szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kedden vitáztak először a parlamentben arról a kormányjavaslatról, amely blokkolná az Uber applikációját és egyúttal keményen szankcionálná az uberező sofőröket. Az MSZP szerint a kormány lusta megfelelően szabályozni a területet, ezért inkább betiltja a közösségi taxizást. A Jobbik álláspontja szerint a javaslat egyenesen gyermeteg. A kormány állítja, az Uber egy kiváló innováció, és szó sincs betiltásról.

Az Országgyűlés keddi ülésnapján Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter törvényjavaslatáról vitáztak a képviselők, amely lehetővé tenné, hogy a hatóságok blokkolják az Uber alkalmazást, és hogy elvegyék az uberes sofőrök jogosítványát.

A javaslat szerint:

365 napra elérhetetlenné tennék az Uber applikációját, ezt az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságvégezné a büntetőügyekben és a tiltott szerencsejátékhonlapok esetében kialakított megoldást alkalmazva

az Uber-sofőrök autóit 6 hónapra, illetve 3 évre kivonnák a forgalomból

9-9 büntetőponttal sújtanák az uberező  sofőrt, vagyis 18 pont után 6 hónapra bevonnák a sofőr jogosítványát

László Tamás fideszes képviselő a törvénytervezet első vitáján kifejtette, hogy “rengeteg jó szempontja van az Uber rendszerének, amit értékelni kellene, de ha nem tartják be a szabályokat, akkor az államnak közbe kell lépnie. Betiltásról szó sincs.” Úgy vélte, hogy a taxitársaságoknak is meg volt a lehetőségük, hogy kidolgozzák a maguk Uber-jét. “Innen is bátorítjuk a taxitársaságokat, hogy fejlesszenek ki egy hasonlóan korszerű és innovatív rendszert.” A pozitívumok ellenére a képviselő mégis támogatja Seszták javaslatát, ami gyakorlatilag betiltaná az uberezést.

Tóth Bertalan (MSZP) erre felszólalásában azt mondta, “a kormány nem akar szöszmötölni a szabályozással, hanem inkább betiltja. Ennyire elvannak foglalva a saját ügyes-bajos dolgaikkal?” Tóth szerint bezzeg máshol (pl. Észtországban) találtak erre megoldást.

A jobbikos Staudt Gábor más oldalról közelítette meg az Uber-kérdést: “nem jött be az új, fix árszabás, mert Budapesten kifejezetten drága a taxizás”, állította. A fix tarifát újra kéne gondolni, mert megszűnt a verseny,  plusz “az állami szervek fejőstehénnek nézik a taxisokat”, mondta a taxisokra háruló költségekre utalva.

Szerinte a hatóságoknak a  taxishiénákat sem sikerült kiszűrniük, pedig ez a réteg okozta a legnagyobb károkat mind a taxisoknak, mind az utasoknak, és ők sem rendelkeznek a megfelelő engedélyekkel. Staudt hozzátette, hogy sem a NAV, sem a rendőrség nem lépett fel kellő hatékonysággal ellenük. Felszólalásuk után mind az MSZP, mind a Jobbik képviselője kijelentette, hogy pártjuk tartózkodni fog a tervezetről szóló szavazáson.

Schmuck Erzsébet (LMP) szerint érdekes módon az évek óta működő telekocsi szolgáltatás nem borította ki úgy a  Volánt vagy a MÁV-ot, mint az NFM-et, ami azonnal ráugrott az Uber elleni szankciókra. A képviselő szerint ugyanakkor az Uber az utóbbi években sokat tett azért, hogy megfeleljen a szabályoknak: pl. a számlákon külön fel van tüntetvei a sofőrök bevétele, és csak magyar bankszámlára utalhat a cég. “100 százalékban átláthatóak az uberes trankzakciók” - jelentette ki Schmuck.

Z. Kárpát Dániel szerint “gyermeteg a kormány javaslata”, és tisztességtelen szabályozáshoz vezet. “Ha önök betiltják a Youtube-ot, lesz helyette a Youwatch.” Hozzátette, az Airbnb esetében is csak “tötymörgött” a kormány, de nem oldották meg a problémát.

Az Uber nemrég 30 ezer aláírást gyűjtött össze tiltakozásul az ellen, hogy a kormány be akarja tiltani a szolgáltatást.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!