2015 szeptemberében derült ki, hogy Rogán Antal önálló tárcát kap. A Miniszterelnöki Kabinetiroda egyik kiemelt feladata a kormány üzeneteinek sulykolása lett, vagy ahogy a Fidesz fogalmaz: a "kormányzati kommunikáció". Ennek keretében futott többek között az Állítsuk meg Brüsszelt kampány, a Stop Soros, vagy éppen a Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén nevezetű. Ez a tárca intézi a nemzeti konzultációkat, ilyen volt a Soros-tervről szóló kérdőív is.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda által a kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatokra és konzultációkra elköltött pénzeket külön soron tartják nyilván a költségvetésről szóló törvényekben. Ezekből két információ nyerhető ki, az egyik az előirányzat, tehát, hogy várhatóan mennyit költ a tárca, a másik pedig az az összeg, ami végül valóban elment.
Az október 17-i hatállyal a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterré kinevezett Rogán Antal leteszi esküjét az Országgyűlés plenáris ülésén 2015. október 19-én
MTI / Máthé Zoltán
Évről évre nő az összeg
A 2018-ra vonatkozó végleges számokat tavaly év végén fogadták el, így tehát már a 2015-ös csonka évre, a 2016-os évre, 2017-re és 2018-ra is lehet pontos számokat mondani.
Az adatokból kiderül: ebben az időszakban a tárca összesen 68,5 milliárd forintot költött el kormányzati kommunikációra és konzultációra, 2015-ben 2,1 milliárd forintot, 2016-ban 12 milliárd forintot, 2017-ben 26,2 milliárd forintot, 2018-ban pedig már 28,2 milliárd forintot.
Rogánéké a reklámtorta 12 százaléka
Ez nagyon sok pénz: 2018-ban a teljes hazai reklámköltés nettó összege 226 milliárd forint volt, Rogánék tehát egymaguk a torta több mint 12 százalékát adták.
Hasonlókra jutott a kelet-közép-európai országok folyamatait elemző CANnual Report is. Számításaik szerint 2018-ban az állami szereplők közül a legtöbbet a Miniszterelnöki Kabinetiroda költötte, illetve a Szerencsejáték Zrt., a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Magyar Villamos Művek Zrt. A legnagyobb hirdetők éves rangsorában az ötödik helyen álló Magyar Telekom 60 százalékkal kevesebbet fizetett ki reklámra 2018-ban, mint a Miniszterelnöki Kabinetiroda.
A részletes adatokból az is kiderül, hogy a kommunikációs kiadásokat rendre alultervezték, 2016-ban például 10 milliárd forintot irányoztak elő, miközben a végösszeg 12 milliárd forint lett, a 2017-re 15,6 milliárd forintot terveztek, a végösszeg 10 milliárd forinttal lett több. 2018-ban 20,5 milliárd volt a terv, ami több mint 7 milliárd forinttal volt kevesebb annál, amennyit végül elköltöttek.
A 2019-es és 2020-as évekre végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, az előirányzat viszont igen. A tavalyi évre az eredeti előirányzat 29,6 milliárd forint volt. Ha a tárca csak ennyit költött, akkor már a számláló 98,1 milliárdnál áll, vagyis könnyen lehet, hogy már a százmilliárdos határt is átlépte a kormányzati kommunikációra költött összeg.
Ami 2020-at illeti, ha nem is olyan tempóban, mint választási években, de folytatódik tovább a propaganda, idén 23,91 milliárd forintot különítettek el erre a büdzsében. De ez csak a pénz egy része, a 2020-as költségvetési tervben ugyanis külön soron szerepel még 11 milliárd forint a kiemelt társadalmi kapcsolatokra. Mi ezt az összeget is a kormányzati kommunikációhoz számoltuk, így jött ki a végleges szám, ami tehát 2015 közepétől-végétől 2020 végéig a 133 milliárd forintot is elérheti.
Legyen ön is milliárdos
Ezek az összesített adatok, a minisztérium legfrissebb szerződéslistájából pedig az is kiszűrhető, hogy mely kampányra mely céggel szerződtek, és mennyiért – bár a szerződések más időtartamot ölelnek fel, mint a költségvetési törvények zárszámadásai. Az első szerződés 2016 végi dátumú, az utolsó szerződés pedig 2019 júliusi.
E szerződések összértéke 68,4 milliárd forint, ebből egy 1,15 milliárdos összeget leszámítva valamennyi a New Land Media Kft.-hez és a Lounge Design Kft.-hez vándorolt. Mindkét cég Balásy Gyula érdekeltsége, aki a megbízásoknak köszönhetően is csak 2018-ban e két cégből összesen 6,3 milliárd forintot tudott kivenni osztalékként.
A kampányok és a konzultációk részletes költségeit, tehát hogy azok keretében mennyi hirdetés jelent meg és hol, valamint hogy a kérdéses felületekhez (rádiókhoz, újságokhoz, plakátcégekhez) mennyi pénz került, a minisztérium nem hozza nyilvánosságra, sőt szereti egyenesen visszatartani az adatokat. Ehhez kapóra jön neki az a törvény, amely alapján pénzt lehet kérni a közérdekű adatok kiadásáért. A hvg.hu jelenleg is vitában áll a tárcával, amely 140 ezer 800 forintért cserébe közölné ezeket az információkat.
