szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Nem csak a Bálnánál, hanem a Várkert Bazárnál és a Batthyány térnél is sorra kerültek ki az utóbbi hetekben a kerékpáros forgalmat újra és újra átszervező útjelző táblák. Utánakérdeztünk, mi indokolta őket, és mit szól hozzá a kerékpárosklub.

Az elmúlt hónapban több meglévő kerékpárúton és kerékpársávon jelentek meg biciklizést tiltó táblák, melyek idővel el is tűntek, illetve átalakultak. Valamint az is nemrég vált világossá, hogy a főváros nem tervezi a Bartók Béla úton kerékpársáv kialakítását. Noha nemrég még úgy volt, hogy a Fehérvári útra sem kerül bringasáv, ez végül mégis meglesz. De nézzük az eseményeket időrendben, hova milyen táblák kerültek, és miért változtak meg?

Furcsa táblák

Az első ilyen eset a Bálna mögött vezetett kerékpárúton volt június 10-én. Mint később kiderült, a nem hivatalos táblát filmforgatás miatt helyezték ki, és annak végeztével le is került. Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub sajtósa azonban azt mondja, ez a terület a Dunaparton annyira benépesült, hogy állandóak lettek itt a konfliktusok. Megoldás lenne, ha a Bálna másik oldalán jelölnék ki a kerékpárutat, ami a Nehru-parton folytatódna, azonban a legújabb tervek szerint a IX. kerület egyáltalán nem akar bicikliutat a parkban, pedig elférne és igény is volna rá.

Nem sokkal ezután következett a Várbazár melletti Lánchíd utcában a frissen kijelölt bringasávon a furcsa megoldás.

Az első alkalommal az utat észak felé egyirányúsították az autósok számára, és dél felé a kerékpárosoknak. Azonban a bringázást tiltó táblát úgy helyezték ki, hogy fölötte megmaradt a kétirányú bringázást engedélyező tábla. A Facebookon többen is jelezték az ellentmondást, ezért először a bringásoknak észak felé haladást engedélyező nyilat piros szigszalaggal áthúzták.

Majd végül mégis engedélyezték a kétirányú bringázást úgy, hogy a kerékpársáv beletorkollik az autósávba, ez a helyzet van ma is érvényben. Megkérdeztük a táblákat elhelyező Budapest Közutat az ügyről, válaszukban azt írták: a Lánchíd utcában forgalombiztonsági okokból tartották szükségesnek, hogy lezárják a biciklisávot, mégpedig a kerékpársáv mellett várakozó turistabuszok miatt. Folyamatosan figyelték a forgalmat és a lakossági visszajelzések alapján módosították a forgalmi rendet, a kerékpáros behajtási tilalmat feloldották és az útpályán engedélyezték a kerékpárral való közlekedést a Clark Ádám tér irányába is – írják. Halász Áron is úgy tudja, hogy a Vár felújítása miatt a korábban a Palota úton parkoló városnéző buszoknak itt jelöltek ki új megállóhelyet. Halász szerint végül észszerű megoldás született, csak az a kérdés, hogy miért alakítottak ki külön szintű bringasávot, és miért volt forgalomcsillapítás, ha utána lépésekben visszaengedték az útra a forgalmat. És ideiglenes módosításról van csak szó, de ez akár évekig, a várfelújítás idején végig eltarthat.

A harmadik ilyen eset a Batthyány tér közelében a rakparti közös gyalog- és kerékpárúton történt. Ide is kikerült egy kerékpározást tiltó tábla, a meghatározott kerülőútban azonban két dupla derékszögű kanyar, szerepelt, ami a bringásoknak nagy visszalépés a korábbi helyzethez képest biztosan sokan továbbhajtanak az eredeti útvonalon, véli a kerékpárklubos Halász.

A Budapest Közút erről azt mondta, hogy a helyszín veszélyessé vált, állandóak lettek a gyalogos-kerékpáros konfliktusok, ezért kellett beavatkozniuk, a védtelenebb fél, a gyalogosok oldalán. Halász szerint korábban kint voltak a “Vigyázzunk egymásra” feliratú táblák, és az ilyen, pozitív szemléletformáló eszközökkel (ilyen pl. az Együtt közlekedünk kampány) meg lehet előzni a gyalogosokkal kialakuló konfliktusokat. A Budapest Közút szerint azonban a rakparti gyalog-kerékpár út Vám utca és Csalogány utca közötti szakaszát kizárólag a gyalogosok számára tervezik kijelölni, és terelőútként a közelmúltban megépített kerékpárutat fogják meghatározni a kerékpárosok számára a villamosvágány és az útpálya között. A tábla azonban túl korán került ki, gondoskodtak is letakarásáról. Mint írják: a Vám utcánál még hiányzó kerékpáros átvezetést a villamosvágányon keresztül megépítik. Az új átjáróban jelzőlámpa létesítését nem tervezik, mert az jól belátható, anélkül is biztonságosan használható lesz a kerékpárosok számára is.

Nem lesz bringasáv a Bartókon

A Bartók Béla úti kerékpársáv megépítésének elmaradása ügyében pedig felvonulást szervez a kerékpárosklub. Mint Halász elmondta, ennek már 2014-ben el kellett volna készülnie, az újbudai városfejlesztési koncepcióban is szerepelt, azonban sem a főváros mint tulajdonos, sem a Budapest Közút nem írta alá végül a terveket. De most a villamosperonok átépítése után már amúgy sem férne el a 2X2 forgalmi sáv az út teljes hosszában, ráadásul az autóforgalom az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent, így azt a felmérések szerint a 2x1 sáv is elbírja. A Magyar Kerékpárosklub honlapján azt írja: az átalakítással a járdák is bővülnének, kerékpártárolókat és utcabútorokat is elhelyezésének. Az átalakítás elengedhetetlen a Bartók Béla út kulturális városközponttá alakulásában, a helyi boltosok és vendéglátóipari egységek képviselői, valamint sok civil is támogatta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!