendszeresen megjelenik a NER vadászó elitje is. Őket kérdeztük a vadászati szokásaikról, a többi látogatót meg róluk. Videóriport.","shortLead":"A miniszterelnök-helyettes rajong Afrikáért, valamint reméli, hogy Bayer Zsolt összeszedi magát és lediplomázik...","id":"20250207_fehova-vadaszat-semjen-zsolt-bayer-zsolt-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4391c760-2651-47f2-898a-9b6c5bb53813.jpg","index":0,"item":"d0af82e4-d262-47dc-866e-2173c3716e1c","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_fehova-vadaszat-semjen-zsolt-bayer-zsolt-interju-ebx","timestamp":"2025. február. 07. 09:40","title":"Semjén Zsolt fél egyre bevert két pálinkát, majd elmondta, hogy ő vagy Bayer Zsolt a jobb vadász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"983ba20f-8f02-4bcd-b534-2ea3785da705","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Gyűrűvel irányítható laptop és táblagép – érdekes szabadalmat nyújtott be a közelmúltban a Samsung.","shortLead":"Gyűrűvel irányítható laptop és táblagép – érdekes szabadalmat nyújtott be a közelmúltban a Samsung.","id":"20250206_samsung-galaxy-ring-okosgyuru-szabadalom-gesztusvezerles-laptop-tablagep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/983ba20f-8f02-4bcd-b534-2ea3785da705.jpg","index":0,"item":"815ff776-f878-49eb-ab74-e529cfcc70db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_samsung-galaxy-ring-okosgyuru-szabadalom-gesztusvezerles-laptop-tablagep","timestamp":"2025. február. 06. 18:03","title":"Tiszta sci-fi lehet, amit a Samsung következő okosgyűrűje tudhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem szükséges regisztráció a ChatGPT Search használatához, az OpenAI ugyanis szabadon hozzáférhetővé tette a keresőt. Néhány funkcióhoz azért továbbra is szükség lehet rá.","shortLead":"Már nem szükséges regisztráció a ChatGPT Search használatához, az OpenAI ugyanis szabadon hozzáférhetővé tette...","id":"20250206_openai-chatgpt-search-webes-kereso-regisztracio-nelkul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd4848a1-dc39-4cc8-96a6-78ebc2a2a4cb.jpg","index":0,"item":"d31156c5-75fb-4c62-919b-58740ca44a51","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_openai-chatgpt-search-webes-kereso-regisztracio-nelkul","timestamp":"2025. február. 06. 09:04","title":"Retteghet a Google? Pofonegyszerű lett használni a ChatGPT keresőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gyanúsítottak a metróalagútba menekültek.","shortLead":"A gyanúsítottak a metróalagútba menekültek.","id":"20250205_belgium-brusszel-lovoldozes-rendorseg-hajtovadaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a5e12b4-db64-4c6a-85c7-61556d7cc2e3.jpg","index":0,"item":"8cc004a6-ac13-4c4d-b22c-94cffaaeca41","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_belgium-brusszel-lovoldozes-rendorseg-hajtovadaszat","timestamp":"2025. február. 05. 11:46","title":"Maszkos fegyveresek lövöldöztek Brüsszel belvárosában, a rendőrség hajtóvadászatot indított","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","shortLead":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","id":"20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb.jpg","index":0,"item":"2bda1974-71de-4809-9f3b-100ea1971438","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","timestamp":"2025. február. 05. 11:50","title":"Tüntetést szervez a Magyar Orvosi Kamara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39c80523-d496-423e-95ad-06a447890178","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A lap szerint így akarják rossz színben feltüntetni a választásokra készülő Zöldeket.","shortLead":"A lap szerint így akarják rossz színben feltüntetni a választásokra készülő Zöldeket.","id":"20250206_nemetorszag-orosz-szabotazs-vandalizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39c80523-d496-423e-95ad-06a447890178.jpg","index":0,"item":"6bdb1aec-a8bf-46e6-aa3e-853b899b1679","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_nemetorszag-orosz-szabotazs-vandalizmus","timestamp":"2025. február. 06. 