Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","shortLead":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","id":"20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc.jpg","index":0,"item":"67d2210f-d4d8-4fba-aae0-9dfcb701d672","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","timestamp":"2024. december. 28. 14:26","title":"Bejrútban tartóztatták le a száműzött szíriai diktátor menekülő családtagjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b1019e1-d05f-4df0-840e-ac177399308a","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A sportolás pozitív hatásai közismertek. Egy friss kutatás egy újabb adalékra világít rá ezzel kapcsolatban: az állóképességi sportok, például a futás vagy az úszás hatására a szervezet sajátos módon kezdi kezelni a telített zsírokat.","shortLead":"A sportolás pozitív hatásai közismertek. Egy friss kutatás egy újabb adalékra világít rá ezzel kapcsolatban...","id":"20241227_allokepessegi-sportok-zsiregetes-sportoloi-paradoxon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b1019e1-d05f-4df0-840e-ac177399308a.jpg","index":0,"item":"87eb8151-74b2-47b6-ab66-09d0defb70b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_allokepessegi-sportok-zsiregetes-sportoloi-paradoxon","timestamp":"2024. december. 27. 08:03","title":"Másképp égeti a zsírokat azoknak a szervezete, akik ilyen mozgást végeznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel. Megnéztük, kinek milyen gépe van.","shortLead":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel...","id":"20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845.jpg","index":0,"item":"4075be77-06a8-40d3-820c-e9cfe3928224","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"Mi a közös Mark Zuckerbergben, Bill Gatesben és Elon Muskban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1feaac58-1e7c-43e6-b81e-52a3d36a621c","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A támadásokat a NoName057(16) nevű, oroszbarát kalózcsoport vállalta magára.","shortLead":"A támadásokat a NoName057(16) nevű, oroszbarát kalózcsoport vállalta magára.","id":"20241228_Olaszorszag-orosz-hacker-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1feaac58-1e7c-43e6-b81e-52a3d36a621c.jpg","index":0,"item":"88d4c9ab-5a98-460a-8f26-1ab2fdd25307","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_Olaszorszag-orosz-hacker-tamadas","timestamp":"2024. december. 28. 19:02","title":"„A mai támadás bizonyosan orosz eredetű” – hackerek léptek akcióba Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek, sorskatalógusnak láthatunk. Dokuportréiban romák, fizikai munkások, hajléktalanok, kisstílű bűnözők, prostituáltak, kettétört karrierű volt kommunista párthívők, melegek és más marginalizált csoportok életútjai elevenednek meg. Máskor egész kötetben mondja el életszövegét egy szovjet kényszermunkatábor túlélője, egy idős parasztasszony vagy az 56-os forradalom egyik vezetője. A szociográfus életművét bemutató cikkünk első része.","shortLead":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek...","id":"20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3.jpg","index":0,"item":"2c6bc835-46d1-48e9-9a56-a66edb9aab99","keywords":null,"link":"/360/20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","timestamp":"2024. december. 27. 17:30","title":"Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89bdbfd7-3cec-4df6-91d9-a292bc0c986b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az automata vészleállásnak köszönhetően az utasok nem voltak veszélyben.","shortLead":"Az automata vészleállásnak köszönhetően az utasok nem voltak veszélyben.","id":"20241227_franciaorszag-ongyilkos-mozdonyvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89bdbfd7-3cec-4df6-91d9-a292bc0c986b.jpg","index":0,"item":"21155d94-6a81-4af3-ade0-953614e82ada","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_franciaorszag-ongyilkos-mozdonyvezeto","timestamp":"2024. december. 27. 11:03","title":"A száguldó vonatból kiugorva lett öngyilkos egy mozdonyvezető Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak. A savanyú íz általános megítélése negatív: „mintha citromba haraptál volna”, szól a mondás. Egy új vizsgálat viszont kiderítette, hogy ez egyáltalán nincs így, vannak, akik kifejezetten előnyben részesítik a „savanyúságokat”, és egyáltalán nincsenek kevesen.","shortLead":"Korábban mostohagyereknek számított a savanyú íz, a kutatások az édes és a sós ízre adott reakciókkal foglalkoztak...","id":"20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/465db35f-eaea-44e9-909c-fd9e21ffea52.jpg","index":0,"item":"23439200-33ad-4ad0-bce4-2e41238c2388","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_savanyu-iz-megitelese-kedvelese-kutatas","timestamp":"2024. december. 27. 18:03","title":"Nyolc emberenként van egy, aki valóban szereti a savanyú ízt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"574ea1d2-761e-4925-b9d0-ed108da136fd","c_author":"Martini Noémi","category":"itthon","description":"Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors. ","shortLead":"Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából...","id":"20241228_karpataljai-menekultek-ukrajnai-haboru-tamogatas-maltai-szeretetszolgalat-lakhatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/574ea1d2-761e-4925-b9d0-ed108da136fd.jpg","index":0,"item":"a2c8a2bb-0999-4617-8380-7c4b1c0c4194","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_karpataljai-menekultek-ukrajnai-haboru-tamogatas-maltai-szeretetszolgalat-lakhatas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tanácstalanul állnak a kereskedelmi tévék az új kampányszabályozás előtt. Bár a politikai reklámokból korábban sem származott túl nagy bevétel, az új szabályok szerint ingyen kellene odaadniuk a pártoknak a legfőbb értéküket, a reklámidejüket – már ha úgy döntenek, hogy beszállnak a kampányba. Az ingyenes hirdetésekkel a kormánypártok állítólag olcsóbbá akarták tenni a kampányt, pedig a legtöbb pénzt nem is a tévéknél költötték el.
