Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fe6ed306-857e-4275-961b-f989c21d5c1c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egyébként sem egészségesek ezek a dolgok, de ha fiatalosan akarunk kinézni, mindenképpen kerüljük el őket.","shortLead":"Egyébként sem egészségesek ezek a dolgok, de ha fiatalosan akarunk kinézni, mindenképpen kerüljük el őket.","id":"20250430_oregedest-gyorsito-rossz-szokasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe6ed306-857e-4275-961b-f989c21d5c1c.jpg","index":0,"item":"0be16bba-1029-4056-8f39-0ae3b7581b1e","keywords":null,"link":"/elet/20250430_oregedest-gyorsito-rossz-szokasok","timestamp":"2025. április. 30. 05:31","title":"Ez a tíz rossz szokás gyorsítja az öregedést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4546e18b-cd50-4d4e-9e20-10ff4d0cafcc","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Sokféle érdek fűződne hozzá, mégsem működik a tavaly élesített vendégletelepedési program. Ezzel szemben Pintér Sándor saját hatáskörben, titokban azt enged be az országba, akit csak akar. ","shortLead":"Sokféle érdek fűződne hozzá, mégsem működik a tavaly élesített vendégletelepedési program. Ezzel szemben Pintér Sándor...","id":"20250430_hvg-vendegletelepedes_pinter_privilegiuma_rejtelyes_idegenek_strategiai_dilettantizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4546e18b-cd50-4d4e-9e20-10ff4d0cafcc.jpg","index":0,"item":"8e31d22e-a7c6-45e9-9844-e602d486c739","keywords":null,"link":"/360/20250430_hvg-vendegletelepedes_pinter_privilegiuma_rejtelyes_idegenek_strategiai_dilettantizmus","timestamp":"2025. április. 30. 06:30","title":"Ha úgy érzi, nemzeti érdek betelepülnie Magyarországra, forduljon Pintér Sándorhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf00d654-b49b-4bf7-9983-eb6e1b08958a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Viktoria Roscsinát a háború alatt kétszer is elrabolták az oroszok, a másodikat már nem élte túl.","shortLead":"Viktoria Roscsinát a háború alatt kétszer is elrabolták az oroszok, a másodikat már nem élte túl.","id":"20250430_roscsina-ukran-ujsagiro-kinzas-szervek-eltavolitasa-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf00d654-b49b-4bf7-9983-eb6e1b08958a.jpg","index":0,"item":"6d825bc1-ef6a-4e33-b11e-d182fda05efd","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_roscsina-ukran-ujsagiro-kinzas-szervek-eltavolitasa-oroszok","timestamp":"2025. április. 30. 14:18","title":"Megkínozták az ukrán újságírót, majd halála után a szerveit is eltávolították az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35d4127f-f52f-4948-b56a-e815ea0a55f0","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A svéd kormány az ország megítélését javítaná azzal, hogy tárt karokkal fogad mindenkit, akinek a hazája autoriter irányba indult el.","shortLead":"A svéd kormány az ország megítélését javítaná azzal, hogy tárt karokkal fogad mindenkit, akinek a hazája autoriter...","id":"20250430_svedorszag-melegek-pride-betiltas-menekult-bevandorlo-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35d4127f-f52f-4948-b56a-e815ea0a55f0.jpg","index":0,"item":"f06fdf65-e682-4a12-82be-856d0c346b21","keywords":null,"link":"/elet/20250430_svedorszag-melegek-pride-betiltas-menekult-bevandorlo-magyarorszag","timestamp":"2025. április. 30. 