Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f11b7c3-1d37-41ba-989a-b8e2b3b661c5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A szakszervezetek szerint a hivatalos adatok sem tükrözik, valójában milyen sok a betöltetlen állás a rendőrségnél – értesült a HVG. Információink szerint kevés az utánpótlás is, miközben a rendőrök jelentős része elégedetlen az emelés utáni fizetésével, ráadásul sokan szóvá tették azt is, hogy nem kaptak pluszpénzt az árvízvédelmi feladatok ellátásért. ","shortLead":"A szakszervezetek szerint a hivatalos adatok sem tükrözik, valójában milyen sok a betöltetlen állás...","id":"20241125_rendorseg-orfk-letszamhiany-fegyverpenz-utanpotlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f11b7c3-1d37-41ba-989a-b8e2b3b661c5.jpg","index":0,"item":"7ed59f6b-7610-4d26-a2f8-597d0ee11a61","keywords":null,"link":"/360/20241125_rendorseg-orfk-letszamhiany-fegyverpenz-utanpotlas","timestamp":"2024. november. 25. 06:30","title":"Alig jelentkeznek rendőrnek, több ezren hiányoznak az állományból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az esetet jelentették a gyermekvédelmi szakembereknek. ","shortLead":"Az esetet jelentették a gyermekvédelmi szakembereknek. ","id":"20241125_gyerek-felugyelet-nelkul-kazincbarcika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"8808b462-daf1-4836-a865-b2617c8ba87a","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_gyerek-felugyelet-nelkul-kazincbarcika","timestamp":"2024. november. 25. 15:28","title":"Egyedül kószált egy kisgyerek Kazincbarcikán, a rendőrök segítettek rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön kiváltására is fel lehet használni. De ki és milyen feltételekkel kaphat ilyen célra diákhitelt? ","shortLead":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön...","id":"20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61.jpg","index":0,"item":"1a1510ae-06ff-4c41-8e8e-a5effca6f1fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","timestamp":"2024. november. 26. 07:03","title":"Eldőlt, hogy januártól külföldi hitel kiváltására is fordítható a diákhitel, íme a részletek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Süddeutsche Zeitung, a The Times és a The Guardian is Calin Georgescu első körös vezetését tárgyalja. Az Orbán-féle „haveri kapitalizmus” egyesült államokbeli beköszöntétől tart Paul Krugman. A Der Standard szerint ha leáll a Trump elleni eljárás, az amerikai jogállam kiteszi a fehér zászlót. A The Hill szerzője szerint Trump ugyan megnyerte a választást, de most éppen afelé tart, hogy elveszítse. Egyedül Friedrich Merz,<strong> a német kereszténydemokraták </strong>vezetője mentheti meg Európát, írja a The Times. A magyar kormány hoppon maradt az EU legutóbbi nagyköveti egyeztetésén, írja a Euronews. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"A Süddeutsche Zeitung, a The Times és a The Guardian is Calin Georgescu első körös vezetését tárgyalja. Az Orbán-féle...","id":"20241126_nemzetkozi-lapszemle-romania-georgescu-egyesult-allamok-trump-merz-orban-northvolt-izrael-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"a52f5071-8ca1-47f1-a7f0-5d56b224b27f","keywords":null,"link":"/360/20241126_nemzetkozi-lapszemle-romania-georgescu-egyesult-allamok-trump-merz-orban-northvolt-izrael-ukrajna","timestamp":"2024. november. 26. 10:41","title":"Új barátja van Putyinnak – a romániai elnökválasztás első körének eredményét elemzi a nemzetközi sajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49c09f61-14a1-423b-89b7-1a41e406a6dd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem szokott jó vége lenni a ilyesminek, ha valaki rendszeresen így közlekedik. ","shortLead":"Nem szokott jó vége lenni a ilyesminek, ha valaki rendszeresen így közlekedik. ","id":"20241126_szaguldott-egy-rolleres-az-autosok-elott-a-Vaci-uton-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49c09f61-14a1-423b-89b7-1a41e406a6dd.jpg","index":0,"item":"44b7370f-4e9b-4852-9017-83d624127169","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_szaguldott-egy-rolleres-az-autosok-elott-a-Vaci-uton-video","timestamp":"2024. november. 26. 07:57","title":"80 km/h-val száguldott egy rolleres az autósok előtt a Váci úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0eac31f2-afb8-4778-b5f7-feee26d8844a","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brat abszolút favoritnak tűnt, de csendesen, szerényen beelőzte a demure. ","shortLead":"A brat abszolút favoritnak tűnt, de csendesen, szerényen beelőzte a demure. ","id":"20241126_az-ev-angol-szava-demure","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0eac31f2-afb8-4778-b5f7-feee26d8844a.jpg","index":0,"item":"ebbd0b41-d6d7-4400-9835-d2e92a25bbf1","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_az-ev-angol-szava-demure","timestamp":"2024. november. 26. 16:02","title":"Megvan az év angol szava, és nem az, amitől hangos volt a nyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Néhány vonalon így is nőtt a menetidő a hétfő esti hiba miatt, de ott is hamarosan helyreáll a menetrend – ígérik.","shortLead":"Néhány vonalon így is nőtt a menetidő a hétfő esti hiba miatt, de ott is hamarosan helyreáll a menetrend – ígérik.","id":"20241125_mav-informatikai-hiba-kesesek-osszeomlas-hetfo-este-kijavitottak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"1e8cc736-25ef-4971-8a40-fec73aa0cb54","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_mav-informatikai-hiba-kesesek-osszeomlas-hetfo-este-kijavitottak-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 19:35","title":"Informatikai hiba miatt teljes összeomlást jelentett a MÁV, de sikerült orvosolni a bajt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hársfatea volt, Lázár János és a MÁV vezére nem. Nemcsak ők, a fideszes tagok sem mentek el a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésére. Vitézy Dávid nyílt frontot vállal a kormánnyal, ebben pedig úgy fest, partnere a Tisza és a Párbeszéd, valamint a BKK és a BKV, sőt, még a civilek is.
