Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a49284a7-68f4-4911-9c9b-dff207ccfe02","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az újbudai alpolgármester szerint a kerületnek a pofátlan parkolás árt, nem az, ha valaki arra egy geggel reagál.","shortLead":"Az újbudai alpolgármester szerint a kerületnek a pofátlan parkolás árt, nem az, ha valaki arra egy geggel reagál.","id":"20250521_delhusa-gjon-nika-se-parkolo-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a49284a7-68f4-4911-9c9b-dff207ccfe02.jpg","index":0,"item":"f8828017-bb72-4353-9588-60d643e26f0c","keywords":null,"link":"/elet/20250521_delhusa-gjon-nika-se-parkolo-nyomozas","timestamp":"2025. május. 21. 19:48","title":"Nyomoz a rendőrség, mert valaki Delhusa Gjon szabálytalan parkolásán gúnyolódott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e1804ea-8167-49ca-9b03-c0432f0106b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Június 5-én a balatonfüredi Kongresszusi Központban rendezik a Trust Summitot, amely mára Magyarország egyik legmeghatározóbb üzleti konferenciája. A Bizalmi Kör által szervezett esemény évről évre olyan platformot biztosít a hazai cégvezetők számára, ahol a tudás, az innováció és a kapcsolatépítés találkozik.","shortLead":"Június 5-én a balatonfüredi Kongresszusi Központban rendezik a Trust Summitot, amely mára Magyarország egyik...","id":"20250520_kkv-vezeto-bizalmi-kor-trust-summit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e1804ea-8167-49ca-9b03-c0432f0106b5.jpg","index":0,"item":"6946e264-8ee4-4506-b0e2-a5b83cc821ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_kkv-vezeto-bizalmi-kor-trust-summit","timestamp":"2025. május. 20. 14:54","title":"Túlélsz vagy dominálsz? A következő évtized a vezetők kezében van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e222362-399d-49c4-9cf9-aa6b92635cc0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A digitális felnőttkor bevezetésével védenék az egyre inkább a képernyők előtt élő és szenvedő kiskorúakat egy új uniós törvényjavaslat beterjesztői. A tagállamok miniszterei júniusban tárgyalhatnak arról, hogy az EU bizonyos funkciók letiltásával, kötelező életkor-azonosítás és szülői ellenőrzés előírásával álljon bele a digitális gyermekvédelembe.","shortLead":"A digitális felnőttkor bevezetésével védenék az egyre inkább a képernyők előtt élő és szenvedő kiskorúakat egy új uniós...","id":"20250520_Unios-szinten-korlatoznak-a-16-even-aluliak-kozossegi-media-hasznalatat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e222362-399d-49c4-9cf9-aa6b92635cc0.jpg","index":0,"item":"205b7f8f-3fba-42a9-bb56-fe6630553031","keywords":null,"link":"/elet/20250520_Unios-szinten-korlatoznak-a-16-even-aluliak-kozossegi-media-hasznalatat","timestamp":"2025. május. 20. 14:43","title":"Uniós szinten korlátoznák a 16 éven aluliak közösségimédia-használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c204716-e0ec-4bf7-b569-b86f0b7744b1","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A rakomány élelmiszer-biztonsági jelölései nem voltak megfelelőek, sem nyomon követhetőek, ezért tartalma nem alkalmas az emberi fogyasztásra – állapították meg a szakemberek.","shortLead":"A rakomány élelmiszer-biztonsági jelölései nem voltak megfelelőek, sem nyomon követhetőek, ezért tartalma nem alkalmas...","id":"20250521_nav-szegedi-vadaspark-szabalytalanul-szallitott-zoldseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c204716-e0ec-4bf7-b569-b86f0b7744b1.jpg","index":0,"item":"2c52fc87-ff42-414a-9b38-89a046e7f0dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_nav-szegedi-vadaspark-szabalytalanul-szallitott-zoldseg","timestamp":"2025. május. 21. 