17:35","title":"Svédország 40 ezer magyar meleget is befogadna a Pride betiltása után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c380bc4-ce5f-4ac8-8d98-23fb5df5156a","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Kevés dologgal tudnak a politikusok nagyobb károkat okozni, mint azzal, ha kapkodnak, és ha kiszámíthatatlanok. A bizonytalanságot a cégvezetők és az átlagemberek is szinte azonnal beépítik a pénzügyi döntéseikbe, az eredmény kimondottan fájdalmas.","shortLead":"Kevés dologgal tudnak a politikusok nagyobb károkat okozni, mint azzal, ha kapkodnak, és ha kiszámíthatatlanok...","id":"20250430_egy-masik-kozgazdasag-kiszamithatatlan-bizonytalansag-karok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c380bc4-ce5f-4ac8-8d98-23fb5df5156a.jpg","index":0,"item":"d2dd3b5a-5738-497e-bc7c-07871516484e","keywords":null,"link":"/360/20250430_egy-masik-kozgazdasag-kiszamithatatlan-bizonytalansag-karok","timestamp":"2025. április. 30. 09:30","title":"Mekkora kárt okoz Trump azzal, hogy senki nem tudja, milyen lesz a politikája egy hét múlva?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c684d6b5-6a2b-45cc-8ce9-ea7344ce113f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump fia házalni jött Európába, Orbán nehéz helyzetben van, az Orbán-barát svájci lap pedig schmidtmáriázott egyet. Ez a HVG360 nemzetközi lapszemléje.","shortLead":"Trump fia házalni jött Európába, Orbán nehéz helyzetben van, az Orbán-barát svájci lap pedig schmidtmáriázott egyet...","id":"20250501_Nemzetkozi-lapszemle-Orban-Putyin-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c684d6b5-6a2b-45cc-8ce9-ea7344ce113f.jpg","index":0,"item":"6bd3d0a7-984b-4e58-ad28-c83414622a9c","keywords":null,"link":"/360/20250501_Nemzetkozi-lapszemle-Orban-Putyin-Trump","timestamp":"2025. május. 01. 10:58","title":"Putyin nyílt propagandistája lett a bucsai álhíreket lehozó szélsőjobbos lap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecc1506a-3673-45e4-b468-1039cc238bac","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Satya Nadelle Mark Zuckerberggel beszélgetve árulta el, hol tart a Microsoft a mesterséges intelligencia használatával.","shortLead":"Satya Nadelle Mark Zuckerberggel beszélgetve árulta el, hol tart a Microsoft a mesterséges intelligencia használatával.","id":"20250430_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-kodolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecc1506a-3673-45e4-b468-1039cc238bac.jpg","index":0,"item":"00a08896-2289-4e00-9f6a-54059c27281c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-kodolas","timestamp":"2025. április. 30. 15:03","title":"A Microsoftnál már a gép írja a kód 30 százalékát, az is kiderült, miben a legjobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d382ea42-14b6-4b18-85e9-1f083c97fe0d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kassandra Reinhardt egyike azoknak a jógaoktatóknak, akik a YouTube-on építettek stúdióbirodalmat, és emberek millióihoz hozták közel a jógát. A Yoga with Kassandra YouTube-csatornát ma már 2,8 millióan követik, de a kanadai Reinhardt most könyvben is eligazítja azokat, akiket a jóga mélyebb rétegei is érdekelnek. A filozófiája az, hogy minden jógapóz tanít valamit, és valahányszor a szőnyegre lépünk, bölcsességre tehetünk szert. ","shortLead":"Kassandra Reinhardt egyike azoknak a jógaoktatóknak, akik a YouTube-on építettek stúdióbirodalmat, és emberek...","id":"20250430_kassandra-reinhardt-joga-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d382ea42-14b6-4b18-85e9-1f083c97fe0d.jpg","index":0,"item":"200c0ae3-d263-4acb-90c9-6328d936acba","keywords":null,"link":"/elet/20250430_kassandra-reinhardt-joga-interju","timestamp":"2025. április. 30. 11:59","title":"A jógaszőnyegen nincs ítélkezés vagy elvárás – interjú a YouTube egyik legnépszerűbb jógaoktatójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hársfatea volt, Lázár János és a MÁV vezére nem. Nemcsak ők, a fideszes tagok sem mentek el a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésére. Vitézy Dávid nyílt frontot vállal a kormánnyal, ebben pedig úgy fest, partnere a Tisza és a Párbeszéd, valamint a BKK és a BKV, sőt, még a civilek is.
