Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik, hogy még nem is működik tökéletesen a dolog.","shortLead":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik...","id":"20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c.jpg","index":0,"item":"01817672-e688-4f04-a181-db0749635540","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","timestamp":"2025. február. 04. 09:05","title":"Közel 18 év kellett hozzá, de már pornóapp is van iPhone-okra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd3158fc-2229-4165-99a3-3eb190e32aea","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A teljesen új frontrésszel és modernizált technikával felvértezett Skoda Enyaq kétféle karosszériával kapható.","shortLead":"A teljesen új frontrésszel és modernizált technikával felvértezett Skoda Enyaq kétféle karosszériával kapható.","id":"20250204_bearaztak-a-skoda-legujabb-villanyautojat-a-friss-enyaqot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd3158fc-2229-4165-99a3-3eb190e32aea.jpg","index":0,"item":"7461cca6-c55c-4496-9cdf-0a521ad4ca53","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_bearaztak-a-skoda-legujabb-villanyautojat-a-friss-enyaqot","timestamp":"2025. február. 04. 07:59","title":"Beárazták a Skoda legújabb villanyautóját, a friss Enyaqot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","shortLead":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","id":"20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"8cdc2d91-8046-4caa-b49f-85ca4fe20a01","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","timestamp":"2025. február. 05. 08:27","title":"Svédországi lövöldözés: 11 halott, az elkövető egyedül cselekedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9aae4204-5061-43d8-89ef-b82b4584fd3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője egy olyan ukrán műveletről posztolt, melynek szerinte a célja, hogy lejárassa Orbán Viktort.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője egy olyan ukrán műveletről posztolt, melynek szerinte a célja, hogy lejárassa Orbán Viktort.","id":"20250204_vadai-agnes-kocsis-mate-titkosszolgalatok-ukran-lejaratokampany-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9aae4204-5061-43d8-89ef-b82b4584fd3d.jpg","index":0,"item":"d7b0470a-8e1a-4fa7-a14f-4a75d354e4c2","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_vadai-agnes-kocsis-mate-titkosszolgalatok-ukran-lejaratokampany-orban-viktor","timestamp":"2025. február. 04. 13:49","title":"Vadai: Kocsis Máté zárt ülésről adott ki információt, ami „szigorúan tilos és bűncselekményszagú”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor fárasztó és megterhelő is lehet. Nem csoda hát, hogy ezek után az évkezdés sokak számára kihívást jelent: mind szellemileg, mind fizikailag, de anyagi szempontból is. Íme néhány tipp, amivel abban segítünk, hogy könnyebben, nyugodtabban és olcsóbban induljon az új esztendő.","shortLead":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor...","id":"20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8.jpg","index":0,"item":"0db688aa-f688-48ed-aa87-68d0550d4b66","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","timestamp":"2025. február. 04. 13:30","title":"Ezeket érdemes most beszerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","shortLead":"Az izgalmas M240i 6 hengeres turbómotorja immár több, mint 500 lóerős teljesítményt ad le.","id":"20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2081d17-15e2-4761-b49d-f9d4e32e2794.jpg","index":0,"item":"625a9a09-5eea-403a-9482-c66cd55b32ed","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_az-m2-nel-is-erosebb-lett-a-bmw-m240i","timestamp":"2025. február. 04. 07:21","title":"Az M2-nél is erősebb lett a BMW M240i","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38868fdb-8893-4abc-8aa0-3ca5844ad73d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csabát indoklás nélkül váltotta le Pintér Sándor a múlt héten, azóta sem tudni, miért.","shortLead":"Polgár Csabát indoklás nélkül váltotta le Pintér Sándor a múlt héten, azóta sem tudni, miért.","id":"20250204_orszagos-onkologiai-intezet-levaltott-foigazgato-polgar-csaba-szakorvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38868fdb-8893-4abc-8aa0-3ca5844ad73d.jpg","index":0,"item":"dda5cea5-0902-4f61-9a3b-bb3272b76fda","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orszagos-onkologiai-intezet-levaltott-foigazgato-polgar-csaba-szakorvos","timestamp":"2025. február. 04. 12:48","title":"Szakorvosként folytatja az Országos Onkológiai Intézet leváltott főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hársfatea volt, Lázár János és a MÁV vezére nem. Nemcsak ők, a fideszes tagok sem mentek el a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésére. Vitézy Dávid nyílt frontot vállal a kormánnyal, ebben pedig úgy fest, partnere a Tisza és a Párbeszéd, valamint a BKK és a BKV, sőt, még a civilek is.
