szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A 2007-essel lényegében megegyező árbevételt ért el tavaly a Henkel német...

Deák Ferenc

A 2007-essel lényegében megegyező árbevételt ért el tavaly a Henkel német háztartási-vegyipari csoport magyar leányvállalata, a Henkel Magyarország Kft. – mondta hétfőn a cég eredményeit bemutató sajtótájékoztatón Deák Ferenc ügyvezető igazgató. A társaság forgalma 2008-ban 79,5 milliárd forintot tett ki, ez, mintegy 300 millióval marad el az egy évvel korábbitól. A minimális csökkenéssel egyébként egy igen hosszú bővülési folyamat szakadt meg: a Henkel Magyarország Kft. csak az előző esztendőt megelőző 5 évben majd 50 százalékkal növelte árbevételét.

Enyhén visszaesett egyébként a cég belföldi, és export értékesítése is. A hazai forgalom 44,03 milliárd forintra rúgott szemben a 2007-es 44,2 milliárddal, míg a kivitel 100 millió forinttal 35,5 milliárdra csökkent. A cég tájékoztatójából kiderült, hogy az árbevétel csekély, néhány tizedszázaléknyi visszaesése az utolsó negyedévben következett be.

Az anyacég bővült

A hazai leány a stagnáló forgalommal egyébként alulteljesített a csoportátlaghoz képest. Az anyacég konszolidált árbevétele ugyanis – főleg a ragasztó- és elektronikai vegyianyagokat gyártó National Starch tavaly áprilisi felvásárlásának köszönhetően – 8,1 százalékkal 14,13 milliárd euróra emelkedett. Csökkent ugyanakkor a csoport üzemi eredménye: a 779 millió eurós EBIT alig több mint fele a 2007-es 1,37 milliárdnak. Igaz a visszaesést elsősorban egyszeri tételek okozták: az átszervezési költségek 663 millió euróra rúgtak szemben az egy esztendővel korábbi 34 millióval. Az adózott nyereség mindeközben megugrott: az 1,23 milliárdos profit 30 százalékkal magasabb a 2007-esnél. Az eredmény növekedéséhez nagyban hozzájárult a pénzügyi soron elkönyvelt többlet.

Deák Ferenc kiemelte: a Henkel nagy sikernek tartja, hogy 2008-ban a cég valamennyi üzleti területén felülmúlta versenytársainak átlagos növekedési ütemét, azaz minden divíziója tovább tudta növelni piaci részesedését. A legnagyobb bővülést egyébként – érthetően a tavaly áprilisi akvizíció eredményeként - a ragasztás technikák üzletágban könyvelhette el a Henkel: a tavalyi 17,3 százalékos árbevétel-növekedésnek köszönhetően ez a terület vált a cég legnagyobb divíziójává. Az üzletág 6,70 milliárdos forgalma meghaladja a mosó- és háztartási tisztítószerek értékesítéséből származó 4,17 milliárdos bevételt – ami egyébként 3,8 százalékkal több a tavalyinál – és a kozmetikai divízió tavalyi 5 százalékos bővülést követően elért 3,0 milliárdos forgalmát is.

A fejlődő világ húzott

A vállalat egyébként minden régióban növelni tudta értékesítését. A két legnagyobb forgalmú külön kezelt területen, az Európa/Afrika/Közel-Kelet régióban, illetve Észak-Amerikában 4,5, illetve 5,6 százalékos gyarapodásról számolhattak be, míg a húzó térségekben, jóval nagyobb ütemben emelkedett az árbevétel. Latin-Amerikában például több mint nyolcadával 780 millió euróra bővült a forgalom, míg a Távol-Keleten 1,55 milliárd euró értékben értékesítettek Henkel termékeket, s ez bő 40 százalékkal több az egy esztendővel korábbinál. Igaz az ázsiai növekedéshez nagyban hozzájárult a National Starch akvizíció, a megvásárolt cégnek ugyanis komoly érdekeltségei vannak a térségben.

Húzó régió volt a Henkel számára 2008-ban Kelet-Közép-Európa is. A Bécsből irányított, immár 32 országot felölelő térségben 2,5 milliárd eurós forgalmat ért el a Henkel, s ez 17 százalékkal magasabb a tavalyinál. A növekedés motorja Oroszország, Ukrajna, és Bulgária volt, ezekben az államokban 20 százalékot meghaladó árbevétel-bővülésről számolhatott be a cég. Deák Ferenc elmondta: annak ellenére, hogy a magyar leány értékesítése tavaly nem nőtt, Magyarország még mindig az egyik legfontosabb nemzeti piac a régióban a Henkel számára, hazánk adja ugyanis a teljes térségbeli forgalom 6,8 százalékát.

Mit hoz 2009?

Az, hogy 2009-ben milyen eredményeket érhet el a Henkel Magyarországon, a jelenlegi gazdasági környezetben megjósolhatatlan – mondta Deák Ferenc, majd hozzátette: az esztendő nem indult erősen, a havi átlagnál általában amúgy is gyengébb januári értékesítési adatok, most még korábbi években megszokottól is elmaradtak. Az ügyvezető jelezte: az euróárfolya volatilitása a Henkelnek sem jó. A társaság számra kevésbé fontos, hogy hol áll meg a kurzus – a cég export és import tevékenysége ugyanis nagyjából kiegyenlíti egymást, így jelentős kintlévősége a vállalatnak nincsen – lényeges lenne azonban, hogy ne mozogjon ekkora kilengésekkel az árfolyam. Deák Ferenc beszélt a várható adómódosításokról is, s jelezte: úgy számoltak, hogy a változtatások adózott szinten néhány százmillió forinttal csökkenthetik a cég nyereségét.

Az ügyvezető arról is beszámolt, hogy a Henkel Magyarország Kft. az idén megválna barcsi építőipari kemikáliákat gyártó üzemétől. Várhatóan október végén értékesítik az egységet reményeik szerint egy pénzügyi befektetőnek. Azt szeretnék elérni, hogy az új tulajdonos megtartsa az egységet, s az ott dolgozó 37 főt is. Deák Ferenc jelezte: a jelenlegi elképzelések szerint a Henkel a következő három évben még megvásárolná az új tulajdonostól a barcsi üzem kibocsátásának mintegy 70 százalékát. A gyár eladása egyéként azért vált szükségessé, mert az építőipar siralmas helyzete miatt jelentősen csökkent az ott gyártott termékek iránti igény. A barcsi egység értékesítésével három éven belül már második magyarországi üzemétől válik meg a cég: a szolnoki mosóporgyárat 2006-ban zárták be.

A társaság ugyanakkor fejlesztéseket is tervez Magyarországon. Az elképzelések szerint 2009-ben a Henkel a kelet-közép-európai régióban három új építőipari ragasztókat előállító egységet létesít (Oroszországban, Ukrajnában és a Baltikumban), továbbá mintegy 30 millió eurót költ a mosó és tisztítószer gyártó telephelyinek fejlesztésére. Utóbbi keretből a körösladányi folyékony mosószereket gyártó üzem is részesül. Deák Ferenc elmondta: a Henkel Magyarország Kft. már 2008-ban is többet költött beruházásokra, mint egy esztendővel korábban. Tavaly 1,9 milliárd forintot fordítottak ilyen célra, s már abban is jelentős része volt a körösladányi egység 2008-ban megindított fejlesztésének. Az ügyvezető jelezte: ennek a programnak a keretében 2-2,5 év alatt mintegy 10 millió eurót költenek a gyárra.

Jandó Zoltán

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!