Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"517358f7-90bb-4cbc-9cb7-2e1c8dc9fea2","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Az úszó ügyvédje Magyarországon büntetőeljárást kezdeményezett az ügyben. ","shortLead":"Az úszó ügyvédje Magyarországon büntetőeljárást kezdeményezett az ügyben. ","id":"20250423_doppingvetseg-eltiltas-kenderesi-tamas-biologiai-utlevel-svajci-legfelsobb-birosaghoz-buntetoeljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/517358f7-90bb-4cbc-9cb7-2e1c8dc9fea2.jpg","index":0,"item":"e9860926-fe57-460a-8502-10b2474ed53f","keywords":null,"link":"/sport/20250423_doppingvetseg-eltiltas-kenderesi-tamas-biologiai-utlevel-svajci-legfelsobb-birosaghoz-buntetoeljaras","timestamp":"2025. április. 23. 09:40","title":"A doppingvétség miatt eltiltott Kenderesi Tamás a Svájci Legfelsőbb Bírósághoz fordult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52b49b54-65ee-4c54-a724-8e27b1c6c698","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyik biciklis a szélvédőre zuhant az ütközéstől, majd az úttestre esett, a másikat az árok felé sodródva találta el az autó.","shortLead":"Az egyik biciklis a szélvédőre zuhant az ütközéstől, majd az úttestre esett, a másikat az árok felé sodródva találta el...","id":"20250423_Nyolcvannal-csapodott-ket-kerekparosba-egy-autos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52b49b54-65ee-4c54-a724-8e27b1c6c698.jpg","index":0,"item":"a305958e-19ad-4bf5-888d-b81e4392960d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Nyolcvannal-csapodott-ket-kerekparosba-egy-autos","timestamp":"2025. április. 23. 12:21","title":"Nyolcvannal csapódott két kerékpáros közé egy autós – vádat emeltek a sofőr ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3d3cfe-83d7-469e-9b06-d778a6996134","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"23 százalékkal nőtt a beadott ingatlanszerzési kérelmek száma, többségük kínai állampolgárokhoz fűződik.","shortLead":"23 százalékkal nőtt a beadott ingatlanszerzési kérelmek száma, többségük kínai állampolgárokhoz fűződik.","id":"20250422_ingatlanpiac-lakasvasarlas-EU-n-kivuli-kulfoldiek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3d3cfe-83d7-469e-9b06-d778a6996134.jpg","index":0,"item":"2eb954cd-2049-4072-bf68-c37685842d3f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_ingatlanpiac-lakasvasarlas-EU-n-kivuli-kulfoldiek","timestamp":"2025. április. 22. 13:36","title":"Tavaly már a Covid előtti szinten pezsegtek az ingatlanpiacon az EU-n kívüli vásárlók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","shortLead":"Az eladások több mint harmada már a hibrid autóké. ","id":"20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91337f92-b15d-4951-9b31-a6da5066be46.jpg","index":0,"item":"aed1035d-e29b-4d80-b1a3-75dd9d415502","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_igy-valtozott-az-autopiac-itthon-es-Europaban","timestamp":"2025. április. 24. 08:18","title":"Villanyautók és hibridek nyomulnak: így változott az autópiac itthon és Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szintet lép az életkor-ellenőrzés az Instagramon, aki lebukik, az korlátozásokkal nézhet szembe.","shortLead":"Szintet lép az életkor-ellenőrzés az Instagramon, aki lebukik, az korlátozásokkal nézhet szembe.","id":"20250422_meta-instagram-fiatalok-eletkor-megallapitasa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"6df457a0-49d4-48e9-bc84-1dfed4d5faa9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_meta-instagram-fiatalok-eletkor-megallapitasa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 22. 15:03","title":"Lefüleli a hazudozó fiatalokat az Instagram újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51df7b51-df3f-4cd0-89af-e9425ea17ac3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sokan végzettség nélkül hagyták el az iskolarendszert, majd később ismét iskolapadba ültek, hogy szakmát szerezzenek. ","shortLead":"Sokan végzettség nélkül hagyták el az iskolarendszert, majd később ismét iskolapadba ültek, hogy szakmát szerezzenek. ","id":"20250423_Kevesebb-lett-Magyarorszagon-a-korai-iskolaelhagyo-sokan-visszamentek-szakmat-szerezni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51df7b51-df3f-4cd0-89af-e9425ea17ac3.jpg","index":0,"item":"36d441a0-5c18-42df-a6f5-2c2935e096e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Kevesebb-lett-Magyarorszagon-a-korai-iskolaelhagyo-sokan-visszamentek-szakmat-szerezni","timestamp":"2025. április. 23. 