Iszap: Románia minden segítséget megad Magyarországnak

Románia minden segítséget megad Magyarországnak a vörösiszap-katasztrófa következményeinek felszámolásához - mondta Borbély László, Románia környezetvédelmi minisztere csütörtökön Kolontáron.

  • unknown unknown
Iszap: Románia minden segítséget megad Magyarországnak

A miniszter, aki 250 ezer gézmaszkot hozott a bukaresti kormány segítségeként, elmondta, a két kormány az Európai Unióban is összefog annak érdekében, hogy létrejöjjön egy külön pénzügyi alap a hasonló katasztrófák miatt bekövetkező károk felszámolására. 

Az EU katasztrófavédelmi biztosa is elismerte - tette hozzá -, hogy az uniónak jelenleg nincs hatékony beavatkozási stratégiája a környezeti-ipari katasztrófák kezelésére, és ezt meg kell változtatni. 

Borbély László utalt arra: már a katasztrófa napján, október 4-én telefonon egyeztettek Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszterrel és Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkárral, és ennek is köszönhető, hogy nem lettek határon átnyúló következményei a vörösiszapömlésnek. "Ilyenkor derül ki, milyen nagy dolog, hogy egy nyelvet beszélünk"- mondta Borbély László.

A román tárcavezető bejárta a katasztrófa sújtotta Kolontár utcáit, és Illés Zoltánnal megtekintette a faluban épülő hidat.

llés Zoltán elmondta: három nap alatt elkészült a Kolontárt védő 600 méter hosszú gátszakasz, az új 7-8 méter magas védmű tervezése folyamatban van. Az úgynevezett kettes gát kiépítéséhez Nagy-Britannia is felajánlotta a segítségét, a nyomvonalát magyar geofizikusokkal és az Akadémia szakembereivel közösen jelölik ki. "Minden segítségre szükségünk van, mindenkivel kapcsolatban állunk és számos ország segítségét elfogadtuk" - mondta az államtitkár.

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.