szerző:
Oroszi Babett
Tetszett a cikk?

Évről évre többet költ a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda "kormányzati kommunikációra". 2020 végére a végösszeg a 133 milliárd forintot is meghaladhatja.

2015 szeptemberében derült ki, hogy Rogán Antal önálló tárcát kap. A Miniszterelnöki Kabinetiroda egyik kiemelt feladata a kormány üzeneteinek sulykolása lett, vagy ahogy a Fidesz fogalmaz: a "kormányzati kommunikáció". Ennek keretében futott többek között az Állítsuk meg Brüsszelt kampány, a Stop Soros, vagy éppen a Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén nevezetű. Ez a tárca intézi a nemzeti konzultációkat, ilyen volt a Soros-tervről szóló kérdőív is.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda által a kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatokra és konzultációkra elköltött pénzeket külön soron tartják nyilván a költségvetésről szóló törvényekben. Ezekből két információ nyerhető ki, az egyik az előirányzat, tehát, hogy várhatóan mennyit költ a tárca, a másik pedig az az összeg, ami végül valóban elment.

Az október 17-i hatállyal a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterré kinevezett Rogán Antal leteszi esküjét az Országgyűlés plenáris ülésén 2015. október 19-én
©

Évről évre nő az összeg

A 2018-ra vonatkozó végleges számokat tavaly év végén fogadták el, így tehát már a 2015-ös csonka évre, a 2016-os évre, 2017-re és 2018-ra is lehet pontos számokat mondani.

Az adatokból kiderül: ebben az időszakban a tárca összesen 68,5 milliárd forintot költött el kormányzati kommunikációra és konzultációra, 2015-ben 2,1 milliárd forintot, 2016-ban 12 milliárd forintot, 2017-ben 26,2 milliárd forintot, 2018-ban pedig már 28,2 milliárd forintot.

Rogánéké a reklámtorta 12 százaléka

Ez nagyon sok pénz: 2018-ban a teljes hazai reklámköltés nettó összege 226 milliárd forint volt, Rogánék tehát egymaguk a torta több mint 12 százalékát adták.

Hasonlókra jutott a kelet-közép-európai országok folyamatait elemző CANnual Report is. Számításaik szerint 2018-ban az állami szereplők közül a legtöbbet a Miniszterelnöki Kabinetiroda költötte, illetve a Szerencsejáték Zrt., a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Magyar Villamos Művek Zrt. A legnagyobb hirdetők éves rangsorában az ötödik helyen álló Magyar Telekom 60 százalékkal kevesebbet fizetett ki reklámra 2018-ban, mint a Miniszterelnöki Kabinetiroda.

A részletes adatokból az is kiderül, hogy a kommunikációs kiadásokat rendre alultervezték, 2016-ban például 10 milliárd forintot irányoztak elő, miközben a végösszeg 12 milliárd forint lett, a 2017-re 15,6 milliárd forintot terveztek, a végösszeg 10 milliárd forinttal lett több. 2018-ban 20,5 milliárd volt a terv, ami több mint 7 milliárd forinttal volt kevesebb annál, amennyit végül elköltöttek.

A 2019-es és 2020-as évekre végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, az előirányzat viszont igen. A tavalyi évre az eredeti előirányzat 29,6 milliárd forint volt. Ha a tárca csak ennyit költött, akkor már a számláló 98,1 milliárdnál áll, vagyis könnyen lehet, hogy már a százmilliárdos határt is átlépte a kormányzati kommunikációra költött összeg.

Ami 2020-at illeti, ha nem is olyan tempóban, mint választási években, de folytatódik tovább a propaganda, idén 23,91 milliárd forintot különítettek el erre a büdzsében. De ez csak a pénz egy része, a 2020-as költségvetési tervben ugyanis külön soron szerepel még 11 milliárd forint a kiemelt társadalmi kapcsolatokra. Mi ezt az összeget is a kormányzati kommunikációhoz számoltuk, így jött ki a végleges szám, ami tehát 2015 közepétől-végétől 2020 végéig a 133 milliárd forintot is elérheti.