11:17","title":"NAV: több mint 4 tonna szabálytalanul szállított zöldséget kaptak a Szegedi Vadaspark állatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fd76db0-b984-4b7c-b90f-2e9057bb3d96","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem csak nálunk látni érdekességeket az utakon. ","shortLead":"Nem csak nálunk látni érdekességeket az utakon. ","id":"20250521_horrorvontatvanyok-nemet-diszpeldany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fd76db0-b984-4b7c-b90f-2e9057bb3d96.jpg","index":0,"item":"c41755ec-6827-4063-9201-e18530fa1d21","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_horrorvontatvanyok-nemet-diszpeldany","timestamp":"2025. május. 21. 08:38","title":"Keresztül ment fél Európán ez a horrorvontatvány, amit Németországban kaptak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2747567f-abc0-4bef-be8d-5617ff29ea2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nemrég a spanyolok kaptak ízelítőt abból, hogy mit okoz, ha áram híján nem érhetők el az elektronikus fizetési rendszerek.","shortLead":"Nemrég a spanyolok kaptak ízelítőt abból, hogy mit okoz, ha áram híján nem érhetők el az elektronikus fizetési...","id":"20250521_holland-kozponti-bank-keszpenz-tartalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2747567f-abc0-4bef-be8d-5617ff29ea2c.jpg","index":0,"item":"33f3d07e-b4e4-414c-8023-20b066b605b1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_holland-kozponti-bank-keszpenz-tartalek","timestamp":"2025. május. 21. 14:15","title":"Három napra elég készpénz tartalékolását javasolja a holland központi bank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Viszont a bizonyítékokat nem hozhatják nyilvánosságra.","shortLead":"Viszont a bizonyítékokat nem hozhatják nyilvánosságra.","id":"20250520_Rendorseg-intezkedes-serulesek-Szeged","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc.jpg","index":0,"item":"3f170dce-ad36-4239-b598-8cbe67680878","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Rendorseg-intezkedes-serulesek-Szeged","timestamp":"2025. május. 20. 12:38","title":"A rendőrség kitart amellett, hogy jogszerűen intézkedtek a később sérüléseibe belehaló férfival szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8490850-f703-4165-829a-bf8864333685","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg használt lítium-ion egységek. Sőt, még tartósabb is.","shortLead":"Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg...","id":"20250520_natrium-ion-akkumulator-tartossag-toltesi-ciklus-elettartam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8490850-f703-4165-829a-bf8864333685.jpg","index":0,"item":"92a60bf8-4a60-4dea-af7d-8e0c26674a10","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_natrium-ion-akkumulator-tartossag-toltesi-ciklus-elettartam","timestamp":"2025. május. 20. 13:03","title":"0-ról 80%-ra 6 perc alatt: itt az újfajta akkumulátor, erről mehetnek a mobilok és az elektromos autók is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hársfatea volt, Lázár János és a MÁV vezére nem. Nemcsak ők, a fideszes tagok sem mentek el a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésére. Vitézy Dávid nyílt frontot vállal a kormánnyal, ebben pedig úgy fest, partnere a Tisza és a Párbeszéd, valamint a BKK és a BKV, sőt, még a civilek is.
Miután a HVG beszámolt róla, komoly botrány lett abból, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ritkítaná a járműállomány állapota miatt több HÉV menetrendjét is. Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés alá rendelt Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökeként a testület rendkívüli ülésének összehívásával reagált. A bizottsági ülésre meghívták Lázár János közlekedési minisztert, valamint a HÉV-eket üzemeltető állami cég anyavállalata, a MÁV vezérigazgatóját is, azonban egyikük sem jött el erre az ülésre annak ellenére sem, hogy a Lázár indulatainak kezelésére Vitézy által korábban ajánlott hársfatea is volt az ülésteremben.
