szerző:
Ivanyos Judit
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Még mindig folyamatosak a panaszok az iskolák államosítása óta. Van olyan tanár, akinek december óta nem érkezett meg a fizetése, egy középiskolában a telefonközpontot kapcsolták ki, mert nem fizették a számlát, sok helyen még mindig nem egyértelmű, mi tartozik az önkormányzat és mi a tankerület feladatai közé. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete határozatlan idejű sztrájk hirdetésére készül. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ szerint az átvétel rendben zajlott, finanszírozási gondjaik pedig nincsenek.

„Másodállásban egy vidéki szakközépiskolában dolgozom, ahol megbízási szerződéssel hat órában tanítok. A fizetésemet számla ellenében kaptam eddig, de december óta semmit, nem tudom, mikor fogom megkapni a béremet” – mesélte egy középiskolai tanár a hvg.hu-nak, aki szerint körülbelül tíz kollégája van hasonló helyzetben az iskolában. A helyi tankerületben semmiféle ígéretet nem kaptak arra vonatkozóan, hogy mikor kapják meg a fizetésüket. „Folyamatosan falakba ütközünk, az intézményfenntartó központban általában nem veszik fel a telefont, ha ez mégis megtörténik, azt mondják nem érnek rá a problémánkkal foglalkozni.”

Emellett más gondok is felmerültek: az iskola minden évben részt vesz egy másik városban tartott zenei versenyben, azonban ez idén valószínűleg elmarad, mivel nem tudni, ki fogja kifizetni az utazás és étkezés költségeit.

Teljes a káosz

Egy nevét és munkahelyének elhallgatását kérő székesfehérvári tanár pedig azt mondta, hogy március elsején egyszer csak az egész intézményükben kikapcsolták a telefont, mivel a KLIK nem fizette ki a számlájukat. Ahhoz, hogy visszakapcsolják a vonalakat, mindegyikre plusz pénzt kellene fizetni, ami több tízezer forint lenne. Felhívtuk az iskolát, fogadni ugyan tudnak hívást, de megerősítették, hogy kimenőeket nem tudnak kezdeményezni. A tanárok szerint óriási a káosz, de senki nem mer panaszkodni.

Máshol olyan körlevelet küldtek a pedagógusoknak, hogy bánjanak takarékosan a krétával, mert ha elfogy, nem tudják, mikor tudnak újat rendelni. (Hoffmann Rózsa egyik nagy vihart kavart nyilatkozata volt, amikor az oktatási államtitkár éppen arról beszélt, hogy szerinte egy elkötelezett pedagógus saját pénzéből is vehet krétát, ha éppen elfogy az iskolában.)

©

Egy ugyancsak neve elhallgatását kérő középiskola igazgatója is sorozatos gondokról beszélt. „Hosszú és bonyolult mindennek az elintézése, például egy munkavállalónk már két hete kérvényezte áthelyezését, ám ezt még mindig nem tudtuk elintézni, mert csak a KLIK intézményvezetője adhat erre felhatalmazást” – mondta az igazgató. Egy másik nehézségként említi, hogy náluk az adminisztratív személyzeten spóroltak: eddig például a gazdasági ügyintézőjük látta el a dolgozók béreinek és adózásának adminisztrációját, de őt januártól átvezényelték az önkormányzathoz, így az igazgató, az igazgatóhelyettes és az iskolatitkár feladata lett a bérszámfejtés.

Erőltetett menet

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint annak ellenére, hogy januárban Hoffmann Rózsa „sikertörténetnek” nevezte az iskolák állami átvételét, még most is állandóak a panaszok és az elégedetlenség az iskolák részéről. A PDSZ volt az egyetlen szakszervezet, amely nem írta alá a megállapodást az oktatási államtitkársággal. Az elnök februárban jelentette be, hogy a szakszervezet határozatlan idejű sztrájkot hirdet az egész országban – mert az oktatási rendszer átalakításával kapcsolatban nem sikerült megállapodnia a kormánnyal. A hvg.hu kérdésére a PDSZ elnöke megerősítette, hogy a március 15. utáni időszakra időzítik a sztrájkot, a pontos időpontot várhatóan március 8-án, pénteken jelentik be.