Legyen ön is milliárdos

Ezek az összesített adatok, a minisztérium legfrissebb szerződéslistájából pedig az is kiszűrhető, hogy mely kampányra mely céggel szerződtek, és mennyiért – bár a szerződések más időtartamot ölelnek fel, mint a költségvetési törvények zárszámadásai. Az első szerződés 2016 végi dátumú, az utolsó szerződés pedig 2019 júliusi.

E szerződések összértéke 68,4 milliárd forint, ebből egy 1,15 milliárdos összeget leszámítva valamennyi a New Land Media Kft.-hez és a Lounge Design Kft.-hez vándorolt. Mindkét cég Balásy Gyula érdekeltsége, aki a megbízásoknak köszönhetően is csak 2018-ban e két cégből összesen 6,3 milliárd forintot tudott kivenni osztalékként.

A kampányok és a konzultációk részletes költségeit, tehát hogy azok keretében mennyi hirdetés jelent meg és hol, valamint hogy a kérdéses felületekhez (rádiókhoz, újságokhoz, plakátcégekhez) mennyi pénz került, a minisztérium nem hozza nyilvánosságra, sőt szereti egyenesen visszatartani az adatokat. Ehhez kapóra jön neki az a törvény, amely alapján pénzt lehet kérni a közérdekű adatok kiadásáért. A hvg.hu jelenleg is vitában áll a tárcával, amely 140 ezer 800 forintért cserébe közölné ezeket az információkat.

Az információk egy részét ugyanakkor az Átlátszónak elküldték, így az tudható, hogy a Rogánék által elköltött közpénz egy része bizonyosan a jobboldali médiabirodalmat és a NER-t gazdagítja. Köztük a TV2 éppen aktuális tulajdonosát, aki jelenleg a Mészáros Lőrinc-közeli Vida József, vagy éppen az ESMA nevű plakátcég részvényesét, Garancsi Istvánt, aki köztudottan Orbán Viktor barátja. A lapok közül pedig a kedvencek közé tartozik egyebek mellett a Lokál, és a Ripost, melyek e "donáció" nélkül a piacról nem, vagy csak igen nehézkesen tudnának fennmaradni.

©

Ezt támasztják alá a Kantar Hungary Kft. adatai is, amelyek alapján például

a Lokálnál és a Lokál Extránál együttesen átlagosan 49 százalék volt 2018-ban az állami hirdetések részaránya listaáron, a Ripostnál pedig 34 százalék.

(Itt valamennyi állami hirdetésről van szó, nem csak azokról, amelyeket a Miniszterelnöki Kabinetiroda által fizettek ki.) Ha ezek elmaradnának, az minimum megizzasztaná a tulajdonosokat. Ráadásul a valós arány ennél magasabb is lehet, a piaci hirdetők ugyanis nem listaáron, hanem jelentős kedvezményekkel szoktak vásárolni, akár 70 százalékkal olcsóbban. A kérdéses különbség az állami hirdetések részarányát növeli, tehát, ami így 49 százaléknak látszik, az akár 60, 70, vagy 80 is lehet.

Cecília is feltűnik

Azt pedig már a hvg.hu derítette ki, hogy az egyik cég, amellyel szintén szerződést kötöttek, egy olyan vállalkozás, amely Rogán Antal immár volt feleségének, Rogán-Gaál Cecíliának a köréhez köthető. A Magno Studio Kft.-ről van szó, ez a társaság szervezi az exfeleség rendezvényeinek egy részét (a Fitbalance Aréna Tavaszt és a Fitbalance Kids nevű eseményt), közben pedig milliárdokat kapott a kampányköltésekből. A rendszer úgy nézett ki, hogy Rogánék leszerződtek Balásy Gyula cégeivel a kampányokra, a Balásy-cégek pedig továbbszerződtek a Magno Studióval. Ez a kft. több jel szerint a TV2 reklámidejét értékesítette, ezért kapta a pénzt.

