Hitelesíttette a metrókocsik fékrendszerét az Alstom

Az Alstom a rendszert egy független francia vasúti vizsgálószervezettel, a Certiferrel vizsgáltatta be.

  • MTI MTI
Hitelesíttette a metrókocsik fékrendszerét az Alstom

A budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeit gyártó Alstom hitelesíttette a 2-es metróvonalra szánt Metropolis szerelvények fékrendszerét. Az Alstom hétfői, MTI-hez eljuttatott közlése szerint a rendszert egy független francia vasúti vizsgálószervezettel, a Certiferrel vizsgáltatta be. Az eredmények szerint a Metropolis fékrendszere bizonyítottan megfelel az uniós és nemzetközi szabványoknak is. A vizsgálatot még a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) másodfokú, a típusengedély kiadásának elutasító határozata után végezték el.

Gallatz Zoltán, az Alstom Transport ügyfélkapcsolati igazgatója az MTI-nek azt mondta: az NKH október 14-i közleménye szerint vitatható volt, hogy a metrókocsik fékrendszerének működése megfelel a vonatkozó európai szabvány követelményeinek. A hatóság ugyancsak kifogásolta, hogy az Alstom nem dokumentálta megfelelően a fékrendszer megfelelését az uniós szabályoknak. A Certiferrel elvégeztetett vizsgálattal az Alstom bizonyítani tudja, hogy a fékrendszer az uniós és a nemzetközi szabályoknak is megfelel - tette hozzá.

Hétfő délelőtt a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az Alstom között per kezdődött volna a típusengedélyek kiadását elutasító határozat ellen, de a két fél közösen úgy döntött, hogy szüneteltessék az eljárást. Azért kérte ezt a francia gyártó, mert az ügy minél hamarabbi, tárgyalásos úton történő megoldása mellett elkötelezett.

Az NKH tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket, ezért nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek. Emiatt Kocsis István október 20-án bontotta fel a metrókocsik gyártására és leszállítására vonatkozó szerződést.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért. A Fővárosi Önkormányzat tavaly június 3-i döntésének értelmében a BKV vezérigazgatójának meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó július végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. 

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta, és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a BKV nem fér hozzá, mivel a nanterre-i bíróság határozatában megtiltotta a bankgarancia lehívását. 

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.