szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha a finanszírozási hitelek egyre drágábbak, az ügyfelek pedig egyre körülményesebben, vagy egyáltalán nem jutnak hitelhez a bankoknál, érdemesebb az autóbérlést választani.

Az amerikai másodlagos jelzálogpiaci válság hatása miatt kialakult folyamatok miatt válságban van az egész autóipar és a vállalati finanszírozás is, így egyre nehezebben jutnak majd hitelhez a hazai vállalatok. Azok a cégek, akik az idén autót akartak venni, azok főleg két okból halasztották el a vásárlást: vagy maga a vállalkozás van bajban, vagy a szigorodó hitelfeltételek miatt nem jutnak pénzhez.

Piaci információk szerint míg korábban az autófinanszírozási kérelmek 90 százalékát befogadták a bankok, addigra mára ez az arány 60-70 százalékra esett vissza. Számos lízingcsoportnál pedig felfüggesztették a svájci frank alapú finanszírozások befogadását, és a forint alapú  finanszírozás a jegybanki alapkamat emelése következtében is jelentősen drágul. A helyzet bizonytalanságára jellemző, hogy az autóforgalmazók folyamatosan újrakalkulálják a jövő évi árakat, miközben az évnek ebben az időszakában már általában készen vannak vele, ezzel együtt a bankok szinte naponta változtatják a hitelfelvételi kondíciókat.

De ha lesz is hitel a közeljövőben, ahhoz az eddigieknél nehezebb lesz hozzá jutni, mutat rá Wolfgang Bartesch, a Fox Autorent alapítója és ügyvezető igazgatója. A kölcsönzőket is érinti a pénzügyi válság, ám nem mindenkinek vannak ilyen gondjai, így szinte bármilyen igényt ki tudnak elégíteni. A jelenlegi hitelfeltételek mellett pedig a bérleti konstrukció versenyképesebb a banki finanszírozású autókkal szemben, és bérautóhoz sokkal könnyebb hozzájutni.

A bérleti konstrukció, amely lényegesen rugalmasabb a lízingnél és a banki finanszírozásnál,  több szempontból is előnyös lehet egy cégnek. Vásárlás esetén legalább 10-30 százalékos önerőt kér a pénzintézet, míg a bérautónál nincs ilyen megkötés, így az a vállalkozás finanszírozására fordítható. A bérlet azért is előnyösebb, ha nem tudni, mit hoz a jövő, mert sokkal egyszerűbb kilépni a szerződésből, mint lízing vagy banki finanszírozású vétel esetén, állítja Bartesch. Hozzáteszi, hogy figyelembe véve a bérlethez kapcsolódó összes szolgáltatást, ez a konstrukció nem drágább, mint a lízing vagy a részletre történő vásárlás.

Számos vállalkozás döntött amellett, hogy kivár az autóvásárlással és az átmeneti időszakra autót bérel. Ennek egyik oka az lehet, hogy a hazai cégek felismerték, nem szükséges birtokolni az autót, elég, ha rendeltetésszerűen tudják használni. Így a jelenlegi körülmények között a multinacionális cégek is az átmeneti megoldásokban érdekeltek. 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Januártól nem árverezheti el a végrehajtó a lízingelt autókat

A lízingelt, illetve hitelre vásárolt autókra úgy is alapítható jelzálogjog jövő januártól, hogy a zálogszerződést nem kell közjegyzői okiratba foglalni, illetve a finanszírozott autók nem lesznek elárverezhetők – az erről szóló törvénytervezet az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján olvasható.

MTI Gazdaság

A lízingpiac sem érintetlen a válság hatásaitól

A lízingpiacon is érzékelhetőek a nemzetközi pénzügyi válság hatásai, így már több társaság is bejelentette a finanszírozás átmeneti vagy tartósabb szüneteltetését egyes devizanemekben - értékelte a helyzetet és megfogalmazta várakozásait a Magyar Lízingszövetség hétfőn.

hvg.hu Gazdaság

A hazai lízingpiacra is begyűrűzött a válság

A lízingpiacon is érzékelhetők a nemzetközi pénzügyi válság hatásai, a magyarországi eszközfinanszírozó cégek forrásai szűkülnek, drágulnak – állítja a Magyar Lízingszövetség. Új autó esetén várhatóan jóval drágább lesz a finanszírozás, az ingatlanpiacon viszont előtérbe kerülhet a lízinges megoldás.