07:24","title":"Kevesebb lett Magyarországon a korai iskolaelhagyó, sokan visszamentek szakmát szerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09dc6034-8cac-43f1-875f-a76fc48fb566","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A turisták előszeretettel simogatták és rángatták a cápákat Haderánál, az eltűnt úszó miatt az érintett partszakaszt lezárták.","shortLead":"A turisták előszeretettel simogatták és rángatták a cápákat Haderánál, az eltűnt úszó miatt az érintett partszakaszt...","id":"20250422_capa-izrael-uszo-eltunt-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09dc6034-8cac-43f1-875f-a76fc48fb566.jpg","index":0,"item":"7f3c9353-c4eb-4ca7-aff4-f390bfd9da54","keywords":null,"link":"/zhvg/20250422_capa-izrael-uszo-eltunt-tamadas","timestamp":"2025. április. 22. 14:57","title":"Addig piszkálták a cápákat Izraelben, míg egy úszó eltűnt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","shortLead":"Több mint 11 000 milliárd forint nem fial Magyarországon.","id":"20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d899ef0-b026-41fb-a749-d2ed3aea0726.jpg","index":0,"item":"be5182af-30d4-421a-baa3-a46f547003b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_Rekordszintre-ugrott-a-lekotes-nelkul-a-szamlakon-parkolo-penzek-osszege-februarban","timestamp":"2025. április. 22. 12:38","title":"Rekordszintre ugrott a lekötés nélkül a számlákon parkoló pénzek összege februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Másfél millió emberrel babrálhat ki csúnyán az új BKV-törvény
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Megugró jegyárak, jelentős dugódíj, éves regisztrációs díj az ingyen utazóknak, kisebb szociális ellátás – a csecsemőtől az aggastyánig az összes korosztály ráfaraghat a minap csendben elfogadott, a BKV finanszírozását a fővárosra lőcsölő salátatörvényre.
A lakásáfáról szóló törvénybe csempészve fogadta el az Országgyűlés szerdán azt az adóváltoztatást, amely szerint a jövő évtől Budapestnek az iparűzési adóból kell a fővárosi és agglomerációs tömegközlekedést fenntartani. Mindezt akkor, amikor Tarlós István főpolgármester épp Szentpéterváron volt.
A törvénymódosítás értelmében változik a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztás szerkezete, a következő két évben 1,5-1,5 százalékkal módosul az arány a főváros javára, azaz a jelenlegi 51-49 százalékos felosztás helyett 54 százalékkal részesedik a helyi iparűzési bevételből (hipa) a főváros, és csak 46 százalékkal a kerületek.
A kormány látszólag adott valamit, Budapest a főpolgármester követelésének megfelelően normatív alapon jutna többletpénzhez – csakhogy ezzel párhuzamosan az ebben az évben 24 milliárd forintos állami támogatást is fokozatosan csökkentenék: 2018-ban évi 12 milliárd lesz csak.
Nem kell nagyon tudni fejben számolni ahhoz, hogy lássuk, az amúgy is évente több tízmilliárd forintos hiánnyal küszködő BKV-t a kormány aligha húzza ki a csávából, viszont újabb önkormányzati felügyeletű közszolgáltatások ellátását sodorja veszélybe. December 21-én ül le Orbán Viktor és Tarlós István, hogy egyeztessenek a hogyan továbbról, de ha minden így marad, az sokaknak fog fájni.
Elviszi az iparűzési adóból befolyt pénzt a BKV
Az már Tarlós szeptemberi, Orbán Viktornak címzett leveléből látszott, mivel járhat, ha a kormány nem oldja meg a BKV finanszírozását. Nem véletlen, hogy a főpolgármester első reakciójában vissza is utalt erre. A levélben akkor az állt, hogy idén a BKV működése 165,2 milliárd forintba kerül.
Ezt az összeget Atkári János közgazdász, Tarlós korábbi főtanácsadója (Demszky Gábor 1994-2004 közötti helyettese) mint rezsiszintű költséget értelmezte. De ha a főváros versenyképes szolgáltatásokat akar nyújtani (alacsonypadlós buszokkal, liftekkel, légkondicionálókkal stb.), akkor a valós működési költség szerinte 200 milliárd fölötti.
Facebook / Orbán Viktor
Ehhez képest nem egészen 80 milliárddal számolnak jegybevételből 2015-ben, és 24 milliárdot ad a kormány normatív támogatásként (amiből elvileg a törvényileg kötelező feladatokat kellene ellátnia az önkormányzatnak). Tarlós szerint a hiány emiatt idén 46,4 milliárd forint körül alakulhat.
A helyi iparűzési adó (hipa) idén 209 milliárd forint bevételt jelenthet (ami ma ugye 51-49 százalék arányban oszlik meg a főváros és kerületek között ), azaz, ha hozzá is adjuk a teljes saját bevételt, akkor is neccesen jön ki az üzemeltetés teljes költsége. Viszont az biztos, hogy ha semmi egyébre nem jut pénz a hipából, az nagyon sok ellátást rosszul érint.
