szerző:
Iványos Judit
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A sajátos nevelési igényű gyerekek szakszolgáltatásai államosítását és összevonását tervezi a kormány. A jövőben egy intézmény alá kerül a pszichológiai segítségnyújtás és a gyógytestnevelés, továbbá a tehetséggondozás. A kormány célja, hogy megszűnjenek a szolgáltatásokban az átfedések, ám ez veszélyeztetheti a dolgozók szakmai önállóságát.

„Félő, hogy a jövőben a pedagógusok veszik át az irányítást a nevelési tanácsadókban, akiknek sokszor nincsen szakmai kompetenciája” – mondta Balázs Péter egészségügyi szakértő a hvg.hu-nak. Az általános iskolákban körülbelül a gyerekek 15-20 százaléka speciális nevelési igényű, ami azt jelenti, hogy valamilyen tanulási nehézséggel küzd, beilleszkedési problémája van, nehezen kezelhető. Nekik tud nagy segítséget nyújtani a nevelési tanácsadó szolgálat.

A szolgáltatói hálózat alulról építkezve jött létre, több mint 40 éve kezdtek el szerveződni, mára már közel 200 ilyen intézmény van az országban. A tanácsadás hungarikumnak tekinthető, az előnye az, hogy a tanulási és érzelmi problémákat egyszerre tudja kezelni – mondta Szakács Katalin, a Nevelési Tanácsadók Egyesületének elnöke. A szolgáltatás ingyenes; egészen kisgyerekkortól, óvodától a középiskola befejezéséig vehető igénybe.

A tanácsadókat általában az iskola keresi meg, de sokszor önkéntesen a szülő fordul hozzájuk, továbbá évente végeznek saját szűrést az iskolákban és óvodákban. A szolgáltatás nagyon hatékony, sokan bíznak benne. Leggyakrabban azzal keresik meg a szervezeteket, hogy a gyerekük nem tud aludni, „hisztis”, nehezen illeszkedik be az iskolába. Leginkább óvodásokkal vagy az alsó tagozatos gyerekekkel foglalkoznak, mivel a problémák megelőzésére törekednek, amit már kisebb korban érdemes elkezdeni, de sok esetben nyújtanak középiskolásoknak is pszichoterápiát.

A tanácsadó azért is nagyon fontos munkát lát el, mivel többféle szolgáltatás van, a pszichológusok és gyógypedagógusok, bizonyos esetekben logopédusok és szociális munkások folyamatosan együttműködnek. „Általában nem választható el a probléma, ha egy diáknak nehézségei vannak a tanulásban, akkor otthon sincs minden rendben” – mondta el Szakács Katalin. Magas a javulási arány, fontos, hogy a tanácsadóban idejében észlelik a problémát és megfelelő szakemberek segítségével kezelni is tudják.

Egybeolvasztják a szolgáltatásokat

Eddig a nevelési tanácsadók nagy része önálló szakszolgálatosként működött az önkormányzatok fenntartásában, a 2013-as évtől már ezeket az intézményeket is államosítják. A 2011-es közoktatási törvény szerint jelenleg nyolc féle – korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, szakértői, és rehabilitációs bizottsági tevékenység, nevelési tanácsadás, továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, logopédiai ellátás, konduktív pedagógiai ellátás, gyógytestnevelés – szolgáltatást nyújt az önkormányzat a speciális nevelési igényű gyerekek számára. Ezeket a tevékenységeket most egybeolvasztják, megyénként egy nagy, totális intézménnyé, pedagógia szakszolgálat néven – mondta Szakács Katalin.

AP / Fredrik Sandberg

Dobi Ágnes, az Emberi Erőforrások Minisztérium (Emmi) oktatási államtitkárságának sajtóreferense szerint az összevonás célja, hogy megszűnjenek a szolgáltatásokban az átfedések, az elaprózottság, és csökkenjenek területi egyenlőtlenségek. A javasolt megyei szinten létrejövő – járási szinten teljes körű feladatellátást biztosító tagintézményekkel rendelkező – pedagógiai szakszolgálati intézményrendszer előnye az, hogy egy nyilvántartásból követhető nyomon, hogy egy-egy gyermek milyen szakszolgálati ellátásban részesül. „Várhatóan a pedagógiai szakszolgálat munkája hatékonyabbá válik” – mondta Dobi Ágnes.

