Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1c1fd385-7fac-42f0-aec4-2ef5f87cf925","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerinte biztosan nincs egy átlagos magyar háztartásnak 26 millió forintot meghaladó vagyona. De akkor mennyi az annyi?","shortLead":"Szerinte biztosan nincs egy átlagos magyar háztartásnak 26 millió forintot meghaladó vagyona. De akkor mennyi az annyi?","id":"20250103_Egy-szakerto-szerint-egyaltalan-nem-elunk-olyan-jol-mint-azt-a-statisztika-mutatja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c1fd385-7fac-42f0-aec4-2ef5f87cf925.jpg","index":0,"item":"a42f5c3e-d739-497e-8c95-698abab99d12","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Egy-szakerto-szerint-egyaltalan-nem-elunk-olyan-jol-mint-azt-a-statisztika-mutatja","timestamp":"2025. január. 03. 11:43","title":"Egy szakértő szerint egyáltalán nem élünk olyan jól, mint azt a statisztika mutatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cd82e9-57fc-4a7b-b4cf-189c0c51310c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A bíró ugyanakkor jelezte, hogy a megválasztott elnöknek nem kell börtönbüntetésre számítania.","shortLead":"A bíró ugyanakkor jelezte, hogy a megválasztott elnöknek nem kell börtönbüntetésre számítania.","id":"20250103_trump-bunper-itelethirdetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cd82e9-57fc-4a7b-b4cf-189c0c51310c.jpg","index":0,"item":"dfc5f89a-2260-4b17-98dd-6f946cd6fa5e","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_trump-bunper-itelethirdetes-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 22:27","title":"Mégis elítélik Donald Trumpot a hallgatási pénzek miatt indított bűnperben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","shortLead":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","id":"20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80.jpg","index":0,"item":"52e5c542-3f4a-4c28-a09f-8648561d6a32","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 18:53","title":"Mráz Ágoston szerint biztosan nem lesz előrehozott választás, Magyar Péter már reagált is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden amerikai meg fogja inni a levét – mutat rá Stephen Hanson, a Virginiai Állami Egyetem, illetve Jeffrey Kopfstein, a Kaliforniai Egyetem professzora.","shortLead":"A megválasztott elnök éppen most bontja le azt a rendszert, amely biztonságot nyújt az országnak, és ennek minden...","id":"20250102_new-york-times-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"38877beb-e1aa-4172-b2c9-5b11cbc341dd","keywords":null,"link":"/360/20250102_new-york-times-donald-trump","timestamp":"2025. január. 02. 15:30","title":"New York Times-vendégkommentár: Trumpnak rossz példaként ott van Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénzherdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?","shortLead":"A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak...","id":"20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25c99a6b-9c2d-4b90-a7b5-35cfe4cf3979.jpg","index":0,"item":"ca3802b5-256f-48e6-b298-19fa6268b077","keywords":null,"link":"/360/20250102_Magyar-Peter-elszamoltatasi-program-Fidesz-bortonvalogatott-ner-milliardosok","timestamp":"2025. január. 02. 14:32","title":"Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"543a87ab-f7b0-4c99-b4ec-789c5550bf6e","c_author":"HVG","category":"360","description":"A svájci-ír tulajdonú Fornetti csaknem teljes vezetősége lecserélődött.","shortLead":"A svájci-ír tulajdonú Fornetti csaknem teljes vezetősége lecserélődött.","id":"20250103_fornetti-pekaru-uj-vezetoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/543a87ab-f7b0-4c99-b4ec-789c5550bf6e.jpg","index":0,"item":"f4ab94a3-bc85-4110-88de-49362069a9b8","keywords":null,"link":"/360/20250103_fornetti-pekaru-uj-vezetoseg","timestamp":"2025. január. 03. 12:15","title":"Tisztújítás volt a magyar pékmultinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","shortLead":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","id":"20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"aa2236b2-8811-46cd-b195-a6da039ab49c","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 02. 09:49","title":"Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92b0ea6a-9b4d-4166-b5bd-93dd01db2dbd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"2023 óta nem termel a Vágóhíd utcai gyár, most be is zárja a veszteséges üzemet az ukrán Roshen.","shortLead":"2023 óta nem termel a Vágóhíd utcai gyár, most be is zárja a veszteséges üzemet az ukrán Roshen.","id":"20250102_bezar-a-bonbonetti-gyar-roshen-ukran-edesseggyarto-cukorka-vallalkozas-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92b0ea6a-9b4d-4166-b5bd-93dd01db2dbd.jpg","index":0,"item":"b634d0c7-340b-4442-b72a-3795e8ce3f16","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_bezar-a-bonbonetti-gyar-roshen-ukran-edesseggyarto-cukorka-vallalkozas-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 08:36","title":"Bezárja az ukrán tulajdonos a budapesti Bonbonetti-gyárat ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Világszerte emelkedik az elektromos rollerekkel kapcsolatos balesetek száma, idén Magyarországon már ketten vesztették életüket úgy, hogy nem másik járművel ütköztek. Egy átfogó szabályozás biztonságosabbá tehetné a rolleres közlekedést, Révész Máriusz „kerékpáros államtitkár” és a főváros is régen elkészült a saját javaslataival, ám az állam lassan halad a KRESZ-módosítással.