Megeshet, hogy az ország lakosságának csak 13,7 százaléka láthat majd politikai hirdetéseket a jövő évi választási kampányokban. Az AGB Nielsen felmérése szerint ugyanis az idei első negyedévben ekkora volt a közszolgálati tévécsatornák átlagos közönségaránya, márpedig az új választási eljárási törvény alapján csak ezeknek kötelező reklámidőt adniuk a pártoknak. A kereskedelmi tévék és rádiók részéről ez legfeljebb áldozat lehet a demokrácia oltárán, hiszen pénzt nem kérhenétnek a reklámidőért.
A kormánypártok eredetileg teljesen ki akarták zárni a kereskedelmi médiát a választási kampányokból, de az Alkotmánybíróság januári döntése, az EU kritikája és két alaptörvény-módosítás után végül inkább úgy döntöttek: lehetnek politikai reklámok a kereskedelmi csatornákon, de csak ingyenesen. Jelenleg is a parlament előtt van az a salátatörvény, amely sok egyéb mellett ennek a részletes szabályait állapítaná meg, előírva például, hogy mikor és milyen terjedelemben kell sugározni a kampányhirdetéseket, már ha úgy dönt egy csatorna, hogy műsoridőt áldoz erre.
Kié lesz a műsoridő?
Túry Gergely
A hvg.hu által megkeresett kereskedelmi csatornák még nem döntötték el, sugároznak-e majd politikai hirdetéseket. Így még nem lehet tudni, hogy a Jóban rosszban vagy a Barátok közt előtt feltűnnek-e rezsicsökkentést éljenző vagy stadionépítéseket és Közgép-megbízásokat kárhoztató kisfilmek - már ha azokat a témákat vesszük sorra, melyek feltehetőleg a kampányfilmekben felbukkanhatnak. „A politikai hirdetések kérdése a jövő éves kereskedelmi üzletpolitikánk részeként kialakítás alatt van” – írta kérdésünkre a Tv2 vezetése, hozzátéve, hogy a döntéstől függetlenül a „jövő évben a választások kiemelt figyelmet fognak kapni tartalmi szempontból”. Kolosi Péter, az RTL-csoport programigazgatója csak annyit mondott, hogy ezt a döntést az igazgatóságnak kell meghoznia. Németh Szilárd, az ATV hírigazgatója pedig úgy fogalmazott: ez a döntés alapos megfontolást igényel.
Egyedül a Class FM, a Neo FM tavaly augusztusi megszűnése után monopolhelyzetbe került országos kereskedelmi rádió adott egyértelmű választ a hvg.hu érdeklődésére. Azt közölték: nem tervezik, hogy pártokhoz kötődő reklámokat sugározzanak, ahogy a 2010-es kampányban sem közöltek politikai hirdetéseket.
15 másodperc hírnév
A parlament előtt lévő törvénymódosítás előírná, hogy a politikai hirdetéseket három alkalommal, a 6-8, 12-14 és 18-20 óra között kezdődő idősávokban kell leadni. Ez annyiban logikus, hogy a médiaszolgáltató nem tudhatná le a kötelezettségét a délelőtti sávban, a TV-shop és a szappanopera-ismétlés közé beszorítva, viszont csak részben találkozik a valódi hirdetői igényekkel: 2010-ben a politikai hirdetések zömét a 18 és 21 óra közötti sávban adták le (este nyolc körül volt a csúcs), a 12 és 14 óra közti sáv viszont nem volt túlságosan népszerű, még a reggeli időszakot is jobban kedvelték a pártok.
