Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8feab1c-a443-4985-b685-8cf311f198aa","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gazdasági és szakmai okokkal magyarázták a bezárásokat.","shortLead":"Gazdasági és szakmai okokkal magyarázták a bezárásokat.","id":"20250102_kormend-puspokladany-jarasi-ugyeszseg-megszuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8feab1c-a443-4985-b685-8cf311f198aa.jpg","index":0,"item":"23e1ed26-a2f4-4870-a182-e382fe460500","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_kormend-puspokladany-jarasi-ugyeszseg-megszuntetes","timestamp":"2025. január. 02. 14:24","title":"Két vidéki városban is megszűnik a járási ügyészség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f923418-b1a2-4700-98fa-4bc98ee6324d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A különleges Cadillacet alig használták az elmúlt közel három évtizedben.","shortLead":"A különleges Cadillacet alig használták az elmúlt közel három évtizedben.","id":"20250102_elado-bill-clinton-pancelozott-elnoki-cadillac-limuzinja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f923418-b1a2-4700-98fa-4bc98ee6324d.jpg","index":0,"item":"6cb34685-beab-4cc8-9474-475808744cd8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_elado-bill-clinton-pancelozott-elnoki-cadillac-limuzinja","timestamp":"2025. január. 02. 10:19","title":"Eladó Bill Clinton páncélozott elnöki limuzinja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","shortLead":"Próbafutam után már vitték is vissza a kocsiszínbe, mert még van mit toldozni rajta.","id":"20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b84a9dc-a110-47a6-b445-c215c9721ecd.jpg","index":0,"item":"c8a73309-99a0-4193-a1e2-0cb9c1064e82","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_hev-hibas-felujitas-szornyu-hang-video","timestamp":"2025. január. 03. 20:02","title":"A nagy büszkén átadott, felújított HÉV szerelvénynek olyan a hangja, mintha szét akarna esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b520b202-4d6d-4456-b946-3ee22f98988b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Senki sem akar szenvedni. Felnőttkorunkban azonban kudarcos párkapcsolataink rákényszeríthetnek, hogy szembenézzünk elérhetetlen apánkkal. Már ha valóban szeretnénk bensőséges párkapcsolatot, és bátrak vagyunk elviselni a fájó érzéseket.","shortLead":"Senki sem akar szenvedni. Felnőttkorunkban azonban kudarcos párkapcsolataink rákényszeríthetnek, hogy szembenézzünk...","id":"20250102_Tisza-Kata-Nem-faj-ha-tagadjuk-az-apavagyunkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b520b202-4d6d-4456-b946-3ee22f98988b.jpg","index":0,"item":"a2b13b42-3fe4-412e-a9d1-2f8324340db3","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250102_Tisza-Kata-Nem-faj-ha-tagadjuk-az-apavagyunkat","timestamp":"2025. január. 02. 18:20","title":"Tisza Kata: Nem fáj, ha tagadjuk az apavágyunkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az aszteroidák követése a Naprendszerben azért is nehéz, mert a gravitáció miatt a fény elhajlik, így nem pontosan ott vannak az objektumok, ahol látni őket. Spanyol kutatók munkájának köszönhetően azonban ez most megváltozott.","shortLead":"Az aszteroidák követése a Naprendszerben azért is nehéz, mert a gravitáció miatt a fény elhajlik, így nem pontosan ott...","id":"20250102_aszteroida-fold-feny-gravitacio-matematika-egyenlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75dd7698-0582-4190-8fe6-14b152d8d1a0.jpg","index":0,"item":"fe861ffb-3516-4776-b16f-407ada7bc087","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_aszteroida-fold-feny-gravitacio-matematika-egyenlet","timestamp":"2025. január. 02. 