„Az átadás után több mint két hónappal probléma van a cafetéria és a túlóra kifizetésekkel, sok helyen nem finanszírozzák a munkába járás költségeit, emellett a bérek utalása is csúszott, februárban és januárban is három nappal” – mondta Mendrey László. Az adminisztráció több tankerületben „kézi erővel folyik”, mivel még mindig nem építették ki az intézményfenntartó informatikai rendszerét. A PDSZ elnöke szerint többek között ez okozhatja a „folyamatos, húsbavágó, megoldatlan problémákat”. A legfőbb ok azonban az, hogy túlzottan gyorsan hajtották végre az intézmények átvételét, nem készítették elő a folyamatot, szükség lett volna ugyanis egy legalább féléves próbaidőszakra – ám ez a PDSZ korábbi javaslatának ellenére nem történt meg.

Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke szerint egyébként a közoktatásban tapasztalható bajok okozója, hogy eddig még mindig nem született megállapodás a tulajdonjogok és az üzemeltetés kérdésében az önkormányzatok, a tankerületek és az intézményvezetők között. Gondot okoz, hogy sokszor nem tudják a technikai alkalmazottak, például a takarítók, hogy kiktől kaphatnak utasítást. „Az erőltetett átvétel-átadás most bosszulja meg magát, az a baj, hogy ezt a gyerekek is meg fogják érezni” – tette hozzá.

Egy budapesti gimnázium igazgatója szerint például még mindig nem döntötte el a helyi tankerület és az önkormányzat, hogy ki fogja kifizetni a diákok védőitalát a körzet egyik középiskolájában, ugyancsak nem tudják egyelőre, hogy miből fogják megoldani az intézmény honlapjának fejlesztését, amire nagy szükség lenne. Egy alapfokú és középfokú oktatást egyaránt végző iskolát az átalakulási folyamatban úgy osztottak meg, hogy az alapfokú oktatást folytató rész fenntartója a KLIK, üzemeltetője az önkormányzat, míg a középiskolai rész esetében mindkét szerep az intézményfenntartó központé. A volt közös iskolának azonban csak egy zongorája van, azt a megoldást találták, hogy délelőtt a hangszer az önkormányzaté, délután pedig a tankerület tulajdonát képezi. „Azzal azonban nem számoltak, hogy mi törtéhet akkor, ha ebédszünetben esik egy virágcserép a zongorára.”

Minden rendben van?

Lövei Tünde, a KLIK sajtófőnöke a hvg.hu kérdéseire reagálva azt írta: „az intézmények átadás-átvétele rendben lezajlott, hiszen az erről szóló megállapodásokat december végére az önkormányzatok többsége aláírta az intézményfenntartó központtal." Azt azonban belátta, hogy „a kezdeti időben a működtetés és a fenntartás különválása okozott – leginkább törvényértelmezésből fakadó – problémát, és jellemzően ez is csak ott, ahol az önkormányzat maradt az iskola működtetője”.

Lövei Tünde elismerte, hogy érkezett hozzájuk olyan megkeresés, miszerint egyesek – például a megbízási szerződéssel dolgozó tanárok – nem kapták meg fizetésüket, ám a helyzet „már megoldódott, ezeket már kifizették” – nem tudnak olyan iskoláról, ahol még mindig tartoznak. Arról sem értesültek, hogy egy iskolában kikapcsolták a telefonközpontot, ám az igaz, hogy „van olyan önkormányzat, amely jelezte, hogy a telefonok működtetését nem vállalja, a megoldás itt saját telefonos flotta kiépítése lehet”. Az útiköltségek kifizetése a KLIK szerint „utólagosan, rendben megtörtént”, a cafetériát pedig rendezni fogják. Arra a kérdésre, hogy van-e pénzügyi, illetve állománybeli problémája az intézményfenntartó központnak, azt a választ kaptuk, hogy „az állomány feltöltése most zajlik, minden feladatot finanszíroz az állam”.

Csak névtelenül nyilatkoznak

Az általunk megkérdezett tanárok még mindig nem merték nyilatkozatukat névvel vállalni. Az fn24.hu január 11-én számolt be arról, hogy az iskolavezetők levelet kaptak a KLIK-től, miszerint az intézményvezető utasítása alapján nem közölhetnek információkat. Megkérdeztük a KLIK-et, valóban megtiltották-e a nyilatkozást az igazgatóknak. Ők azt közöltek velünk, hogy „az elnöki iránymutatás alapján a szervezet kommunikációs szabályzatának elkészüléséig az iskolák életét érintő szakmai kérdésekben az iskolaigazgató, a tankerületet érintő szakmai kérdésekben a tankerületi igazgató, a szervezet egészét érintő ügyekben pedig az elnök jogosult nyilatkozni”. Szerintük téves feltételezés, hogy nem nyilatkozhatnak az iskolák az átadás problémáiról.

