Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38873e93-f5cf-4462-a170-8c75d0cd794e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 240 milliárdos bevételi eredménye mellé szép nyereség is járul, bár ez már nem rekord.","shortLead":"Több mint 240 milliárdos bevételi eredménye mellé szép nyereség is járul, bár ez már nem rekord.","id":"20250606_mvm-paksi-atomeromu-zrt-2024-es-eredmenye-bevetel-profit-energiatermeles-beszamolok-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38873e93-f5cf-4462-a170-8c75d0cd794e.jpg","index":0,"item":"7516e43c-b122-4427-8a2a-70d30c9b887f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_mvm-paksi-atomeromu-zrt-2024-es-eredmenye-bevetel-profit-energiatermeles-beszamolok-2025","timestamp":"2025. június. 06. 07:54","title":"Évtizedes rekordot döntött árbevételben a paksi atomerőmű ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c877dc01-e402-4ca4-aeeb-1330fee354d1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"100 éve született Tony Curtis, a színésznő édesapja.","shortLead":"100 éve született Tony Curtis, a színésznő édesapja.","id":"20250606_Buszke-magyar-vagyok-videouzenetet-kuldott-Jamie-Lee-Curtis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c877dc01-e402-4ca4-aeeb-1330fee354d1.jpg","index":0,"item":"62a9448b-e6a5-4c4f-b2dc-b96ba282b1cd","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Buszke-magyar-vagyok-videouzenetet-kuldott-Jamie-Lee-Curtis","timestamp":"2025. június. 06. 08:52","title":"„Büszke magyar vagyok” - videóüzenetet küldött Jamie Lee Curtis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5b0a06c-782f-49b0-84b2-71178d11d0e1","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A várakozásoknak megfelelően az orosz–ukrán béketárgyalások újabb isztambuli fordulója sem hozott áttörést. Kijev és Moszkva is kitart álláspontja mellett, az oroszok pedig nem egyeznek bele a legalább egy hónapos tűzszünetbe. Viszont talán jöhet az újabb fogolycsere.","shortLead":"A várakozásoknak megfelelően az orosz–ukrán béketárgyalások újabb isztambuli fordulója sem hozott áttörést. Kijev és...","id":"20250604_hvg-orosz-ukran-haboru-beke-tuzszunet-targyalas-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5b0a06c-782f-49b0-84b2-71178d11d0e1.jpg","index":0,"item":"e6bf439c-031f-45dd-9b1a-394ade666350","keywords":null,"link":"/360/20250604_hvg-orosz-ukran-haboru-beke-tuzszunet-targyalas-trump","timestamp":"2025. június. 04. 18:30","title":"Dróntámadásokkal a békéért: sehogy sem állnak az orosz–ukrán tárgyalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43531404-9496-49c3-9f6d-6fe68254c379","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szentendrei önkormányzat kérését kommentálta Vitályos Eszter.","shortLead":"A szentendrei önkormányzat kérését kommentálta Vitályos Eszter.","id":"20250604_vitalyos-eszter-siras-picsogas-kormanyinfo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43531404-9496-49c3-9f6d-6fe68254c379.jpg","index":0,"item":"319dd701-9dcb-445d-a6cc-62445f664060","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_vitalyos-eszter-siras-picsogas-kormanyinfo-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 17:25","title":"Kormányszóvivő: Van, aki folyamatosan sír és picsog az önkormányzati vezetők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece49b26-97cb-45d0-a247-bc1e07c2140e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A média helyzetéről, az ellehetetlenítési törvény következményeiről írt átfogó beszámolót a francia lap.","shortLead":"A média helyzetéről, az ellehetetlenítési törvény következményeiről írt átfogó beszámolót a francia lap.","id":"20250606_Le-Monde-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece49b26-97cb-45d0-a247-bc1e07c2140e.jpg","index":0,"item":"3263047d-25ce-4a0a-a799-cec25e991292","keywords":null,"link":"/360/20250606_Le-Monde-lapszemle","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Le Monde: A magyar sajtó a hatalom ellenőrzése alatt áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Kétötödük, bár nem sokkal többet. Tízből kilenc viszont azt várja, hogy az állam költsön többet a megújulókra, derül ki egy friss közvélemény-kutatásból.","shortLead":"Kétötödük, bár nem sokkal többet. Tízből kilenc viszont azt várja, hogy az állam költsön többet a megújulókra, derül ki...","id":"20250605_felmeres-megujulo-energia-mol-nyrt-napelem-szeleromu-geotermia-biouzemanyagok-zold-hidrogen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819.jpg","index":0,"item":"fdcc103f-1278-4a2c-ac54-ab159a039093","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_felmeres-megujulo-energia-mol-nyrt-napelem-szeleromu-geotermia-biouzemanyagok-zold-hidrogen","timestamp":"2025. június. 