Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53","c_author":"Balizs Benedek","category":"vilag","description":"Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.","shortLead":"Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.","id":"20241229_Minden-amit-eddig-tudunk-a-del-koreai-repulogep-katasztrofarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53.jpg","index":0,"item":"febe77be-1f9c-4838-a3d6-4dad1d2ee911","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Minden-amit-eddig-tudunk-a-del-koreai-repulogep-katasztrofarol","timestamp":"2024. december. 29. 12:10","title":"Minden, amit eddig tudunk a dél-koreai repülőgép-katasztrófáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","shortLead":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","id":"20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b.jpg","index":0,"item":"1662f22e-2b8e-4608-8a0b-97815437670d","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","timestamp":"2024. december. 27. 17:11","title":"Ködösen indul majd a szombat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"717e3124-b047-432d-9ef3-eed985960cb6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az éghajlatváltozás tényét felesleges tagadni, hiszen a bőrünkön érezzük már a hatásait. A felmelegedés üteme történelmi csúcsokat dönget, és ehhez jelentősen hozzájárulnak a fosszilis tüzelőanyagok. Ausztrál kutatók vizsgálata egy érdekes jelenséget tárt fel: az erős környezetszennyezéssel sújtott régióknál lassabb a felmelegedés üteme.","shortLead":"Az éghajlatváltozás tényét felesleges tagadni, hiszen a bőrünkön érezzük már a hatásait. A felmelegedés üteme...","id":"20241229_sulyos-kornyezetszennyezes-hatasa-lassabb-felmelegedes-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/717e3124-b047-432d-9ef3-eed985960cb6.jpg","index":0,"item":"d312600b-ff1f-488f-aa0b-a3514930c5a7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241229_sulyos-kornyezetszennyezes-hatasa-lassabb-felmelegedes-klimavaltozas","timestamp":"2024. december. 29. 10:03","title":"Különös, bár logikus jelenségre figyeltek fel: van a környezet súlyos szennyezésének egy meglepő oldala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18 mozaikcsalád történetén keresztül mesél arról, milyen sokféle is tud lenni egy család. A pszichológus-családterapeutát a családi szövetségről, a tagok egymáshoz való viszonyáról, alkalmazkodásáról, illetve az ideális karácsonyról kérdeztük.","shortLead":"„Hogyan lesz darabokból egész?” – ez az alcíme Megyeri Zsuzsanna új könyvének, a <em>Családi kirakós</em>nak, amely 18...","id":"20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ee54a7-1e56-4d63-afa1-700aa99cddb0.jpg","index":0,"item":"493f779c-3e51-436b-a0c1-8c6803f42a28","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241227_Megyeri-ZsuzsannaA-sajat-viaskodo-enunkkel-szemben-is-turelmesnek-kell-lennunk","timestamp":"2024. december. 27. 18:33","title":"Megyeri Zsuzsanna: A saját viaskodó énünkkel szemben is türelmesnek kell lennünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0926025-03f9-416a-8779-be54bb0b34f8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"Hozzávetőleges becslések szerint az erőmű csaknem fele megsemmisült.","shortLead":"Hozzávetőleges becslések szerint az erőmű csaknem fele megsemmisült.","id":"20241229_A-vihar-tonkretette-Horvatorszag-legnagyobb-naperomuvet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0926025-03f9-416a-8779-be54bb0b34f8.jpg","index":0,"item":"e652a63d-9abb-49bc-b15f-6296eefc15d2","keywords":null,"link":"/zhvg/20241229_A-vihar-tonkretette-Horvatorszag-legnagyobb-naperomuvet","timestamp":"2024. december. 29. 14:19","title":"A vihar tönkretette Horvátország legnagyobb naperőművét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A muani repülőteret határoló falnak csapódott a Boeing.","shortLead":"A muani repülőteret határoló falnak csapódott a Boeing.","id":"20241229_Leszallas-kozben-szenvedett-balesetet-egy-del-koreai-utasszallito-179-en-halhattak-meg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53.jpg","index":0,"item":"854fdb2d-2f39-47ed-adf1-ed1df4546e4b","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Leszallas-kozben-szenvedett-balesetet-egy-del-koreai-utasszallito-179-en-halhattak-meg-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 06:50","title":"Leszállás közben szenvedett balesetet egy dél-koreai utasszállító, 179-en halhattak meg - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak. A savanyú íz általános megítélése negatív: „mintha citromba haraptál volna”, szól a mondás. Egy új vizsgálat viszont kiderítette, hogy ez egyáltalán nincs így, vannak, akik kifejezetten előnyben részesítik a „savanyúságokat”, és egyáltalán nincsenek kevesen.","shortLead":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak...","id":"20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52.jpg","index":0,"item":"23439200-33ad-4ad0-bce4-2e41238c2388","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","timestamp":"2024. december. 27. 18:03","title":"Nyolc emberenként van egy, aki valóban szereti a savanyú ízt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi az a szmogriadó? Meddig tart? Miért van rá szükség? Lehet-e még egyáltalán Budapesten levegőt venni? Kérdezz-felelek a fővárosi szmogriadóról.
