Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"007cbaa8-547a-48c0-8004-9b7cddcc08d0","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"A hatvanas években senki sem vette elő az aerosolos festékpalackját, hogy a falra fújja: „Bob Dylan az Isten”, a hajnali órákban a jegyzettömbje fölé görnyedő srác hamarosan mégis a markában tartotta a fél világot.","shortLead":"A hatvanas években senki sem vette elő az aerosolos festékpalackját, hogy a falra fújja: „Bob Dylan az Isten”...","id":"20250215_hvg-bob-dylan-film-sehol-se-otthon-timothee-chalamet-james-mangold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/007cbaa8-547a-48c0-8004-9b7cddcc08d0.jpg","index":0,"item":"d572657f-9b94-4634-a978-feb902cead41","keywords":null,"link":"/360/20250215_hvg-bob-dylan-film-sehol-se-otthon-timothee-chalamet-james-mangold","timestamp":"2025. február. 15. 15:00","title":"„Bármi, amit el tudok énekelni, az dal, bármi, amit nem tudok énekelni, az vers” – ezt a Bob Dylant idézi meg a Sehol se otthon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dde6f0f5-9a85-42ce-9abb-e450c327c2d5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egyenként 100 ezer forintot kérnek értük.","shortLead":"Egyenként 100 ezer forintot kérnek értük.","id":"20250216_Vegrehajtas-ala-kerult-Notar-Mary-14-dala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dde6f0f5-9a85-42ce-9abb-e450c327c2d5.jpg","index":0,"item":"5880d06e-70d6-4b3d-bb33-a0543d395a05","keywords":null,"link":"/elet/20250216_Vegrehajtas-ala-kerult-Notar-Mary-14-dala","timestamp":"2025. február. 16. 10:20","title":"Végrehajtás alá került Nótár Mary 14 dala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1bc4bf8-8a6c-448a-997f-36fcef9d48a4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy éve volt a Hősök terére szervezett influenszertüntetés.","shortLead":"Egy éve volt a Hősök terére szervezett influenszertüntetés.","id":"20250216_Pottyondy-Edina-kegyelembotrany-influenszertuntetes-novak-katalin-varga-judit-balog-zoltan-orban-viktor-hosok-tere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1bc4bf8-8a6c-448a-997f-36fcef9d48a4.jpg","index":0,"item":"954c2a71-1f04-479b-bcc4-c1be8ce2108f","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_Pottyondy-Edina-kegyelembotrany-influenszertuntetes-novak-katalin-varga-judit-balog-zoltan-orban-viktor-hosok-tere","timestamp":"2025. február. 16. 09:53","title":"Pottyondy Edina a kegyelembotrányról: 150 ezer ember kevés volt, hogy ezt a mélyen romlott rendszert meghátrálásra kényszerítse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2682fc98-dc9d-48c1-9aee-9b26e3152482","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Az élet minden elképzelhető területén előfordul, hogy megrekedünk – például a munkánkban vagy a párkapcsolatunkban. Élni egyenlő: rendszeresen küzdeni a megrekedéssel – mutat rá Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"Az élet minden elképzelhető területén előfordul, hogy megrekedünk – például a munkánkban vagy...","id":"20250215_Aggodik-hogy-elakadt-az-eleteben-Ne-tegye-masok-is-jarnak-igy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2682fc98-dc9d-48c1-9aee-9b26e3152482.jpg","index":0,"item":"b47151aa-21c4-4e2b-8752-56a2124036e4","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250215_Aggodik-hogy-elakadt-az-eleteben-Ne-tegye-masok-is-jarnak-igy","timestamp":"2025. február. 15. 19:15","title":"Aggódik, hogy elakadt az életében? Ne tegye, mások is járnak így!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A koreai gyártó legújabb elektromos autója kétféle karosszériaváltozatban támad.","shortLead":"A koreai gyártó legújabb elektromos autója kétféle karosszériaváltozatban támad.","id":"20250217_itt-a-vadonatuj-kia-ev4-rogton-ket-formaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453.jpg","index":0,"item":"1edd6ea1-1636-4106-9026-7730bfd1525a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_itt-a-vadonatuj-kia-ev4-rogton-ket-formaban","timestamp":"2025. február. 