Az információk egy részét ugyanakkor az Átlátszónak elküldték, így az tudható, hogy a Rogánék által elköltött közpénz egy része bizonyosan a jobboldali médiabirodalmat és a NER-t gazdagítja. Köztük a TV2 éppen aktuális tulajdonosát, aki jelenleg a Mészáros Lőrinc-közeli Vida József, vagy éppen az ESMA nevű plakátcég részvényesét, Garancsi Istvánt, aki köztudottan Orbán Viktor barátja. A lapok közül pedig a kedvencek közé tartozik egyebek mellett a Lokál, és a Ripost, melyek e "donáció" nélkül a piacról nem, vagy csak igen nehézkesen tudnának fennmaradni.
Ezt támasztják alá a Kantar Hungary Kft. adatai is, amelyek alapján például
a Lokálnál és a Lokál Extránál együttesen átlagosan 49 százalék volt 2018-ban az állami hirdetések részaránya listaáron, a Ripostnál pedig 34 százalék.
(Itt valamennyi állami hirdetésről van szó, nem csak azokról, amelyeket a Miniszterelnöki Kabinetiroda által fizettek ki.) Ha ezek elmaradnának, az minimum megizzasztaná a tulajdonosokat. Ráadásul a valós arány ennél magasabb is lehet, a piaci hirdetők ugyanis nem listaáron, hanem jelentős kedvezményekkel szoktak vásárolni, akár 70 százalékkal olcsóbban. A kérdéses különbség az állami hirdetések részarányát növeli, tehát, ami így 49 százaléknak látszik, az akár 60, 70, vagy 80 is lehet.
Cecília is feltűnik
Azt pedig már a hvg.hu derítette ki, hogy az egyik cég, amellyel szintén szerződést kötöttek, egy olyan vállalkozás, amely Rogán Antal immár volt feleségének, Rogán-Gaál Cecíliának a köréhez köthető. A Magno Studio Kft.-ről van szó, ez a társaság szervezi az exfeleség rendezvényeinek egy részét (a Fitbalance Aréna Tavaszt és a Fitbalance Kids nevű eseményt), közben pedig milliárdokat kapott a kampányköltésekből. A rendszer úgy nézett ki, hogy Rogánék leszerződtek Balásy Gyula cégeivel a kampányokra, a Balásy-cégek pedig továbbszerződtek a Magno Studióval. Ez a kft. több jel szerint a TV2 reklámidejét értékesítette, ezért kapta a pénzt.
Rogán Antal a hvg.hu kérdésére kitérő választ adott, hogy miért épp a Magno Studiót találták meg mint szerződő partnert, amelyről egyébként semmit sem lehet tudni, leszámítva, hogy tulajdonosa egy lepukkant békásmegyeri panelba van bejelentve. Rogán Antal annyit mondott, a magyar kormány összes kampányát egy ügynökség szervezi, akik szabadon választhatják meg azt, hogy milyen alvállalkozókkal dolgoznak.
„Mi ebbe nem szoktunk beleszólni” – tette hozzá a miniszter. Rogán azt is hozzátette, hogy még sosem járt a cégnél, ezért arra kért minket, hogy az ezzel kapcsolatos kérdéseket az ügynökségnek tegyük fel, akik bizonyára meg tudják mondani, miért pont a Magno Studio Kft.-t választották. Mi ezt megtettük, hónapokkal ezelőtt, válasz azonban azóta sem érkezett.
A kicsi minisztérium és az ő 128 milliárd forintja
A költségvetések zárszámadásaiból az is kiderül, hogy egy adott minisztérium mekkorára nőtt az elmúlt években. Ezeket a számokat a Miniszterelnöki Kabinetirodánál azért érdemes megnézni, mert a tárca felállásakor azt ígérték, Rogán csak egy kicsi minisztériumot kap. Ehhez képest míg az első teljes évben, 2016-ban 220 ember volt a foglalkoztatottak összes száma a minisztériumban, illetve az alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalban, 2018-ban már 266 fő, ami 20 százalékos emelkedést jelent.
Rogánéknál a dolgozók számával a bérekre (személyi juttatásokra, illetve a munkaadókat terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra) elköltött összeg is nőtt, míg 2016-ban 2,4 milliárd forint ment el erre a célra, addig 2018-ban már 3,4 milliárd forint. Idénre egyébként az első teljes évre szánt összeg dupláját, 4,9 milliárd forintot terveztek be.
A minisztérium feladatai is megsokszorozódtak, a 2018 zárszámadásban például már hozzájuk számolták a turizmussal kapcsolatos költségeket is (turisztikai célirányzat, turisztikai fejlesztési célelőirányzat, a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságok támogatása).
Többek között ennek köszönhetően pedig az az összeg is kilőtt, amelyet a tárca elkölthetett, illetve elköltött. Ez az első teljes évben 18,9 milliárd forint volt, 2018-ban viszont már 128,4 milliárd forint, ami több mint a 6-szorosa a 2016-os összegnek. 2019-ben 128,3 milliárd forintot irányoztak elő a tárcának, 2020-ban pedig 153 milliárd forintot.