Miután a HVG beszámolt róla, komoly botrány lett abból, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ritkítaná a járműállomány állapota miatt több HÉV menetrendjét is. Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés alá rendelt Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság elnökeként a testület rendkívüli ülésének összehívásával reagált. A bizottsági ülésre meghívták Lázár János közlekedési minisztert, valamint a HÉV-eket üzemeltető állami cég anyavállalata, a MÁV vezérigazgatóját is, azonban egyikük sem jött el erre az ülésre annak ellenére sem, hogy a Lázár indulatainak kezelésére Vitézy által korábban ajánlott hársfatea is volt az ülésteremben.
A tizenegy fős bizottságnak voltak további hiányzói is: nem jött el Tüttő Kata, igaz, ő legalább arra vette a fáradtságot, hogy ezt előre jelezze Vitézynek. Nem jött el viszont a bizottság két fideszes tagja sem, Gulyás Gergely Kristóf és Papp Tibor távolmaradása pedig minimum szimbolikus, jól jelzi, hogy a kormánypártnak nincs mondandója a témában.
Pedig lett volna miről beszélniük a járatritkítással kapcsolatban. Vitézy a bizottság elnökeként egy előterjesztést vitt be a hétfői ülésre, annak több alpontjával. Arra kérte a bizottságot, hogy
Jelezzék egyértelműen: nem értenek egyet semmilyen, így a HÉV-et érintő szolgáltatáscsökkentéssel sem, így arra szólítják fel a főpolgármestert, hogy dolgozza ki a pontos útját annak, miként lehet ezt jogi úton elkerülni.
Az előterjesztésben szerepelt, hogy nyílt kiállást kérnek a Fővárosi Közgyűlés tagjaitól a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) a HÉV-eket érintő részének támogatására. Ebben az szerepel, hogy a HÉV-eket fel kell újítani, mielőbbi járműcsere szükséges.
Szerepelt Vitézy előterjesztésében az is, hogy kérjék fel a BKK-t és a BKV-t arra, hogy vizsgálják meg: középtávon a már beszerzett CAF-villamosok által kiváltott, azonban még meglévő régi villamosokat bizonyos HÉV-vonalakon be tudják-e állítani a HÉV-ek helyére.
Az előterjesztést az összes jelenlévő képviselő támogatta.
Kiss Ambrus, aki főpolgármester-helyettesből – Magyar Péterék ellenállása miatt – októbertől a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatójaként dolgozik, például megjegyezte: szerinte sem a Lázár vezette minisztérium, sem a MÁV nem találta ki hogy valójában mit is akarnak kezdeni a HÉV-ekkel. Nem tudni, mit tervez a kormányzat, így azt valójában bár el lehet utasítani, de konkrétumok híján még az elutasítással sincs könnyű dolguk.
“Ahhoz tudunk viszonyulni, amink van” – jelentette ki Vitézy, abban pedig igaza van, hogy október elején a MÁV-HÉV Zrt. valóban jelezte a BKK-nak, hogy szolgáltatáscsökkentésre készülnek. Erre pedig már lehet reagálni.
Vitézy Dávid előterjesztését mindenki megszavazta
Szondy Dalma
Azt a Tisza és a Párbeszéd frakciója is azonnal jelezte: meg fogják szavazni Vitézy előterjesztését. Vitája annak tartalmával senkinek, hozzáfűznivalója azonban többeknek volt. Kiss Ambrus például megjegyezte:
Azért az rohadtul nem oké, hogy majd a főváros megoldja ezt is. Ezt a helyzetet az államnak kell megoldania. Rohadt sok pénzt vonnak el tőlünk, ezt a feladatot ők is el tudnák látni.
Kiss kissé indulatos kirohanása az előterjesztés azon pontjának szólt, hogy a főváros dobna be villamosokat a kieső HÉV-ek helyére. Az állam 2016-ban vette át a HÉV-ek üzemeltetési feladatait a fővárostól, ennek átengedését a hétfői bizottsági ülésen többen is stratégiai hibának nevezték.
Az pedig ugyan hiába tűnik átmeneti megoldásnak, így jó ötletnek, hogy a régi villamosokat állítsanak be a HÉV-ek helyére, ez sem megy egyik pillanatról a másikra: át kell alakítani a peronokat, a járműveket fel kell újítani, pályamódosítások kellenek, az áramellátáson változtatni kell. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója azt mondta, legkorábban 2026-ban tudnak villamosokat kimozgatni a HÉV-vonalakra.