18:03","title":"Newton és Einstein is dolgozott rajta, de most megszületett az új egyenlet, ami segíthet megvédeni a Földet az aszteroidáktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3bf5c5a-4f49-4554-88b5-c03cd5814ea9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Január elsejével a Gazprom nem exportál tovább gázt Ukrajnán keresztül, így a magát Dnyeszter Menti Köztársaságnak nevező orosz bábállamba sem küld többet, bár ha akarna, megtehetné.","shortLead":"Január elsejével a Gazprom nem exportál tovább gázt Ukrajnán keresztül, így a magát Dnyeszter Menti Köztársaságnak...","id":"20250103_moldova-transznisztria-gazellatas-gazprom-moszkva-tiraszpol-chisinau","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3bf5c5a-4f49-4554-88b5-c03cd5814ea9.jpg","index":0,"item":"dfcbf621-379b-47a0-b400-156d283840db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_moldova-transznisztria-gazellatas-gazprom-moszkva-tiraszpol-chisinau","timestamp":"2025. január. 03. 18:05","title":"A moldovai orosz kamuállam vezetői nem kérnek az uniós gázból, pedig nekik semmilyen sincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04241ff9-a8d7-4f7b-b4d4-fc444018a2e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók olyan okosórás alkalmazást fejlesztettek, ami figyeli a felhasználó kézmozdulatait, és jelez, ha azt érzi, az illető dohányzik. A Bristoli Egyetem tudósai szerint mindez hatékonyan segítheti a leszokást.","shortLead":"Brit kutatók olyan okosórás alkalmazást fejlesztettek, ami figyeli a felhasználó kézmozdulatait, és jelez, ha azt érzi...","id":"20250102_dohanyzas-leszokas-ujevi-fogadalom-okosora-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04241ff9-a8d7-4f7b-b4d4-fc444018a2e7.jpg","index":0,"item":"f6ced400-6cc7-41cb-a525-bc77c025b1c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_dohanyzas-leszokas-ujevi-fogadalom-okosora-alkalmazas","timestamp":"2025. január. 02. 20:03","title":"Megfogadta, hogy leszokik a dohányzásról? Lenne itt egy új ötlet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3050c727-0f5e-47c3-aa28-a75583d1b23b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ausztriában síeltek a családdal, de egy gyermekambulanciáról posztolt az óév utolsó napján.","shortLead":"Ausztriában síeltek a családdal, de egy gyermekambulanciáról posztolt az óév utolsó napján.","id":"20250102_Korhazbol-jelentkezett-be-szilveszterkor-Lovas-Rozi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3050c727-0f5e-47c3-aa28-a75583d1b23b.jpg","index":0,"item":"cc9a5c4e-5945-41a1-a21a-869276a099f3","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Korhazbol-jelentkezett-be-szilveszterkor-Lovas-Rozi","timestamp":"2025. január. 02. 08:11","title":"Kórházból jelentkezett be szilveszterkor Lovas Rozi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tudja, hány percet venne el az életéből a Déli bezárása? Megszereztünk egy tanulmányt
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Ha bármelyik nagy budapesti pályaudvart bezárják, jelentősen megnő a vonatraszállási idő a budapestiek nagy részénél, derül ki a hvg.hu által megszerzett szakértői tanulmányból. Ha lakat kerül a Délire, a fővárosiak 44 százaléka rosszul jár, egyes kerületekben 15 perccel nőhet a vasúthoz jutás ideje.
A Déli pályaudvar megszüntetéséről már több mint száz éve is beszéltek, és az elmúlt években is többször előkerült a téma. Legutóbb néhány hete írta a Magyar Hírlap, hogy a Délit lebontják, a mostani építmény helyét park (a Vérmező folytatása), valamint P+R-parkolók foglalnák el, a Déli feladatát pedig Kelenföld venné át. Korábban szó volt arról is, hogy itt épül az új budapesti szuperkórház.
A Délivel valamit bizonyosan kezdeni kell: tavaly nyáron egy több tíz méteres betonkorlát zuhant le a járdára a peronszintről. Január végétől április végéig pedig a MÁV kénytelen volt kivenni a forgalomból a fejpályaudvart sürgős felújítási munkák miatt, miután támfalkövek hullottak a sínekre a Déli pályaudvari vasúti alagút kelenföldi oldalán, majd a támfal is megcsúszott.
Stiller Ákos
A Déli és környéke legalább olyan vágyott befektetési célpont, mint a Nyugati melletti terület, ahová legújabban a Liget II.-projektet tervezik. A fejpályaudvarokon helyigényes tároló- és karbantartó funkciókat lát el a vasút, ezeknek kétségkívül nem a belvárosban a helyük. Ráadásul mind értékes telkeken fekszenek. Nem csoda, hogy az átépítési terveket nagy zöldfelületekkel, fák százezreinek beépítésével próbálják eladni, miután minden jó szimatú magyarnak valamilyen zsíros ingatlanmutyi ugrik be elsőre egy ilyen projekt hallatán.
