Havi minimum 240 (gyakran több mint 300) órában, minimálbérért, szabadság és betegállomány nélkül dolgoznak a BKV vagyonőrei. Rendszerint órákig kell egy helyben álldogálniuk, feletteseik gyakran sétálni sem engedik őket. A vagyonőrök, bár 24 órás, készenléti munkát vállalnak, nem kapják meg az ezért járó teljes munkabért, emellett gyakran a kiszabott pihenőidőt sem engedélyezik számukra.
A Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezete vezetője, Sipos Endre szerint a munkáltatók gyakran visszatartják a dolgozók bérét, így zsarolva őket a fokozottabb munkavégzésre. Sokakat vesznek fel próbaidőre, hogy még a rendes munkaviszony megkötése előtt elbocsáthassák őket, így spórolva a béreken. A szakszervezetnek nemrégiben levelet írt egy neve elhallgatását kérő alkalmazott, aki a körülményekről szóló beszámolója után hozzátette: azért nem mer jogorvoslatot kérni, mert „félti a munkáját és az életét.”
Sipos Endre a hvg.hu kérdésére elmondta: a vagyonvédelem mostanában az egyik legkiszolgáltatottabb munkakör. Az állásukat vesztett képzetlen embereket gyakran őrző-védő cégekhez irányítják, ahol egy rövid, gyakran csupán háromnapos képzés után munkába állnak. Az elnök szerint nem véletlen az őrző-védők negatív társadalmi megítélése, a pályán rendkívüli méreteket ölt az alulképzettség, ráadásul sokan csak kényszerből választják a vagyonőri pályát.
Kalandorcégek
A szakszervezet szerint a BKV Zrt. „kalandorcégeknek” adta a vagyonőrök foglalkoztatásának jogát. Ezek a kis cégek a Munka Törvénykönyvével ellentétes módon, szabálytalan szerződések mellett, gyakran rendkívül rossz feltételek között foglalkoztatnak dolgozókat.

Nehéz körülmények között dolgoznak a BKV-nak a biztonsági őrök
Bődey János Gergely
A BKV a Hir24 portál kérdésére megerősítette: a cég munkáltatóként nem foglalkoztat vagyonőröket, a buszokon, metrómegállókban dolgozó őrök külsős partnercégek alkalmazottai, így munkaidejükért, bérükért és a többi munkafeltételért a szerződtetett cég a felelős. A hírportál azon kérdésére, hogy a BKV tervez-e bármit a vagyonőrök helyzetének megváltoztatására, a cég szóvivője csak ennyit felelt: „Mivel nem a BKV Zrt. a biztonsági őrök munkáltatója, így a vagyonőrök helyzetén történő változtatás nem a Társaságunk feladata."
Kérdésünkre Sipos Endre elmondta: a BKV egyelőre nem készséges a probléma kezelésében. A vállalat nem volt hajlandó kiadni a partnercégeinek listáját, így a szakszervezet nem tud egy-egy kalandorcég ellen eljárást indítani.
Sipos szerint a kérdés most már nemcsak szakszervezeti ügy, mert az alvállalkozók gyakorlatai kimerítik a jövedéki és járulékcsalás bűncselekményét. Az ügyben a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz terveznek fordulni, amint elég bizonyíték összegyűlik arról, hogy szabálytalanságok történtek a BKV és az alvállalkozók közötti szerződések során. Sipos szerint eleve indokolatlan, hogy a járműveken és állomásokon ennyi biztonsági őr dolgozzon, és a háttérben korrupciót sejt.