Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9058dc22-5fa9-4dbc-a341-98ff5fb0eefe","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Xiaomi barcelonai MWC 2025 szakkiállításon debütált moduláris prototípusa a mobilos világban minden korábbinál jobb képminőséggel kecsegtet.","shortLead":"A Xiaomi barcelonai MWC 2025 szakkiállításon debütált moduláris prototípusa a mobilos világban minden korábbinál jobb...","id":"20250303_xiaomi-modular-phone-concept-leveheto-100-megapixeles-objektiv-leica-kamera-koncepciomobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9058dc22-5fa9-4dbc-a341-98ff5fb0eefe.jpg","index":0,"item":"9c6f10e8-cb3b-4ba9-a444-fbdb69b08c01","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_xiaomi-modular-phone-concept-leveheto-100-megapixeles-objektiv-leica-kamera-koncepciomobil","timestamp":"2025. március. 03. 12:53","title":"Váratlan újdonság az MWC-n: hatalmas levehető objektíves kamerás mobillal sokkol a Xiaomi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"413988f9-20aa-443f-9f8e-1ecf93504c37","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A klub új elnökség vállalta, hogy takarékos és racionális működésre tér át.","shortLead":"A klub új elnökség vállalta, hogy takarékos és racionális működésre tér át.","id":"20250303_szombathely-haladas-futballklub-kormanyhatarozat-orban-viktor-foispan-nbIII","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/413988f9-20aa-443f-9f8e-1ecf93504c37.jpg","index":0,"item":"25d64179-0281-4519-83cf-913195b5d8bb","keywords":null,"link":"/sport/20250303_szombathely-haladas-futballklub-kormanyhatarozat-orban-viktor-foispan-nbIII","timestamp":"2025. március. 03. 15:24","title":"„Köszönet miniszterelnök úrnak”: kisegíti a kormány a jelentős tartozással küzdő Haladást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87ba80ad-5468-478b-898d-dba32b20f8ad","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Az Akadémiai Dolgozók Fóruma visszautasítja, hogy a kutatói béremelés elmaradása bármilyen összefüggésben volna az MTA vagyoneladásával kapcsolatban általuk indított perrel.","shortLead":"Az Akadémiai Dolgozók Fóruma visszautasítja, hogy a kutatói béremelés elmaradása bármilyen összefüggésben volna az MTA...","id":"20250303_akademiai-dolgozok-ingatlanvagyon-hanko-balazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87ba80ad-5468-478b-898d-dba32b20f8ad.jpg","index":0,"item":"aded2fc0-8461-495f-b3d7-8df4053278d6","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_akademiai-dolgozok-ingatlanvagyon-hanko-balazs","timestamp":"2025. március. 03. 09:53","title":"Az akadémiai dolgozók visszautasítják Hankó miniszter állítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"A Firefly Aerospace a második olyan magáncég, amelynek sikerült a Holdra való sima leszállás.","shortLead":"A Firefly Aerospace a második olyan magáncég, amelynek sikerült a Holdra való sima leszállás.","id":"20250302_amerikai-ceg-holdraszallas-leszalloegyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1.jpg","index":0,"item":"1123005d-b62f-44dd-8e90-708d1920b055","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_amerikai-ceg-holdraszallas-leszalloegyseg","timestamp":"2025. március. 02. 16:14","title":"Történelmet írt egy amerikai cég, azzal, hogy sikerült eljutniuk a Holdra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c18b15d4-c775-496f-b687-c611416861a6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egyesült Államok-szerte folytatódtak az Elon Musk elleni tüntetések a Tesla-bemutatótermek előtt.","shortLead":"Egyesült Államok-szerte folytatódtak az Elon Musk elleni tüntetések a Tesla-bemutatótermek előtt.","id":"20250302_orizet-tesla-szalon-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c18b15d4-c775-496f-b687-c611416861a6.jpg","index":0,"item":"d5b2acc6-3d39-46cf-899a-8174d0923c68","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_orizet-tesla-szalon-elon-musk","timestamp":"2025. március. 02. 