Walter Katalin: Az átmeneti, villamospótlásos megoldás is csak 2026-tól működhet
Reviczky Zsolt
A Vitézy vezette bizottsági ülésen ugyanis korántsem csupán a bizottsági tagok vettek részt: komoly sajtóérdeklődés mellett megjelent a már említett Walter, de mellette ott ült Bodor Ádám, a BKK mobilitiásfejlesztési igazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, de meghívást kaptak a civilek is, megjelent a Közlekedő Tömeg, valamint Magyar Közlekedési Klub egy-egy szakértője is. Ez úgy fest, változás lesz az előző ciklusokhoz képest amúgy is jelentősen változó közgyűlésben: a bizottsági üléseken jó eséllyel a jövőben is meg fognak jelenni a civilek is, hozzászólási jogot is kapnak.
A Magyar Közlekedési Klub szakértője itt jelezte: lehet, hogy most a kormány kitáncolni látszik a járatritkítási tervekből, valójában valami valószínűleg mégis lesz ebből, hiszen a HÉV-szerelvények vizsgái le fognak járni, így azok nem közlekedhetnek. Vitézy azt mondta, nem csak ez velük a baj: nem klimatizáltak, nem akadálymentesítettek, elöregedtek, így kellene járműcsere is. Csakhogy pénz az nincs.
Walter ezen a bizottsági ülésen adott hangot azon aggályának is, hogy nem látni a forrást sem, amiből azokat a fejlesztéseket finanszíroznák, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a villamosokat beállítsák a HÉV-vonalakon. Sőt: egy esetleges HÉV-jármű-csere program forrása sem látszik, sem állami, sem uniós pénzből. Vitézy erre mintegy reagálva azt mondta: ha valóban villamosokat állítanak be a HÉV-ek helyén, akkor “annak költségeit érvényesíteni kell”.
Mi volt eddig?
Múlt héten a HVG írta meg egy kiszivárgott dokumentum alapján, hogy komoly járatritkításra készül a MÁV-HÉV: csúcsidőben a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenés volt a lapunkhoz eljutó terveken. Mindezt a terv a járműállomány öregedésére fogta, ebben pedig van is igazság, hiszen a városszerte járó kocsik átlagéletkora ötven év, arra pedig nincs és előreláthatóan a közeljövőben sem lesz pénz, hogy újakat vegyenek.
Egy járatritkítás az utóbbi évben már volt: tavaly decemberben, a 2023-25-es menetrend tervezésénél derült ki, hogy januártól napi 78 jármű helyett csak 74 tud forgalomba állni. Akkor a MÁV-HÉV a H5-ös és a H6-os HÉV menetrendjét szűkítette jelentősen.
A főpolgármester szerint a kormány nem teszi a dolgát, ehelyett járatritkítást tervez a HÉV-nél, amit elfogadhatatlannak nevezett. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár Jánosé mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette. A BKK szakmai igazgatója pedig részletesen elemezte a HVG-nek, miért rossz az ötlet, és miért „csapd a” az, amibe a kormányzat kényszeríteni akarja őket.
Miután a lapunkhoz eljutó terv nyilvánosságra került, komoly felháborodást váltott ki. Akkorát, hogy az ellen egyszerre tiltakozott Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, a járatritkítás „elfogadhatatlan, szakmaiatlan és tarthatatlan”. Bodor lapunknak arról beszélt, hogy a fővárosi céggel két ritkítástervet ismertettek, szerinte viszont mindkettő „a szolgálati színvonal csökkenését jelentené az utasok számára, továbbá az egyéni gépjárműforgalom és a környezetterhelés növekedését is.” A BKK feladata lett volna, hogy a két forgatókönyv közül válasszon, azonban Bodor szerint egyik mellett sem döntöttek, hiszen bármelyik is valósulna meg, az komoly zsúfoltságot eredményezne minden érintett vonalon.
Karácsony arról írt a járatritkítás apropóján, hogy „az állam működésképtelenségének a budapestiek nem lehetnek kárvallottjai”, valamint „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat”.
Vitézy a járatritkításért egyszerre nevezte felelősnek Karácsonyt, a volt főpolgármester Tarlós Istvánt, valamint a közlekedésért is felelős minisztert Lázár Jánost, aki még tőle is szokatlan alpárisággal reagált a bejegyzésére. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – írta a miniszter. Lázár posztjában elsősorban Vitézyt gyalázta (Magyar Péter seggnyalójának nevezte őt), azonban posztjának fő üzenete emellett az volt, hogy a minisztérium nem döntött még a járatritkításról.
Valami kavarodás azonban volt a rendszerben: azt követően, hogy beszámoltunk a járatritkítási tervekről, kirúgták a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort. Lapunk értesülései szerint Nagy kirúgásáról a közlekedési tárcánál döntöttek. Nagy helyére Pál László érkezett.