Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e7b3f554-1cfa-4ee3-bd6c-6a15b3ccf23f","c_author":"Görföl Tibor","category":"360","description":"Miközben sok országban azt latolgatják, hogy saját bíborosaiknak van-e esélyük a pápaválasztáson, erre a kérdésre válaszolni már csak azért is nagyon nehéz, mert az elmúlt években kinevezett pápaválasztó bíborosok gyakran egymást sem igazán ismerik. Vendégszerzőnk, Görföl Tibor teológus, a Vigilia folyóirat főszerkesztője tájékozódási pontokat ad a katolikus egyház “hogyan továbbját” illetően.","shortLead":"Miközben sok országban azt latolgatják, hogy saját bíborosaiknak van-e esélyük a pápaválasztáson, erre a kérdésre...","id":"20250422_ferenc-papa-halala-papavalasztas-katolikus-egyhaz-jovoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7b3f554-1cfa-4ee3-bd6c-6a15b3ccf23f.jpg","index":0,"item":"c7f6a17c-d2f0-4a7e-836f-0219f8da50d6","keywords":null,"link":"/360/20250422_ferenc-papa-halala-papavalasztas-katolikus-egyhaz-jovoje","timestamp":"2025. április. 22. 15:00","title":"Vannak jelek, amelyek árulkodhatnak arról, kiket tekintett lehetséges utódjának Ferenc pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dcb449f-d035-4b1d-b66a-612a2fcd6147","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész-rendező legújabb interjújában egy végletekig megosztott szakmáról, koldussorban tartott művészekről és az alkohol romboló hatásáról is beszélt.","shortLead":"A színész-rendező legújabb interjújában egy végletekig megosztott szakmáról, koldussorban tartott művészekről és...","id":"20250422_Simon-Kornel-Az-alkoholt-is-fel-kene-venni-a-kulonosen-veszelyes-kabitoszerek-listajara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dcb449f-d035-4b1d-b66a-612a2fcd6147.jpg","index":0,"item":"b2f81ec7-ccd1-49b4-9fd1-dca9ccf4960c","keywords":null,"link":"/kultura/20250422_Simon-Kornel-Az-alkoholt-is-fel-kene-venni-a-kulonosen-veszelyes-kabitoszerek-listajara","timestamp":"2025. április. 22. 14:36","title":"Simon Kornél: Az alkoholt is fel kéne venni a különösen veszélyes kábítószerek listájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz (ex-Fiatal Demokraták Szövetsége) 135 fős parlamenti frakciójában 16 olyan nyugdíjas korú képviselő van, aki legalább 2010 óta menetrendszerűen húzza be a választókerületét. Hatan szinte biztos nem indulnak újra.","shortLead":"A Fidesz (ex-Fiatal Demokraták Szövetsége) 135 fős parlamenti frakciójában 16 olyan nyugdíjas korú képviselő van, aki...","id":"20250421_A-Fidesz-veszesen-oregszik-a-frakciotitanok-kozul-mar-16-nyugdijkorban-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b.jpg","index":0,"item":"310fe28e-60ae-49a4-acc3-31350ae5ef43","keywords":null,"link":"/itthon/20250421_A-Fidesz-veszesen-oregszik-a-frakciotitanok-kozul-mar-16-nyugdijkorban-van","timestamp":"2025. április. 21. 20:20","title":"A Fidesz vészesen öregszik, a frakciótitánok közül már 16 nyugdíjkorban van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Intézkedésre számíthat, aki az arcát eltakarja, vagy a rendőrsorfalat lökdösi, esetleg az úttestet nem a KRESZ előírásai szerint használja.","shortLead":"Intézkedésre számíthat, aki az arcát eltakarja, vagy a rendőrsorfalat lökdösi, esetleg az úttestet nem a KRESZ...","id":"20250422_rendorseg-hadhazy-akos-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a.jpg","index":0,"item":"a405c0d9-4b60-48f5-8799-79718eb1ec29","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_rendorseg-hadhazy-akos-tuntetes","timestamp":"2025. április. 22. 14:26","title":"A keddi tüntetés előtt kisokost adott ki a rendőrség arról, hogyan kell viselkedni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Yuval Noah Harari izraeli történész szerint logikus, hogy Trump olvasatában Ukrajna felel a háborúért, és ugyanez a felfogás felel Grönland elfoglalásának tervéért is. A helyzet azonban bonyolultabb, mint a középkorban volt. A kilátások pedig rosszabbak.","shortLead":"Yuval Noah Harari izraeli történész szerint logikus, hogy Trump olvasatában Ukrajna felel a háborúért, és ugyanez...","id":"20250421_Harari-financial-times-lapszemle-trump-rivalis-erodok-amerika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"a0507a26-5867-4b68-922d-ea7ecc8f0a3f","keywords":null,"link":"/360/20250421_Harari-financial-times-lapszemle-trump-rivalis-erodok-amerika","timestamp":"2025. április. 21. 