Idén két halálos rollerbalesetről is beszámolt a sajtó, mindkét eset éjszaka történt. Márciusban Nyúlon vesztette életét egy 41 éves férfi, aki a rendőrség akkori közlése szerint tisztázatlan körülmények között elesett, és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a mentők már nem tudták megmenteni az életét. Szeptember elején egy 37 éves nő vesztette életét hasonló körülmények között: céges buliról tartott haza, amikor Budapesten, a Frankel Leó úton elesett. Ő a kórházban halt bele a koponyasérüléseibe.
Tavaly az Egyesült Királyságban megháromszorozódott a halálos kimenetelű e-rolleres balesetek száma: tucatnyian haltak meg így, a súlyos sérültek száma pedig az előző évi 228-ról 429-re emelkedett. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács idei jelentésében pedig az szerepel, hogy csak Németországban 2020-ban körülbelül 2100 balesetet regisztráltak elektromos rollerrel összefüggésben, s a szám 2021-re 5500-ra emelkedett. Tavaly nagyjából 7600 ember sérült meg, illetve októberben 11-en vesztették életüket.
Képünk illusztráció
Veres Viktor
Évek óta mondogatják
„Elfogadhatjuk-e, hogy közlekedési balesetben Magyarországon arányaiban kétszer többen halnak meg, mint Dániában? Elfogadhatjuk-e, hogy nagyobb városainkban a gyalogosok kétszer, háromszor vagy húszszor nagyobb eséllyel szenvednek halálos közlekedési balesetet, mint Nyugat-Európa nagyvárosaiban?” – ezekkel a kérdésekkel vezette fel Révész Máriusz 2020-ban a KRESZ módosításának sürgetését, akkor még kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosként. A fideszes politikus továbbá úgy fogalmazott: ha sikerülne elfogadni az új KRESZT-t, akkor „évente 150-200 ember életét tudnánk ennek köszönhetően megmenteni”.
Teltek-múltak az évek, időközben Révészt a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős államtitkárává nevezték ki. Idén márciusban bejelentette, hogy elkészültek a javaslatok, ő készen áll, de az idei év elejére tervezett KRESZ-módosítás, amely elvileg tisztázná az elektromos rollerek besorolását és az arra vonatkozó közlekedési szabályokat, még mindig nincs sehol.
A Lázár János alá tartozó Építési és Közlekedési Minisztérium szakmai és civil szervezetekkel közösen dolgozik már egy ideje az új KRESZ-szabályozáson, ám még mindig nem tudni, mikorra várható a végleges módosító. Az illetékes tárca megkeresésünkre egyelőre nem reagált, a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) viszont úgy tudjuk, hogy tavaly a minisztérium javaslatokat kért tőlük az átalakításhoz.