05. 18:32","title":"Egész sok magyar fizetne többet a tiszta energiáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A főpolgármester a Kormányinfón elhangzottakra reagálva jelezte, hogy a főváros az Állami Számvevőszék szerint is 2021 óta nettó befizető.","shortLead":"A főpolgármester a Kormányinfón elhangzottakra reagálva jelezte, hogy a főváros az Állami Számvevőszék szerint is 2021...","id":"20250604_karacsony-gergely-budapest-netto-befizeto-kormanyinfo-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e3a4436-5223-4cd2-8135-8f1038ec09fc.jpg","index":0,"item":"1cf48c12-0852-4587-ade2-00996b05fcba","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_karacsony-gergely-budapest-netto-befizeto-kormanyinfo-reakcio","timestamp":"2025. június. 04. 20:39","title":"Karácsony: Tőlem megnézhetnek mindent számlát, csak fejezzék be Budapest kivéreztetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","shortLead":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","id":"20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038.jpg","index":0,"item":"2e368657-e775-4521-9c95-96954fbf471b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","timestamp":"2025. június. 04. 15:48","title":"18 másodperc alatt feltölthető autóakku? Itt egy új rendszer, ami átírhatja a szabályokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Emberibb Parkolásért Mozgalom (Empamo) újból nekitámadt a kerékpárosoknak, ezúttal azt állítva, hogy arányaiban több baleset okozói, mint az autósok. Bizonyíték erre nincs, de akciójuk felveti a kérdést: egy szmogtól és zsúfoltságtól terhelt fővárosban milyen célokat kellene kitűznie maga elé egy felelősen gondolkodó autós érdekvédő szervezetnek?
Az embernek már-már olyan érzése támad, hogy az Emberibb Parkolásért Mozgalmat szándékosan az autóipari lobbi lejáratására hozták létre alapítói. A szervezet ugyanis időről-időre olyan képtelenségekkel áll elő, amelyekkel inkább erősítik az együttműködni képtelen és agresszív magyar autósról szóló sztereotípiákat, mintsem képviselnék a kényelmes városi autózás kialakulásában és megmaradásában érdekelt budapesti tömegek véleményét.
Előbb lefasisztázták az egyik kerékpáros szervezetet, majd a Vámház körúti kerékpárutat elfoglalva tüntettek a parkolóhelyekért, amihez ugyan joguk van, de Budapesten néhány bringaútra parkoló autó nem figyelemfelkeltő eszköz, hanem egyszerűen hozzátartozik az összképhez. A legújabb meghökkentő lépésre a héten szánta rá magát a szervezet, közleményben tudatták ugyanis, hogy a legtöbb közlekedési balesetet kerékpárosok okozzák. Legalábbis a számításaik szerint, mert a statisztika természetesen nem ezt mutatja.
A rendőrség 2009-re vonatkozó számai szerint az összes közlekedési szerencsétlenség 64 százalékát okozták a személygépkocsik, a teherautósofőrök pedig a balesetek 9 százalékáért voltak felelősek. Hozzájuk képest a gyalogosok által okozott közúti balesetek aránya – az összesen belül – 7 százalék volt, míg a kétkerekű járművekkel közlekedőké mintegy 20 százalék, ez utóbbi azonban a motor- és segédmotor-kerékpárosokat is tartalmazza, így nagyjából tíz százalék jut a biciklisekre. Vagyis a gépjárművezetők hibájából történő balesetek 73 százalékos arányához képest a bringások szám szerint jóval kevesebb baleset okozásáért felelősek.
Biciklis nő gyermekével dugóban araszol Peking üzleti negyedében
Igen ám, de az Empamo úgy számolt, hogy a kerékpárosok kevesebben vannak, mint a közlekedés bármely más szereplője, s azok is csak pár hónapig használják járművüket évente, így az arányokat tekintve mégiscsak több balesetért felelősek, veszélyesebbek. Csakhogy így is sántít a kalkuláció. Egyrészt a kényelmes budapesti bicajosokhoz képest vidéken, a falvakban hidegben sem teszik le a kerékpárt, egész évben használják. Másrészt a rendőrség baleseti statisztikáiban ömlesztve szerepelnek olyan esetek is, amikor egy kerékpáros a villamossínen elesik, vagy az árokba borul és megsérül.
