HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A rosszul kialakított iroda nemcsak a munkakedvre lehet negatív hatással, hanem egészségügyi problémákat is okozhat. Bemutatjuk, mire érdemes figyelni a munkatársaink mentális és fizikai egészsége érdekében.

Szék

A napi nyolc-tíz óra ülőmunka következménye főként az elhízás, ám számos más egészségügyi problémát is okozhat (például visszérbetegséget, a keringési rendszer megbetegedéseit, mozgásszervi panaszokat). Az ülő életmód emellett rossz tartást, végtagfájdalmat és izomerő-csökkenést is okozhat, így hamar megjelenhetnek térd- és hátpanaszok. A helytelen ülés terheli a porckorongokat, a csigolyák ízületeit, a szalagokat és az izmokat is.

Ha nem tudjuk elkerülni az ülőmunkát, sokat tehetünk negatív hatásai mérsékléséért. Üljünk egyenes háttal, és állítsuk be jól a szék magasságát. A megfelelő ülőpozícióban a lábaink kis terpeszben helyezkednek el a padlón, és a gerincünket a medencénk kis előrebillentésével állíthatjuk a helyes pozícióba. A lapockánkat tartsuk zárva, a vállunkat pedig kissé leengedve. Szükség esetén használjunk ülőpárnát és deréktámaszt is. A legjobb ülőfelületek előredönthetők, így segítik a gerinc megfelelő pozícióba hozását.

Ha dinamikus, nem stabil felületen ülünk (dynair párna, fitball), törzsünk izmai alig észrevehető, de folyamatos munkában vannak, így erősítve a tartásunkat. Mindezek mellett ügyeljünk arra is, hogy óránként felálljunk legalább tíz percre.

Asztal

Magyarországon tíz év alatt megnégyszereződött a gerincbetegek száma, és a hazai munkaképes lakosság majdnem fele szenved gerincfájdalomtól. A nyaki gerincfájdalom az irodában ülők 30–50 százalékánál fordul elő, a derékfájdalom pedig a 60–80 százalékuknál. E statisztika javításához – a gyakori mozgás és a megfelelő szék kiválasztása mellett – a megfelelő asztalhasználatot is érdemes átgondolni.

Ma már egyre több irodában terjednek el olyan munkaállomások, ahol állva történik a munkavégzés, illetve számos íróasztaltípus hidraulikus vagy manuális megoldással állóvá is alakítható. Ez lehetővé teszi, hogy magunk döntsünk: leülünk az asztal mellé, vagy odaállunk az asztalhoz. Legjobb, ha a két pozíciót meghatározott időközönként váltogatjuk.

Ülőmunka esetében a gerinc természetes görbületeinek megtartására kell törekednünk, hogy megelőzzük a gerincfájdalmakat, illetve elkerüljük a nyak-vállöv izmainak túlterhelését. Mindezt elérhetjük az asztalon lévő munkaeszközök helyes beállításával.

Számítógépünk monitorját lehetőleg úgy állítsuk be, hogy nagyjából 40-50 centiméterre legyen a fejünktől, a képernyő felső széle pedig szemmagasságban. Ez azért fontos, mert ebben a kissé lefelé néző pozícióban terheljük a legkevésbé a nyaki csigolyákat. A billentyűzetet úgy helyezzük el, hogy ne terheljük a csuklónkat, és vállainkat leengedve tudjunk gépelni.

Irodai torna

• Óránként legalább 10 percre álljunk fel, és mozogjunk. Telefonálás helyett intézzük el személyesen az ügyeket a szomszédos irodában, menjünk ki a konyhába vizet inni, vagy ebédidőben sétáljunk kicsit a szabad levegőn.


• Érdemes fej felett tartva a karokat jól megnyújtózni, fejbólogatásokkal és a fejfordításokkal átmozgatni a nyakizmainkat.

• Ülés közben két vállunkkal körözzünk párat, majd húzzuk hátra és lefelé.

• Széken ülve a lábunkat helyezzük a talajon csípőszéles terpeszbe, majd – csigolyáról csigolyára haladva – felsőtestünkkel lassan hajoljunk előre, majd vissza.

• Belégzésre billentsük előre a medencénket, kilégzésre pedig hátra.

• Körözzünk néhányat a csuklónkkal és a bokánkkal is.

• Álljunk fel, majd üljünk le anélkül, hogy a karunkkal segítenénk. Ismételjük meg párszor ezt a gyakorlatsort.

• Időnként nézzünk ki a monitor mögül, és fókuszáljunk távoli pontra. Szünetben pedig pihentessük a szemünket a tenyér takarásában, majd masszírozzuk át a szemkörnyéket.

Fények

Fontos, hogy minél több természetes fény jusson be az irodába. A napi 8–12 órában neonfényben és lámpák mellett dolgozó munkatársak szeme hamar elfárad, a fejük megfájdulhat, és ez a körülmény a közérzetükre is rossz hatással van.

A monitor előtti folyamatos munka szemproblémákhoz is vezethet. A legjellemzőbb tünet a szemszárazság, mivel a monitort bámulva közel harmadával kevesebbet pislogunk percenként, mint rendesen. A kevés pislogás tehát szemszárazsághoz, az pedig a szem kifáradásához vezet.

Ajánlott tudatosan figyelni arra, hogy gyakran nézzünk el a monitorról. Ilyenkor pislogjunk aktívan, hunyjuk be a szemünket, és pihentessük a szemizmainkat. Érdemes időnként távoli pontra fókuszálva is megtornáztatni a szemünket.

Terek

Ahhoz, hogy a dolgozó kellemesen érezze magát mind mentálisan, mind fizikálisan az irodában, a megfelelő terek kialakítására is ügyelni kell. Jó hatással van a közérzetre a zöld felületek látványa, legyen szó szobanövényekről, ültetett fákról, vagy akár csak természetfotókról. A napi stressz egyik kiváltó oka lehet, hogy el vagyunk szigetelve a környezettől, tehát a természet közelségének érzete jó hatással lehet a dolgozók hangulatára. Ráadásul, ha több növény vesz körül minket, akkor kreatívabbak és vidámabbak is vagyunk.

A növények frissítik a levegőt, de nem árt a természetes szellőztetés sem, illetve légkondicionálók használata esetén a levegőminőség beállítása. A hőfokot jó, ha 21 és 23 fok között tartjuk, ez a legkellemesebb a munkahelyi környezethez. A megfelelő akusztika is fontos, hiszen a zaj zavarhatja a koncentrált munkavégzést. Ebben is segíthetnek a megfelelő padlóburkolatok, a jól kigondolt válaszfalak, illetve remek ötlet, ha telefonáláshoz, megbeszélésekhez kisebb tereket alakítunk ki.

Szlafkai Éva cikke eredetileg a HVG Extra Business 2019/1-es számában jelent meg.

Miért van olyan nagy jelentősége a kezdésnek? Miért ajánlatos elkerülni a kórházakat délután? Mikor ideális állásinterjúra menni, felmondani vagy megházasodni? Könyvében Daniel H. Pink rávilágít, hogy az időzítés nem művészet, hanem tényleges tudomány, amelynek segítségével sikeresebben élhetünk, dolgozhatunk és teljesíthetünk. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Videó: letarolta egy teherautó elejét a vonat Simontornyánál

Videó: letarolta egy teherautó elejét a vonat Simontornyánál

A Bükkben kószáló farkaskölyköt vettek videóra

A Bükkben kószáló farkaskölyköt vettek videóra

Kezdenek visszatérni az utasok a fapados légitársaságokhoz

Kezdenek visszatérni az utasok a fapados légitársaságokhoz