szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A nemzetközi „IT-Business Balance” elnevezésű, informatikai és üzleti...

A nemzetközi „IT-Business Balance” elnevezésű, informatikai és üzleti attitűd-kutatás hároméves történetében idén első alkalommal a Deloitte a magyar vállalatok körében is felmérést végez annak kiderítésére, hogy a cégek a működésük és fejlesztéseik során mekkora jelentőséget tulajdonítanak az információtechnológiának.

A március végéig tartó online felmérés célja, hogy hiteles adatokkal szolgáljon arról, a hazai cégek megfelelően kihasználják-e az IT-területen rejlő (üzlet)fejlesztési lehetőségeiket, átültetik-e például a gyakorlatba saját IT-részlegük értékteremtő javaslatait, és képesek-e hatékonyan kezelni az IT–vel kapcsolatos kockázatokat, illetve optimalizálni az IT-re szánt költéseiket – mondta el Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának igazgatója.

A Deloitte szakértője hozzátette: Annak érdekében, hogy a kutatás a lehető legteljesebb, legdifferenciáltabb eredményt adja - aminek adataival akár az összes hazai vállalat összevetheti IT-részlegének hatékonyságát - a Deloitte az üzleti döntéshozók mellett külön kíváncsi a cégek IT-vezetőinek véleményére is a felmérés során. Mivel a felmérés a hagyományostól eltérő megközelítést alkalmaz, a Deloitte kutatásában megjelennek azok a hangsúlyeltolódások is, amelyek az üzleti és IT oldal eltérő szemléletéből adódnak.

Kiderül például, hogy az IT-részleg mennyire elszánt a vállalkozás üzleti céljainak támogatásában, de az is, hogy mennyire reálisak az üzleti döntéshozók IT-vel szemben támasztott elvárásai.

Ralph van Uden kiemelte: A Deloitte először 2007-ben, Belgiumban végezte el a kutatást, tavaly pedig már sokkal szélesebb körben, holland, francia, olasz, török és dél-afrikai vállalatok részvételével készítette a felmérést. A legfontosabb megállapításokat mintegy 300 válaszadó véleménye és tapasztalatai alapján rögzítette a Deloitte öt területen - az IT irányítás, a fejlesztések és trendek, az IT-menedzsment, az IT outsourcing, illetve a „biztonság, adatvédelem és csalások” területén.

A Deloitte szakértője elmondta: A tavalyi kutatás egyik legmeglepőbb eredménye az volt, hogy a megkérdezett szervezetek közel háromnegyedénél egyáltalán nincs szervezetileg elkülönülő IT-irányító és döntéshozó szerv, amely koordinálná és felügyelné az IT-vel összefüggő kiadásokat. Ez azért jelent problémát, mert ebben az esetben a vállalat csupán egy „ön-irányító” IT-egységre támaszkodhat, amely saját prioritásairól dönt, vagyis döntései sok esetben nincsenek összhangban a vállalat üzleti céljaival.

A tavalyi kutatásban részt vett válaszadók csupán kevesebb, mint egynegyede gondolta azt, hogy az IT-projektek - például a termék-innovációhoz hasonlóan - jelentősen hozzájárulhatnak a bevétel növeléséhez és az értékesítés felgyorsításához. Az IT-oldal válaszadóinak 30 százaléka gondolta úgy, hogy az IT gyakran, vagy mindig húzó erőt jelent az innovációs projekteknél – ezzel viszont szöges ellentétben állt az üzleti oldal véleménye: ott a válaszadók mindössze 7 százaléka gondolta ugyanezt.

Az üzleti oldal válaszadóinak 31 százaléka vélte úgy, hogy vállalat felső vezetése megfelelően ellenőrzi az információs biztonsági eljárások és az adatvédelem betartását. A tavalyi felmérésben szereplő IT-vezetőknek azonban csak kevesebb, mint egyötöde osztotta ezt a véleményt, sőt 42 százalékuk úgy gondolta, hogy a felső vezetés alig ellenőrzi az adatbiztonságot – tette hozzá a Deloitte szakértője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!