A tizenegy fős bizottságnak voltak további hiányzói is: nem jött el Tüttő Kata, igaz, ő legalább arra vette a fáradtságot, hogy ezt előre jelezze Vitézynek. Nem jött el viszont a bizottság két fideszes tagja sem, Gulyás Gergely Kristóf és Papp Tibor távolmaradása pedig minimum szimbolikus, jól jelzi, hogy a kormánypártnak nincs mondandója a témában.
Pedig lett volna miről beszélniük a járatritkítással kapcsolatban. Vitézy a bizottság elnökeként egy előterjesztést vitt be a hétfői ülésre, annak több alpontjával. Arra kérte a bizottságot, hogy
Jelezzék egyértelműen: nem értenek egyet semmilyen, így a HÉV-et érintő szolgáltatáscsökkentéssel sem, így arra szólítják fel a főpolgármestert, hogy dolgozza ki a pontos útját annak, miként lehet ezt jogi úton elkerülni.
Az előterjesztésben szerepelt, hogy nyílt kiállást kérnek a Fővárosi Közgyűlés tagjaitól a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) a HÉV-eket érintő részének támogatására. Ebben az szerepel, hogy a HÉV-eket fel kell újítani, mielőbbi járműcsere szükséges.
Szerepelt Vitézy előterjesztésében az is, hogy kérjék fel a BKK-t és a BKV-t arra, hogy vizsgálják meg: középtávon a már beszerzett CAF-villamosok által kiváltott, azonban még meglévő régi villamosokat bizonyos HÉV-vonalakon be tudják-e állítani a HÉV-ek helyére.
Az előterjesztést az összes jelenlévő képviselő támogatta.
Kiss Ambrus, aki főpolgármester-helyettesből – Magyar Péterék ellenállása miatt – októbertől a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójaként dolgozik, például megjegyezte: szerinte sem a Lázár vezette minisztérium, sem a MÁV nem találta ki hogy valójában mit is akarnak kezdeni a HÉV-ekkel. Nem tudni, mit tervez a kormányzat, így azt valójában bár el lehet utasítani, de konkrétumok híján még az elutasítással sincs könnyű dolguk.
“Ahhoz tudunk viszonyulni, amink van” – jelentette ki Vitézy, abban pedig igaza van, hogy október elején a MÁV-HÉV Zrt. valóban jelezte a BKK-nak, hogy szolgáltatáscsökkentésre készülnek. Erre pedig már lehet reagálni.
Vitézy Dávid előterjesztését mindenki megszavazta
Szondy Dalma
Azt a Tisza és a Párbeszéd frakciója is azonnal jelezte: meg fogják szavazni Vitézy előterjesztését. Vitája annak tartalmával senkinek, hozzáfűznivalója azonban többeknek volt. Kiss Ambrus például megjegyezte:
Azért az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is. Ezt a helyzetet az államnak kell megoldania. Rohadt sok pénzt vonnak el tőlünk, ezt a feladatot ők is el tudnák látni.
Kiss kissé indulatos kirohanása az előterjesztés azon pontjának szólt, hogy a főváros dobna be villamosokat a kieső HÉV-ek helyére. Az állam 2016-ban vette át a HÉV-ek üzemeltetési feladatait a fővárostól, ennek átengedését a hétfői bizottsági ülésen többen is stratégiai hibának nevezték.
Az pedig ugyan hiába tűnik átmeneti megoldásnak, így jó ötletnek, hogy a régi villamosokat állítsanak be a HÉV-ek helyére, ez sem megy egyik pillanatról a másikra: át kell alakítani a peronokat, a járműveket fel kell újítani, pályamódosítások kellenek, az áramellátáson változtatni kell. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azt mondta, legkorábban 2026-ban tudnak villamosokat kimozgatni a HÉV-vonalakra.
