Tetszett a cikk?

A hivatalosan május elsején elindított felcsúti kisvonat első napján elég sok volt az utas: főleg gyerekesek vágtak neki az 5,7 kilométeres távnak. Volt olyan is, aki kifejezetten trollkodni jött. A látnivaló kevés, a felcsúti stadiont nem lehet csak úgy megnézni, az arborétum viszont lehet végcél. Az viszont kérdés, mekkora tömegeket vonz majd önmagában a kisvasút, főleg egy 15 perces, teljesen feleslegesnek tűnő várakozással a közepén.

“Jó ez, de unalmas, két állomás között semmit nem lehet látni” - foglalta össze egy kétgyerekes apuka a hvg.hu munkatársának vasárnap az első felcsúti vonatozás élményét. De persze voltak ennél sokkal lelkesebbek is: “szipiszupi volt” - mondta egy 8 éves kislány, egy nagymama pedig romantikusnak érezte az utazást, miután 39 éve pont ilyen vonattal utazott Bicskéről a 3 hónapos fiával. “Ez olyan, mint a Chuggington” - ezt pedig a társaságunkban lévő hároméves kiáltotta boldogan, mikor meglátta a közeledő mozdonyt.

©
A több mint 800 millió forintból megépített felcsúti kisvasút (illetve hivatalos nevén Vál-völgyi kisvasút) 5,7 kilométeres vonalára 3 megállót iktattak be, de a két végállomás tulajdonképpen egy üres peron, az alcsútdobozinál még pad sincs, a toi-toi wc-ket viszont mesterien elrejtették fakabinok mögé. Jegyet venni a két végállomáson csak a kalauztól lehet - vagy a felcsúti stadionban illetve az alcsúti arborétumban -, de legalább felár nélkül. A május 1-i nyitónapon azonban teljesen ingyen utazhatott mindenki fel-alá.

A vonatról - a vonalvezetése miatt - viszonylag hosszan meg lehet csodálni a felcsúti stadiont, mág Orbán Viktor miniszterelnök házára is rálátni. Hiába szép a táj, a vonat ablakából többnyire semmi érdekeset nem látni, csak a vasút melletti töltést, bozótost, vagy a gondozatlan, posványos patakmedret szemlélhetjük. Több felcsúti házhoz olyan közel megy a vasút, hogy a kertben főlő bográcsos illatát is érezni a kocsiban. "Csodálkozom, hogy meghagytak itt egy ilyen rézsűt” - mondja egy apuka a két kislányának ott, ahol a magas töltéstől csak az eget látni.

©

A gyerekeket a sín mellett legelésző lovak hozzák izgalomba, több felnőtt pedig a domboldalon látható nagy, sárga házat lesi - “az a Mészáros Lőrincé” - magyarázza egy apuka, majd azt is el kell magyaráznia, ki a Mészáros Lőrinc. Látszik, hogy mekkora újdonság még ez az egész: a vonatról mindenki fotóz és videóz, és ugyanezt teszik sokan a sínek mellett.

A kocsikat szépen felújították: a szokásos farostlemez és alumíniumszegély helyett tömörfából készült asztallapokat és igényes faborítást használtak, bár szemetes nem volt, és a wc sem készült el nyitásra, utóbbi úgy nézett ki, mint amikor a mindenki által jól ismert szakik félbehagyják a munkát, hogy aztán örökre felszívódjanak.

A belső tér rendben van
©

Menetrend az állomásokon sehol, így aki nem tájékozódott az interneten, fogalma sincs, mikor jön a vonat. Ezt többen igencsak kifogásolták.

Volt, aki másfél órát várt a szerelvényre a felcsúti Pancho Arénánál. Az időt elütni nem nagyon lehet: mi is próbálkoztunk egy spontán stadion körbejárással, de az őr azt mondta, ahhoz be kell jelentkezni. “Ez objektum, nem centrum. Ezt keverik össze sokan. Már nem azért mondom!” - néz ránk megbocsátóan. Be kell érnünk egy kis beugróval, ahonnan azért meg lehet tekintetni a pályát és a lelátót. A stadiont körbejárni nem lehet, a VIP részleg le van zárva, ha ott van Orbán Viktor, ha nincs. Most épp nem volt. Az egyik külső műfüves edzőpályán viszont - ha engedékeny az őr - éppen focizhattunk is volna kicsit.

A felcsúti végállomásnál nem vette jó néven egy idősebb házaspár, hogy messze van a parkoló. “Ilyen marhaságot” - morgott az öreg. Egy leleményes helyi viszont a közeli földútra parkolt le, így rövidítve le a távot.

 

A felcsúti okosparkolás
©

A vonaton az ingyenes május elseje mellett további meglepetés volt, hogy a középső, felcsúti állomáson 15 percet kell várakozni, amit persze az végállomáson nem közöltek. “Mi ez már?! Idáig 10 perc, innentől is 10 perc, erre itt meg ennyit kell várni” - fortyant föl egy utas. Más viszont azt mondta, “nem munkába ment”, így őt ez egyáltalán nem zavarta. Persze, érezhető, hogy miért a várakozás: ha csak egy percre állna meg a vonat, alig szállna fel rá bárki annyi idő alatt.

