Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"824d4a9f-2a12-4ecd-ae1d-1f628d71ed84","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Közrendőr, kezdő újságíró, ápolónő, nyugdíjas katona, történész – már naponta kerülnek a hatalom célkeresztjébe olyan, a szakmájukat képviselő kisemberek, akiknek még védekezni sincs módjuk az őket listázó hatalom gátlástalan támadása ellen. Pedig a bűnük mindössze annyi, hogy a munkájukat végezték.","shortLead":"Közrendőr, kezdő újságíró, ápolónő, nyugdíjas katona, történész – már naponta kerülnek a hatalom célkeresztjébe olyan...","id":"20250604_hvg-vad-hajtasok-Kurucinfo-lett-az-etalon-Kocsis-Mate-es-a-kormanymedia-szamara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/824d4a9f-2a12-4ecd-ae1d-1f628d71ed84.jpg","index":0,"item":"3074e96f-c975-4e25-a844-753e42ab4083","keywords":null,"link":"/360/20250604_hvg-vad-hajtasok-Kurucinfo-lett-az-etalon-Kocsis-Mate-es-a-kormanymedia-szamara","timestamp":"2025. június. 04. 06:30","title":"A Kuruc.info lett az etalon Kocsis Máté és a kormánymédia számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e3b1d3b-3acb-40c4-83d7-ad0bb1d19383","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, amely egymillió anyagmintát nézett át, hogy megtalálja a cement legjobb alternatíváját. Összesen 19 ilyen jött szóba.","shortLead":"A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai olyan mesterséges intelligenciát fejlesztettek, amely egymillió anyagmintát...","id":"20250604_cement-mesterseges-intelligencia-epitoipar-szen-dioxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e3b1d3b-3acb-40c4-83d7-ad0bb1d19383.jpg","index":0,"item":"65cb9271-844b-4edd-bc07-bf1df37d106c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_cement-mesterseges-intelligencia-epitoipar-szen-dioxid","timestamp":"2025. június. 04. 15:03","title":"Lenullázhatja a cementet a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az influenszer-humorista megszólalt DJ Jeszy sátánozós publicisztikája kapcsán, egyszerre kritizálva a Pesti Srácok újságíróját, a médiumot és a fideszes kemény magot is.","shortLead":"Az influenszer-humorista megszólalt DJ Jeszy sátánozós publicisztikája kapcsán, egyszerre kritizálva a Pesti Srácok...","id":"20250604_Pottyondy-Edinanak-szulokent-Jeszenszky-Zsolt-lenne-a-remalma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334e73d5-d6df-4d17-8445-bd7adf9b53e9.jpg","index":0,"item":"0992aed7-2a16-4b04-9b29-c0aecf21387f","keywords":null,"link":"/elet/20250604_Pottyondy-Edinanak-szulokent-Jeszenszky-Zsolt-lenne-a-remalma","timestamp":"2025. június. 04. 10:08","title":"Pottyondy Edinának szülőként Jeszenszky Zsolt lenne a rémálma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A flotta több tucat gépe nem repülhet hajtóműproblémák miatt, pótlásuk miatt a Wizz Air nyeresége messze elmaradt a várttól. A pocsék üzleti eredmények közzétételére megzuhant a cég árfolyama.","shortLead":"A flotta több tucat gépe nem repülhet hajtóműproblémák miatt, pótlásuk miatt a Wizz Air nyeresége messze elmaradt...","id":"20250605_A-Wizz-Air-arfolyama-beleallt-a-foldbe-a-sok-hajtomuproblema-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"e8a50238-07c5-4bc0-b21e-10c4026f9495","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_A-Wizz-Air-arfolyama-beleallt-a-foldbe-a-sok-hajtomuproblema-miatt","timestamp":"2025. június. 05. 14:31","title":"A Wizz Air árfolyama beleállt a földbe a sok hajtóműprobléma miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc7564d-d811-423b-9192-7cbf492ac68d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az osztálytársak kedd reggel iskolába indultak, de nem érkeztek meg oda.","shortLead":"Az osztálytársak kedd reggel iskolába indultak, de nem érkeztek meg oda.","id":"20250603_rendorseg-eger-eltunes-kereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc7564d-d811-423b-9192-7cbf492ac68d.jpg","index":0,"item":"8b334b2c-06a8-4912-9e22-b6a2d93e2f07","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_rendorseg-eger-eltunes-kereses","timestamp":"2025. június. 03. 