14:33","title":"Spiegel: Oroszország áll a német autókat megrongáló vandalizmushullám mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csatornát felügyelő hatóság cáfolta az amerikai külügy állítását, szerintük nem változtak a díjtételek.","shortLead":"A csatornát felügyelő hatóság cáfolta az amerikai külügy állítását, szerintük nem változtak a díjtételek.","id":"20250206_Nem-hasznalhatjak-ingyen-az-amerikai-hajok-a-Panama-csatornat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"3ebffcab-cf74-47a1-b738-f2e736aa2b5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Nem-hasznalhatjak-ingyen-az-amerikai-hajok-a-Panama-csatornat","timestamp":"2025. február. 06. 08:06","title":"Mégsem használhatják ingyen az amerikai hajók a Panama-csatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c31f3c8-e459-4081-9323-4566f3de446a","c_author":"Emőd Péter","category":"360","description":"Ma már szerencsére nem számít ritkaságnak, ha ismert kortárs magyar művészek rangos külföldi múzeumok egyéni vagy csoportos kiállításain szerepelnek. Most a legutóbbi tárlatokból mutatunk be néhányat.","shortLead":"Ma már szerencsére nem számít ritkaságnak, ha ismert kortárs magyar művészek rangos külföldi múzeumok egyéni vagy...","id":"20250205_A-mu-kortars-magyar-muveszek-kulfoldi-kiallitasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c31f3c8-e459-4081-9323-4566f3de446a.jpg","index":0,"item":"d976d256-a550-4015-8ccd-86510f92a42e","keywords":null,"link":"/360/20250205_A-mu-kortars-magyar-muveszek-kulfoldi-kiallitasai","timestamp":"2025. február. 05. 16:00","title":"A Balkán Yoko Onója, a toplistás Flow, humorral a cenzúra ellen – kortárs magyar művészekkel ismerkedik a világ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A budapesti autósok híre rossz ugyan, döntő hányaduk mégis figyelmes a kerékpárosokkal szemben. Ettől függetlenül ők is elkövethetnek olyan hibákat, amellyel – ha nem is rosszhiszeműen, de – kellemetlen helyzetbe hozhatják, vagy balesetveszélybe sodorhatják az autóstársaknál jóval védtelenebb, de velük együtt közlekedő kerékpárosokat. Íme, néhány jó tanács a Sidiergo.com blog nyomán.
1. Kicentizve előzés
Szinte bizonyos, hogy a kerékpáros mellett centikre elsuhanó autóvezető célja nem az, hogy ráijesszen a bicajosra. Sokkal valószínűbb, hogy a magabiztosabb sofőrök a sávváltást próbálják így megspórolni. Őket is, mást is lebeszélnénk erről a manőverről. Egyrészt, mert a kerékpárosok számára ez mindenképpen ijesztő és elbizonytalanító, tehát balesetveszélyes, másrészt, mert szabálytalan. Érdemes ilyenkor arra gondolni, hogy a kerékpárosok legtöbbje a szabályokat betartva, a sáv jobb oldalára húzódva halad, ha tehát valami váratlan esemény történik (kiálló csatornafedő dobja meg a kereket, vagy hirtelen kinyílik egy parkoló autó ajtaja), akkor az egyébként kötelezően tartandó oldaltávolság híján semmilyen menekülési út nem kínálkozik számára, s súlyos sérülést szenved.
2. Felpattanó ajtók
Egyes – külföldi - felmérések szerint az autós-biciklis koccanások nyolc százaléka a klasszikus ajtó-rányitásos baleset, vagyis amikor egy autó vezetője vagy utasa a kerékpáros forgalomra ügyet sem vetve, figyelmetlenül száll ki autójából. Illetve figyel, de az autóforgalomra koncentrál, egy kerékpáros így egyszerűen kívül esik a látókörén. Ahogyan a figyelemfelhívó kampány szól: amire oda sem figyelünk, azt könnyű elmulasztani.
A dolgot nehezíti, hogy a kerékpárosokat, ha szabályosan, a parkoló autók mellé húzódva közlekednek, nem is könnyű észrevenni. Ha tehát leparkolunk, bármennyire sietünk is, győződjünk meg arról, hogy nem közeledik a mellettünk lévő sávban kerékpáros. (Arról most ne ejtsünk szót, hogy még mindig vannak bringások, akik nem hajlandók lámpát venni kerékpárjukra. Ezt a felfoghatatlan őrültséget majd a kerékpárosoknak szóló cikkünkben tárgyaljuk meg.) Augusztus végén éppen egy ajtóval csaptak el egy kerékpárost a Nagykörúton, aki utána kizuhant a forgalomba, s egy kisbusz alá esett.
3. Parkolás a bringaúton
A kerékpárúton parkoló autó éppen annyira bosszantó egy bicajosnak, mint egy autósnak a külső sávban „másodikként megálló”, ott vészvillogóval közlekedési akadályt képező kocsi. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy-egy halaszthatatlanul fontos ügy miatt a bringasávba parkírozva ne várhatnánk el némi megértést a kerékpárosokról. De ne ez legyen az alap, főleg azért nem, mert balesetveszélyes is: a 15-25 kilométeres sebességgel haladó bicajosokat arra késztetheti, hogy kiforduljanak a náluk lényegesen nagyobb sebességgel közlekedő kocsik közé, akik – éppen a bicikliút miatt – erre nemigen számítanak.
