szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Elfogadja a parti árvízvédelmi fal beruházási koncepcióját a Római-parton a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) – jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester.

A városvezető tájékoztatása szerint az akadémiai szakvélemény végleges ökológiai terv készítését, a mai karakter megőrzését, a környezetvédelmi és természetvédelmi szempontok pályázati kiírásba építését, az úgynevezett lábazati kőszórás felülvizsgálatát és az altalaj feltárását javasolta. Ezeket a főváros megteszi - tette hozzá.

A főpolgármester elmondta, hogy az Akadémia bizottsága megkapta a fővárostól az elkészített vízjogi-létesítési engedélyezési tervet, az árvízvédekezési havária tervet, a favédelmi és környezeti hatástanulmányt. Utóbbival cáfolta azt a civil felvetést, hogy ilyen nem készült volna.

Tarlós István közölte: az MTA az önkormányzati döntéseket, és azt figyelembe véve, hogy a Nánási út-Királyok útja nyomvonalon duplájába kerülne a beruházás, korrektnek találta mások mellett a műszaki tervet és a műtárgy magassági vonatvezetését. Utóbbi legalább olyan védelmet biztosít a csillaghegyi övezet lakóinak, mint a jelenlegi elsőrendű védvonal - tette hozzá. 

A városvezető kitért arra is, hogy az Akadémia egyetértett az alapozás koronaszintjének olyan megválasztásával, amivel csökkenteni lehet az alumíniumszerkezet magasságát és ezzel a beruházás költségeit is. Hozzátette: a bizottság elfogadta azt is, hogy a szivárgásgátló fal és a mögötte elhelyezett szivárgó kombinációjával meg lehet akadályozni a talajvíz jelentős emelkedését.

A főpolgármester ismét elmondta: a mobilgát építésével párhuzamosan az elsőrendű védvonalat is megerősítik. A Műegyetem április végén adta ki szakvéleményét, amely ugyancsak a főváros álláspontját támasztotta alá.

A Királyok útja-Nánási út nyomvonalon húzódó 3,1 kilométeres védvonalat három szakaszra osztották: a Pünkösdfürdő és az Őrtorony utca közötti mintegy 1330 méteres, az Őrtorony utca és a Rozgonyi Piroska utca közötti 800 méteres, valamint a Rozgonyi Piroska utca és Nánási köz közötti 580 méteres szakaszra. Az első és második szakaszon alumínium betétpallós szerkezet lesz, a Rozgonyi Piroska utca torkolatánál pedig a jelenlegi kerítés elbontásával és új, vízzáró vasbeton fal megépítésével alakítják ki a tervek szerint a védművet.  A harmadik szakaszon ugyancsak mobil, alumínium árvízvédelmi fal lenne, a tervezett nyomvonal a Kadosa utcáig húzódik. A védmű 954 centiméter magas lenne, a beruházás összköltsége várhatóan 3,5 milliárd forint.

Mint az Origo alapján korábban megírtuk, az MTA szakvéleménye korrekt műszaki tervként jellemezte a mobilgát építésére vonatkozó terveket, a kilenctagú bizottságból pedig heten értett egyet a szakvéleménnyel, egy ember nem hozott végleges döntést, egy pedig, az ökológus Vida Gábor különvéleményt fűzött hozzá, amelyben jelezte, szerinte az ökológiailag kevesebb kárt okozó megoldást kell választani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!