Mi az a szmogriadó?
A szmogriadó elrendelése a fővárosban Budapest mindenkori főpolgármesterének államigazgatási kötelezettsége, ha a főváros levegőjében a szállópor koncentrációja olyan mértéket ér el, hogy az már rövid távon is veszélyes az egészségre.
Milyen fokozatai vannak?
A szmogriadó tájékoztatási fokozatát rendeli el a főpolgármester akkor, ha a levegő szennyezettsége eléri azt a szintet, amely a gyerekek, az idősek és a krónikus betegségben szenvedők számára már rövid idő alatt veszélyes. A főpolgármester ekkor felkérheti a kerületek jegyzőit, hogy fokozottan ellenőrizzék az avar és a kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát. Ugyancsak kérheti, hogy a fekete vagy piros hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott rendszámú autók ne közlekedjenek.
A főpolgármester a tájékoztatási fokozatban felkérheti a lakosságot arra, hogy autóik helyett inkább a közösségi közlekedés járműveit vegyék igénybe utazásaikhoz. A helyhez kötött szennyezőket a városvezető felkérheti arra, hogy csökkentsék kibocsátásukat. Eszerint tehát a szmogriadó tájékoztatási fokozatában a főpolgármester csak kérhet, de nem tilthat.
Hernádi Levente
A riasztási fokozat során azonban a főpolgármester már megtilthatja a fekete és piros matricás kocsik közlekedését reggel 6 és este 22 óra között. A rendelkezés betartását a BRFK ellenőrzi, a szabálysértőket 100 ezer forintig terjedő birsággal sújthatja. Riasztási fokozatot akkor kell elrendelni, ha a főváros 3 mérési pontján a szállópor-koncentráció egyidejűleg, két egymást követő nap átlagában meghaladja a riasztási határértéket, és a következő napon sem várható az időjárás javulása.
A BRFK pénteken megkezdte az ellenőrzést, és bírságot is kiszabott, ám a Főpolgármesteri Hivatal pénteken kora délután közölte, hogy a riasztási fokozathoz kapcsolódó intézkedések a rendelet értelmében csak szombaton reggel 6 órakor lépnek életbe, így addig a rendőrség nem büntethet. Horváth Katalin Fanni, a BRFK szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta, a rendőrség minden egyes a szmogriadó miatti indított szabálysértési eljárást felülvizsgál, és méltányos módon fog eljárni.
Tarlós István a szilárd- és/vagy olajtüzelésű berendezéseket működtető szennyezőket arra kötelezte, hogy térjenek át más üzemmód vagy energiahordozók használatára, továbbá csökkentsék a kibocsátásukat, vagy függesszék fel az üzemeltetést.
A riasztási fokozatban a főpolgármester arra is kérheti az autósokat, hogy hagyják otthon autóikat, ha mégsem, legalább csökkentsék sebességüket 20 km/órával, kivéve azokon a helyeken, ahol a legnagyobb megengedett sebesség 30 km/óra, vagy annál kevesebb. A BKV egyébként a szmogriadó ideje alatt sűrűbben közlekedteti több villamosjáratát.
Mióta van ilyen?
Az első budapesti szmogriadó-rendeletet a Fővárosi Közgyűlés 2003-ban alkotta meg, azóta többször módosították. Szmogriadót először 2009 januárjában rendelt el Demszky Gábor akkori főpolgármester. Ez nem azt jelenti, hogy korábban jobb minőségű volt a főváros levegője; az Európai Unió 2008 májusában írta elő a tagállamoknak azt, hogy két éven belül gondolják újra, s ha kell, módosítsák a határértékeket. Magyarország elsőként vezette be az új, egyébként nagyon alacsony határértékeket, a főváros pedig 2008 novemberében a miniszteri rendelethez igazította saját szabályozását.