MTI / MTVA / Bizományosi: Róka László
„A BKK 2023. január 16-ig a Fővárosi Önkormányzat és intézményei (a BFFH, a BKV Zrt. és a Budapest Közút Zrt.) bevonásával elkészítette és elküldte közös javaslatcsomagját a KRESZ módosításához. Ennek része volt a 2017 és 2021 között zajló szakértői bizottsági műhelymunka alapján megszületett, a minisztérium szakemberei által is elfogadott, az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozást is tartalmazó rendelettervezet. Ez rögzíti például, hogy a kis teljesítményű motoros roller legfeljebb 350 W teljesítményű motorral meghajtott, sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes jármű” – írta a hvg.hu-nak a BKK. A cég a javaslatokat március 14-én a minisztérium kérésére változatlan formában ismét elküldte, de azokról vagy az egyeztetési folyamat további lépéseiről azóta sem kaptak visszajelzést.
A KRESZ módosításának várható idejéről a Miniszterelnökséget vezető minisztert is kérdezték a legutóbbi kormányinfón. Gulyás Gergely szerint még mindig számos vitás kérdés van, amelyekről az illetékeseknek nem sikerült döntésre jutniuk. A javaslatok között szerepel a kárfelelősség kérdése, és az is, hogy legyen-e rendszámuk az elektromos rollereknek. Amint a vita lezárul, a javaslatokat a politikus szerint társadalmi egyeztetésre küldik.
Ittasan pattannak rá
A rolleres balesetek száma világszerte növekvő tendenciát mutat, ám Magyarországon alapvetően nem készül erről statisztika. A Manninger Jenő Baleseti Központ szakemberei is csak egy adott időszakban vezették, hogy a sürgősségi ügyeletükre hányan érkeztek kerékpár-, roller, illetve elektromosroller-baleset után. Az adatok szerint akkor a legtöbb, 1115 sérült kerékpározott, 296 e-rollerezett, 142 pedig mechanikus rollert hajtott. Tehát minden ötödik érintett volt e-rolleres.
Ezeknél a baleseteknél gyakori az arc-, a kulcscsont-, a boka- és a kéztörés, ami nem is csoda, tekintve, hogy a rollerrel közlekedők általában nem viselnek védőfelszerelést, bukósisakot, teljesen védtelenek egy esésnél. A balesetek egy része nem csak amitt történik, hogy a közlekedő nem elég körültekintő, vagy nem ismeri a KRESZ-t: az esések oka például az is lehet, hogy a rollerek kisebb méretű kerekei könnyedén elakadhatnak egy-egy úthibában, villamossínen vagy macsakakőben.
Reviczky Zsolt
Az említett baleseti statisztikában azt is vizsgálták, hogy az esetek a nap mely szakaszában történtek, illetve, hogy ittas volt-e a páciens. Az adatok szerint a kerékpárosoknak 4, a rollereseknek 6, az elektromos rollereseknek pedig 27 százaléka fogyasztott alkoholt, mielőtt kórházba került volna. Az esések jó része pedig az éjszakai órákban történt, nagyon úgy tűnik tehát, hogy a rollereket „bulijárműként” használják – legalábbis azok, akik aztán összetörik magukat vele.
Emlékezetes: 2019-ben Pintér Sándor belügyminiszter annak ellenére jelentette ki, hogy az e-rollerek segédmotoros kerékpárnak minősülnek, hogy ez bármilyen jogszabályi definícióban szerepelt volna. Pintér pontosan a rendelkezés hiányával magyarázta a meghatározást, szerinte „az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni”.
A jogi helyzet tisztázatlanságából azóta már alkotmánybírósági ügy is lett: egy férfi fordult a testülethez, aki ellen eljárást indított a rendőrség, mert 2021 nyarán ittasan e-rollerezett. Debrecenben a bíróság megállapította a felelősségét ittas állapotban elkövetett járművezetés vétségében, és 150 ezer forint pénzbüntetést szabott ki rá, tíz hónapra pedig eltiltotta a járművezetéstől. A férfi ezután fordult alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybíróssághoz; azzal érvelt, hogy a büntetőjogi felelősségre vonása olyan bűncselekmény miatt történt, amelynek elkövetési eszközéről, az elektromos rollerről a jogszabályok az eset idején nem rendelkeztek. Az Ab végül érdemi vizsgálat nélkül visszautasította a panaszt, mondván, az nem alkotmányossági kérdésekre vonatkozik, hanem az eljáró bíróságok tényállás-megállapításának, bizonyítékértékelésének, valamint jogértelmezésének és jogalkalmazásának helytállóságát vitatja. A testület többsége szerint a Kúria 2022. október 5-én kelt jogértelmezésével megszüntette az elektromos roller valamely járműkategóriába való besorolásának hiányából eredő jogbizonytalanságot. Ez kimondta:
a következetes bírói gyakorlat szerint gépi meghajtásúnak kell tekinteni azokat a közúti járműveket, amelyeket beépített erőgép hajt. Az elektromos roller tehát jármű, vagyis a közúton ittas állapotban közlekedő vádlott megvalósította a járművezetés ittas állapotban vétségét.