20:16","title":"Eltűnt két tizenéves fiú Egerben, a vasútállomáson látták őket utoljára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f77eea3-1a30-4a49-acba-c53c881d172c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Huszonkét év után távozik a tehetségkutatóból.","shortLead":"Huszonkét év után távozik a tehetségkutatóból.","id":"20250605_Nem-banja-Till-Attila-hogy-kiraktak-a-Megasztarbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f77eea3-1a30-4a49-acba-c53c881d172c.jpg","index":0,"item":"6d4960c7-66da-49d8-9e9e-8e288db37841","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Nem-banja-Till-Attila-hogy-kiraktak-a-Megasztarbol","timestamp":"2025. június. 05. 11:57","title":"Nem bánja Till Attila, hogy kirakták a Megasztárból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88c52de4-bd8d-49f7-9897-7553e78cc31f","c_author":"Premens","category":"brandchannel","description":"Nagy visszhangot váltott ki, amikor a 2016-os riói olimpián egy kínai úszónő arról beszélt, hogy a menstruációja miatt gyengébb volt aznap. Igaz, ma már több szó esik a nők teljesítménye és a menstruációs ciklus közötti összefüggésekről, hiszen a nők többsége szenved a havivérzés alatti vagy az azt megelőző PMS okozta fájdalmaktól, ugyanakkor a menstruációs szabadság kérdéséről még mindig megoszlanak a vélemények.","shortLead":"Nagy visszhangot váltott ki, amikor a 2016-os riói olimpián egy kínai úszónő arról beszélt, hogy a menstruációja miatt...","id":"20250528_Menstruacios-szabadsag-premens","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88c52de4-bd8d-49f7-9897-7553e78cc31f.jpg","index":0,"item":"b0a71c00-aacf-4506-a991-793d2c91e15a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Menstruacios-szabadsag-premens","timestamp":"2025. június. 04. 07:30","title":"Menstruációs szabadság – igen vagy nem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Premens","c_partnerlogo":"2a563f0f-1aed-484e-a9b8-15a5cb40501f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia Network holdingvállalat. Jelentős változás történt a szervezeti struktúrában is: a Totalcar az Indexhez kerül, ezzel az alapító Karotta is távozik, a Port.hu ezentúl a Femina Médiához tartozik.","shortLead":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia...","id":"20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e.jpg","index":0,"item":"d640c380-ada1-4919-9941-800ff18614a3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 22:35","title":"Összes leánycégét kiürítette az Index tulajdonosa, Karotta távozik a Totalcartól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
15 milliárd forint adóbevételt vár 2023-ban a kormány a médiacégek reklámbevételeinek megadóztatásából, bár a szektorban extraprofit legfeljebb a kormánybarát médiumoknál fedezhető fel. A magyar reklámpiacot letaroló globális szereplők, mint a Google és a Facebook megadóztatása kétséges, és tovább szűkíti a hazai szereplők mozgásterét az óriásokkal szemben.
Három év alvó állapot után a kormány újra felélesztette a reklámadót, 15 milliárd forint bevételre számítanak belőle. Az adóalapot eddig a reklámbevétel alapján határozták meg, most viszont Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter úgy nyilatkozott, hogy egységesen a nettó árbevétel 2,5 milliárd fölötti része lesz adóköteles.
Nagy a csütörtöki kormányinfón arról beszélt, a reklámadót a telekommunikációs szektorra vetik ki, arra hivatkozva, hogy a válság alatt többet használták az emberek a miniszter szerint, ezért van ott extraprofit.
A Covid-járvány okozta home office-jelenséggel összefüggő folyamatok fő haszonélvezői valóban a telekommunikációs és e-kereskedelmi cégek voltak, és néhány szereplő esetében tényleg vaskos profit termelődött az elmúlt években – így például az állami informatikai közbeszerzéseken taroló 4iG-nál, amely tavaly megvette a Digit, és az idei év elején többségi tulajdont szerzett az addig állami tulajdonban lévő Antenna Hungáriában. A bökkenő ott van, hogy a távközlési cégeknek nincs reklámbevétele, és így nem is kell reklámadót fizetniük – rájuk egyébként külön szektorális adót vezet be a kormány.
AFP / Valery Hache
A médiacégeket vizsgálva elmondható, hogy a járvány első időszakában, a nagy lezárások idején valóban soha nem látott szintre emelkedett a televíziók nézettsége és az online felületek látogatottsága. Ezt azonban nemhogy nem követte a reklámbevételek növekedése, hanem egyenesen lenullázódott 2020 első félévében. Tehát nézettség volt, bevétel nem. A hirdetési volumen korábbi szintre való visszatérése nem a nézettség és látogatottság változásával függött össze, hanem a globális gazdasági kilátások javulásával.