Miután a HVG beszámolt róla, komoly botrány lett abból, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ritkítaná a járműállomány állapota miatt több HÉV menetrendjét is. Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés alá rendelt Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökeként a testület rendkívüli ülésének összehívásával reagált. A bizottsági ülésre meghívták Lázár János közlekedési minisztert, valamint a HÉV-eket üzemeltető állami cég anyavállalata, a MÁV vezérigazgatóját is, azonban egyikük sem jött el erre az ülésre annak ellenére sem, hogy a Lázár indulatainak kezelésére Vitézy által korábban ajánlott hársfatea is volt az ülésteremben.
A tizenegy fős bizottságnak voltak további hiányzói is: nem jött el Tüttő Kata, igaz, ő legalább arra vette a fáradtságot, hogy ezt előre jelezze Vitézynek. Nem jött el viszont a bizottság két fideszes tagja sem, Gulyás Gergely Kristóf és Papp Tibor távolmaradása pedig minimum szimbolikus, jól jelzi, hogy a kormánypártnak nincs mondandója a témában.
Pedig lett volna miről beszélniük a járatritkítással kapcsolatban. Vitézy a bizottság elnökeként egy előterjesztést vitt be a hétfői ülésre, annak több alpontjával. Arra kérte a bizottságot, hogy
Jelezzék egyértelműen: nem értenek egyet semmilyen, így a HÉV-et érintő szolgáltatáscsökkentéssel sem, így arra szólítják fel a főpolgármestert, hogy dolgozza ki a pontos útját annak, miként lehet ezt jogi úton elkerülni.
Az előterjesztésben szerepelt, hogy nyílt kiállást kérnek a Fővárosi Közgyűlés tagjaitól a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) a HÉV-eket érintő részének támogatására. Ebben az szerepel, hogy a HÉV-eket fel kell újítani, mielőbbi járműcsere szükséges.
Szerepelt Vitézy előterjesztésében az is, hogy kérjék fel a BKK-t és a BKV-t arra, hogy vizsgálják meg: középtávon a már beszerzett CAF-villamosok által kiváltott, azonban még meglévő régi villamosokat bizonyos HÉV-vonalakon be tudják-e állítani a HÉV-ek helyére.
Az előterjesztést az összes jelenlévő képviselő támogatta.
Kiss Ambrus, aki főpolgármester-helyettesből – Magyar Péterék ellenállása miatt – októbertől a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójaként dolgozik, például megjegyezte: szerinte sem a Lázár vezette minisztérium, sem a MÁV nem találta ki hogy valójában mit is akarnak kezdeni a HÉV-ekkel. Nem tudni, mit tervez a kormányzat, így azt valójában bár el lehet utasítani, de konkrétumok híján még az elutasítással sincs könnyű dolguk.
“Ahhoz tudunk viszonyulni, amink van” – jelentette ki Vitézy, abban pedig igaza van, hogy október elején a MÁV-HÉV Zrt. valóban jelezte a BKK-nak, hogy szolgáltatáscsökkentésre készülnek. Erre pedig már lehet reagálni.
Vitézy Dávid előterjesztését mindenki megszavazta
Szondy Dalma
Azt a Tisza és a Párbeszéd frakciója is azonnal jelezte: meg fogják szavazni Vitézy előterjesztését. Vitája annak tartalmával senkinek, hozzáfűznivalója azonban többeknek volt. Kiss Ambrus például megjegyezte:
Azért az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is. Ezt a helyzetet az államnak kell megoldania. Rohadt sok pénzt vonnak el tőlünk, ezt a feladatot ők is el tudnák látni.