17:50","title":"Kilenc embert őrizetbe vettek, amikor egy Tesla-szalon előtt tüntettek Elon Musk ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76d73fe0-8a9a-4d71-b5f8-bed3b5e61922","c_author":"Domokos László","category":"360","description":"Az inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetése idején szokatlanul sok ügyfélnek kell döntenie arról, hogy mihez kezd a pénzével. A lehetőségekről, a szempontokról és a veszélyekről a HVG több piaci szereplőt kérdezett.","shortLead":"Az inflációkövető lakossági állampapírok kamatfizetése idején szokatlanul sok ügyfélnek kell döntenie arról, hogy mihez...","id":"20250303_hvg-allampapir-befektetes-befektetesi-alap-kamateso-idejen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76d73fe0-8a9a-4d71-b5f8-bed3b5e61922.jpg","index":0,"item":"8bb0932e-1f40-4cf3-a2a0-a0b52232a778","keywords":null,"link":"/360/20250303_hvg-allampapir-befektetes-befektetesi-alap-kamateso-idejen","timestamp":"2025. március. 03. 18:30","title":"Állampapírpénzek: mit lehet tenni a Nagy Márton-i őrület idején?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5dfd6570-bfb2-4ff0-a75d-66f4b493833c","c_author":"Czeglédi Fanni","category":"360","description":"Milyen felnőtt lesz azokból a gyerekekből, akiknek sohasem kellett felelősséget vállalniuk, mert a szüleik lépten-nyomon kiszolgálták őket? És mi lesz azokkal a felnőttekkel, akiket érzelmi zsarolással és bűntudatkeltéssel kötnek magukhoz a szüleik? Interjú Bibók Bea pszichológussal, az Ellopott felnőttkor című kötet szerzőjével.","shortLead":"Milyen felnőtt lesz azokból a gyerekekből, akiknek sohasem kellett felelősséget vállalniuk, mert a szüleik...","id":"20250302_bibok-bea-pszichologus-ellopott-felnottkor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5dfd6570-bfb2-4ff0-a75d-66f4b493833c.jpg","index":0,"item":"44fa5049-540b-461e-b108-849914cf2baf","keywords":null,"link":"/360/20250302_bibok-bea-pszichologus-ellopott-felnottkor-interju","timestamp":"2025. március. 02. 19:30","title":"Amikor egy családban mindenki amiatt szorong, hogy baj lesz - Bibók Bea pszichológus visszatartó szülőkről, infantilizált felnőttekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9ee1332-5022-44cc-b3fe-67b168075588","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fűthető autósülésektől kezdve a bútorokon át akár a szkafanderekig is lehet majd használni a jövőben azt, a mesterséges intelligenciával kiegészített elektronikus textiliát, amely először egy „okoskabátban” mutatkozott be.","shortLead":"A fűthető autósülésektől kezdve a bútorokon át akár a szkafanderekig is lehet majd használni a jövőben azt...","id":"20250303_okoskabat-hoszabalyozo-mesterseges-intelligencia-e-textil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9ee1332-5022-44cc-b3fe-67b168075588.jpg","index":0,"item":"08783b71-84fd-4bee-9355-df3652f3a782","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_okoskabat-hoszabalyozo-mesterseges-intelligencia-e-textil","timestamp":"2025. március. 03. 16:03","title":"Már a kabátokba is beteszik a mesterséges intelligenciát, és ennek több értelme lehet, mint elsőre hangzik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
15 milliárd forint adóbevételt vár 2023-ban a kormány a médiacégek reklámbevételeinek megadóztatásából, bár a szektorban extraprofit legfeljebb a kormánybarát médiumoknál fedezhető fel. A magyar reklámpiacot letaroló globális szereplők, mint a Google és a Facebook megadóztatása kétséges, és tovább szűkíti a hazai szereplők mozgásterét az óriásokkal szemben.
Három év alvó állapot után a kormány újra felélesztette a reklámadót, 15 milliárd forint bevételre számítanak belőle. Az adóalapot eddig a reklámbevétel alapján határozták meg, most viszont Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter úgy nyilatkozott, hogy egységesen a nettó árbevétel 2,5 milliárd fölötti része lesz adóköteles.
Nagy a csütörtöki kormányinfón arról beszélt, a reklámadót a telekommunikációs szektorra vetik ki, arra hivatkozva, hogy a válság alatt többet használták az emberek a miniszter szerint, ezért van ott extraprofit.
A Covid-járvány okozta home office-jelenséggel összefüggő folyamatok fő haszonélvezői valóban a telekommunikációs és e-kereskedelmi cégek voltak, és néhány szereplő esetében tényleg vaskos profit termelődött az elmúlt években – így például az állami informatikai közbeszerzéseken taroló 4iG-nál, amely tavaly megvette a Digit, és az idei év elején többségi tulajdont szerzett az addig állami tulajdonban lévő Antenna Hungáriában. A bökkenő ott van, hogy a távközlési cégeknek nincs reklámbevétele, és így nem is kell reklámadót fizetniük – rájuk egyébként külön szektorális adót vezet be a kormány.