A 2009. január 11-én elrendelt szmogriadó idején a páros napokon a páros, a páratlan napokon a páratlan rendszámú autók közlekedhettek. Noha a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) ellenőrizte a rendelet betartását, a szabálytalanul közlekedőket csak figyelmeztetni tudta, mivel a jogszabályok módosításával párhuzamosan nem történt meg a KRESZ módosítása is, így a szabálysértés nem volt szankcionálható. A főváros erre már a saját rendeletének módosításakor felhívta a kormány figyelmét - a jogszabályokat azóta módosították.
Hernádi Levente
Kik közlekedhetnek?
A fekete és piros környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárműveken kívül lényegében bárki, a főpolgármester ugyanis csak ezen autók használatát tilthatja meg a riasztási fokozatban. Az ilyen autók tulajdonosainak a jó hír az, hogy nem kell parkolási díjat fizetniük. A rendelkezés nem terjed ki a közösségi közlekedés járműveire, a megkülönböztető jelzést használó kocsikra, illetve azon autókra, amelyek ilyen konvojban közlekednek, a diplomáciai gépkocsikra, a betegszállító autókra, az orvosok és az orvosi ügyeletesek autóira, a mozgáskorlátozottak járműveire, a kommunális feladatokat ellátó járművekre, az állategészségügyi feladatot ellátó kocsikra, a honvédség és a közlekedési hatóság, valamint a közszolgálati médiumok autóira.
Hol érvényes a szmogriadó?
Budapest közigazgatási határain belül csaknem mindenütt. A Főpolgármesteri Hivatal közlése szerint a rendelkezés nem terjed ki az M0-s elkerülő út Budapest közigazgatási területén áthaladó szakaszaira, valamint Nagykovácsi és Remeteszőlős lakosainak átmenő gépjárműforgalma biztosítása érdekében a következő útvonalak szakaszaira: Budapest közigazgatási határa – Nagykovácsi út – Szépjuhászné útja – Budakeszi út – Budapest közigazgatási határa, továbbá Budapest közigazgatási határa – Nagykovácsi út – Nagyrét utca – Máriaremetei út – Hidegkúti út – Budapest közigazgatási határa.
A mérési adatok alapján egyébként a VIII. kerületi teleki téren a legrosszabb a helyzet - mondta lapunknak Molnár Zsolt, a Főpolgármesteri Hivatal környezetvédelmi csoportvezetője.
Meddig tart a szmogriadó?
Visszavonásig, de azt ma még nem lehet megmondani, hogy erre mikor lesz lehetőség. Keddig várhatóan megélénkül a szél Budapest környezetében, pénteken az esti órákban, továbbá hétfőn és kedden a felhőzet is megnövekedik, némi csapadék is előfordulhat, ez átmeneti javulást hoz – mondta a hvg.hu-nak Polyánszky Zoltán, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) vészhelyzeti meteorológusa. Az időjárás változása miatt várhatóan a levegő szennyezettsége a határérték köré, esetleg alá csökkenhet, ennél pontosabbat azonban ma még nem lehet mondani. Szerdától azonban ismét megszűnik a szélélénkülés és a felhőzet, így a helyzet a jövő hét közepén várhatóan ismét romlik majd.
Mitől szennyezett a levegő?
A szállópor koncentrációja jellemzően az őszi-téli időszakra jellemző időjárás során növekedik kritikus szintre, a légszennyezettségért persze elsősorban nem az időjárás, hanem a gépjármű-közlekedés a felelős. Ezen belül is elsősorban a dízel üzemű járművek okozzák a legnagyobb részecske-kibocsátást; egy gázolajjal működő autó mintegy tízszer több kormot és káros részecskét bocsát ki, mint egy benzines. A budapesti légszennyezettségnek mindössze 6 százalékát okozzák a BKV járművei, a rossz levegőért tehát elsősorban a főváros útjain közlekedő dízel teherautók hibáztathatók.
MTI / Máthé Zoltán
Hol a helyünk a világban?
