szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bosszankodnak a dél-somogyi idősek, ha vonattal szeretnének utazni, a fel- és leszállás ugyanis gyakran életveszélyes – írja a Sonline.hu.

Egy péterhidai nyugdíjas sámlit visz magával, ha feleségéért megy a pályaudvarra, ugyanis ezzel segíti felesége fel- és leszállását. A peron olyan alacsony, hogy képtelenség egyedül felmászni rajta. "Egyszerűen nem tudunk felszállni a vonatra" – mondta a Sonline.hu-nak Nagyfaludi József. "Kénytelenek voltunk ehhez a furcsa megoldáshoz folyamodni, hogy a magunk által gyártott sámlit használjuk" – tette hozzá.

A házaspár azt mondja, ezeket a vonatokat bizonyára nem ide tervezték, hiszen nem is ide valók. Barcson 20-30 centiméterrel már megemelték a rámpát, a kisebb településeken élők azonban egyelőre csak vágynak a magasításra. Szerintük talán több utas is lenne a vonaton, most ugyanis sokan inkább elkerülik az állomást, és másként oldják meg az utazásukat.

"Nagyon félek, ha utazni kell, pedig Kaposvárra havonta egyszer megyek kivizsgálásra, és inkább a hajnali buszt választom, hogy bejussak Barcsra, mert a vonatra egyszerűen nem tudok felszállni" – teszi hozzá Nagyfaludi Józsefné, Margit. "Lefelé sem könnyebb, régebben volt kapaszkodó és hátrafelé lemásztunk; most azonban szabályosan úgy esünk le a vonatról" – mondta a lapnak.

A falubeliek szerint elég lenne 20-25 centiméteres magasítás a peronon, de csak 10 méteren, ahol az utasok fel és leszállnának. Addig azonban marad az a faramuci helyzet, hogy az állomásról utazni kívánókat a családból egy személy csak azért kíséri ki, hogy a lépcsőkön fel tudja nyomni, illetve visszaérkezéskor is valakinek várnia kell a hozzátartozót, hiszen képtelenség másképpen egyedül leszállni. Nem is beszélve a nagyobb csomagokról, amiket úgy kell nagy nehézségek árán feltolni.

"A Pécs–Gyékényes-vonal Péterhida, Darány, Babócsa megállóiban a jelenlegi peronmagasság sínkorona szintű (a sínszál tetejéig ér), mely az érvényben lévő MÁV szabványnak megfelel" – reagált a lap megkeresésére szerdán a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága. "A barcsi állomáson 2012-ben az  I-II. vágányok között  50 méter hosszban és a II-III. vágányok között 250 méter hosszban készült el a sínkorona szintje felett +15 cm magasságú peron" – tették hozzá.

A MÁV Zrt.-nél természetesen folyamatosan napirenden van a kedvezőtlen infrastruktúra-viszonyok felszámolása. A peronok átépítését, korszerűsítését (például a peronmagasítás, a burkolatátépítés) forráslehetőségei függvényében, a prioritások (például az utasforgalom nagysága) alapján tudja tervezni a vasúttársaság.

A komunikációs igazgatóság azt is közölte: ha rendelkezésre állnak a szükséges források, akkor Péterhida, Darány, Babócsa települések megállóhelyein is megvalósulhat a peronok műszaki színvonalának emelése, ezeken a helyeken 2013-2014. évben még nem terveznek peron-korszerűsítést, -magasítást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!