AFP / Valery Hache
A médiacégeket vizsgálva elmondható, hogy a járvány első időszakában, a nagy lezárások idején valóban soha nem látott szintre emelkedett a televíziók nézettsége és az online felületek látogatottsága. Ezt azonban nemhogy nem követte a reklámbevételek növekedése, hanem egyenesen lenullázódott 2020 első félévében. Tehát nézettség volt, bevétel nem. A hirdetési volumen korábbi szintre való visszatérése nem a nézettség és látogatottság változásával függött össze, hanem a globális gazdasági kilátások javulásával.
Egyelőre nem világos, hogy a Kormányinfón elhangzottak azt jelentik-e, hogy egy kiadónak vagy tévétársaságnak fizetnie kell-e például az előfizetésekből, támogatásokból, nyomdai tevékenységből, kábeldíjból származó bevételei után is, vagy a törvénymódosításban már 2,5 milliárd forint reklámbevétel lesz feltüntetve. A reklámadótörvény jelenlegi formájában úgy rendelkezik, hogy a reklámbevételek 100 millió forintig adómentesek, efölött 7,5 százalékot kell utánuk fizetni.
Ha 2023-tól valóban a nettó árbevétel alapján határozza meg a kormány a reklámadót, akkor azt inkább médiaadónak kellene hívni. A hvg.hu által megkérdezett reklám- és médiapiaci szereplők jelenleg nem tudják eldönteni, hogy fogalmazási hibáról van-e szó. Kerestük a Pénzügyminisztériumot, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
Túry Gergely
A másik kérdés, hogy a törvény vonatkozik-e a globális reklámpiaci szereplőkre, hiszen például a Google vagy a Facebook bevételét nem Magyarországon könyveli el. Ezek megadóztatása rendkívül problémás, és a NAV-nak többször is beletört a bicskája.
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségeinek pénteki közleménye szerint a „reklámszektorban nincs extraprofit, így a különadók bevezetésének azon indoklása, hogy extraprofitra vonatkozik, a reklámadó szempontjából nem releváns”. Hozzáteszik: a hazai reklámbevételek 2021-ben mért nominális értéke még mindig nem érte el a 2019-es szintet. Felhívják a figyelmet, hogy a gyengülő gazdasági környezetben és az új vállalati különadók mellett bejelentett reklámadó a hazai médiaszereplők profitabilitását negatívba taszíthatja. Végül megjegyzik, hogy a hazai médiavállalatokat előnytelenebbül érinti majd a reklámadó, mint a globális hirdetési platformokat.
Ki lesz érintett?
A Whitereport médiakutató cég a hazai top 100 médiavállalatról készített jelentése szerint 2020-ban a három legnagyobb médiavállalat: a Mediaworks, a TV2 és az RTL Magyarország tette ki a 280 milliárd forint árbevétel 48 százalékát, tehát ők lehetnek a leginkább érintettek. Ebből kettő kormányközeli médiaég, amelyek rengeteg állami hirdetésben részesülnek. A kormánybarát médiumok a múltban sem szenvedték meg a reklámadó hatását, hiszen az állam irányított reklámköltése a 2010-es évek végén pörgött fel korábban soha nem látott szintekre (évi 75-100 milliárd forintra). Ennek szinte teljes egésze a kormánybarát felületeknél landolt.
Kiadók esetében a 2,5 milliárd forintos árbevételt a Mediaworks, a Central Médiacsoport, a Ringier Axel Springer, valamint a HVG érte el 2020-ban – a tavalyi évre vonatkozó beszámolók még nem nyilvánosak. Kérdés, mi lesz például az Indamedia csoporttal és annak cégeivel, mint az Index.hu-val vagy a Femina Mediával, amelyek külön-külön nem, együtt azonban már elérik az adóalap minimumát.
Fazekas István
Tévétársaságok esetében a ViacomCBS, a TV2 Csoport, az RTL Magyarország, az AMC Networks Central Europe és az ATV ért el 2020-ban 2,5 milliárd forint fölötti árbevételt.
Fizetni fognak még a plakátcégek is, itt a legnagyobb szereplők a francia tulajdonú JCDecaux, a kormányközeli Publimont, de a kisebb cégek közül is van, amelyik eléri az adóalap minimumát. Rádiók közül jelenleg egyetlen cég sem éri el a 2,5 milliárd forintot.
Jelenleg nem tudni, mi lesz azokkal az e-kereskedelmi, apróhirdetési és aukciós felületekkel, ahol lehetőség van a hirdetéseket pénzért kiemelni, magyarán reklámbevételre tesznek szert.