Walter Katalin: Az átmeneti, villamospótlásos megoldás is csak 2026-tól működhet
Reviczky Zsolt
A Vitézy vezette bizottsági ülésen ugyanis korántsem csupán a bizottsági tagok vettek részt: komoly sajtóérdeklődés mellett megjelent a már említett Walter, de mellette ott ült Bodor Ádám, a BKK mobilitiásfejlesztési igazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, de meghívást kaptak a civilek is, megjelent a Közlekedő Tömeg, valamint Magyar Közlekedési Klub egy-egy szakértője is. Ez úgy fest, változás lesz az előző ciklusokhoz képest amúgy is jelentősen változó közgyűlésben: a bizottsági üléseken jó eséllyel a jövőben is meg fognak jelenni a civilek is, hozzászólási jogot is kapnak.
A Magyar Közlekedési Klub szakértője itt jelezte: lehet, hogy most a kormány kitáncolni látszik a járatritkítási tervekből, valójában valami valószínűleg mégis lesz ebből, hiszen a HÉV-szerelvények vizsgái le fognak járni, így azok nem közlekedhetnek. Vitézy azt mondta, nem csak ez velük a baj: nem klimatizáltak, nem akadálymentesítettek, elöregedtek, így kellene járműcsere is. Csakhogy pénz az nincs.
Walter ezen a bizottsági ülésen adott hangot azon aggályának is, hogy nem látni a forrást sem, amiből azokat a fejlesztéseket finanszíroznák, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a villamosokat beállítsák a HÉV-vonalakon. Sőt: egy esetleges HÉV-jármű-csere program forrása sem látszik, sem állami, sem uniós pénzből. Vitézy erre mintegy reagálva azt mondta: ha valóban villamosokat állítanak be a HÉV-ek helyén, akkor “annak költségeit érvényesíteni kell”.
Mi volt eddig?
Múlt héten a HVG írta meg egy kiszivárgott dokumentum alapján, hogy komoly járatritkításra készül a MÁV-HÉV: csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenés volt a lapunkhoz eljutó terveken. Mindezt a terv a járműállomány öregedésére fogta, ebben pedig van is igazság, hiszen a városszerte járó kocsik átlagéletkora ötven év, arra pedig nincs és előreláthatóan a közeljövőben sem lesz pénz, hogy újakat vegyenek.
Egy járatritkítás az utóbbi évben már volt: tavaly decemberben, a 2023-25-es menetrend tervezésénél derült ki, hogy januártól napi 78 jármű helyett csak 74 tud forgalomba állni. Akkor a MÁV-HÉV a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette jelentősen.
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapd a” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
Miután a lapunkhoz eljutó terv nyilvánosságra került, komoly felháborodást váltott ki. Akkorát, hogy az ellen egyszerre tiltakozott Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, a járatritkítás „elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan”. Bodor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi céggel két ritkítástervet ismertettek, szerinte viszont mindkettő „a szolgálati színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.” A BKK feladata lett volna, hogy a két forgatókönyv közül válasszon, azonban Bodor szerint egyik mellett sem döntöttek, hiszen bármelyik is valósulna meg, az komoly zsúfoltságot eredményezne minden érintett vonalon.
Karácsony arról írt a járatritkítás apropóján, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, valamint „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Vitézy a járatritkításért egyszerre nevezte felelősnek Karácsonyt, a volt főpolgármester Tarlós Istvánt, valamint a közlekedésért is felelős minisztert Lázár Jánost, aki még tőle is szokatlan alpárisággal reagált a bejegyzésére. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – írta a miniszter. Lázár posztjában elsősorban Vitézyt gyalázta (Magyar Péter seggnyalójának nevezte őt), azonban posztjának fő üzenete emellett az volt, hogy a minisztérium nem döntött még a járatritkításról.
Valami kavarodás azonban volt a rendszerben: azt követően, hogy beszámoltunk a járatritkítási tervekről, kirúgták a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort. Lapunk értesülései szerint Nagy kirúgásáról a közlekedési tárcánál döntöttek. Nagy helyére Pál László érkezett.