4. "Még átférek"
A balra kanyarodni készülő gépkocsivezetők gyakran rosszul mérik fel a szembejövő sávban közeledő kerékpáros sebességét, tehát amikor még épp át akarnak előtte csusszanni, komoly balesetveszélyt okozhatnak. A szembejövő autók sebességének megítélésében nagy rutint szereznek a vezetők, arra azonban valószínűleg kevésbé számítanak, hogy egy bicajos is akár 40 km/h sebességgel közeledhet, különösen, ha egy lejtőn gurulva közelít. A kerékpárosok számára ilyen helyzetekben életmentő lehet, ha feltűnő színű ruházatban tekernek, vagy a bekapcsolt első villogóval közlekedik olyankor is, amikor amúgy nem volna okvetlenül kötelező. Az autóvezető számára feltűnőbb lesz így a jelenlétük.
5. Tapadás
Még az autósok is bosszantó és arrogáns dolognak tartják, ha a mögöttük jövő a biztonságos követési távolságra fittyet hányva, túl közelről követi őket. A kerékpáros ráadásul eleve védtelenebb (s annak is érzi magát) az autóforgalomban, számára tehát különösen feszélyező ez a fajta – szabálytalan! - tapadás. A nyomuló autós a bicajosoknak még erősíti is a már meglévő kényszerképzetet, hogy ő csak feltartja a gyors autósokat. Sokszor talán esze ágában sincs megfélemlíteni a bicajost, csak keresi a gyors előzés lehetőségét. Ám a kerékpáros ezt értelemszerűen nem tudja, a kényelmetlen helyzetben azonban könnyebben követhet el hibákat. De az autós is nagyobb baleseti kockázatot vállal: a kerékpárokon nincs féklámpa, nehezebb észlelni a fékezést, s könnyebb beleszaladni a bicajosba. Különösen ajánlott az óvatosság akkor, amikor a kerékpáros villamossínen, ráadásul mondjuk esős időben halad. Az elcsúszás veszélye számára ilyenkor elég nagy, a mögötte érkező autós tehát jobb, ha kellő féktávolságot hagy magának.
Bár idehaza egyáltalán nem bevett, a fejlettebb kerékpáros kultúrájú országokban a lassítani-megállni készülő kerékpárosok magasra emelt kézzel jelzik szándékukat a mögöttük érkezőknek. Érdemes a bicajosoknak kipróbálni, ártani nem árt.
6. Kóstolgatás
Az amerikai nagyvárosoknak állítólag a budapestinél rosszabb a helyzet, de azért így is előfordul, hogy az autósok ok nélkül belekötnek a kerékpárosokba. Ez lehet gúnyos megjegyzés, lehet anyázás, agresszív dudálás vagy fenyegetőzés. Utóbbinak egyik civilizálatlan, szabálytalan, s életveszélyes módja, amikor a gépkocsivezető ráhúzza a kormányt a mellette szabályosan közlekedő bicajosra. Persze mindenki foghat ki rossz napot, s biztosan sok autós gondolja úgy, hogy a kerékpárosok csak az ő bosszantására ülnek minden nap a nyeregbe, de ha valaki ebben a molesztálásban örömét leli, arra nincs mentség.
7. A "jobb horog"
Megelőzni az út jobb szélére húzódott bicajost, majd egyből jobbra kanyarodni – a legveszélyesebb autós manőverek egyike. Bosszantó, hiszen lényegében a türelmetlenség az egyedüli oka, s mégis életveszélyes és szabálytalan. Érdemes tehát kivárni azt a pár másodpercet, amíg a kerékpáros elhalad a keresztutcában, s utána jobbra kanyarodni. Irányjelzőt pedig minden esetben használjunk. A kerékpárosoknak pedig azt tanácsolhatjuk: amikor olyan sávban haladnak, amely megengedi a jobbra kanyarodást, fél szemmel mindig figyeljenek a többi közlekedő, például a sietősen előző autósok szándékaira.
Az autósok dolgát persze a nem következetes jelzések is nehezítik. Az egyik kockázatos forgalmi helyzet, amikor jobbra kanyarodva kellene keresztezni egy járdára festett kerékpárutat. Egyik helyen ugyanis a kerékpárosok ugyanúgy elsőbbséget élveznek itt, mint a velük egy irányban haladó gyalogosok, másutt azonban az autósnak a biciklivel szemben elsőbbsége van, amit a kerékpárosok gyakran elmulasztanak megadni, s csak annak köszönhetik testi épségük megőrzését, hogy a várható gyalogosforgalom, meg a kanyarodás miatt az autós eleve lassít.
Következő cikkünkben lajstromba vesszük a kerékpárosok között előforduló bosszantó szokásokat is.