Egyelőre nem világos, hogy a Kormányinfón elhangzottak azt jelentik-e, hogy egy kiadónak vagy tévétársaságnak fizetnie kell-e például az előfizetésekből, támogatásokból, nyomdai tevékenységből, kábeldíjból származó bevételei után is, vagy a törvénymódosításban már 2,5 milliárd forint reklámbevétel lesz feltüntetve. A reklámadótörvény jelenlegi formájában úgy rendelkezik, hogy a reklámbevételek 100 millió forintig adómentesek, efölött 7,5 százalékot kell utánuk fizetni.
Ha 2023-tól valóban a nettó árbevétel alapján határozza meg a kormány a reklámadót, akkor azt inkább médiaadónak kellene hívni. A hvg.hu által megkérdezett reklám- és médiapiaci szereplők jelenleg nem tudják eldönteni, hogy fogalmazási hibáról van-e szó. Kerestük a Pénzügyminisztériumot, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
Túry Gergely
A másik kérdés, hogy a törvény vonatkozik-e a globális reklámpiaci szereplőkre, hiszen például a Google vagy a Facebook bevételét nem Magyarországon könyveli el. Ezek megadóztatása rendkívül problémás, és a NAV-nak többször is beletört a bicskája.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségeinek pénteki közleménye szerint a „reklámszektorban nincs extraprofit, így a különadók bevezetésének azon indoklása, hogy extraprofitra vonatkozik, a reklámadó szempontjából nem releváns”. Hozzáteszik: a hazai reklámbevételek 2021-ben mért nominális értéke még mindig nem érte el a 2019-es szintet. Felhívják a figyelmet, hogy a gyengülő gazdasági környezetben és az új vállalati különadók mellett bejelentett reklámadó a hazai médiaszereplők profitabilitását negatívba taszíthatja. Végül megjegyzik, hogy a hazai médiavállalatokat előnytelenebbül érinti majd a reklámadó, mint a globális hirdetési platformokat.
Ki lesz érintett?
A Whitereport médiakutató cég a hazai top 100 médiavállalatról készített jelentése szerint 2020-ban a három legnagyobb médiavállalat: a Mediaworks, a TV2 és az RTL Magyarország tette ki a 280 milliárd forint árbevétel 48 százalékát, tehát ők lehetnek a leginkább érintettek. Ebből kettő kormányközeli médiaég, amelyek rengeteg állami hirdetésben részesülnek. A kormánybarát médiumok a múltban sem szenvedték meg a reklámadó hatását, hiszen az állam irányított reklámköltése a 2010-es évek végén pörgött fel korábban soha nem látott szintekre (évi 75-100 milliárd forintra). Ennek szinte teljes egésze a kormánybarát felületeknél landolt.
Kiadók esetében a 2,5 milliárd forintos árbevételt a Mediaworks, a Central Médiacsoport, a Ringier Axel Springer, valamint a HVG érte el 2020-ban – a tavalyi évre vonatkozó beszámolók még nem nyilvánosak. Kérdés, mi lesz például az Indamedia csoporttal és annak cégeivel, mint az Index.hu-val vagy a Femina Mediával, amelyek külön-külön nem, együtt azonban már elérik az adóalap minimumát.
Fazekas István
Tévétársaságok esetében a ViacomCBS, a TV2 Csoport, az RTL Magyarország, az AMC Networks Central Europe és az ATV ért el 2020-ban 2,5 milliárd forint fölötti árbevételt.
Fizetni fognak még a plakátcégek is, itt a legnagyobb szereplők a francia tulajdonú JCDecaux, a kormányközeli Publimont, de a kisebb cégek közül is van, amelyik eléri az adóalap minimumát. Rádiók közül jelenleg egyetlen cég sem éri el a 2,5 milliárd forintot.
Jelenleg nem tudni, mi lesz azokkal az e-kereskedelmi, apróhirdetési és aukciós felületekkel, ahol lehetőség van a hirdetéseket pénzért kiemelni, magyarán reklámbevételre tesznek szert.
Fülöp Máté
Globális uralom
A már említett globális technológiai cégek esetében (mint a Google vagy a Facebook) a kormány korábban bejelentési kötelezettséget rendelt el (tehát le kellene jelenteniük, mennyi reklámbevételre tettek szert a hazai szereplők után, és ebből adózniuk is kellett volna), ennek hiányában a NAV több milliárd forint büntetést szórt ki rájuk, és a két cég felkerült a legnagyobb adótartozással rendelkező szereplők listájára.
