szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Kipróbáltuk, milyen a 2-es metrón utazni a decemberi baleset óta, és csigatempót, ritkább követést, állandó zsúfoltságot tapasztaltunk. Ahol lehet, már a Futár utazástervező sem ajánlja a metró használatát, akik pedig az Örs vezér terén átszállni készülnek, aggódhatnak, hogy buszuk vajon bevárja-e a később érkező metrót.

Több mint egy hónapja történt ütközéses baleset a 2-es metró Pillangó utcai megállójánál, azóta biztonsági okokból lényegesen lecsökkentették a metró sebességét és megnövelték követési távolságukat is a Puskás Ferenc Stadion és az Örs vezér tere közötti felszíni szakaszon. Hogy a megnövelt követést tartani tudják, a vonatok sokszor az alagútban is lassabban haladnak, illetve az állomásokon is várakoznak.

A Puskás Ferenc Stadion – Örs vezér tere utazási időt a BKK a menetrendben 4-ről 7 percre emelte, azaz 3 perccel növelte meg. A mi tapasztalataink szerint azonban a délutáni csúcsforgalomban kifelé haladó metrónak három különböző alkalommal is 9 percbe telt a korábban 4 perces szakasz megtétele.

Azaz a tényleges menetidő akár 5 perccel, vagyis az eredetinek több mint kétszeresére növekedhet a két állomás között.

Zsúfolt, ritkábban jár

A hosszabb menetidő teljesítéséhez a metrók követési idejét is jelentősen növelni kellett – ezt feltüntették a menetrendben is, és magunk is tapasztaltuk. A 2-es vonalon korábban csúcsidőben 1,5–2 percenként jártak a vonatok, most a menetrendben is jelzett 3,5–4 perces követést tapasztalhattuk, ami a korábbinak nagyjából a kétszerese. Az érezhetően hosszabb várakozások mellett ez tehát azt is jelenti, hogy hatalmas tumultussal találkoztunk. Annak ellenére, hogy a követés sokszor egyenetlen volt, látványosan nagyobb tömeget láttunk a vonal állomásain, mint az eddig megszokott volt.

A Deák Ferenc téren pl. volt, hogy a peronra sem fértek ki az utasok.

Zelki Benjámin

A szerelvények is gyakran teljes telítettséggel közlekedtek, délután 5 körül az Örs vezér tér irányába a Deák téren és a Blaha Lujza téren többször is láttunk olyat, hogy valaki nem fért fel a szerelvényre.

Zelki Benjámin

Kavarodás a felszíni járatok indulásával

De mi a helyzet késő este, amikor már ritkábban járnak a járatok? A BKK vajon gondoskodott arról, hogy az Örs vezér térre később érkező metróval elérjük szokásos járművünket, vagy 10, akár 20 perces várakozás vár minket a hideg éjszakában? Ezt is kipróbáltuk.

A menetrend alapján a rosszabb forgatókönyvre készültünk, a metró érkezését ugyanis 3 perccel eltolták, ezzel párhuzamosan viszont a menetrendi táblázatok szerint nem módosították az érintett felszíni járatok indulási idejét. A Puskás Ferenc Stadion megállót menetrend szerint, 22.17-kor elhagytuk a metróval, és az új menetrendet betartva, 22.24-kor meg is érkeztünk az Örs vezér térre. Innentől már csak azon izgultunk, hogy a kiírás szerint változatlanul 22.25-kor, 1 perc múlva induló 169E buszunk megvár-e a megállóban. Úgyhogy a metróból kilépve siettünk a megállóba, de a busz még békésen állt a végállomáson és várt az utasokra, még további három percig, és csak utána záródtak az ajtók. A Futár alkalmazás és a helyszíni kijelzők amúgy jól is jelezték az indulást, csak a menetrendben szerepelt a régi változat. Ezt a 22:25-ös menetrend szerinti indulás pillanatában le is printscreeneltük, és jól látszik a különbség:

És ez így volt szerencsére majd’ az összes Örs vezér téri felszíni járat minden késő esti indulása esetében, beleértve a HÉV-eket is.

Az általunk tesztelt járatok közül egyedül a 80-as troli nem várt.

A BKK egyébként nemigen jelzi az utasok felé, vagyis nem hívja fel a figyelmüket arra, hogy segítenek nekik elérni a buszukat. Meg is kérdeztük erről a közlekedésszervező céget, akik elmondták, hogy biztosítják az Örs vezér terén a beérkező metrószerelvények és az autóbuszok valamint a HÉV-ek közötti csatlakozást, ahogy a Deák téren a többi metróval, és a budai vonalszakaszon az összes kapcsolódó felszíni járattal is. De arról mondjuk nem beszéltek, hogy miért nem tájékoztatnak a rendszeres menetrendi eltérésekről.

A Futár sem ajánlja a metrót

Azt is kipróbáltuk, hogy a délutáni csúcsforgalomban, 17 órás indulással a metró számára is kedvező Blaha Lujza térről mit javasol az utazástervező két olyan Örs vezér tér közeli helyszínre, ahova máshogy is el lehet jutni. A Pongrátz Gergely térre a Futár a 80-as trolit ajánlotta, Puskás Ferenc stadioni átszállással, az Egressy térre pedig a 7E-t és a 62A villamost javasolta a Bosnyák téren keresztül. A baleset előtt mindkét helyszínre a metróval az Örs vezér téren át vezetett a leggyorsabban az út.

Az esti ritka metrókövetések idejében is teszteltük az alkalmazást, itt az Örs vezér teréhez közeli Ond vezér útját adtuk meg célállomásnak – a Futár ide inkább javasolta a Keleti pályaudvarig a 7E-t és onnan a nagy kerülővel közlekedő 80-as trolit, mint hogy a lebutított metróval próbálkozzunk, melyet ugye az ominózus 80-as troli meg sem vár a végállomáson.

Gyanítható, hogy mindez tavaszig, vagy legalábbis a baleseti vizsgálat végéig, azaz legalább február 5-ig így is marad.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!