Miután a HVG beszámolt róla, komoly botrány lett abból, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ritkítaná a járműállomány állapota miatt több HÉV menetrendjét is. Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés alá rendelt Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökeként a testület rendkívüli ülésének összehívásával reagált. A bizottsági ülésre meghívták Lázár János közlekedési minisztert, valamint a HÉV-eket üzemeltető állami cég anyavállalata, a MÁV vezérigazgatóját is, azonban egyikük sem jött el erre az ülésre annak ellenére sem, hogy a Lázár indulatainak kezelésére Vitézy által korábban ajánlott hársfatea is volt az ülésteremben.
A tizenegy fős bizottságnak voltak további hiányzói is: nem jött el Tüttő Kata, igaz, ő legalább arra vette a fáradtságot, hogy ezt előre jelezze Vitézynek. Nem jött el viszont a bizottság két fideszes tagja sem, Gulyás Gergely Kristóf és Papp Tibor távolmaradása pedig minimum szimbolikus, jól jelzi, hogy a kormánypártnak nincs mondandója a témában.
Pedig lett volna miről beszélniük a járatritkítással kapcsolatban. Vitézy a bizottság elnökeként egy előterjesztést vitt be a hétfői ülésre, annak több alpontjával. Arra kérte a bizottságot, hogy
Jelezzék egyértelműen: nem értenek egyet semmilyen, így a HÉV-et érintő szolgáltatáscsökkentéssel sem, így arra szólítják fel a főpolgármestert, hogy dolgozza ki a pontos útját annak, miként lehet ezt jogi úton elkerülni.
Az előterjesztésben szerepelt, hogy nyílt kiállást kérnek a Fővárosi Közgyűlés tagjaitól a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) a HÉV-eket érintő részének támogatására. Ebben az szerepel, hogy a HÉV-eket fel kell újítani, mielőbbi járműcsere szükséges.
Szerepelt Vitézy előterjesztésében az is, hogy kérjék fel a BKK-t és a BKV-t arra, hogy vizsgálják meg: középtávon a már beszerzett CAF-villamosok által kiváltott, azonban még meglévő régi villamosokat bizonyos HÉV-vonalakon be tudják-e állítani a HÉV-ek helyére.
Az előterjesztést az összes jelenlévő képviselő támogatta.
Kiss Ambrus, aki főpolgármester-helyettesből – Magyar Péterék ellenállása miatt – októbertől a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójaként dolgozik, például megjegyezte: szerinte sem a Lázár vezette minisztérium, sem a MÁV nem találta ki hogy valójában mit is akarnak kezdeni a HÉV-ekkel. Nem tudni, mit tervez a kormányzat, így azt valójában bár el lehet utasítani, de konkrétumok híján még az elutasítással sincs könnyű dolguk.
“Ahhoz tudunk viszonyulni, amink van” – jelentette ki Vitézy, abban pedig igaza van, hogy október elején a MÁV-HÉV Zrt. valóban jelezte a BKK-nak, hogy szolgáltatáscsökkentésre készülnek. Erre pedig már lehet reagálni.
Vitézy Dávid előterjesztését mindenki megszavazta
Szondy Dalma
Azt a Tisza és a Párbeszéd frakciója is azonnal jelezte: meg fogják szavazni Vitézy előterjesztését. Vitája annak tartalmával senkinek, hozzáfűznivalója azonban többeknek volt. Kiss Ambrus például megjegyezte:
Azért az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is. Ezt a helyzetet az államnak kell megoldania. Rohadt sok pénzt vonnak el tőlünk, ezt a feladatot ők is el tudnák látni.
Kiss kissé indulatos kirohanása az előterjesztés azon pontjának szólt, hogy a főváros dobna be villamosokat a kieső HÉV-ek helyére. Az állam 2016-ban vette át a HÉV-ek üzemeltetési feladatait a fővárostól, ennek átengedését a hétfői bizottsági ülésen többen is stratégiai hibának nevezték.
Az pedig ugyan hiába tűnik átmeneti megoldásnak, így jó ötletnek, hogy a régi villamosokat állítsanak be a HÉV-ek helyére, ez sem megy egyik pillanatról a másikra: át kell alakítani a peronokat, a járműveket fel kell újítani, pályamódosítások kellenek, az áramellátáson változtatni kell. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azt mondta, legkorábban 2026-ban tudnak villamosokat kimozgatni a HÉV-vonalakra.