17. 07:01","title":"Itt a vadonatúj Kia EV4, rögtön két formában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf51626c-4852-4316-872f-9a8c2dc45dec","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A Z nemzedék első sikeres forradalmának korábban megkínzott ifjú vezéralakja, Nahid Iszlam most miniszterként dolgozik Banglades megújulásáért.","shortLead":"A Z nemzedék első sikeres forradalmának korábban megkínzott ifjú vezéralakja, Nahid Iszlam most miniszterként dolgozik...","id":"20250216_hvg-nahid-iszlam-kontur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf51626c-4852-4316-872f-9a8c2dc45dec.jpg","index":0,"item":"807804a2-19cc-40f4-ac7a-afe73f7d7771","keywords":null,"link":"/360/20250216_hvg-nahid-iszlam-kontur","timestamp":"2025. február. 16. 12:30","title":"Nemrég vasrúddal verte a bukott rezsim rendőrsége, most miniszter az ifjú bangladesi forradalmár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd5eff79-944b-4b24-b903-39321b39a5b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kulcsár Krisztián felszólalt a párt szombati kongresszusán, ahol azt mondta, a sportban a döntések sokszor egyetlen emberen múlnak, a miniszterelnökön. Bírálta az egyre szaporodó stadionokat is. ","shortLead":"Kulcsár Krisztián felszólalt a párt szombati kongresszusán, ahol azt mondta, a sportban a döntések sokszor egyetlen...","id":"20250215_tisza-part-kongresszus-kulcsar-krisztian","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd5eff79-944b-4b24-b903-39321b39a5b7.jpg","index":0,"item":"83df8685-5b4b-4b14-8a71-beec262c086e","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_tisza-part-kongresszus-kulcsar-krisztian","timestamp":"2025. február. 15. 14:11","title":"Beállt a Tisza Párt mögé a MOB volt elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6437894e-0ecf-4559-be1e-6a8e87597790","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az agy károsodása különféle – jelentős – személyiségváltozásokhoz vezethet, néhány ritka esetben pedig egyenesen kóros tréfálkozó lehet az emberből. Még illetlen helyzetekben is.","shortLead":"Az agy károsodása különféle – jelentős – személyiségváltozásokhoz vezethet, néhány ritka esetben pedig egyenesen kóros...","id":"20250215_witzelsucht-neurologiai-karosodas-viccelodes-agy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6437894e-0ecf-4559-be1e-6a8e87597790.jpg","index":0,"item":"34d9d223-0faa-4135-8f16-df84b70253de","keywords":null,"link":"/tudomany/20250215_witzelsucht-neurologiai-karosodas-viccelodes-agy","timestamp":"2025. február. 15. 12:03","title":"Nem vicc, vagyis dehogynem: van egy ritka betegség, melynek legfőbb tünete az állandó viccelődés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus árleszállításokkal, extra kedvezményekkel a válság ellen
szerző:
Salgó Andrea (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Hogyan próbálják a kereskedelemben kivédeni a krízis hatásait? Milyen eszközökkel igyekeznek megtartani a vásárlókat? Drasztikus árleszállítás, extra kedvezmények - avagy mire buknak a vevők?
Az emberek nem vesznek kevesebb tejet vagy húst, csak olcsóbbat keresnek - cáfolt rá a Gfk Piackutató Intézet januári kutatásában szereplő adatokra Nagy Sándor, a G-Roby üzletlánc online üzletág igazgatója.
A felmérés szerint ugyanis jóval több tejet, feldolgozott hústerméket vásároltunk a válság októberi begyűrűzése előtt egy évvel, mint azután. A csökkenés, bár lassan és kis mértékben, de érezhető és egységesen jelentkezik az összes alapvető élelmiszer esetében. A termék népszerűsége elsősorban attól függ, mekkora szükség van az adott élelmiszerre abban a háztartásban.
