szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Súlyosan elfogult volt a magyar közszolgálati média a népszavazási kampányban, de többi csatorna sem tett mindig eleget a pártatlan tájékoztatás követelményének, állapítja meg egy nemzetközi elemző szervezet által koordinált kutatás. A megállapítások először a hvg.hu-n olvashatóak.

A berlini székhelyű Democracy Reporting International (DRI) nevű nemzetközi szervezet elindított egy Magyarországra vonatkozó projektet, amelynek az a célja, hogy számszerűsíthető mutatókkal írja le a politikai berendezkedés változását.

A kutatás első fázisaként – a kvótanépszavazáshoz kapcsolódóan – a Mérték Médiaelemző Műhellyel közösen egy kéthetes médiamonitoring kutatást végeztek, melynek keretében az öt fő televíziós csatorna esti híradóiban a népszavazással kapcsolatos ügyek megjelenését nézték. A kutatás médiapartnerei a Spiegel, a Guardian és a hvg.hu, mely orgánumok felületein a kutatás ma hétórás nyilvánosságra kerülését követően annak eredményeit közzéteszik.

A kutatás az M1, a TV2, az RTL Klub, az ATV és a Hír TV híradóit vizsgálta a szeptember 8. és 22. közötti időszakban. Fő megállapításai az alábbiak:

A kiegyensúlyozott, pontos és tárgyilagos hírszolgáltatás jogszabályi követelménye ellenére súlyos elfogultságról tett tanúbizonyságot az M1 közszolgálati televízió esti főműsoridős híradója a kvótanépszavazási kampányában. A menekültkérdést és a népszavazást érintő műsoridő 95 százaléka támogatta a kormány álláspontját. Nem műsoridő alapon számolva, a vonatkozó hírelemek 91 százaléka festett negatív képet a menedékkérőkről.

Kattintson a nagyobb képért!
©

Az M1 biztosította a legnagyobb műsoridőt a téma számára és kezelte azt leginkább kiemelt módon. Az M1 híradója az esetek 86 százalékában választotta kezdőhírnek a menekültválság vagy a népszavazás ügyét, átlagban pedig a híradók műsoridejének 42 százalékát tették ki ilyen jellegű hírek, ami a többi vizsgált csatorna értékének kettő-nyolcszorosa. (HírTV – 18%; RTL Klub – 5%)

Kattintson a nagyobb képért!
©

Az M1 mellett szintén jelentősen elfogult volt a kormány pozíciója felé a TV2, ami az év elején került miniszterelnökhöz közel álló Andrew Vajna érdekeltségi körébe.

©

Michael Meyer-Resende, a DRI ügyvezető igazgatója így összegezte a tapasztaltakat: „a jelentőség és az elképesztő mennyiségű műsoridő, amit az M1 közszolgálati televízió a kérdésnek szánt, továbbá az elfogult hangnem és a kiegyensúlyozott tájékoztatás hiánya, a kormánypárt kampányának az eszközeként állítja elénk a közszolgálati tv-t. Az elmúlt hat év során Orbán Viktor szisztematikusan leépítette a fékek és ellensúlyok rendszerét Magyarországon. Ennek az eredményét láthatjuk ismét.”

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Államosításra készül a kormány az OKJ-s vizsgáknál

Államosításra készül a kormány az OKJ-s vizsgáknál

Drága fotó készült több gyorshajtóról Vas megyében

Drága fotó készült több gyorshajtóról Vas megyében

Az Emmi szerint több jut oktatásra, ez azonban legfeljebb félig igaz

Az Emmi szerint több jut oktatásra, ez azonban legfeljebb félig igaz

Azonosítatlan repülő tárgyakat láttak a megtámadott tankhajó matrózai

Azonosítatlan repülő tárgyakat láttak a megtámadott tankhajó matrózai

Komolyra fordul a játék: kísértetzenekar segít a Notre-Dame újjáépítésében

Komolyra fordul a játék: kísértetzenekar segít a Notre-Dame újjáépítésében

Csecsenföldön nyelvkitépés és ujjtörés jár a nem tetsző kommentekért

Csecsenföldön nyelvkitépés és ujjtörés jár a nem tetsző kommentekért