Az országgyűlési kampányban az eredeti törvény szerint a közszolgálati médiának 600 perc műsoridőt kell biztosítania. Ezt a parlament előtt lévő módosítás úgy pontosítja, hogy 470 perc reklámidőt kell szánni a pártok, további 130-at a nemzetiségi listát állító szervezetek hirdetéseire. Hét országos listával számolva a kampány 49 napja alatt (a választás napján már nem lehetne hirdetéseket leadni) pártonként és naponta kevesebb mint másfél perc jutna. Mivel ezt még szét kell osztani az M1 és a Kossuth Rádió, illetve a napi három reklámblokk közt, alkalmanként 15 másodperc sem jutna egy-egy pártnak.
A kereskedelmi csatornáknak – ha hajlandók ingyenesen reklámidőt adni – legalább a közszolgálati média által biztosított időkeret felét kell rendelkezésre bocsátaniuk, vagyis a pártoknak 235 percet, a nemzetiségeknek 65-öt. Ha egy médiaszolgáltató úgy döntene, hogy ingyen is közli a kampányhirdetéseket, azt legkésőbb a választást megelőző ötvenedik napig (a kampány hivatalos kezdetéig) be kell jelentenie Nemzeti Választási Bizottságnál, ellenkező esetben nem közölhet politikai reklámokat.
Vizuálisan könnyebb
Bár pártonként változhat, a tévés hirdetés a leghatékonyabb kampányeszköz – mondta a hvg.hu-nak Horn Gábor, aki korábban az SZDSZ több kampányát is irányította. Szerinte a választók igen jelentős része nem fogyaszt másfajta médiát, csak a kereskedelmi tévék adását nézik, és az ott sugárzott reklámok nem is drágák ahhoz képest, hogy mennyi embert lehet elérni velük. A vizuális műfajban a pártok megmutathatják az arculati elemeiket, azt az életérzést, amit közvetíteni akarnak a választók felé, ráadásul a néző összehasonlíthatja őket. A közszolgálati tévé ugyan mindig a legolcsóbbnak számított, de azt csak kevesen nézik, főleg olyanok, akiknek már stabil pártpreferenciájuk van.
„Mint ismeretes, a választási kampányok során alkalmazott stratégiák alig térnek el egy piaci termék bevezetésénél alkalmazottaktól” – írta a Médiatanács elődje, az ORTT a 2010-es választási kampányról szóló kutatása is. E szerint a pártoknak is alapvetően három céljuk lehet egy médiakampánnyal: a párt bevezetése, bemutatása; a pozicionálás, vagyis annak megfogalmazása, hogy mit gondolnak a saját szerepükről; illetve az imázs, a róluk kialakult kép erősítése.
Túry Gergely
Horn Gábor szerint az óriásplakátoknak nagyon rossz a hatékonysága, hiszen csak néhány másodpercre látják őket az emberek. Ilyen módon nem lehet politikai üzeneteket átvinni, csak jelezni a választók felé, hogy az adott párt létezik és harcba száll a szavazatokért. Nem véletlen – mondta Horn Gábor –, hogy idén nyár végén a Gyurcsány Ferenc által alapított Demokratikus Koalíció (DK), és a Fodor Gábor-féle Liberálisok is a plakátkampányukkal arra akarták felhívni a figyelmet, hogy léteznek. (Gyurcsány Ferenc új pártja – állt a DK hirdetésén, miközben a párt már egy éve létezett, széles körben mégis érdemes volt felhívni erre a figyelmet.)
Az MSZP a tévében erős…
A Fidesz korábbi érvelése szerint a tévés reklámok korlátozására épp azért volt szükség, hogy olcsóbbak legyenek a kampányok. Az adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy nem tévés hirdetésre költik legtöbbet a pártok. A Freedom House Europe és a Transparency International által létrehozott Kampánymonitor adatai szerint például a pártok a 2010 márciusában és áprilisában összesen 3,2 milliárd forintot költöttek, ebből a (becsült) tévés költségek 158,2 millió forintra rúgtak, ami eltörpül a köztéri hirdetések becsült költségeihez – 1,1 milliárd forint – képest.