Nahatka István, a Hálózat a Tanszabadságért (HAT) civil szervezet egyik tagja azt mondta a hvg.hu-nak, hogy a hírzárlat valós, de panasz így is rengeteg érkezik hozzájuk. A HAT aktivistája már egy blogot is indított, amelyben az átadással kapcsolatos problémákat gyűjti. „Egészen szélsőséges esetekkel találkozunk például, az utazó gyógypedagógusok közül van, aki gyalog vagy stoppal közlekedik a települések között, mert útiköltségeik térítése továbbra is megoldatlan.” Egy általános iskolában az átállás zűrzavarából következően január elejétől nem sikerült újraindítani a múlt évi akciót, amelynek keretében a gyerekek tejet és gyümölcsöt kaptak. „Az anomáliák oka egyértelműen a fenntartóváltás” – tette hozzá.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Itthon

Hoffmann: helyben ellenőrzik majd az államosítást

Az oktatási intézmények állami fenntartásba vételének elsősorban helyi szinten lesz monitoringja, mivel a felmerült problémákat ott lehet a leghatékonyabban megoldani, ahol születtek - mondta Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerdán Budapesten.

Neizer Anita Itthon

Államosítás után: csak a kréta el ne fogyjon

Kevesebb bért kaphat februártól jó pár tanár, az iskolák állami átvétele miatt nemcsak a cafeteriát, hanem a minőségi bérpótlékot is megszüntetik. Noha Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerint az intézmények átvétele sikertörténetnek számít, a tanárok és iskolaigazgatók mindennapos gondokról számolnak be. Mivel az iskoláknak bankszámlájuk sincs már, ezért egy kulcsmásolás is komoly fejtörést okoz.

MTI Itthon

Pokorni: lyuk van a Klebelsberg-program büdzséjében

Pokorni Zoltán szerint nem biztos, hogy olcsó lesz a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ rendszere, szerinte az ellátandó feladat jóval többnek tűnik, mint amennyire pénz van. Hiller István volt szocialista oktatási miniszter annak a véleményének adott hangot, hogy a KIK létrehozása "elhibázott irány", ez a rendszer pedig "nem csiszolható".

Radó Péter Vélemény

Mélyszántás: iskolaállamosítás 2013

Az egyik legkiszámíthatóbban működő közszolgáltatási rendszer napok alatt katasztrófa sújtotta övezetté vált. Az iskolák most olvadnak be egy hatalmas bürokratikus gépezetbe, s maguk is adminisztratív szervezeti egységek lesznek. Ezzel nem az a legnagyobb baj, hogy eltűnik valami szabadságjog, hanem éppen az ellenkezője: eltűnik a szakmai felelősség és az elvárásokhoz való alkalmazkodás képessége. Radó Péter oktatáskutató írása.

Molnár Fruzsina Itthon

Klebelsberg központ: "egyenként kell megvizsgálni", kit, hogyan foglalkoztathatnak tovább

Egyelőre folyosói pletykákból tájékozódnak az iskolaigazgatók arról, hogy hogyan érinti intézményüket a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megalakulása szeptember 1-től. Az önkormányzatok vezetői sem tudnak konkrétumokat, nem egyeztettek velük. Az átvett dolgozók foglalkoztathatóságát "egyenként kell megvizsgálni" az EMMI szerint.

Kobe Bryant nemierőszak-ügyéről posztolt, felfüggesztették a Washington Post újságíróját

Kobe Bryant nemierőszak-ügyéről posztolt, felfüggesztették a Washington Post újságíróját

Duma Aktuál: Orbán Viktor helyett Palvin Barbit miniszterelnöknek!

Duma Aktuál: Orbán Viktor helyett Palvin Barbit miniszterelnöknek!

A Fidesz felfüggesztésének meghosszabbítását javasolja a Néppárt elnöke

A Fidesz felfüggesztésének meghosszabbítását javasolja a Néppárt elnöke

Egy világjárvány küszöbén állunk, ez most már tény

Egy világjárvány küszöbén állunk, ez most már tény

Tovább csúszik az M4-es gyorsforgalmi út egyik szakaszának átadása

Tovább csúszik az M4-es gyorsforgalmi út egyik szakaszának átadása

"Tudtam, mit jelent az a csillogás a szemében" - Eric Idle két emlékezetes története Terry Jones-ról

"Tudtam, mit jelent az a csillogás a szemében" - Eric Idle két emlékezetes története Terry Jones-ról