MTI / MTVA / Bizományosi: Róka László
Révész Máriusz az idei év elején úgy nyilatkozott, hogy a készülő tervezet szerint azokra az elektromos rollerekre – és elektromos kerékpárokra is –, amelyek maximum 25 kilométer/h-s sebességre képesek, ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Ám ha a jármű végsebessége meghaladja az óránkénti 25 kilométert, segédmotoros kerékpárnak fog minősülni.
Egyéni megküzdési stratégiák
Központi szabályozás híján az önkormányzatok évek óta saját hatáskörben próbálják szabályozni a rolleres közlekedést – amennyire tudják. Amikor 2019-ben megjelentek a bérelhető rollerek Budapesten, elsősorban az okozott nagy problémát, hogy a használók szanaszét hagyták őket a járdán, ami esztétikai és közlekedésbiztonsági szempontból sem volt ideális. Erzsébetváros 2020-ban talált tárgyként kezdte kezelni a közterületen hagyott rollereket, és begyűjtötte azokat. Terézváros még ugyanabban az évben közterület-használati engedélyhez kötötte a járművek utcai tárolását, az engedély nélkül parkoló e-rollerek után pedig bírságolni kezdett.
Tavaly tavasszal aztán az V. kerület olyan megállapodást kötött a Lime rollerkölcsönző céggel, amelynek értelmében a 18 évesnél fiatalabbak nem használhatják a rollereiket, azokkal tilos a járdán haladni, valamint a sebességük a gyalogos zónákban, sétálóutcákban fokozatosan csökken, majd az eszköz leáll, és az utazás csak az adott zóna elhagyása után válik újra lehetővé.
Ugyancsak 2022 tavaszán a Fővárosi Közgyűlés is elfogadott egy átfogó rendeletet a rolleres közlekedésről. Ebben egyebek mellett az is szerepel, hogy területhasználati díjat vezetnek be a rolleres cégek számára, a nem kijelölt helyeken leparkolt járművek után pedig bírságot kell fizetni. Azt is előírták, hogy a szolgáltatók az eszközökön három helyen egyedi azonosítót kötelesek feltüntetni, ami a szabálysértések felderítését segítheti elő.
Veres Viktor
Külföldi vasszigor
A budapesti szabályozás egészen enyhének tűnik egyes külföldi példákhoz képest, hiszen Párizs például idén szeptember elsejétől helyi népszavazás útján betiltotta az elektromos rollerek kölcsönzését, miután jelentősen nőtt a sérülések és a halálesetek száma az ilyen járművekkel közlekedők között. A rendelkezés nem vonatkozik a saját tulajdonú e-rollerekre. Máltán októberben tiltották be a bérelt elektromos rollerek használatát, miután a közlekedési tárca megelégelte, hogy a használók véletlenszerűen parkolják le azokat.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) pedig idén tavasszal egységes szabályokat javasolt az elektromos rollerekre, egyebek között gyárilag beépített 20 kilométer/h-s sebességkorlátozást és nagyobb, legalább 30,5 centiméter átmerőjű kerekeket. A rollerek használóinak pedig bukósisak kötelező viselését írná elő. Az is a javaslataik között szerepel, hogy az elektromos rollert csak a 16. évüket betöltöttek használhassák, és betiltanák az e-rollerezést a gyalogutakon, az ittas rollerezés pedig szabálysértésnek minősülne.