A 15 perces várakozás miatt a honlapon ígért nettó 20 perces menetidőből 35 lett, és így lett egy kisgyerek számára nyűg az egész: a velünk utazó hároméves nagyjából a 8. percben unta el a vonatozást, a visszafelé úton már csak Sam, a tűzoltó segített, mobiltelefonon, wifi nélkül.

 

Sam, a tűzoltó most is a segítségünkre sietett
©

A köztes, felcsúti állomáson nincs egyébként jóformán semmi látnivaló, kivéve, hogy ott van a vonal egyetlen állomásépülete, ami a képek szerint szépen fel lett újítva, de a kávézó-cukrászda részén kívül szétnézni benne nem lehetett. “Az egyetlen szórakozási lehetőség a felcsúti állomáson a fagyizás, ami azért nem túl sok, igazán lehetnének ott programok” - mondta az utazás végén az egyik megkérdezett apuka.

A felújított felcsúti állomásépület
©

Az viszont látszik, Felcsút nem a szigor faluja: az utasok közül többen vígan felszálltak fagyival a kezükben, senki egy rossz szót sem szólt. Igaz, arra sem szólt senki, aki a peronon cigizett. És bár a dohányzás ott tilos, a szemeteseknél van külön csikktartó is, biztos, ami biztos.

A vonaton az első hivatalos nap sokan utaztak, főleg gyerekesek, de több idős embert is láttunk. Bár volt, aki benézett az alcsúti arborétumba is, a többség kifejezetten az új vonal miatt jött, például az a két budapesti fiatal, akik közlekedési iskolába járnak. Egy-egy komolyabb fényképezőgép lógott a nyakukban.

“A pálya nagyon jó, de ha már ennyit költöttek rá, lehetne modernebb is. Elfért volna itt nagyobb sín is” - mondja egyikük. Az új vonalnak örülnek, de sok látványosságot nem találtak. Vissza is csak akkor jönnek, ha továbbépítik a sínt. A kétharmad részben uniós pénzből épült kisvasúton a kormány napi több ezer utast vállat, a sok kisvonatot látott fiatalok kételkednek abban, hogy ez teljesülhet.

Egy idősebb nő is azt mondta, akkor jön megint, ha már Bicskéig ér a vonat.

“Üzenem Viktornak, hogy ez rövid” - mondja nevetve.

“Fantasztikusan boldog vagyok, hogy láthatom a nemzet kisvasútját” - mondta egy fiatal fiú, aki szerint vicc, hogy nincs menetrend, a végállomosokon nem lehet sehova elbújni az eső elől.

Több felcsúti nagyon lelkes, örülnek az új vasútnak, “kell az építkezés” - mondja egy nő. Döntő többségük úgy látja, a vonat fellendíti majd a turizmust a környéken, a helyzet pedig még jobb lesz, ha a vonat elér egészen Bicskéig, és megépül a kerékpár út is, bár egy nő szerint a fellendülés ellen hatnak az árak: egy menettérti jegy 1000 forint egy felnőttnek, egy diáknak pedig 600. (Összehasonlításképp: a Királyréti vonaton 24 kilométerre kell 1000 forintot fizetni, a hűvösvölgyi gyermekvasúton is 22 km kerül 1400 forintba egy felnőttnek.) Azt, hogy mennyire nem reklámozták az ingyenes első napot, jól mutatja, hogy a nő azt mondta, május végén akar utazni, mikor nem kell érte fizetni.

Egy bicskei férfi is kétkedő: “Felcsúton nincs semmi látnivaló, Alcsúton ott az arborétum és a kalandpark, amíg újdonság, addig megdobhatja a turizmust, de utána nem.”

Orbán kertjében nem megy ugyan a kisvasút, de többen nem ilyen szerencsések: nagyjából 10 háznál lényegében a kert végében fut a sín. “A nyugalom és csend miatt költöztünk ide 8 éve. Ez olyan hangos, hogy nem lehet tőle pihenni. Építünk majd kerítést, de az sem ér semmit, ugyanúgy be lehet majd látni a vonatról. Most is fényképeznek, borzasztó” - kesereg az egyik érintett lakó, aki szerint így a háza is kevesebbet ér.

Minden utas intimpista lesz.
©

Mikor megtudták, hogy vonat épül a kert végébe, próbáltak fellebbezni, de a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál állítása szerint azt mondták, ehhez 2 millió forintot kell befizetni, így elálltak ettől. Egy szomszéd pedig - elmondása szerint - Mészáros Lőrinc polgármesternél próbálkozott, de semmilyen segítséget nem kapott.

Az alcsútdobozi arborétumhoz még padok sem kerültek
©

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ukrajnának is adna a külügy a felesleges lélegeztetőgépekből

Ukrajnának is adna a külügy a felesleges lélegeztetőgépekből

Mészáros közel 10 milliárdért javíthatja az ivóvízminőséget Gödön

Mészáros közel 10 milliárdért javíthatja az ivóvízminőséget Gödön

Orbán miniszterelnöki rekordot döntött

Orbán miniszterelnöki rekordot döntött