ÁSZ: nem működtek "jó gazdaként" a közalapítványok

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint a kormány által létrehozott közalapítványok ugyan a számukra meghatározott célokra használták fel a költségvetési támogatásokat, de nem törekedtek a takarékos, "jó gazda" módján történő közpénzfelhasználásra.

  • MTI MTI
ÁSZ: nem működtek

A számvevőszék MTI-hez kedden eljuttatott, 2009-2010. évet vizsgáló jelentése megállapítja továbbá, hogy a közalapítványok hatékony elosztórendszert sem tudtak kialakítani, mivel döntő többségük nem tudott magántőkét bevonni a közfeladatok ellátásába.

Az ÁSZ ezért azt javasolja a kormánynak, hogy egységes szempontok szerint szabályozza a közalapítványok működési költségeit az alapító okiratokban, ennek mértékének meghatározásakor pedig legyen figyelemmel a feladatellátás sajátosságaira. Emellett kezdeményezik, hogy a kabinet kösse az ellátott feladatokhoz a közalapítványok kuratóriumának és felügyelő bizottságának tiszteletdíját és költségtérítését.

Az ellenőrzés harminchat, 2010. végén működő közalapítványt érintett, a vizsgálat szerint a szervezetek négyötödénél nem érte el a törvényi elvárás szerinti 80 százalékot az államháztartáson kívüli bevételek aránya. Kiemelik: a közalapítványok többsége az alapító okirataikban, illetve a támogatási szerződésekben foglaltak szerint használta fel a kapott támogatásokat, azonban öt szervezet kuratóriuma törvénysértő módon, mintegy 24 millió forint összegben nyújtott pályázaton kívül támogatást. Egy közalapítványnál pedig a kuratórium tagjai annak ellenére felvették a tiszteletdíjukat, hogy cél szerinti tevékenységet nem végzett a közalapítvány - fűzik hozzá.

Dudás Szabolcs

Az ÁSZ jelentése ugyanakkor azt is megállapítja, hogy a közalapítványok a vizsgált időszakban vagyonvesztés nélkül gazdálkodtak, saját tőkéjüket megőrizték, az alapító okiratukban előírt törzsvagyon-megőrzési kötelezettségüknek eleget tettek, kivéve egy közalapítványt, amely alapítói felhatalmazás nélkül értékesítette a törzsvagyona részét képező telekingatlan egyötödét.

A közalapítványok a vizsgált időszak alatt 86,2 millió forint bevétellel gazdálkodtak, amely kétharmada az állami költségvetésből származott. A közalapítványok bevételeik több mint felét támogatásként továbbadták, a többi részét saját és önálló intézményeiken keresztül történő feladatellátásra fordították. A közalapítványok támogatásaikkal és saját feladatellátásukkal oktatási, szociális, kulturális és kutatási tevékenység végzéséhez, országos és regionális rendezvények megtartásához, a határon túli kapcsolatok erősítéséhez járultak hozzá.

A kormány által alapított közalapítványok közül 2010. év végén harminchat működött, ezek az ellenőrzéshez  tanúsítványi adatokat szolgáltattak; közülük tizenhat közalapítványt, amelyek tevékenységét a kormány határozata szerint a továbbiakban központi költségvetési szerv végzi, a helyszínen is ellenőrzött az ÁSZ.

Az Orbán Viktor vezette kormány még 2010. július végén határozott úgy, hogy a közigazgatási és igazságügyi miniszter más tárcavezetők bevonásával vizsgálja felül a kormány által létrehozott alapítványokhoz és közalapítványokhoz rendelt feladatok ellátásának hatékonyságát, és együttes előterjesztésben tegyenek javaslatot a szükséges intézkedésekre. Tavaly december végén ennek nyomán harmincöt alapítvány, illetve közalapítvány megszüntetéséről döntöttek úgy, hogy azok feladatát nonprofit gazdasági társaságok és központi költségvetési szervek vegyék át.

Milyen hatása lehet az új, 3 százalékos kamatozású lakásvásárlási hitelnek?

Orbán Viktor bejelentése alapján 3 százalékos kamatozás mellett kaphatnak lakáscélú jelzáloghitelt azok, akik első ingatlanjukat vásárolnák meg. De mennyit nyerhetnek az érintettek az új kölcsön indulásával? Hogyan hathat az új támogatás a lakáspiacra? Milyen feltételei lehetnek? A Bankmonitor szakértői elemezték a bejelentést.