Walter Katalin: Az átmeneti, villamospótlásos megoldás is csak 2026-tól működhet
Reviczky Zsolt
A Vitézy vezette bizottsági ülésen ugyanis korántsem csupán a bizottsági tagok vettek részt: komoly sajtóérdeklődés mellett megjelent a már említett Walter, de mellette ott ült Bodor Ádám, a BKK mobilitiásfejlesztési igazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, de meghívást kaptak a civilek is, megjelent a Közlekedő Tömeg, valamint Magyar Közlekedési Klub egy-egy szakértője is. Ez úgy fest, változás lesz az előző ciklusokhoz képest amúgy is jelentősen változó közgyűlésben: a bizottsági üléseken jó eséllyel a jövőben is meg fognak jelenni a civilek is, hozzászólási jogot is kapnak.
A Magyar Közlekedési Klub szakértője itt jelezte: lehet, hogy most a kormány kitáncolni látszik a járatritkítási tervekből, valójában valami valószínűleg mégis lesz ebből, hiszen a HÉV-szerelvények vizsgái le fognak járni, így azok nem közlekedhetnek. Vitézy azt mondta, nem csak ez velük a baj: nem klimatizáltak, nem akadálymentesítettek, elöregedtek, így kellene járműcsere is. Csakhogy pénz az nincs.
Walter ezen a bizottsági ülésen adott hangot azon aggályának is, hogy nem látni a forrást sem, amiből azokat a fejlesztéseket finanszíroznák, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a villamosokat beállítsák a HÉV-vonalakon. Sőt: egy esetleges HÉV-jármű-csere program forrása sem látszik, sem állami, sem uniós pénzből. Vitézy erre mintegy reagálva azt mondta: ha valóban villamosokat állítanak be a HÉV-ek helyén, akkor “annak költségeit érvényesíteni kell”.
Mi volt eddig?
Múlt héten a HVG írta meg egy kiszivárgott dokumentum alapján, hogy komoly járatritkításra készül a MÁV-HÉV: csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenés volt a lapunkhoz eljutó terveken. Mindezt a terv a járműállomány öregedésére fogta, ebben pedig van is igazság, hiszen a városszerte járó kocsik átlagéletkora ötven év, arra pedig nincs és előreláthatóan a közeljövőben sem lesz pénz, hogy újakat vegyenek.
Egy járatritkítás az utóbbi évben már volt: tavaly decemberben, a 2023-25-es menetrend tervezésénél derült ki, hogy januártól napi 78 jármű helyett csak 74 tud forgalomba állni. Akkor a MÁV-HÉV a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette jelentősen.
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapd a” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
Miután a lapunkhoz eljutó terv nyilvánosságra került, komoly felháborodást váltott ki. Akkorát, hogy az ellen egyszerre tiltakozott Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, a járatritkítás „elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan”. Bodor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi céggel két ritkítástervet ismertettek, szerinte viszont mindkettő „a szolgálati színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.” A BKK feladata lett volna, hogy a két forgatókönyv közül válasszon, azonban Bodor szerint egyik mellett sem döntöttek, hiszen bármelyik is valósulna meg, az komoly zsúfoltságot eredményezne minden érintett vonalon.
Karácsony arról írt a járatritkítás apropóján, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, valamint „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Vitézy a járatritkításért egyszerre nevezte felelősnek Karácsonyt, a volt főpolgármester Tarlós Istvánt, valamint a közlekedésért is felelős minisztert Lázár Jánost, aki még tőle is szokatlan alpárisággal reagált a bejegyzésére. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – írta a miniszter. Lázár posztjában elsősorban Vitézyt gyalázta (Magyar Péter seggnyalójának nevezte őt), azonban posztjának fő üzenete emellett az volt, hogy a minisztérium nem döntött még a járatritkításról.
Valami kavarodás azonban volt a rendszerben: azt követően, hogy beszámoltunk a járatritkítási tervekről, kirúgták a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort. Lapunk értesülései szerint Nagy kirúgásáról a közlekedési tárcánál döntöttek. Nagy helyére Pál László érkezett.