©

Rogán Antal a hvg.hu kérdésére kitérő választ adott, hogy miért épp a Magno Studiót találták meg mint szerződő partnert, amelyről egyébként semmit sem lehet tudni, leszámítva, hogy tulajdonosa egy lepukkant békásmegyeri panelba van bejelentve. Rogán Antal annyit mondott, a magyar kormány összes kampányát egy ügynökség szervezi, akik szabadon választhatják meg azt, hogy milyen alvállalkozókkal dolgoznak.

„Mi ebbe nem szoktunk beleszólni” – tette hozzá a miniszter. Rogán azt is hozzátette, hogy még sosem járt a cégnél, ezért arra kért minket, hogy az ezzel kapcsolatos kérdéseket az ügynökségnek tegyük fel, akik bizonyára meg tudják mondani, miért pont a Magno Studio Kft.-t választották. Mi ezt megtettük, hónapokkal ezelőtt, válasz azonban azóta sem érkezett.

A kicsi minisztérium és az ő 128 milliárd forintja

A költségvetések zárszámadásaiból az is kiderül, hogy egy adott minisztérium mekkorára nőtt az elmúlt években. Ezeket a számokat a Miniszterelnöki Kabinetirodánál azért érdemes megnézni, mert a tárca felállásakor azt ígérték, Rogán csak egy kicsi minisztériumot kap. Ehhez képest míg az első teljes évben, 2016-ban 220 ember volt a foglalkoztatottak összes száma a minisztériumban, illetve az alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalban, 2018-ban már 266 fő, ami 20 százalékos emelkedést jelent.

Rogánéknál a dolgozók számával a bérekre (személyi juttatásokra, illetve a munkaadókat terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra) elköltött összeg is nőtt, míg 2016-ban 2,4 milliárd forint ment el erre a célra, addig 2018-ban már 3,4 milliárd forint. Idénre egyébként az első teljes évre szánt összeg dupláját, 4,9 milliárd forintot terveztek be.

A minisztérium feladatai is megsokszorozódtak, a 2018 zárszámadásban például már hozzájuk számolták a turizmussal kapcsolatos költségeket is (turisztikai célirányzat, turisztikai fejlesztési célelőirányzat, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok támogatása).

Többek között ennek köszönhetően pedig az az összeg is kilőtt, amelyet a tárca elkölthetett, illetve elköltött. Ez az első teljes évben 18,9 milliárd forint volt, 2018-ban viszont már 128,4 milliárd forint, ami több mint a 6-szorosa a 2016-os összegnek. 2019-ben 128,3 milliárd forintot irányoztak elő a tárcának, 2020-ban pedig 153 milliárd forintot.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Itthon

Kereshetetlen formátumban adta ki a Századvég tanulmányait a Miniszterelnöki Kabinetiroda

Majdnem pontosan négy évvel azután, hogy a Miniszterelnökségnek ki kellett adnia összesen hetvenezer oldalnyi, 2013-14-ben készült Századvég-tanulmányt, a hvg.hu munkatársa újabb többévnyi pereskedés eredményeként hozzájuthatott a Miniszterelnöki Kabinetirodától a cégcsoport második megbízása idején született dokumentumokhoz. A 6 milliárd forintos alapszerződést 2015 és 18 között több, további nyolc-kilencszázmillióssal fejelhette meg a kormányközeli think tank. Hamarosan cikksorozatban értékeljük, hogy ezért milyen munkát végeztek.

Csak egy hajszálon múlt: megint majdnem összeütközött két műhold

Csak egy hajszálon múlt: megint majdnem összeütközött két műhold

Hat prostituált megtámadásával gyanúsít a rendőrség egy külföldi férfit

Hat prostituált megtámadásával gyanúsít a rendőrség egy külföldi férfit

Tényleg a magyar halálozási adatok a legrosszabbak a világon?

Tényleg a magyar halálozási adatok a legrosszabbak a világon?