Mit okozhat az új törvény?
Tarlós levele számos kellemetlen következményt sorolt fel. Ha nem rendeződik a finanszírozás, akkor lehet, hogy a főváros eltekint például a kedvezményes és ingyenes bérletek kedvezményeitől és ingyenességétől. A diák- és nyugdíjasbérletek ára akár 70 százalékkal is emelkedhet, ami azt jelenti, hogy majdnem 6000 forintba kerülnek majd. Vagy az ingyenes bérleteseknek (65 éven felüliek, 6 éven aluliak, fogyatékkal élőknek) is kell majd évi ezer-kétezer forintos éves regisztrációs díjat fizetni. (Ma az utasok 12 százaléka utazik teljesen ingyen.)
Külön kérdés az agglomerációs közlekedés, amelyet a főváros törvényi kötelezettség híján tart fenn. Ez eleve ráfizetéses, és a kormány nem ad erre külön támogatást (ellentétben a MÁV-nak nyújtott 38 milliárdos kerettel, amit az az elővárosi vasútra fordít). Márpedig az itt keletkező fővárosi deficit 11,7 milliárd forint.
Ha tehát a főváros most "elengedi" az agglomerációt, és átadja az államnak, az érdekes helyzetet teremt. Mint Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere elmondta, a város a tiltott állami finanszírozás elkerülésére az uniós jog alapján szabályozott közszolgáltatói szerződést kötött a BKK-val, ami 2018-ig rendezi az agglomerációs közlekedési feltételeket. De mi lesz, ha a BKK visszamondja a szerződést, ki kártalanítja Budaörsöt és a többi, hasonló szerződéses viszonyban álló várost?
A főváros a már idézett levélben felvet más lehetőséget is: az áremelést. A településeknek hússzorosára kellene emelni a hozzájárulásukat, az agglomerációs bérlet árának is 4-5-szörésére kellene emelkednie (vagy csak a nem budapesti lakóknak kellene többet fizetniük, a fővárosi bérletek háromszorosát). Wittinghoff úgy látja, ha tovább drágul az együttműködés, más megoldás után néz, de kétségtelen, ezt nyilván nem mindegyik agglomerációs település teheti meg.
Rossz a kerületeknek, az autósoknak
De az eddig nyugodtan alvó autósoknak sincs jó hírünk: tényleg jöhet a dugódíj, ami egyébként nem meglepetés, hiszen a 4-es metró uniós támogatásának annak idején ez volt az egyik szerződéses feltétele. (Hogy a fővárosiakat ez miként érinti, az teljesen bizonytalan: lehet, hogy kell fizetniük, de az is lehet, hogy nem.) Tarlós amúgy korábban legfeljebb ötezer forintos éves díjat tudott elképzelni, ami pont annyi, mint a tavaly bevezetett megyematrica ára.
Stiller Ákos
A hipából, mint írtuk, a kerületek a jövő évtől egyre kisebb arányban részesednek. Gajda Péter, Kispest polgármestere úgy számol, jövőre a 10 milliárdos éves költségvetésükből 60-70 milliót veszíthetnek a forráselosztás módosítása miatt, ami "két játszótér vagy a szociális keret negyede”. Újra kell tervezni a költségvetést, és elképzelhető, hogy a szegényebbek járnak rosszul, akiknek kevesebb segély marad – miközben drágább lehet a BKV is. „Ez az egész a szokásos fideszes húzd meg-ereszd meg egyik fejezete. Csak épp az emberek szenvednek tőle” – kommentálta a szocialista polgármester a helyzetet.
Rosszul járnak a kerületek, a főváros, az agglomeráció, összességében 1,5 millió ember, miközben a törvénymódosítás nem oldja meg a BKV finanszírozását sem. Pedig a főváros karcsúsított a cégen, elbocsátott 600 embert és továbbiak elküldését tervezi – összességében tehát reálértéken négy százalékot faragott a költségeken. Innen kezdve további járatritkítások már jelentősen rontanák a hozzáférést a szolgáltatásokhoz, és a jegyárakat sem lehet sokáig emelni (bár közben volt egy PR-jegyárcsökkentés).
Mivel az állami támogatás csökken, Budapest is spórolni kényszerül. Újabb bevételi forrása ugyanis nincs, az önkormányzati törvény nem teszi lehetővé más, a középszint bevételét növelő helyi adók kivetését. Így azután nem is lehet szó önálló ötletek, fejlesztések megvalósításáról saját finanszírozással, hanem maradnak a jogszabályi kötelezettségek, illetve az EU-forrásból pénzelt fejlesztések.
„Ez nem önkormányzatiság, ez tanácsrendszer” – foglalta össze tömören ennek az állapotnak a leírását Atkári János.