A Kampánymonitor becsült, de az arányokat mindenképpen érzékeltető adatai szerint 2010-ben a legtöbbet, 82,3 millió forintot az MSZP költött tévés hirdetésekre, a Fidesz csak 58,7 millió forintot fordított erre a célra. Hasonló arányokat mutat az ORTT 2010-es kampánykutatása is: e szerint listaáron (a tévé által megadott, hivatalos percdíjon, amiből engedni szoktak a konkrét szerződéseknél) számolva is az MSZP költött a legtöbbet, 416 millió forintot, míg a Fidesz csak 277 milliót, az LMP 50 milliót, az MDF 42 milliót, a Jobbik pedig 32 milliót.
A hirdetések számát tekintve is az MSZP reklámozott legtöbbet a tévékben: kilenc csatornán összesen 773 alkalommal adták le a szpotjaikat, amivel az ORTT számítása szerint 8,3 millió úgynevezett kontaktust értek el, vagyis ennyiszer látták a reklámjaikat a tévénézők. A Fidesznek csak hat csatorna adta le összesen 346 alkalommal a reklámjait, de jóval hatékonyabb volt a tervezési munkájuk, hiszen az ORTT adatai szerint így is 7,9 millió kontaktust értek el. Ebből a szempontból az LMP kampánya volt a leghatékonyabb, hiszen listaáron 50 millió forintból elért 4,7 millió kontaktust.
A 2010-es kampányban összesen 1366 szpotot adtak le a tévék, amiből a legnagyobb szeletet (427 szpot) a Tv2 hasította ki magának. A második (232 szpot) az M1, a harmadik (167 szpot) az ATV volt, bár utóbbi csatornán lényegében csak az MSZP hirdetett. A Tv2 riválisa, az RTL Klub 2010-ben csak visszafogottan folyt bele a kampányba, összesen 108 politikai reklámot adott le, 66-ot a Fidesztől, 42-t az MSZP-től. Az RTL egyébként pontos adatokat is közölt, amelyek szerint a Fidesz 80,5 millió, az MSZP 65,8 millió forintot költött náluk, ami nem éri el az éves reklámbevétel egy százalékát sem.
…a Fidesz plakáton és rádióban
Nagy érvágást jelenthet a pártok kampányainak a rádiós hirdetések korlátozása is. Ezekből jóval többet adtak le, és így jóval több embert is értek el (igaz, hogy a rádiós hirdetésnek kisebb a hatékonysága, kevésbé ragad meg a hallgatókban, de ugyanakkor jóval olcsóbbak, mint a tévés reklámok). Az ORTT adatai szerint a legtöbb rádiós szpotot, 2286-ot a Fidesz küldte adásba, összesen öt csatornán, amivel 23 millió „kontaktust” értek el. Az MSZP ebben a tekintetben hatékonyabb volt, hiszen nyolc csatornán, 1800 szpottal elértek – elvileg – 45 millió rádióhallgatót.
Túry Gergely
2010-ben a közszolgálati rádiók – a Kossuth és a Petőfi – együtt sem kerültek be a kampányszempontból legnépszerűbb rádiók közé. A legtöbb, 808 szpotot a Rádió1 adta le, a második a Juventus Rádió volt 414 szpottal, a harmadik a soproni Corvinus Rádió, 277 kampányhirdetéssel. A legtöbb embert ugyanakkor mégis az országosan fogható közszolgálati rádió érte el: a Kossuth Rádióban elhangzott hirdetések 36 millió kontaktust jelentett, a második az azóta megszűnt Neo FM volt 18 millió kontaktussal. A másik országos adó, a Class FM 2010-ben sem közölt politikai hirdetéseket.
A Fidesz ugyanakkor magasan vezet a köztéri megjelenések terén: 2010-ben a Kampánymonitor becsült adatai szerint 435,5 millió forintot költöttek köztéri hirdetésekre, miközben az MSZP csak 167,5 milliót. Ez valószínűleg szoros összefüggésben áll azzal, hogy a Fidesz mögött álló gazdasági erők kifejezetten erősek ezen a téren. A törvény ugyanakkor annak ellenére sem korlátozza a köztéri hirdetéseket, hogy ezekkel kapcsolatban korábban is rendre felmerült a burkolt pártfinanszírozás gyanúja: nyilvános kampányszámla nélkül soha nem fogja megtudni a nyilvánosság, hogy ugyanaz a plakáthely mennyibe kerül az egyik vagy a másik pártnak.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.