A rossz minőségű levegő nem specifikusan magyar vagy budapesti probléma, de tény, hogy Európában Budapest az egyik legrosszabb levegőjű város. Egy kutatás szerint csak Bukarestben halnak meg többen évente a levegő szennyezettségére visszavezethető betegségekben. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség két évvel ezelőtt 38 ország levegőjének minőségét vizsgálta, Magyarország az utolsó helyen végzett: légszennyezés okozta betegségben idehaza évente 16 ezren halnak meg.
Az Európai Unió 1999-ben megfogalmazott előírásai alapján a részecske-kibocsátásra vonatkozó határértékeket évente legfeljebb 35 napon keresztül volna szabad átlépni, ehhez képest a magyar nagyvárosokban 70-160 napon keresztül magasabb a levegő szennyezettsége az uniós határértékeknél. Emiatt az Európai Bizottság 2009-ben jogsértési eljárást indított Magyarország ellen, amely jelenleg is folyamatban van.
Mit lehet tenni a szmog ellen?
Amint azt fent is jeleztük: a szmogért jórészt a gépjármű-közlekedés tehető felelőssé, így Budapest levegője a közlekedés korlátozásával, átalakításával lenne javítható. A főváros 2008-ban vezette be az úgynevezett teherforgalmi behajtási díjat, ami azt jelenti, hogy a teherautók azóta csak külön díjfizetés ellenében hajthatnak be a Hungária-körgyűrűn belülre. A Fővárosi Közgyűlés a közelmúltban döntött az ellenőrzés szigorításáról.
Budapest vezetése évek óta tervezi az úgynevezett dugódíj bevezetését, amely ugyancsak a belső városrészek tehermentesítését szolgálhatja majd. Eszerint a főváros belső kerületeibe csak díjfizetés ellenében lehetne behajtani. A projekt megvalósításához azonban több P+R parkolóra és színvonalasabb közösségi közlekedésre lenne szükség.
A közlekedés persze nemcsak hatóságilag korlátozható: aki az autója helyett a közösségi közlekedést használja, esetleg kerékpárra ül, hozzájárulhat a levegő minőségének javulásához, ahogyan a telekocsi módszerrel is csökkenthető a forgalom, vagyis úgy, ha egy autót egyszerre többen használnak, és nem mindenki külön autóval akar célba érni.
Lapunk kérdésére a Városháza környezetvédelmi csoportvezetője egyelőre nem tudta megmondani, hogy a főpolgármester önkorlátozásra vonatkozó kérésének lett-e foganatja, a Főpolgármesteri Hivatalnak egyelőre nincs információja arról, hogy csökkent-e Budapest forgalma a szmogriadó elrendelése óta.
Újabb budapesti helyszínen függesztették fel a félpályás útlezárást a szmogriadó miatt pénteken. A tiltakozó akcióban összesen mintegy 130 autó vett részt péntek délelőtt Budapesten és a főváros környékén - közölte a Liga Szakszervezetek kommunikációs vezetője.
A fővárosban kis mértékben romlott a szálló por koncentrációja, ezért továbbra is indokolt a szmogriadó tájékoztatási fokozatának fenntartása - közölte a Főpolgármesteri Hivatal.
Pénteken feltámad a szél Budapesten, de még nem lehet tudni, hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy megtisztítsa a főváros levegőjét. Ha nem, a főpolgármester napokon belül elrendeli a szmogriadó riasztási fokozatát, s ezzel megtilthatja egyes gépkocsik használatát.
A szmogriadó riasztási fokozatát rendelte el Budapesten pénteken reggel 6 órától visszavonásig Tarlós István főpolgármester. A rendszámtáblán fekete, illetve piros színű hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek nem közlekedhetnek a fővárosban, az avarégetés továbbra is tilos.
A Parking Kft. tájékoztatása szerint nem kell parkolójegyet váltani azokra a járművekre, amelyekkel a pénteki szmogriadó szerint nem szabad a forgalomban részt venni, ugyanis nem bizonyítható, hogy "önszántukból", vagy a jogkövető magatartásból adódó kötelezettségük miatt állnak az adott parkolóhelyen - írja a Portfolio.hu.
A légszennyezettségért most a kedvezőtlen időjárási helyzet a felelős leginkább. Az őszi, téli hónapokban korlátozott a levegő átkeveredése, így az alsóbb légrétegekben megrekednek a járművek által, illetve a fűtés következtében kibocsátott szennyező anyagok. Több egészségkárosító hatással is számolhatunk, de leginkább a gyermekek és a légúti és keringési betegségben szenvedők érintettek.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.