szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Budapest Fejlesztési Központot (BFK) vezérigazgatója szerint egy főpályaudvar mindent elmond egy országról és ő nagyon szeretné, ha a Nyugatiba érkezők a legszebb arcát látnák Magyarországnak.

Interjút adott a Népszavának Vitézy, a Budapest Fejlesztési Központot (BFK) vezérigazgatója. Vitézyt elsősorban a tervezett vasúti munkákról, fejlesztésekről kérdezték.

A cikk szerint a Nyugati pályaudvar mögötti területtel kapcsolatban már számtalan terv készült, de egyikből se lett semmi. Vitézy erre azt mondta:

ezek éppen azért haltak el, mert csupán építészeti álmokról szóltak, de nem volt mögöttük vasútfejlesztési program. Most viszont ez a kiindulópont.”

Mint mondta, elkészült az agglomerációs vasúti stratégia, amelynek célja a vasúttal közlekedők számának megduplázása, amelyhez a jelenlegi 42 elővárosi vonat helyett szerinte 93-nak kellene befutni reggelente Budapestre.

Vitézy Dávid szerint ehhez fel kell számolni a kizárólag fejpályaudvarokra épülő rendszert, amely miatt Budapest ma minden irányból végállomás: 100 vonatból 99 itt ér véget. „Az átmenő forgalommal, amikor nem a fővárosi pályaudvarokon kell parkoltatni, megfordítani a vonatokat, gyorsabbá, kényelmesebbé és versenyképesebbé válik a vasút, mivel sűrűbben járhatnak a vonatok és átszállás nélkül érhető el számos célpont” – mondta.

A vezérigazgató úgy vélte, nincs ma olyan európai nagyváros, ahol ne lenne napirenden vagy ne végezték volna már el ezt az átalakítást. Szerinte ezt a célt szolgálja a már épülő Déli körvasút és a tervbe vett Duna alatti vasúti alagút. Utóbbinak készül a részletes megvalósíthatósági tanulmánya, a tovább tervezésre most nyertek EU-s támogatást.

Az első lépés a Nyugati Pályaudvar két szintessé alakítása: alul a felszín alatti kéregállomás, amely a Duna alagút megépülése után alkalmas lesz az átmenő forgalom fogadására, fölötte 13 megmaradó felszíni vágány. Az így felszámolható hat vágány helyén, illetve az Eiffel irodaház udvarának bevonásával egy zöld folyosó alakítható ki Újlipótváros bekapcsolásával a Dózsa György út, illetve a Városliget felé. Ennek vonalát a nemzetközi tervpályázaton győztes elképzelés jelöli ki”

– részletezte Vitézy, aki szerint minden neves építésziroda, amelynek volt már hasonló munkája Európában az elmúlt 15 évben, jelentkezett erre. Közülük november 22-re választják ki a azt a 12 irodát, amelyik majd elkészítheti a pályaudvar és a felszabaduló vasúti területek, a Nyugati tér felüljáró nélküli rendezésére, az aluljáró rekonstrukciójára, valamint a Westend parkolóházának pályaudvar felé való megnyitására vonatkozó terveket. „(…) Egy főpályaudvar mindent elmond egy országról és nagyon szeretném, ha a Nyugatiba érkezők a legszebb arcát látnák Magyarországnak” – fogalmazott.

A Déli pályaudvarra kitérve azt mondta, „a vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmánya arra tesz javaslatot, hogy a Déli fejpályaudvar szűnjön meg és egy új föld alatti átmenő vasúti megálló jöjjön létre a Vérmező mellett két kijárattal: a Széll Kálmán tér és a Magyar Jakobinusok tere felé.” Az így felszabaduló vasúti terület szerinte intenzíven beépíthetővé válik.

Luxus lenne egy metróállomás melletti értékes budai területet érdemi funkciók nélkül kizárólag parkként használni. A mindennapos használatra leginkább a lineáris parkok alkalmasak, amelyeken átszelhető egy városrész, biciklizni, sétálni futni lehet az autók zajától mentesen. A Déli esetében lehetőség van arra, hogy 3-4 vágány szélességben a Gellérthegytől a Vérmezőig egy zöld folyosó jöjjön létre, körötte sűrű városi szövettel - mondta Vitézy.

A tervek megvalósíthatóságára kitérve úgy fogalmazott, „évtizedes távlatokról beszélünk”, illetve a Nyugati pályaudvar esetében a tervpályázat ez első lépés, a tervezés viszont legalább két év, „így legkorábban 2024-25-ben kezdődhet a megvalósítás, ami szintén eltart 4-5 évig, hiszen a pályaudvart ez alatt sem lehet teljesen lezárni.”

További részletek a Népszava cikkében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!