Az igazgató szerint a szegmentálódás inkább az eltérő árfekvésű termékvariánsoknál érezhető. Ez - az ACNielsen kutatása szerint - a gyakorlatban azt is jelentheti, hogy valaki kevesebb kolbászt vagy szalámit, de több párizsit illetve felvágottat tesz a kosarába. Másik sörmárkát, olcsóbb sajtfajtát, gyümölcsléből 100 százalékos juice helyett kisebb gyümölcstartalmú italt választ. Általánosságban - a márciusi kutatás adatai alapján - több fogy a nagyobb kiszerelésből - a kávéra, az ételízesítőkre és a folyékony szószokra ez különösen igaz. Mások ugyanazt a kiszerelést keresik, mint régen, de kivárják az árengedményes akciókat, hogy olcsóbban vegyék meg kedvelt élelmiszereiket. Ezt elsősorban a sörnél, a margarinnál és a fűszereknél tapasztalják a Nielsen kutatói. Az ár kedvéért a fogyasztók hajlandóak a megszokott üzletről is lemondani.
A válság miatti árérzékenység még a márkahű vásárlók döntését is befolyásolja: sok esetben ők is a kereskedelmi márkás termék mellett tették le voksukat. Elsősorban likőrből, müzliből és tejdesszertből fogyott több sajátmárkás termék a válság kirobbanása után, mint azelőtt. A Tescónál, ahol folyamatosan elemzik a vásárlói szokásokat, 20-30 százalékkal nőtt a sajátmárkás cikkek forgalma - mondta a hvg.hu-nak az áruházlánc szóvivője, aki szerint mindez jó bizonyíték arra, hogy a vásárlók szinte kizárólag az ár alapján döntik el, mit vegyenek. Ami a termékcsoportot illeti, leginkább a műszaki cikkek forgalma esett, legkevésbé az alapvető élelmiszerek kategóriába iránt csökkent a kereslet.
Ebben a kategóriában az idei évben sem várható visszaesés – mondta a HVG-nek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, aki úgy véli, mirelitből, csokoládéból vagy drágább húskészítményekből valószínűleg kevesebbet vesznek majd az emberek. Az OKSZ becslése szerint a bolti forgalom 2008-ban összesen 250-300 milliárd forinttal volt kevesebb a tavalyinál. Idén - a HVG által megkérdezett szakértők egyöntetű véleménye szerint - 10 százalékos visszaesésre lehet számítani.
A G-Roby reálforgalma visszaesésének legfőbb oka nem az, hogy kevesebb terméket vesznek, sokkal inkább az, hogy kevesebben és ritkábban vásárolnak. Ennek ellenére a cég nem további akcióktól, inkább a kínálat szélesítésétől és a kiszolgálás színvonalának emelkedésétől várja a bevétel növekedését. A kéthetente rendezett saját és reál márkájú termékekre vonatkozó akciók mellett Nagy Sándor igazgató a szezonalitást is vevőcsalogatónak tartja, számít a húsvéti forgalomemelkedésre is.
A válság miatt október óta közel száz termék árát szállította le a Lidl diszkont élelmiszerlánc, amely - mint a hvg.hu megtudta az olcsó, s különösen a jó ár-érték arányú termékek iránti kereslet növekedésével megduplázta az akciós újság oldalainak számát, 20 oldalasra bővítette szórólapját és emellett bel-, illetve külföldi utazási ajánlatokkal csábítja vásárlóit havi utazási kiadványában. Arról, hogy miként változott a kereslet, vagyis pontosan mely termékekből fogyott a legtöbb, s miből vásároltak kevesebbet, nem beszéltek, méréseket erre vonatkozólag nem végeztek - mondták.