Alá, fölé, helyette
A vasúti üzemi funkciók egy része persze az állomás megszüntetése nélkül is kijjebb költöztethető, a pályaudvarok fennmaradó területének hasznosítására pedig, mint a vs.hu is megírta, fölé-alá építkezéssel is van lehetőség. Erre számos példa van, elég, ha a Nyugati pályaudvar fölé épült Westend-tetőkertre gondolunk.
A másik gyakran hangoztatott érv, hogy a Déli pályaudvar adottságai rosszak, hiszen csak egy oldalról, és van, hogy csak két vágányon közelíthető meg, ami limitált kapacitást és gyakori forgalmi zavart eredményez. Magát az állomásépületet is sürgősen fel kellene újítani, de ez az aktuális uniós pénzügyi ciklusra tervezett vasúti fejlesztések közé (a Nyugati és Keleti felújításával ellentétben) nem került be. A Déli közlekedési kapcsolatai pedig annyira jók, hogy fenntartása még ilyen áldozatok árán is indokolt. De nézzük, mi történne, ha mégis bezárnák.
Kelenföldre tolnák ki
A hvg.hu által megszerzett, a MÁV-nál is ismert vasúti szakértői tanulmányból kiderül, a városon átmenő vasútvonalak mentén nem lehetne létrehozni olyan pályaudvart, melynek kapcsolatai legalább olyan jók lennének, mint a jelenlegi fejpályaudvarokéi.
MTI / Marjai János
Ezen az segített volna, ha Budapesten átmenő vasútvonalat építenek, amire a legjobb megoldás egy Kelenföld–Nyugati közötti vasúti alagút lett volna. De az ára, illetve a 4-es metróval való párhuzamossága miatt ennek nincs semmi realitása. Így viszont bármelyik fejpályaudvart beáldozni csak a vasút városi közlekedési kapcsolatainak jelentős romlásával lehetne.
A Déli funkcióit a Kelenföldi venné át, áll a javaslatban. Az üzemi funkciók már említett kijjebb vitelén kívül Kelenföld kapacitását is jelentősen növelni kellene, pedig jelenleg nem több egy nagyobb állomásnál. Általában egy fontos érv még el szokott hangzani a Déli bezárása mellett: az utasok Kelenföldre kényszerítésével növelhető lenne 4-es metró utasforgalma, melyet a fő finanszírozó, az EU árgus szemekkel figyel.
Ezzel járna a bezárás
A tanulmányban azt vizsgálták meg, hogy a város különböző pontjairól mennyivel növekedne a vasúttal utazni szándékozók eljutási ideje, ha a Déli helyett Kelenföldön kellene vonatra szállniuk.
Az eljutási idők alapján Budapest népességének jókora része (44 százalék) egyértelműen rosszabbul járna a Déli bezárásával.
Viszonylag nagy területet érintően az eljutásiidő-különbség 5 percen belül marad. Lipótvárosból és belső Újlipótvárosból már jelentősebb az eljutásiidő-különbség (6-10 perc) – itt kevesebben laknak, de a sok munkahely miatt a Kossuth tér és környéke jelentős elővárosi és városközi forgalom célpontja. Több mint negyed órával(!) hosszabb lesz az eljutási idő a II. kerületben, a III. kerület HÉV által nem érintett részén, az I. kerület északi részén, illetve a XII. kerület 80 százalékán élőknek, ami körülbelül 240 ezer lakost jelent.
Első ránézésre tehát tűnhet úgy, hogy a fejpályaudvarok bezárása haszonnal jár, ráadásul megmenekülhetnének a Déli felújításának költségeitől is. Ahhoz azonban, hogy a bezárás ne hátralépés legyen, először a városi vasúti kapcsolatok olyan jelentős fejlesztésére lenne szükség, aminél a Déli fenntartása és felújítása is sokkal olcsóbb lenne. Az pedig, hogy a Déli pályaudvar adottságai rosszak, és nincs rá szükség, egy közkeletű tévhit, amit a bemutatott tanulmány is cáfol.