A közúti balesetek okai között egyébként első helyen a haladási sebesség helytelen megválasztása áll, 27 százalékos részaránnyal, ebben pedig aligha érintettek a kerékpárosok. És méginkább felelőtlennek tűnik az autós érdekvédő szervezet kampánya, ha azt vesszük figyelembe, hogy ki sérül meg az említett balesetek során. A Debrecen futballistájának gázolása esetén például utólag szinte mindegy, hogy a kerékpáros ittassága, vagy az autóvezető sebesség-túllépése játszott inkább közre a balesetben, a kerékpáros fizetett az életével, s nem az autóvezető. A bringások tehát ezekben az ütközésekben – akár ők voltak a hibásak, akár nem - szinte biztosan rosszabbul járnak, míg az autóvezetők többnyire sértetlenül megússzák.
Mindenesetre különös, hogy éppen a kerékpárosok okozta balesetek miatt aggódó Empamo volt az, amely a viszonylagos elkülönítettséget és biztonságot nyújtó kiskörúti kerékpárutat igyekszik ellehetetleníteni. Ha törekvésük sikerrel jár, a biciklisek megint csak az autókkal együtt kavarognának a forgalomban.
Az Empamo legnagyobb tévedése abban áll, hogy a közlekedés résztvevőit kerékpárosokra és "másokra" igyekszik kettéosztani. Mert bár létezik kerékpáros szubkultúra, egymással összejárnak kerékpár-kedvelők, létezik "fújás" az autósokra, kerékpáros (vagy autós) származású ember nincs, csak kerékpárt (vagy autót) használó ember.
Kétségtelen, hogy a bicajosoknak nem ártana fegyelmezettebben, a szabályokra jobban ügyelve közlekedniük, de ez a fegyelmezetlenség a hazai közlekedés szinte minden résztvevőjére ugyanúgy igaz. Ha tehát az Empamo-soknak a kontraproduktív zsörtölődésen kívül más ötletük is volna, akkor inkább felajánlanák a kerékpáros szervezeteknek, hogy beszállnak egy közös, utcai KRESZ-felvilágosító kampányba. És akkor egyúttal arra is ígéretet tehetnének, hogy az akció során a szabályszegő autósokat is megszólítják. Továbbá annak érdekében, hogy mindenki nyugodtabban aludhasson, szorgalmazhatnák, hogy a kerékpárosok minél nagyobb számban kössenek felelősség-biztosítást.
Ha a szóban forgó, célpontjait a jelek szerint váltogató szervezet tovább látna az orránál, akkor éppen a kerékpározás mellett kampányolnának. Nem tévedés. Azt javasolhatnák autóstársaiknak például, hogy a városi közlekedésben kialakult tarthatatlan zsúfoltság miatt rövidebb távú utakra inkább válasszák a kerékpárt, vagy a robogót, s ha nem muszáj, semmiképpen se forszírozzák a gépkocsi-használatot. Nem elrugaszkodott gondolat ez, sokan sokan maguktól is erre jutnak.
A haszon az autósoknál csapódna le, a kerékpáros és kismotoros tömegek ugyanis sokkal kevesebb helyet foglalnak el az úttesten, mint az autós tömegek. Ha tehát feltételezzük, hogy a közlekedés minden eddigi szereplője ezután is közlekedni kíván, akkor a budapesti utak – főleg autósokat sújtó - zsúfoltsága úgy csökkenthető legkönnyebben, ha az autóikból minél többen ülnek át buszra, metróra, villamosra, robogóra, s kerékpárra. A biciklizést tehát nem azért kell kedvezményezett helyzetbe hozni, mert a biciiklis jobb ember, jobban betartja a szabályokat, s az ilyen jobban megérdemli. Hanem azért, mert - ha esetleg nem tűnt volna fel - fővárosunk időről időre egy összefüggő, pöfögő kocsisorrá változik. Ez minden városlakó életminőségét rontja, s éppen azok idejét rabolja leginkább, akik a dugóban rekedtek. Ha nem találunk megoldást, egy napon nem fogunk elférni Budapest utcáin.