Éves szinten a szupermarketek forgalma 14, a drogériáké 12, a diszkontoké 11 százalékkal nőtt tavaly. Ha azonban a negyedik negyedévet hasonlítjuk az előző hasonló periódushoz, akkor ugyanezen mutató 10, 20 és 12 százalék - derül ki Nielsen kutatásából. Vagyis a legjobban a drogériahálózatok forgalma nőtt a diszkontáruházaké után. A Drogerie Markt üzletekben legtöbb termékkategória növekedett, illetve stagnált az elmúlt fél évben - tájékoztatta a hvg.hu-t Józsa M?ariann a cég beszerzési és marketing vezetője, hozzátéve: csupán a növekedés mértékében van különbség. Kozmetikumokból, illatszerekből, samponokból és a dekorkozmetikumból nem fogyott több, viszont az étrendkiegészítők, reformélelmiszerek, babaápolási, háztartási termékekből jóval nagyobb mennyiséget vásároltak. Az akciók közül náluk a legkedveltebb a 15 százalékos kedvezmény egy teljes vásárlás összegéből, pláne, ha ugyanarra a termékre még a kuponfüzetben található 25 vagy 50 százalékos kedvezményt is felhasználja a vásárló, így sok árut féláron kap meg.
Érdekes, hogy amíg a válság miatt szaporodó akciók jelentősen befolyásolták a fogyasztói döntéseket, az áremelkedés alig hatott a bevásárlói kosarak tartalmára. A legnagyobb forgalmú tíz termékcsoport forgalommal súlyozott átlagára tavaly október-novemberben 1-28 százalék közti mértékben volt magasabb, mint egy évvel korábban. Amíg egy liter sör átlagosan 280 forintba került tavaly október-novemberben, addig az egy évvel korábbi, hasonló periódusban 276-ba. Itt a különbség közel 2 százalék. A másik véglet az étolaj 28 százalékos drágulása, literenként átlag 338-ról 431 forintra. Egy liter tejföl tavalyelőtt ugyanebben az időszakban 485, múlt év október-novemberben 6 százalékkal többe, 514 forintba került átlagosan. Ugyanilyen arányban drágult a kávé, kilogrammonként átlag 1752-ről 1859 forintra.
Kategória
2007 október-
november
2008 október-
November
Drágulás,
- százalékban
Húskészítmény
1 178
1 238
5
Sör
276
280
2
Sajt
1 532
1 590
4
Szénsavas üdítőital
114
118
3
Kávé
1 752
1 859
6
Gyümölcslé
186
191
3
Ásványvíz
51
52
1
Étolaj
338
431
28
Tejföl
485
514
6
Szeletes csokoládé
1 802
1 996
11
Forrás: Nielsen piackutató vállalat (A Nielsen által mért élelmiszerek közül a legnagyobb forgalmú tíz kategória átlagos fogyasztói árának változása az elmúlt időszakban. Forint/kilogramm vagy liter.)
Ennek ellenére a tavalyi utolsó négy hónapban nemhogy veszített volna népszerűségéből, emelkedett az étolaj piacvezető márkájának piaci részesedése. Ugyanezen márkák esetében stagnált a kereslet a kávé, a sör és a tejföl iránt. Ez a piackutató intézet szerint azt jelzi, hogy a fogyasztók egy része hajlandó megfizetni az erős márkák által képviselt többletértéket. Így egyedül a húskészítményekből - melyek átlagos fogyasztói ára 5 százalékkal emelkedett a szóban forgó időszakban – fogyott kevesebb.
A két hónapja elfogadott fogyasztóvédelmi törvény szerint szeptembertől akár 2 milliárd forintos bírságot is ki lehet róni a szabálytalankodókra. További szigorítás, hogy a vétkes cég neve is nyilvánosságra hozható. Ez kellő visszatartó erő lehet a jogsértően működő vállalkozásoknak, de az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) mégis elégedetlen, sérelmezi a látszatintézkedéseket és a fogyasztókat hátrányosan érintő változásokat. De mit gondol minderről az Országos Kereskedelmi Szövetség?
Többet ütöttek be a kasszánál, mint ami a polcon volt, új árat kértek használt termékért, nem adtak magyar nyelvű leírást - csupán néhány panasz a többezerből, ami a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez érkezett. Szeptembertől feketelistára kerülnek a fogyasztókat megkárosító cégek is.
Egyelőre úgy tűnik, két jelentős eleme van a válságnak, amely befolyásolja a vásárlásokat: az egyik a deviza hitelek törlesztő-részleteinek jelentős emelkedése, a másik pedig a banki betétek kamatának növekedése. De mi hat a tényleges vásárlásokra?
Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei orvostechnikai minősítésű okosórája.