Fülöp Máté
Globális uralom
A már említett globális technológiai cégek esetében (mint a Google vagy a Facebook) a kormány korábban bejelentési kötelezettséget rendelt el (tehát le kellene jelenteniük, mennyi reklámbevételre tettek szert a hazai szereplők után, és ebből adózniuk is kellett volna), ennek hiányában a NAV több milliárd forint büntetést szórt ki rájuk, és a két cég felkerült a legnagyobb adótartozással rendelkező szereplők listájára.
Azóta egyik cég sem szerepel ezen a listán. A kormány 2021-ben jelentette be, hogy a Facebook kifizetett 3,8 milliárd forintnyi reklámadót 2017-re és 2018-ra. Ezt akkor Varga Judit igazságügyi miniszter lobbitevékenységének számlájára írták – valójában a Facebook 2017 végén önként vállalta, hogy 2019-től mindenhol adózni fog, ahol hirdetései jelennek meg.
A Google-ről még kevesebbet lehet tudni, a hvg.hu forrásai szerint a cég ugyan fizetett valamennyit, de ennek összegéről sem a Google, sem a kormány nem adott tájékoztatást. Az biztos, hogy a Google a reklámadó hatására beperelte a magyar kormányt, az Európai Bíróság viszont kimondta, hogy maga a reklámadó léte jogszerű, az azzal kapcsolatos szankciórendszer már nem elfogadható mértékű. Előfordulhat, hogy végül született valamilyen peren kívüli egyezség a két fél között.
AFP / Christoph Dernbach
Akár fizetnek a techcégek, akár nem, a reklámadó bevezetésével tovább fog dőlni a pálya az irányukba. A különböző online és nyomtatott kiadók, tévék, rádiók, plakátcégek önbevallása alapján készített úgynevezett reklámtorta-adatok alapján a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) úgy számolt: 2021-ben összesen 305 milliárd forintnyi volt a hazai reklámköltés. Ennek egyharmada, 102 milliárd forint a globális szereplőkhöz, főleg a Google-höz és a Facebookhoz került. Ha csak a digitális bevételeket nézzük, akkor pedig 65 százaléka, miközben a hazai kiadók összesen csak 54,1 milliárd forint reklámbevételt értek el.
A két techcég aránya a digitális reklámköltéseken belül minden évben folyamatosan nő, a 2010-es évek közepén még csak a digitális költések felét vitték a hirdetők erre a két platformra. Az óriáscégek és a hazai vállalatok jövedelmezősége teljesen eltérő, és a jellemzően alacsony nyereséggel működő hazai médiavállalatokat sokkal jobban is fogja sújtani, mint a nemzetközi szereplőket, akiknél ráadásul a fizetendő adó mértéke egyáltalán nem transzparens. Átláthatatlan, hogy miért fizetett a Facebook két évre 3,8 milliárd forintot, a Google befizetése pedig ismeretlen. A hvg.hu kérdéseket tett fel a NAV-nak az ügyben, válaszuk esetén a cikket frissítjük.
A reklámadó rögös útja
A törvény első változata sávosan alkalmazta a reklámadót: a félmilliárd forintot meg nem haladó reklámbevétel után nem kellett adót fizetni, utána 5 milliárdig 1 százalékot, 5-10 milliárd között 10 százalékot, 10-15 milliárd közötti reklámbevétel után 20 százalékot, 15-20 között 30, míg 20 milliárd fölött 40 százalékot kellett fizetnie a médiavállalatoknak (ezt később 50 százalékra emelték). A határokat úgy állapították meg, hogy a legmagasabb sávba akkor egyedül az RTL Magyarország tartozott bele.
Az Európai Bizottság hamar vizsgálni kezdte a reklámadó diszkriminatív voltát, ezért a kormány úgy határozott, hogy 100 millió forint reklámbevételig 0 százalékos, afölött egységesen 5,3 százalékos lesz az adókulcs. Mivel ez még mindig különbséget tett a piaci szereplők között, a kormány végül egyszerű fogalmazási bravúrral döntött úgy, hogy 100 millió forintig adómentes legyen a reklámbevétel.
2017-ben Kósa Lajos indítványára az adókulcsot 7,5 százalékra módosította a parlament, az EU álláspontja szerint a korábban törvénytelenül beszedett összegeket a kormány visszautalta az érintett cégeknek.
Varga Mihály pénzügyminiszter 2019 májusában, tehát pont 3 éve jelentette be egy Kormányinfón a kormány adócsökkentő intézkedéseit, ennek egyik eleme volt az is, hogy a kormány 2022-ig felfüggesztette a 7,5 százalékos adókulcsot, a lépéstől a miniszter piacbővítő hatást remélt.