Kiss kissé indulatos kirohanása az előterjesztés azon pontjának szólt, hogy a főváros dobna be villamosokat a kieső HÉV-ek helyére. Az állam 2016-ban vette át a HÉV-ek üzemeltetési feladatait a fővárostól, ennek átengedését a hétfői bizottsági ülésen többen is stratégiai hibának nevezték.
Az pedig ugyan hiába tűnik átmeneti megoldásnak, így jó ötletnek, hogy a régi villamosokat állítsanak be a HÉV-ek helyére, ez sem megy egyik pillanatról a másikra: át kell alakítani a peronokat, a járműveket fel kell újítani, pályamódosítások kellenek, az áramellátáson változtatni kell. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azt mondta, legkorábban 2026-ban tudnak villamosokat kimozgatni a HÉV-vonalakra.
Walter Katalin: Az átmeneti, villamospótlásos megoldás is csak 2026-tól működhet
Reviczky Zsolt
A Vitézy vezette bizottsági ülésen ugyanis korántsem csupán a bizottsági tagok vettek részt: komoly sajtóérdeklődés mellett megjelent a már említett Walter, de mellette ott ült Bodor Ádám, a BKK mobilitiásfejlesztési igazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, de meghívást kaptak a civilek is, megjelent a Közlekedő Tömeg, valamint Magyar Közlekedési Klub egy-egy szakértője is. Ez úgy fest, változás lesz az előző ciklusokhoz képest amúgy is jelentősen változó közgyűlésben: a bizottsági üléseken jó eséllyel a jövőben is meg fognak jelenni a civilek is, hozzászólási jogot is kapnak.
A Magyar Közlekedési Klub szakértője itt jelezte: lehet, hogy most a kormány kitáncolni látszik a járatritkítási tervekből, valójában valami valószínűleg mégis lesz ebből, hiszen a HÉV-szerelvények vizsgái le fognak járni, így azok nem közlekedhetnek. Vitézy azt mondta, nem csak ez velük a baj: nem klimatizáltak, nem akadálymentesítettek, elöregedtek, így kellene járműcsere is. Csakhogy pénz az nincs.
Walter ezen a bizottsági ülésen adott hangot azon aggályának is, hogy nem látni a forrást sem, amiből azokat a fejlesztéseket finanszíroznák, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a villamosokat beállítsák a HÉV-vonalakon. Sőt: egy esetleges HÉV-jármű-csere program forrása sem látszik, sem állami, sem uniós pénzből. Vitézy erre mintegy reagálva azt mondta: ha valóban villamosokat állítanak be a HÉV-ek helyén, akkor “annak költségeit érvényesíteni kell”.
Mi volt eddig?
Múlt héten a HVG írta meg egy kiszivárgott dokumentum alapján, hogy komoly járatritkításra készül a MÁV-HÉV: csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenés volt a lapunkhoz eljutó terveken. Mindezt a terv a járműállomány öregedésére fogta, ebben pedig van is igazság, hiszen a városszerte járó kocsik átlagéletkora ötven év, arra pedig nincs és előreláthatóan a közeljövőben sem lesz pénz, hogy újakat vegyenek.
Egy járatritkítás az utóbbi évben már volt: tavaly decemberben, a 2023-25-es menetrend tervezésénél derült ki, hogy januártól napi 78 jármű helyett csak 74 tud forgalomba állni. Akkor a MÁV-HÉV a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette jelentősen.
Miután a lapunkhoz eljutó terv nyilvánosságra került, komoly felháborodást váltott ki. Akkorát, hogy az ellen egyszerre tiltakozott Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, a járatritkítás „elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan”. Bodor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi céggel két ritkítástervet ismertettek, szerinte viszont mindkettő „a szolgálati színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.” A BKK feladata lett volna, hogy a két forgatókönyv közül válasszon, azonban Bodor szerint egyik mellett sem döntöttek, hiszen bármelyik is valósulna meg, az komoly zsúfoltságot eredményezne minden érintett vonalon.
Karácsony arról írt a járatritkítás apropóján, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, valamint „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Vitézy a járatritkításért egyszerre nevezte felelősnek Karácsonyt, a volt főpolgármester Tarlós Istvánt, valamint a közlekedésért is felelős minisztert Lázár Jánost, aki még tőle is szokatlan alpárisággal reagált a bejegyzésére. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – írta a miniszter. Lázár posztjában elsősorban Vitézyt gyalázta (Magyar Péter seggnyalójának nevezte őt), azonban posztjának fő üzenete emellett az volt, hogy a minisztérium nem döntött még a járatritkításról.
Valami kavarodás azonban volt a rendszerben: azt követően, hogy beszámoltunk a járatritkítási tervekről, kirúgták a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort. Lapunk értesülései szerint Nagy kirúgásáról a közlekedési tárcánál döntöttek. Nagy helyére Pál László érkezett.
Vitézy Dávidnak mániája a városüzemeltetés. Jól teszi Budapest, ha megbecsüli az ilyen embert – írja a főpolgármester-helyettesekről szóló játszma kapcsán szerzőnk.