Sérülhet a szakmai önállóság

A problémát leginkább az jelenti, hogy nem lehet tudni, hogyan fognak működni a nevelési tanácsadók a jövőben, megmarad-e a nevelési tanácsadók szakmai önállósága. „Eddig a pedagógusok és a pszichológusok kiegészítették egymást és ez jól működött. A jövőben lehetséges, hogy inkompetens pedagógusok fogják felügyelni a szakpszichológusokat, ártalmas lehet, ha olyan vezető kerül a szakszolgálat élére, aki nem gyakorol önkontrollt” – mondta Balázs Péter, egészségügyi szakértő. Szakács Katalin szerint ha nem tud megmaradni a dolgozók döntési szabadsága, romolhat a szolgáltatás, ami leginkább a gyerekeket érinti.

A jelenlegi nyolc feladat, 2013. január 1-jétől tízre emelkedik, bővül az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátással, és a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásával az Emmi tájékoztatása szerint. Eddig a nevelési tanácsadók saját szakmai bizottsága szűrte ki a problémát, például azt, hogy egy gyerek diszlexiás-e, ezután következett a fejlesztés. A jövőben ez változni fog, a rehabilitációs bizottsági tevékenység nem az intézet hatáskörébe fog tartozni, ami problémát okozhat a fejlesztésben. Ugyanakkor új feladatok kapnak: lesz tehetséggondozás az intézményben. A szakmai csapat folyamatos továbbképzéssel próbál felkészülni erre, szeptembertől várják a különleges képességű gyerekeket. A jövő évig más változás nem lesz az intézményben, viszont nem tudni, mi lesz utána, hogyan érinti majd az intézményt az összevonás.

„Nem lesznek elbocsátások”

Bizonytalan, hogyan alakulnak a jövőben a kinevezések, amelyek az eddigiektől eltérő módon központi döntések lesznek. Balázs Péter szerint változhatnak a szempontok, például, ha a szakszolgálat vezetője pedagógus, nagy valószínűséggel több pedagógust fog „maga köré venni” és kevesebb gyógypedagógust vagy pszichológust, pedig a speciális igényű gyerek fejlesztéséhez nekik van szakképesítésük. A Nevelési Tanácsadók Egyesületének elnöke azt az információt kapta az Emmitől, hogy nem lesznek elbocsátások, „mindenki marad a helyén”.

A kormány ígérete szerint nem fognak kevesebb pénzből működni a szakszolgálatok, mint eddig, továbbá azt tervezik, hogy javulnak a finanszírozási feltételek – tudtuk meg az Emmi sajtómunkatársától. Ugyanakkor nem tudni, hogy hogyan változik az eddig álláshelyek után járó normatív támogatás, ami a 2013-as évtől megszűnik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

MN: kiterjesztheti a kormány az államosítást

Az eredeti elképzelésekkel szemben magasabb lélekszámnál húzhatják meg azt a határt, amely alatt az államnak automatikusan át kell vennie az iskolák fenntartását, így több oktatási intézmény kerülhet állami kézbe - tudta meg a Magyar Nemzet.

Kósa András Itthon

Az önkormányzat majd takarítja a vécét - Gémesi György az iskolaállamosításról

Úgy kellene felállnia januártól a járási rendszernek, hogy a parlament még a törvényt sem hozta meg, emiatt káosz várható, hiszen kevés az idő a felkészülésre – mondta a hvg.hu-nak Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke, aki szerint a járások könnyen politikai irányítás alá kerülhetnek. Gödöllő polgármestere attól tart, zavarokat okozhat az oktatásban szeptembertől, hogy sok helyen azt sem tudják, ki, hogyan működteti az iskolákat.