szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Kár volt abban reménykedni, hogy a bringások is szóhoz jutnak a felújítás után. Virágágyás helyett pedig térkövet kaptak a felújított peronok.

Hétfőn adták át a forgalomnak a budapesti Bartók Béla és Fehérvári utat, illetve a Szabadság hidat. Ez lehetne egy örömhír is, hiszen újra teljes vonalán jár a 17-es és 61-es kivételével az összes dél-budai villamos, és némi korlátozással visszatérhetett a közúti forgalom is. Azonban mégsem az. A lezárt Szabadság híd a felújítások mellékhatásaként véletlenül a 2016-os nyár egyik legszuperebb kiülős helyszíne lett, és ezt ezennel elvesztettük. Persze, ezt tudtuk, hogy így lesz, nem is ez a probléma. Hanem mindaz, amitől azt vártuk, hogy jobb lesz, inkább rosszabb lett.

A frissen átadott Bartók Béla úton a sávok fölfestésével az is most vált biztossá, hogy a kerékpáros szervezetek és a helyi bolt- és kocsmatulajdonosok közös fellépése ellenére se kerékpársáv, se járdaszélesítés nem lesz itt. Pedig a Bartók Béla úton először a 4-es metró építése miatti többéves lezárások, majd a Kiskörút kapacitásának csökkenése, végül a metró átadása miatt folyamatosan csökken az  autóforgalom, az alábbi kép is jól mutatja, hogy a délutáni csúcsforgalomban is csak lézengenek az autók a kétsávos útpályán:

Zelki Benjámin

Ezzel párhuzamosan viszont a kerékpáros forgalom és a kiülős helyek száma folyamatosan emelkedik, a 2003-as felújítás is meghozta hatását, kezdett egyre vonzóbb hellyé válni a környék. Ezt a változást a főváros eddig sem követte le, most viszont itt volt a lehetőség, hogy ezen korrigáljon, a fonódó-projekthez kapcsolódóan ugyanis el kellett végezni a dél-budai villamosok megállóinak akadálymentesítését, ezért volt lezárva a Szabadság híd is, és itt volt az alkalom, hogy hozzányúljanak a Bartók Béla úthoz is, ahol ráadásul a kiszélesített villamosperonok mellett helyenként nem is fér el a 2X2 sáv. Mindennek ellenére csak konzerválták a régi struktúrát, sőt ahol lehet, a visszaadott Bartók Béla út az eddiginél is rosszabb lett.

Azonnal szembetűnik az a funkcionális céloktól vezérelt gyenge buhera-teljesítmény, ami a fővárosnak az elmúlt években sajnos szokásává lett. A villamosperonok mögötti holt tereket, melyek a tervekben virágágyásokként szerepeltek, lecserélték a földből kiálló letérkövezett foltokra. Ezen a Facebookon Vitézy Dávid is fölháborodott, mint írja: úgy hírlik, a Főpolgármesteri Hivatal és a Főkert úgy döntött: nem kívánja zöldfelületként ezt üzemeltetni, ezért a BKK inkább leburkoltatta olcsó térkővel, még egy kis utólagos betonszegélyt is kapott. Hiszen a zöldterület fenntartására – amit pl. az 1-es villamos megállóiban is építettek – energiát kell fordítani. Itt épül éppen a magasított betonfelület a Gárdonyi téri megálló mellett, látványos, hogy eredetileg mást terveztek a helyére.

Zelki Benjámin

A Fehérvári úti villamosmegállókba azonban még térkő sem jutott, azokat nemes egyszerűséggel lebetonozták:

Zelki Benjámin

Egy egész nyári útlezárás igen nagy idő, ráadásul ma már az átfogó villamosfelújításhoz kapcsolódó igény az is, hogy az adott területet rehabilitálják, fejlesszék. Itt viszont nem történt semmilyen fejlesztés, a magasított villamosperonokat leszámítva ugyanazt kaptuk vissza, plusz még több funkciótlan betonfelületet. Viszont csendben elvesztettük a Szabadság hidat is, anélkül, hogy bármilyen párbeszéd indult volna arról, hogy az igényeket látva akár egy másik hidat, például a Lánchidat, és legalább csak a hétvégére átadják a gyalogosoknak. Egyúttal egy élhetőbb Bartók Béla út reményét is elveszítettük egy időre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!