08:36","title":"Harari: Semmi új nincsen Trump ijesztő víziójában, de több buktatót is rejt magában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Más platformokon már van olyan funkció, amivel a felhasználók adhatnak kontextust a látott tartalomnak, és ezt most – kicsit más megközelítésből – bevezeti a TikTok is.","shortLead":"Más platformokon már van olyan funkció, amivel a felhasználók adhatnak kontextust a látott tartalomnak, és ezt most –...","id":"20250421_bytedance-tiktok-footnotes-felhasznaloi-megjegyzesek-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"5c986649-1449-45d5-a412-d2b43af14f00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250421_bytedance-tiktok-footnotes-felhasznaloi-megjegyzesek-funkcio","timestamp":"2025. április. 21. 16:03","title":"Új funkció jön a TikTokba, mindenki érteni fogja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és élelmiszerhulladék megfelelő lakossági gyűjtése segíthet. Borsfay-Horváth Judittal, a MOHU hulladékkezelési szakértőjével beszélgettünk az ezzel kapcsolatos legfontosabb kérdésekről, a lakosság tudatosságának jelentőségéről és az ígéretes fejlesztésekről.","shortLead":"Még mindig meghökkentő mennyiségű szemetet dobunk a vegyes kukába Magyarországon, amin többek között a zöld- és...","id":"20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2e85c4-adbe-4ed8-b510-22889157a1ee.jpg","index":0,"item":"37b75b9b-c35a-47bf-b289-d4a8ccd735c3","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250407_Lakossagi-hulladek-konyhai-hulladek-komposztalas-kozossegi-komposztalas-MOHU","timestamp":"2025. április. 21. 11:30","title":"Lakossági tudatosság: akár harmadával is csökkenthetnénk a vegyes kukánk tartalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cabb893-b21e-429a-92a0-529a69795de5","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Élelmiszereink harmadát nem esszük meg – gyakran még az asztalunkra sem kerül –, és veszendőbe megy. Megelőzés, akciózás, adomány, állatok és biogáz – így mentenek a kereskedők. Körkép a Föld napján.","shortLead":"Élelmiszereink harmadát nem esszük meg – gyakran még az asztalunkra sem kerül –, és veszendőbe megy. Megelőzés...","id":"20250422_hvg-elelmiszerpazarlas-hulladek-karosanyag-kibocsatas-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cabb893-b21e-429a-92a0-529a69795de5.jpg","index":0,"item":"7dd2ddac-ee59-45b3-9564-c5dcba70a1df","keywords":null,"link":"/360/20250422_hvg-elelmiszerpazarlas-hulladek-karosanyag-kibocsatas-fenntarthatosag","timestamp":"2025. április. 22. 13:00","title":"Felesleg vagy áruhiány: nem úszhatjuk meg az élelmiszer-pazarlást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) újból nekitámadt a kerékpárosoknak, ezúttal azt állítva, hogy arányaiban több baleset okozói, mint az autósok. Bizonyíték erre nincs, de akciójuk felveti a kérdést: egy szmogtól és zsúfoltságtól terhelt fővárosban milyen célokat kellene kitűznie maga elé egy felelősen gondolkodó autós érdekvédő szervezetnek?
Az embernek már-már olyan érzése támad, hogy az Emberibb Parkolásért Mozgalmat szándékosan az autóipari lobbi lejáratására hozták létre alapítói. A szervezet ugyanis időről-időre olyan képtelenségekkel áll elő, amelyekkel inkább erősítik az együttműködni képtelen és agresszív magyar autósról szóló sztereotípiákat, mintsem képviselnék a kényelmes városi autózás kialakulásában és megmaradásában érdekelt budapesti tömegek véleményét.
Előbb lefasisztázták az egyik kerékpáros szervezetet, majd a Vámház körúti kerékpárutat elfoglalva tüntettek a parkolóhelyekért, amihez ugyan joguk van, de Budapesten néhány bringaútra parkoló autó nem figyelemfelkeltő eszköz, hanem egyszerűen hozzátartozik az összképhez. A legújabb meghökkentő lépésre a héten szánta rá magát a szervezet, közleményben tudatták ugyanis, hogy a legtöbb közlekedési balesetet kerékpárosok okozzák. Legalábbis a számításaik szerint, mert a statisztika természetesen nem ezt mutatja.
A rendőrség 2009-re vonatkozó számai szerint az összes közlekedési szerencsétlenség 64 százalékát okozták a személygépkocsik, a teherautósofőrök pedig a balesetek 9 százalékáért voltak felelősek. Hozzájuk képest a gyalogosok által okozott közúti balesetek aránya – az összesen belül – 7 százalék volt, míg a kétkerekű járművekkel közlekedőké mintegy 20 százalék, ez utóbbi azonban a motor- és segédmotor-kerékpárosokat is tartalmazza, így nagyjából tíz százalék jut a biciklisekre. Vagyis a gépjárművezetők hibájából történő balesetek 73 százalékos arányához képest a bringások szám szerint jóval kevesebb baleset okozásáért felelősek.