Azóta egyik cég sem szerepel ezen a listán. A kormány 2021-ben jelentette be, hogy a Facebook kifizetett 3,8 milliárd forintnyi reklámadót 2017-re és 2018-ra. Ezt akkor Varga Judit igazságügyi miniszter lobbitevékenységének számlájára írták – valójában a Facebook 2017 végén önként vállalta, hogy 2019-től mindenhol adózni fog, ahol hirdetései jelennek meg.
A Google-ről még kevesebbet lehet tudni, a hvg.hu forrásai szerint a cég ugyan fizetett valamennyit, de ennek összegéről sem a Google, sem a kormány nem adott tájékoztatást. Az biztos, hogy a Google a reklámadó hatására beperelte a magyar kormányt, az Európai Bíróság viszont kimondta, hogy maga a reklámadó léte jogszerű, az azzal kapcsolatos szankciórendszer már nem elfogadható mértékű. Előfordulhat, hogy végül született valamilyen peren kívüli egyezség a két fél között.
AFP / Christoph Dernbach
Akár fizetnek a techcégek, akár nem, a reklámadó bevezetésével tovább fog dőlni a pálya az irányukba. A különböző online és nyomtatott kiadók, tévék, rádiók, plakátcégek önbevallása alapján készített úgynevezett reklámtorta-adatok alapján a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) úgy számolt: 2021-ben összesen 305 milliárd forintnyi volt a hazai reklámköltés. Ennek egyharmada, 102 milliárd forint a globális szereplőkhöz, főleg a Google-höz és a Facebookhoz került. Ha csak a digitális bevételeket nézzük, akkor pedig 65 százaléka, miközben a hazai kiadók összesen csak 54,1 milliárd forint reklámbevételt értek el.
A két techcég aránya a digitális reklámköltéseken belül minden évben folyamatosan nő, a 2010-es évek közepén még csak a digitális költések felét vitték a hirdetők erre a két platformra. Az óriáscégek és a hazai vállalatok jövedelmezősége teljesen eltérő, és a jellemzően alacsony nyereséggel működő hazai médiavállalatokat sokkal jobban is fogja sújtani, mint a nemzetközi szereplőket, akiknél ráadásul a fizetendő adó mértéke egyáltalán nem transzparens. Átláthatatlan, hogy miért fizetett a Facebook két évre 3,8 milliárd forintot, a Google befizetése pedig ismeretlen. A hvg.hu kérdéseket tett fel a NAV-nak az ügyben, válaszuk esetén a cikket frissítjük.
A reklámadó rögös útja
A törvény első változata sávosan alkalmazta a reklámadót: a félmilliárd forintot meg nem haladó reklámbevétel után nem kellett adót fizetni, utána 5 milliárdig 1 százalékot, 5-10 milliárd között 10 százalékot, 10-15 milliárd közötti reklámbevétel után 20 százalékot, 15-20 között 30, míg 20 milliárd fölött 40 százalékot kellett fizetnie a médiavállalatoknak (ezt később 50 százalékra emelték). A határokat úgy állapították meg, hogy a legmagasabb sávba akkor egyedül az RTL Magyarország tartozott bele.
Az Európai Bizottság hamar vizsgálni kezdte a reklámadó diszkriminatív voltát, ezért a kormány úgy határozott, hogy 100 millió forint reklámbevételig 0 százalékos, afölött egységesen 5,3 százalékos lesz az adókulcs. Mivel ez még mindig különbséget tett a piaci szereplők között, a kormány végül egyszerű fogalmazási bravúrral döntött úgy, hogy 100 millió forintig adómentes legyen a reklámbevétel.
2017-ben Kósa Lajos indítványára az adókulcsot 7,5 százalékra módosította a parlament, az EU álláspontja szerint a korábban törvénytelenül beszedett összegeket a kormány visszautalta az érintett cégeknek.
Varga Mihály pénzügyminiszter 2019 májusában, tehát pont 3 éve jelentette be egy Kormányinfón a kormány adócsökkentő intézkedéseit, ennek egyik eleme volt az is, hogy a kormány 2022-ig felfüggesztette a 7,5 százalékos adókulcsot, a lépéstől a miniszter piacbővítő hatást remélt.
A közlekedés pénteki, 10 perces leállítása az első figyelmeztetés, lehet, hogy legközelebb 10 hétre áll le Budapest – mondta a HVG-nek a főpolgármester.