Biciklis nő gyermekével dugóban araszol Peking üzleti negyedében
Igen ám, de az Empamo úgy számolt, hogy a kerékpárosok kevesebben vannak, mint a közlekedés bármely más szereplője, s azok is csak pár hónapig használják járművüket évente, így az arányokat tekintve mégiscsak több balesetért felelősek, veszélyesebbek. Csakhogy így is sántít a kalkuláció. Egyrészt a kényelmes budapesti bicajosokhoz képest vidéken, a falvakban hidegben sem teszik le a kerékpárt, egész évben használják. Másrészt a rendőrség baleseti statisztikáiban ömlesztve szerepelnek olyan esetek is, amikor egy kerékpáros a villamossínen elesik, vagy az árokba borul és megsérül.
A közúti balesetek okai között egyébként első helyen a haladási sebesség helytelen megválasztása áll, 27 százalékos részaránnyal, ebben pedig aligha érintettek a kerékpárosok. És méginkább felelőtlennek tűnik az autós érdekvédő szervezet kampánya, ha azt vesszük figyelembe, hogy ki sérül meg az említett balesetek során. A Debrecen futballistájának gázolása esetén például utólag szinte mindegy, hogy a kerékpáros ittassága, vagy az autóvezető sebesség-túllépése játszott inkább közre a balesetben, a kerékpáros fizetett az életével, s nem az autóvezető. A bringások tehát ezekben az ütközésekben – akár ők voltak a hibásak, akár nem - szinte biztosan rosszabbul járnak, míg az autóvezetők többnyire sértetlenül megússzák.
Mindenesetre különös, hogy éppen a kerékpárosok okozta balesetek miatt aggódó Empamo volt az, amely a viszonylagos elkülönítettséget és biztonságot nyújtó kiskörúti kerékpárutat igyekszik ellehetetleníteni. Ha törekvésük sikerrel jár, a biciklisek megint csak az autókkal együtt kavarognának a forgalomban.
Az Empamo legnagyobb tévedése abban áll, hogy a közlekedés résztvevőit kerékpárosokra és "másokra" igyekszik kettéosztani. Mert bár létezik kerékpáros szubkultúra, egymással összejárnak kerékpár-kedvelők, létezik "fújás" az autósokra, kerékpáros (vagy autós) származású ember nincs, csak kerékpárt (vagy autót) használó ember.
Kétségtelen, hogy a bicajosoknak nem ártana fegyelmezettebben, a szabályokra jobban ügyelve közlekedniük, de ez a fegyelmezetlenség a hazai közlekedés szinte minden résztvevőjére ugyanúgy igaz. Ha tehát az Empamo-soknak a kontraproduktív zsörtölődésen kívül más ötletük is volna, akkor inkább felajánlanák a kerékpáros szervezeteknek, hogy beszállnak egy közös, utcai KRESZ-felvilágosító kampányba. És akkor egyúttal arra is ígéretet tehetnének, hogy az akció során a szabályszegő autósokat is megszólítják. Továbbá annak érdekében, hogy mindenki nyugodtabban aludhasson, szorgalmazhatnák, hogy a kerékpárosok minél nagyobb számban kössenek felelősség-biztosítást.
Ha a szóban forgó, célpontjait a jelek szerint váltogató szervezet tovább látna az orránál, akkor éppen a kerékpározás mellett kampányolnának. Nem tévedés. Azt javasolhatnák autóstársaiknak például, hogy a városi közlekedésben kialakult tarthatatlan zsúfoltság miatt rövidebb távú utakra inkább válasszák a kerékpárt, vagy a robogót, s ha nem muszáj, semmiképpen se forszírozzák a gépkocsi-használatot. Nem elrugaszkodott gondolat ez, sokan sokan maguktól is erre jutnak.
A haszon az autósoknál csapódna le, a kerékpáros és kismotoros tömegek ugyanis sokkal kevesebb helyet foglalnak el az úttesten, mint az autós tömegek. Ha tehát feltételezzük, hogy a közlekedés minden eddigi szereplője ezután is közlekedni kíván, akkor a budapesti utak – főleg autósokat sújtó - zsúfoltsága úgy csökkenthető legkönnyebben, ha az autóikból minél többen ülnek át buszra, metróra, villamosra, robogóra, s kerékpárra. A biciklizést tehát nem azért kell kedvezményezett helyzetbe hozni, mert a biciiklis jobb ember, jobban betartja a szabályokat, s az ilyen jobban megérdemli. Hanem azért, mert - ha esetleg nem tűnt volna fel - fővárosunk időről időre egy összefüggő, pöfögő kocsisorrá változik. Ez minden városlakó életminőségét rontja, s éppen azok idejét rabolja leginkább, akik a dugóban rekedtek. Ha nem találunk megoldást, egy napon nem fogunk elférni Budapest utcáin.